DENON X4100W voor stereo aansturing?

Started by Loondijke, November 22, 2017, 10:38:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Loondijke

Goedemorgen allen,

zit te denken om in de woonkamer 2 x XTZ 99.26 (of 3 als ik er 1 als center neem) te plaatsen. Ik heb een prima versterker denk ik; Denon X4100W 7.2.4. Maar als ik deze alleen als stereo ga gebruiken, is dit dan niet wat overkill? Of kan ik beter overstappen op een kleiner model met stereo aansturing?
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

frits marantz

Voor stereo zal een X4100W het best goed doen, maar voor echt stereo is een PMA beter. Is tenminste mijn ervaring. Vanwege meer luisteren naar muziek dan kijken met HT ben ik terug gegaan naar stereo. Ik heb nu PMA 1500ae voor versterking i.p.v. Marantz SR 6009 en daar ben ik zeer tevreden mee.

Loondijke

Bedankt voor jouw reactie.

Dat bedoel ik inderdaad; ik zit met veel meer kanalen, terwijl ik alleen stereo gebruik.

Is er een alternatieve receiver voor deze Denon 4100W, stereo only, maar nog steeds genoeg vermogen heeft om de 2x XTZ aan te sturen?
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Marco66

Quote from: Loondijke on November 22, 2017, 12:15:33
Bedankt voor jouw reactie.

Dat bedoel ik inderdaad; ik zit met veel meer kanalen, terwijl ik alleen stereo gebruik.

Is er een alternatieve receiver voor deze Denon 4100W, stereo only, maar nog steeds genoeg vermogen heeft om de 2x XTZ aan te sturen?

Kijk even naar mijn audiolab 8200a in de markt sectie, heeft zelfs ht passthrough.
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Loondijke

Ik zal mijn vraag wat anders formuleren want ik denk dat het niet helemaal duidelijk is.

De receiver moet nog steeds wel beschikken over aantal ingangen voor HDMI in en 1 out naar de tv. Zodat dit een centrale receiver blijft. Dus ook een AV-receiver dan.

Zoiets als deze; Onkyo TX-L20D.

De Denon 4100 kan nog best wat opleveren en een andere bescheidenere versterker doet ook het kunstje, maar dan in bescheidenere vorm :). Ik hoef geen Atmos, XT32, 9.2, etc. etc. om 2 speakers aan te sturen in mijn woonkamer. Ik wil downgraden naar een goedkoper alternatief.
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

Lucky.L

Quote from: Loondijke on November 22, 2017, 14:00:53
Ik zal mijn vraag wat anders formuleren want ik denk dat het niet helemaal duidelijk is.

De receiver moet nog steeds wel beschikken over aantal ingangen voor HDMI in en 1 out naar de tv. Zodat dit een centrale receiver blijft. Dus ook een AV-receiver dan.

Zoiets als deze; Onkyo TX-L20D.

De Denon 4100 kan nog best wat opleveren en een andere bescheidenere versterker doet ook het kunstje, maar dan in bescheidenere vorm :). Ik hoef geen Atmos, XT32, 9.2, etc. etc. om 2 speakers aan te sturen in mijn woonkamer. Ik wil downgraden naar een goedkoper alternatief.
Ik denk als je je 4100 verkoopt dat je niet veel meer krijgt dan wat die Onkyo kost en ik vraag mij dan af of je er dan wel op vooruit gaat!
Ik denk het niet.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

frits marantz

#6
Qua kosten heb je gelijk. Maar als je een dedicated stereo versterker of receiver koopt ga je er m.i. qua geluid wel op vooruit.

Maar de TS kan het natuurlijk proberen met een stereo receiver die hij dan van een leverancier kan gebruiken voor een vergelijkende test met de Denon 4100.

Lees overigens in een review: https://www.avforums.com/review/xtz-99-26-mkii-loudspeaker-review.70 dat de XTZ wel een stevige versterker kan gebruiken.

frank2

#7
Ik heb hier een anthem 700 staan, een betere reciever, maar zelfs die is bleekjes in stereo geluid tov een aparte voorversterker welke 1400€ kost dus geen dure. In beide gevallen wordt er een eindversterker gebruikt. Maw een reciever is gewoon wat minder en dat zit vooral in het voorversterker gedeelte.
Een stereo versterker is gewoon een stuk beter, je kunt natuurlijk beide gebruiken als de stereo versterker een HT schakeling heeft.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Lucky.L

Quote from: frits marantz on November 22, 2017, 15:32:37
Qua kosten heb je gelijk. Maar als je een dedicated stereo versterker of receiver koopt ga je er m.i. qua geluid wel op vooruit.


Denk dat een Onkyo van rond de 400,- euro het niet [veel] beter gaat doen. Plus dat de Denon het op de XTZ beter gaat doen qua vermogen.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A