Arcam AVR 390 Dirac Live meten en tunen

Started by tommi, November 25, 2017, 23:47:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tommi

Goedenavond, zoals enkele van jullie weten heb ik een paar dagen terug m'n AVR-390 binnengekregen als opvolger van m'n oude vertrouwde Pioneer SC-LX81, en dat bevalt zeer goed. Er is mij gevraagd om een draadje te maken over specifiek de Dirac bevindingen, dus bij deze.
Een klein stukje achtergrond;
Als eerste heb ik de Arcam geupdate naar de laatste firmware (download op Arcam website) met een usb stickje, dit duurt vrij lang en vereist een factory reset, dus maar als eerste beetgepakt terwijl hij nog buiten de kast stond met niets eraan vast. Deze update duurt vrij lang, een minuut of twintig schat ik in.
Daarna op m'n gemakje alles aangesloten, Classé CAV75 als eindtrap voor de Dynaudio Contour SC Center (geupgrade met Esotar2) en de Dynaudio Contour S1.4 surrounds. Daarna de Nad Masters M12/M22 aangesloten als eindtrap voor de stereo Dynaudio Special 25's (M12 heeft de mogelijkheid om bronnen als HT doorgang te programmeren).
Ik speel (voorlopig nog) met een 5.0 surround opstelling, atmos uitbreiding zit in de pijplijn..

Vervolgens alles aangezet om te testen, om tot de conclusie te komen dat de drie ventilatoren die in de Arcam zitten wat kastresonantie veroorzaken. Snel wat Q-feet van Audioquest geregeld, en nu is de 390 superstil, je hoort niets meer, absoluut een aanrader voor dit soort werk.

Na al het aansluiten  heb ik het geheel een paar dagen het 'normale' werk laten doen, een mix van tv, wat spotify, Netflix en een tweetal bluray's. Ik moest toch wachten op m'n XTZ microfoon, wel een meting gedaan met de basis mic en een beetje gespeeld, maar het meetresultaat van een échte microfoon is toch heel anders merkte ik later.

Volgende stap was het aanschaffen van een microfoon standaard (€14,50 bij Bax-shop).

Toen was het eindelijk vrijdag en kon ik écht aan de slag toen de XTZ arriveerde! Als eerste een paar dingen die ik heb opgemerkt, het lijkt erop dat Dirac de onderlinge kanalen in de receiver niet heel precies afregelt in volume, het gaat er vooral om dat de kanalen allemaal binnen een bepaald kader vallen zodat de meting van de akoestiek en de impulstijden van de speakers gemeten kunnen worden. Na de uiteindelijke aanpassing heb ik via het menu van de Arcam de channel-levels nagesteld en nóg een keer via de Dolby Atmos 2016 demodisc via m'n Dune 4K solo waar ik merkte dat de kanalen nog wat verder gefinetuned moesten worden.
Verder merkte ik dat Arcam en Dirac haaks op elkaar staan als het gaat om de gain afstelling van de microfoon, Arcam geeft aan om de gain zo dicht mogelijk bij het nulpunt te houden en het Dirac-programma zelf geeft aan dat de gain vol open moet en dan eventueel terugregelen totdat de standaard ruislevel van de kamer op -24db zit.
Als je de Arcam benadering neemt, krijg je een veel luidere meting omdat de gevoeligheid van de mic veel lager staat (zo rond de 75/80db schat ik zo, ik heb oordoppen ingedaan). Volgens mij krijg je hierbij een meting die meer op de speaker toegespitst is, en als je de zachtere meting neemt zoals Dirac aanbeveelt hoor je volgens mij meer van de kamer? Misschien kan een van de heren van Beter Beeld en Geluid of een andere Dirac professional hier licht op laten schijnen over wat de betere aanpak is.
Anyway, ik ben voor de luidere versie gegaan, ik vond de Dirac versie wel erg zacht.

Na het meten zag het er als volgt uit:

fronts:


center:


surrounds:


Al met al in het laag met name behoorlijk rommelig, de luisterruimte is ten slotte óók woonkamer en de speakers staan behoorlijk ver naar achter en in de hoek. De center zit ingebouwd in een meubel.

Daarna maar 'ns flink aan de slag gegaan, ik had al diverse keren een standaardcurve gehoord en op voorhand wist ik al vrij zeker dat ik die behoorlijk 'lean and mean' vond klinken. Ik had min of meer al vooraf besloten dat ik die curve niet wilde en dit naar m'n eigen hand wilde zetten. Let wel, in mijn situatie wordt de Arcam voor al het tv/film/netflix/youtube gerelateerde materaal gebruikt, alle hoge kwaliteit muziek-luistersessies gaan alleen via de M12 en M22, de sleutel is dan voor mij ook om de klankkleur voor tv en film naar mijn smaak te zetten. Het mooie aan Dirac is dat je in principe oneindig kunt sleutelen en de Dirac servers berekenen hoe het zou moeten zijn voor wat betreft correcties aan het systeem zodat er voor de gebruiker het gewenste resultaat uit komt.
Één van de belangrijkste dingen die Dirac doet is zorgen dat het systeem tijdcorrect gaat funtioneren, de impulse respons van de speakers wordt  gemeten en gecorrigeerd, dat staat volledig los van de frequentiecurve die je voor jezelf zoekt.

