Beeld niet overal even scherp

Started by jeroens1983, November 20, 2017, 13:10:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jeroens1983

Mijn nieuwe Sony hw65es heeft nogal moeite om het beeld overal goed scherp te krijgen.
Focus ik de lens zo dat de ondertiteling haarscherp is dan is het beeld bovenin alles behalve scherp en dit geldt ook voor links en rechts.   
Mijn vorige beamer (hw30es) had hier beduidend minder last van en als ik heel eerlijk ben ben ik er niet echt tevreden mee.
Nou weet ik dat Sony niet de beste lensen heeft maar dit valt me echt tegen voor een nieuwe beamer van rond de 2300 euro.
Er zit uiteraard garantie op maar heb geen idee of dit daar onder valt.
De Beamer heeft nu 8 uur gedraaid dus is nog zo goed als nieuw en zit er om die reden ook aan te denken hem te verkopen en over te stappen naar een ander merk.
Iemand een idee wat ik zou kunnen proberen of doen?

Met.vr.gr

Jeroen

mr.crash

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

Mediasluis

#2
Je hebt deze projector waarschijnlijk zonder ISF-service gekocht.

Er zijn meerdere factoren die hier invloed op hebben.
Het kan zijn dat er iets mis is met je projector en dat is iets wat je ISF-servicedealer normaal tegenkomt en dan wordt deze projector omgeruild.

Sony heeft niet de beste lens op deze serie zitten, maar compenseert een hoop met zijn Reality Creation en komt dan goed mee en oogt zelfs behoorlijk scherp.
De Reality Creation dien je wel fijntjes af te stellen want als deze te hoog staat betekent dit niet dat het al maar scherper wordt want diepe fijne lijntjes verdwijnen dan juist weer.

Het focussen doe je, zeker op deze Sony, op een derde van het midden. Helemaal in het midden geeft onscherpe hoeken en andersom ook.
Hier meer over
Projectors plaatsen zonder vertekening:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150205.0

Zodra ik een nieuwe projector binnenkrijg begin ik met het nakijken en het doen van de Panel Allignment. Dit geeft ook absoluut een betere scherpte. Is één van de panelen niet goed te krijgen, dan blijft het beeld te zacht en keur ik zo'n projector af. Deze laat ik dan omruilen voor een nieuwe.
Een ISF-service heeft echt wel voordelen, naast het feit dat de Witbalance wordt gedaan, wat het beeld zeer transparant maakt en het CMS dat de kleuren naar Hollywood standaard brengt, worden door Mediasluis ook dit soort zaken aangepast. Er zit dan wel wat tijd in en je kunt niet eventjes wachten op je ISF-kalibratie en zelfs niet op je her-kalibraties.
Lees anders even
Wat is ISF-kalibratie en wat houd zo'n service in?
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=152777.msg2825755#msg2825755

Veel van deze punten behandel ik tevens hier in de
Review van de Sony-HW65ES:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=155940.msg2887237#msg2887237

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Remi

Heeft mijn inziens totaal niets met ISF te maken...

Als een projector nieuw uit de doos niet met de voor een leek beschikbare functie zoals focus scherp te stellen is moet je 'm gewoon terug doen in de doos en beroepen op garantie.
Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

Mediasluis

#4
Deze projector komt niet bij mij vandaan, maar een hoop van wat ik uitleg kun je dus zelf doen, zoals de panelen checken en de focus op die manier zoals ik omschrijf.
Is dit alles gecheckt en door je ISF-service dealer gedaan, dan ligt het aan je manier van plaatsen en focussen.
Als je projector niet recht staat krijg je namelijk ook dit soort klachten.
Dit beschrijf ik in het stuk van projectors plaatsen.
Zorg ervoor dat je projector recht tegenover het scherm staat zodat de beeldzijden boven en onder even lang zijn zo ook links en rechts en plaats dan met de Lens Shift het beeld goed op zijn plek.
Nooit de projector in een hoek draaien.
Schuin naar beneden kantelen en de Keystone gebruiken om het beeld recht te trekken raad ik dus ook sterk af.
Zo heb je inderdaad heel sterk dat hij of boven scherp is, of beneden.

Ik krijg af en toe ook projectors die niet meteen zeer scherp ogen, (in vergelijk met de projectors die ik heb staan) maar na het doen van de Panel Allignment bv. echt een heel stuk scherper zijn.

