PT-AT5000E Panels vallen niet goed

Started by jossie, November 21, 2017, 22:30:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

Een kennis van me heeft een 2e hands Panasonic PT-AE5000 gekocht. Ik heb de beamer even thuis om 'm te bekijken. Mij valt op dat het blauwe panel niet goed over de andere heen valt (althans zo lijkt het in mijn ogen).

In de menu's krijg ik niet het idee dat dit te stellen is. Wat nu? Links onder is het het ergste, rechtsboven iets minder. Wat mij betreft is er nu niet echt te kijken naar het beeld. Hoe kan dit? Transport? Open maken en handmatig stellen?....

Graag jullie input...

Omni !

Kjelt

Als je het niet met de panel alignment functie kunt oplossen of als de projector die niet heeft wordt het reparatie denk ik, vaak qua kosten niet de moeite waard.
Tja hoe kan dat, transport zou kunnen bij vallen ofzo maar ook meerdere malen opwarmen en afkoelen resulteren in mechanische krachten. Vaak komt het gelukkig niet voor. Ik heb het twaalf jaar geleden met een projector gehad, binnen een jaar terwijl hij gewoon aan het plafond hing, die was toen totall loss  :(

jossie

Quote from: Kjelt on November 21, 2017, 22:44:11
Als je het niet met de panel alignment functie kunt oplossen of als de projector die niet heeft wordt het reparatie denk ik, vaak qua kosten niet de moeite waard.
Tja hoe kan dat, transport zou kunnen bij vallen ofzo maar ook meerdere malen opwarmen en afkoelen resulteren in mechanische krachten. Vaak komt het gelukkig niet voor. Ik heb het twaalf jaar geleden met een projector gehad, binnen een jaar terwijl hij gewoon aan het plafond hing, die was toen totall loss  :(

Ik weet dat sommige projectors dat in een menu kunnen maar hoe werkt dat dan? met extra pixels of worden de panels echt verschoven met piepkleine motertjes?
Omni !

Kjelt

Dat is een hele goede vraag Jossie, geen idee. Ik vermoed inderdaad elektromechanisch want je kunt bij bepaalde projectoren ook pixel alignment doen waarbij je dus verplaatsingen op subpixel niveau bewerkstelligd. Nu weet ik niet of ze de display zelf of iets in het optisch pad bewegen. Misschien even Googelen, ik wil dit ook wel weten  :)

home@the movies

#4
Quote from: jossie on November 21, 2017, 22:49:21
Ik weet dat sommige projectors dat in een menu kunnen maar hoe werkt dat dan? met extra pixels of worden de panels echt verschoven met piepkleine motertjes?

Panel alignement (convergentie) is een puur elektronische aanpassing, geen mechanische. Dat zou onmogelijk zijn omdat een paar honderdsten van een mm mechanische verschuiving van één van de panelen dan op het scherm zou resulteren in een enorme fout.
Ik ben jaren geleden op bezoek geweest bij Epson in Parijs waar de zogenaamde "clean room" is, dit is een speciaal volledig stofvrije ruimte waar ze de optische blokken van de projectoren herstellen of een refurbish geven. De panelen worden hier met een micro meter uitgemeten en op hun plaats gezet en met speciale UV lijm gemonteerd, een heel erg precisie werkje.

Het elektronisch aanpassen van de convergentie is altijd zoveel mogelijk te vermijden omdat je eigenlijk geen echte 1 op 1 pixel mapping meer krijgt. Jammer genoeg is het vaak gewoon minimaal nodig omdat er mechanische krachten op het chassis werken die toch het paneel minimaal kunnen doen "verplaatsen".
De fout op de foto is wel heel extreem en duid vermoedelijk echt op een mechanische fout waarbij een paneel is verschoven, het kan eventueel ook nog een optisch gegeven zijn. Er zitten nl ook nog wat filters en andere optische zaken in de projector die een soortgelijk fenomeen kunnen veroorzaken als ze van hun plaats zijn gegaan.
Ik gok eerder op dit laatse omdat het echt wel heel erg veel is.
Herstellen is meestal, zoals Kjelt al aanhaalde, een dure grap omdat bij dit soort zaken meestal gewoon het hele optische blok vervangen gaat worden.
Je kan uiteraard altijd even een prijsopgave laten maken in een service center dan ben je 100% zeker waar het probleem zit, meestal betaal je hier ergens rond de 50 Euro voor.

jossie

Bedankt heren, niet erg hoopgevend...  :(

Mijn eerste foto is misschien een beetje misleidend zie ik nu zelf. Dat witte vlakje is niet het hele beeld maar een hoekje. Op een beeld van 2 meter breed heb ik dus 4-5 mm verschuiving van blauw.

Bij wie zouden we de projector dan het beste kunnen aanbieden voor daignose?
Omni !

home@the movies

Quote from: jossie on November 22, 2017, 09:59:00
Bedankt heren, niet erg hoopgevend...  :(

Mijn eerste foto is misschien een beetje misleidend zie ik nu zelf. Dat witte vlakje is niet het hele beeld maar een hoekje. Op een beeld van 2 meter breed heb ik dus 4-5 mm verschuiving van blauw.

Bij wie zouden we de projector dan het beste kunnen aanbieden voor daignose?

http://nld.faq.panasonic.com/app/answers/detail/a_id/15619?_ga=2.196739945.494707577.1511354789-1784810433.1511354789