Vervolgens een aantal keer geluisterd met film en muziek en toen is daar voorlopig voor mij dit resultaat uitgekomen:

fronts:


center:


surrounds:



Voorals nog ben ik best tevreden met dit resultaat, ik hou wel van een beetje bassheavy systeem, echter moet ik nog wat werken aan de transparantie van het middenhoog, maar Parijs en Rome zijn ook niet in één dag gebouwd, rustig aan. Ik zal jullie op de hoogte houden van eventuele veranderingen.

Tom.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

Spekkie99

Die grafieken alleen al [emoji106].
Mooie set zo met de NAD.

Speel ook zo met Marantz/Roksan met HT input.
CD6000OSE tubed by HEART, NAC C658 via Vincent SP-331 naar Scanspeak Vertigo. Sony OLED.

tommi

Update 11/12/2017

Ondertussen een paar weekjes onderweg, ik heb in de targetcurve in de bas een stukje teruggeschroefd (halve db tot aan 100hz), verder heb ik via een oud Stereoplay artikel het natuurlijke frequentieverloop van m'n special 25's kunnen vinden en heb de targetcruve lichtjes aangepast daarop. Al met al ben ik zeer tevreden over het resultaat :)

Er is één maar bij deze receiver wat mij betreft, en dat is het feit dat het niet mogelijk is om Dolby Volume (dynamic range compressie voor 's-avonds laat) toe te passen. Dat maakt films met nogal wat dynamiek een beetje lastig later in de avond.
Ik heb Arcam daarover gebeld en dat gaat ook niet komen via een update omdat dat het Dirac systeem tegen zou werken.
Misschien dat ik daar een ander filter voor maak, maar het duurt ca. 4 minuten om een filter te laden in de 390, en dat is best lang vind ik, ik zou graag een optie voor meer filters zien, de software kan dat gewoon.

Tom.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

home@the movies

Nu Zondag doen we een demo met de ARCAM en de nieuwe NAD met Dirac live.
Voor wie interesse heeft, kijk hier even;

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166372.0


tommi

Quote from: morca on December 12, 2017, 10:10:29
Er word aangeraden rond 75 a 80 db te meten.
Bij een luide meting meet je de akoestische invloeden beter.
Maareuh oordoppen in ?  ;D

Waar kun je dat vinden dat je 75/80 db meet? Ik heb hier een screenshot van het programma zelf dat je in principe dat input gain van de mic zo hoog mogelijk moet laten staan, echter dan krijg je een heel zachte meting, de door mij gebruikte XTZ is behoorlijk gevoelig.


Tom

Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

tommi

Quote from: home@the movies on December 12, 2017, 08:50:41
Nu Zondag doen we een demo met de ARCAM en de nieuwe NAD met Dirac live.
Voor wie interesse heeft, kijk hier even;

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=166372.0

Leuk event!
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

morca

Quote from: tommi on December 13, 2017, 00:05:28
Waar kun je dat vinden dat je 75/80 db meet? Ik heb hier een screenshot van het programma zelf dat je in principe dat input gain van de mic zo hoog mogelijk moet laten staan, echter dan krijg je een heel zachte meting, de door mij gebruikte XTZ is behoorlijk gevoelig.


Tom
Als ik zo zie bedoelen ze dat er min 24 db tussen het achtergrond geluid en het afgespeelde signaal moet zitten.

75-80 db meten word vaak aan geraden.
Dan komen de akoestische invloeden beter naar voren van de ruimte.

Van de Arcam opzich weet ik weinig van het instellen.
Maar daar staat eigenlijk dat je minimaal 24 db harder moet meten als wat je stilte noemt in een gemiddelde woning.

tommi

Zal volgende week nog es een meting doen, deze week een beetje weinig tijd ervoor. Ik zal hier terugposten. Bedankt voor je input.

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

morca

Lees 4 tm7 ook even goed.
Je moet elk kanaal apart calibreren lijkt het voor de meting , anders kan het zijn dat je te hard meet.
Misschien is dat nu gebeurd.

Misschien goed als iemand met een arcam en dirac wat over zegt.
Maar dat staat er wel lijkt het.
Als er niemand reageert lees is de online manuel wel even.
Vind dit systeem wel intressant.


broodro0ster

Quote from: tommi on December 13, 2017, 00:05:28
Waar kun je dat vinden dat je 75/80 db meet? Ik heb hier een screenshot van het programma zelf dat je in principe dat input gain van de mic zo hoog mogelijk moet laten staan, echter dan krijg je een heel zachte meting, de door mij gebruikte XTZ is behoorlijk gevoelig.


Tom

Je moet minimaal wel de noise floor onder de -36dB houden. Ik zie in jouw screenshot dat je al ruis hebt boven de -36dB, dus dan meet je te stil en heb je teveel last van externe factoren.