Je kunt terug naar je winkel en of Prime Support mailen, maar waarschijnlijk vragen ze je wel dit te checken.
Als er echt iets met je projector mis is, dan is de service van Sony fantastisch en komen ze hem de eerste week thuis omruilen voor een nieuwe.
Daarna komen ze hem ook ophalen, maar reparareren ze hem en brengen ze hem terug.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

kermit

#5
Hierbij vermeld ik ook dat het helemaal niks met isf heeft te maken. Gewoon terugsturen dan is er iets niet goed aan de projector. Dit komt vaker voor en je kunt het gewoon melden bij je dealer of de winkel waar je het gekocht hebt. Sony heeft een goede service dus dat gaat goed komen.

solitaire

Niets met ISF te maken ...

Dat is toch ook niet wat Matthieu schrijft ? Die geeft aan dat als je de p'tor met ISF service had gekocht jij niet de eerste was geweest die het apparaat nieuwe uit de doos had aangesloten, en dus niet de eerste was geweest die het probleem had geconstateerd, met als resultaat dat niet jij de service van Sony had hoeven (be)proeven ...

Oftewel, hij doet ISF en kan dus uit eigen ervaring vertellen dat de service van Sony goed is en je je geen zorgen hoeft te maken nu je zelf tegen een probleem aanloopt. Oh, en daarnaast geeft hij je tips over hoe, als je toch zelf aan de slag wilt gaan, je het probleem te lijf kan gaan.

Ik zie nergens dat hij je ISF probeerd op te dringen of je voor gek verklaard een p'tor zonder ISF te hebben aangeschaft ... call me crazy ...



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

jeroens1983

#7
Ik heb de beamer idd zonder isf gekocht omdat ik las dat de hw65 redelijk accuraat uit de doos komt en ik nu ook niet echt een pro ben op dit gebied.
De beamer staat trouwens kaarsrecht op het scherm, dit moest ook wel aangezien deze beamer geen keystone correctie heeft.  Mijn oude hw30 had dit wel en ik moet bekennen dat die beamer  om die reden ook veel "slechter" opgesteld stond voor het scherm maar heb er toen eigenlijk niks gemerkt, maar ik was toen denk ik ook een stuk minder precies aangezien het een gebruikte beamer betrof en ik al vrij snel onder de indruk was van de prestaties van de beamer.
Door de tips hier in dit topic ben ik er nu al wel een heel stuk verder mee,  panel allignment had ik namelijk al wel geprobeerd maar bij de hw30 kon je alleen globaal afstellen en deze heeft dus ook zone panel allignment en dat had ik in eerste instantie niet zo snel gezien.
Ben letterlijk 2 uur bezig geweest om elke zone recht te trekken en het beeld is nu echt 20x beter dan het was.
90% van het beeld is nu gelijk en moet zeggen dat het verschil nu minimaal is dus al met al ben ik nu redelijk tevreden.
De rechterkant is heel iets minder scherp als de linkerkant maar dit is eigenlijk alleen maar te zien bij een vol scherm met tekst en dan moet je alsnog echt heel goed kijken.
Blijf het wel vreemd vinden dat de panel allignment zover uit balans was uit de doos maargoed.  Dit was gelukkig goed af te stellen.   
Thanks voor de antwoorden dus allemaal .  Ik kan na 8 uur eindelijk blij zijn met de aankoop haha

Richard70…

Quote from: solitaire on November 20, 2017, 21:47:21
Niets met ISF te maken ...

Dat is toch ook niet wat Matthieu schrijft ? Die geeft aan dat als je de p'tor met ISF service had gekocht jij niet de eerste was geweest die het apparaat nieuwe uit de doos had aangesloten, en dus niet de eerste was geweest die het probleem had geconstateerd, met als resultaat dat niet jij de service van Sony had hoeven (be)proeven ...

Oftewel, hij doet ISF en kan dus uit eigen ervaring vertellen dat de service van Sony goed is en je je geen zorgen hoeft te maken nu je zelf tegen een probleem aanloopt. Oh, en daarnaast geeft hij je tips over hoe, als je toch zelf aan de slag wilt gaan, je het probleem te lijf kan gaan.

Ik zie nergens dat hij je ISF probeerd op te dringen of je voor gek verklaard een p'tor zonder ISF te hebben aangeschaft ... call me crazy ...



soli
Helemaal mee eens
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Mediasluis

Je kunt de Panel Allignment ook op Shift doen hoor.
Onder Panel Allignment / Adjust Item kun je  Zone op Shift zetten.

Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

J.A.F._Doorhof

Als je moeite hebt met focus hangt hij niet haaks op het scherm.
Dat heeft niets met calibraties of panel allignement of lens te maken.

Als de unit niet haaks op het scherm hangt kan een paar mm al focus problemen veroorzaken.

Even iets rechter hangen en probleem is opgelost.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Richard70…

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2017, 00:31:41
Als je moeite hebt met focus hangt hij niet haaks op het scherm.
Dat heeft niets met calibraties of panel allignement of lens te maken.

Als de unit niet haaks op het scherm hangt kan een paar mm al focus problemen veroorzaken.

Even iets rechter hangen en probleem is opgelost.

Wat mediasluis ook al aangeeft, heb dit zelfde probleem ook gehad en door hem ik denk 2mm te verdraaien was t probleem opgelost.
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Remi

Quote from: solitaire on November 20, 2017, 21:47:21
Ik zie nergens dat hij je ISF probeerd op te dringen of je voor gek verklaard een p'tor zonder ISF te hebben aangeschaft ... call me crazy ...

soli

Zo vat ik het wel op.
Als eerste krijgt de opener de opmerking "Je zal 'm wel zonder ISF service hebben gekocht".
Vervolgens komt er een verkoop praatje en word er verwezen naar de ISF service.

Ik ben zeker overtuigd van de toegevoegde waarde van een ISF calibratie, echter zie ik het als optioneel, een optimalisatie.
Het komt op mij een beetje flauw over dat als iemand een vraag stelt over het scherp stellen van z'n nieuwe projector hij gelijk het ISF verhaal over zich heen krijgt met de verwijzing naar de ISF service.

Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

Mediasluis

Het is inderdaad mm werk, want 2 mm verschuiven naar één hoek bij je projector scheelt op je scherm al gauw 1 cm.

Als je hem al aardig goed hebt staan, kun je nu ietsjes inzoomen, zodat je rondom wat binnen de randen van je scherm zit. Zo kun je makkelijk zien of één zijde een halve cm meer uitwaaiert ten opzichte van de andere kant. Als het beeld boven dichter bij de zijranden zit dan beneden, dan is je projector wat meer naar boven gekanteld en waaiert het beeld wat uit. Heb je dit bv. aan je linkerkant en komt het beeld daar dichter bij de boven en onderranden, dan staat je projector ietjes meer naar links gedraaid.
*Het is wel het makkelijks te beoordelen als je het beeld aan zo'n zijde steeds centreert zodat het bv. boven en onder even ver van de rand staat. Je hebt niet alleen met een zijwaartse of opwaartse verschuiving te maken, maar ook met kantelingen. Zo moet één of beide pootjes voor of achter af en toe nog wat in of uit draaien (als de projector staat) en wat bijstellen met de lens shift.
Het is even tricky, vooral als de projector ook nog een beetje schuin gekanteld is naar 1 hoek, maar je kunt hem uiteindelijk perfect plaatsen. Daarna zoom je weer uit tot netjes aan de rand van het scherm en dit komt je algehele scherpte echt ten goede.
Ik behandel dit en meer wat uitgebreider in het artikel hier:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150205.0
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Richard70…

Quote from: Remi on November 21, 2017, 10:07:40
Zo vat ik het wel op.
Als eerste krijgt de opener de opmerking "Je zal 'm wel zonder ISF service hebben gekocht".
Vervolgens komt er een verkoop praatje en word er verwezen naar de ISF service.

Ik ben zeker overtuigd van de toegevoegde waarde van een ISF calibratie, echter zie ik het als optioneel, een optimalisatie.
Het komt op mij een beetje flauw over dat als iemand een vraag stelt over het scherp stellen van z'n nieuwe projector hij gelijk het ISF verhaal over zich heen krijgt met de verwijzing naar de ISF service.

Uiteindelijk komt hij wel met de waarschijnlijke oplossing, jou oplossing om hem maar gelijk terug te sturen vind ik een stuk minder, vermoed ook dat daar kosten aan zullen zitten als blijkt dat er niks met de projector mis is
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Mediasluis

#15
Quote from: Remi on November 21, 2017, 10:07:40
Zo vat ik het wel op.
Als eerste krijgt de opener de opmerking "Je zal 'm wel zonder ISF service hebben gekocht".
Vervolgens komt er een verkoop praatje en word er verwezen naar de ISF service.