Bij mij staat de input gain rond de +3dB en dat is ongeveer het hoogte dat ik kan gaan voordat ik last heb van achtergrond geruis (Umik-1 meetmic)
Als je de noisefloor goed hebt, moet je wel nog even kanaal per kanaal caliberen zodat je -12dB meet bij de noise test.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV


broodro0ster

Quote from: morca on December 13, 2017, 10:41:53
Ik vond 24 db ook al weinig.
Maar idd per kanaal calibreren dus.
Ook weer niet echt top gebruikersvriendelijk.

Dat valt wel mee hoor. Gewoon algemeen output volume aanpassen totdat de stilste speakers -12dB bereikt en dan de andere speakers aanpassen. Bij mij was het 3 minuutjes werk in een 7.1.2 setup om alles goed te krijgen :-)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Teejoo


morca

Quote from: broodro0ster on December 13, 2017, 11:41:29
Dat valt wel mee hoor. Gewoon algemeen output volume aanpassen totdat de stilste speakers -12dB bereikt en dan de andere speakers aanpassen. Bij mij was het 3 minuutjes werk in een 7.1.2 setup om alles goed te krijgen :-)
Klopt het is niet echt moeilijk.
Met enige kennis kom je hier prima uit.

Heb jij ook een Arcam trouwens.
Ik zie marantz in je sig staan.

Deze info moet in het inmeettopic opgenomen vind ik.
Is er een arcam eigenaar die hier iets in wil bijdragen?
Om soms uitleg te doen als het nodig is.

Cantodea

In het Q1 van 2018 komt er een nieuwe versie van Dirac (2.0) die beter en gebruiksvriendelijker wordt.

https://www.computeraudiophile.com/forums/topic/37813-new-second-generation-dirac-live/
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon


Niek007

Dat ziet er mooi uit!
Ben nog aan het wachten op de release van de NAD T777V3. Hoorde afgelopen weekend van de NAD vertegenwoordiger dat de verwachte releasedatum maart 2018 wordt. Ze hebben een enorme vertraging opgelopen in verband met allerlei wetgevingen rondom stroomverbruik waar het huidige pre-productie model nog niet aan voldoet.
Denon X6200W, Panasonic UB824, XTZ 99.36 FLR, XTZ S5, Velodyne SPL1200 Ultra, LG OLED B6V, Sony VW270, nVidia Shield, Synology NAS, Logitech Harmony Elite

tommi

Quote from: broodro0ster on December 13, 2017, 10:31:29
Je moet minimaal wel de noise floor onder de -36dB houden. Ik zie in jouw screenshot dat je al ruis hebt boven de -36dB, dus dan meet je te stil en heb je teveel last van externe factoren.

Bij mij staat de input gain rond de +3dB en dat is ongeveer het hoogte dat ik kan gaan voordat ik last heb van achtergrond geruis (Umik-1 meetmic)
Als je de noisefloor goed hebt, moet je wel nog even kanaal per kanaal caliberen zodat je -12dB meet bij de noise test.

Dit screenshot komt wel uit het programma, maar zonder dat de XTZ eraan zit, dit is wat de ingebouwde mic oppakte, het ging me puur om de text aan de zijkant.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One


tommi

Quote from: morca on December 13, 2017, 23:04:17
Ok duidelijk.
Uit de startpost lijkt het alsof je de mic net binnen had en daarmee gemeten had.

Dat klopt ook, echter dit laatste screenshot was van gisteravond, zonder dat ie eraan hing.
Ik heb toen die XTZ binnen was diverse metingen gedaan en luidste gebruikt uiteindelijk, maar ik ben niet overtuigd dat ik die kanaalafstellingen goed voor elkaar had, ik dacht echt dat het systeem de metingen moest doen binnen het groene gebied en de rest verder zelf uitzocht, echter blijkt nu toch dat je dat preciezer moet aanpakken. Daar ga ik volgende week mee verder.
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One

denoontje

Op AVS of Ab forum in topic over de 550 staat een link naar de dealer instel manual ;-)
Heb linkje niet bij de hand.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

morca

Avs en hts kan ik niet meer op.
Wat ze gedaan hebben weet ik niet.
Al eens nieuwe password aangevraagd.
Maar werkt 1 keer en daarna weer niet.

tommi

Linkje naar de Arcam Advanced Dirac Training gebruiksaanwijzing gevonden.

https://www.pdf-archive.com/2017/12/17/photo/photo.pdf

Tom
Computers are useless....they only provide answers.
NAD Masters Series M12 BluOS - Nad Masters Series M22 - Ocos Triple - Audioquest Colorado XLR - Vivid Audio 1.5SE Rijksmuseum Blauw - Panasonic TXP50VT50 - Arcam AVR-390 - Classé CAV75mkII - Dynaudio Conctour SC Esotar2 - Dynaudio Contour Special 25 surrounds - Dune 4K Solo - Xbox One