Ik ben zeker overtuigd van de toegevoegde waarde van een ISF calibratie, echter zie ik het als optioneel, een optimalisatie.
Het komt op mij een beetje flauw over dat als iemand een vraag stelt over het scherp stellen van z'n nieuwe projector hij gelijk het ISF verhaal over zich heen krijgt met de verwijzing naar de ISF service.
Ik ben voor mijzelf een beetje perfectionistisch. Het liefst help ik iedereen met zijn projector en wil ik het altijd zo perfect mogelijk hebben. Maar goed het is ook mijn werk en kan het niet Pro bono doen.
Als ik iemand met zo'n probleem zie, dan denk ik meteen AU, dat had niet gebeurt als een ISF dealer hem eerst in handen had gehad en het liefste check ik zelfs nog zijn projector, om te zien of het niet daar aan ligt om dat uit te sluiten, zodat je zeker weet of het alleen de plaatsing betreft.
Hierdoor gedreven doet het een beetje zeer als ik zie dat iemand een toch al dure projector heeft aangeschaft en dan precies de nazorg van een ISF-servicedealer mist die dat voor hem  had weggenomen en er daarnaast meteen ook een mooier product van had gemaakt.

Als ik mij verkeerd heb uitgedrukt en iemand heb beledigt, excuses hiervoor. Natuurlijk kun je niet iedereen bekeren naar het ISF. Vanbinnen wil ik graag van iedereen een Videofiel maken. Verders hoop ik wel dat iemand er wat aan heeft.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Remi

#16
Quote from: rdebruin on November 21, 2017, 10:16:23
Uiteindelijk komt hij wel met de waarschijnlijke oplossing, jou oplossing om hem maar gelijk terug te sturen vind ik een stuk minder, vermoed ook dat daar kosten aan zullen zitten als blijkt dat er niks met de projector mis is

Beter lezen, ik schrijf nergens dat je zonder enige moeite gedaan te hebben 'm op de post moet gooien.
Dat maak jij ervan.


Los daarvan is de premium support van Sony echt goed en daar heb ik zelf ervaring mee.
Mijn beamer was niet defect maar de bijgeleverde 3D IR emitter had niet een heel geweldig bereik.
Na verloop van tijd hoorde ik dat er een nieuw model emitter was uitgekomen met een beter bereik.
Mailtje gestuurd naar premium support en de situatie uitgelegd. Werd uitermate professioneel geholpen en een nieuw model emitter werd kosteloos opgestuurd. (Winkel waarde 80 euro)
Ook de nazorg was uitstekend, support nam zelf contact op om te vragen of de nieuwe emitter het probleem had verholpen.

Dus nee, ik kreeg geen pittige rekening van Sony omdat mijn projector niet stuk was en beroep deed op support.

edit: quote toegevoegd
Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

jeroens1983

Het zou idd goed kunnen dat de beamer nu nog heel iets verdraaid staat en ik ga er vanavond nog wel weer even mee bezig.
Dat het een lang proces kan zijn om de beamer te plaatsen is mij wel bekend en ben nu eigenlijk alleen maar uit gegaan om de beamer horizontaal te krijgen ten opzichte van het scherm.   Links en recht heb ik alleen maar versteld met de lens shift functie.
Veel scheelt het niet dat weet ik zeker want ik heb er best wat tijd aan besteedt maar ik zal de verdraaiing nogmaals controleren. 
Thanks voor de tips.
En nog even over de isf calibratie.  Ik heb bewust gekozen om deze niet uit te laten voeren aangezien ik persoonlijk vind dat er teveel licht opbrengst verloren gaat.    Het scherm is ook een vrij donkere tint om de zwartwaardes nog iets op te krikken en ik kan elke lumen gebruiken die deze projector kan geven.
Isf is vast heel mooi maar ik heb het beeld liever iets helderder en ingesteld zoals ik het mooi vind.

Groeten

Mediasluis

#18
Ha Jeroen.
In veel projectors is dat ook inderdaad wat er gebeurt. Voorheen waren veel projectors meer gericht op lichtoutput en dan werd al het groen en blauw terug gedrukt naar 6500Kelvin en hield je opeens maar de helft over van wat er aan specs op de doos staat.
Wat er op de doos staat, moet je met een zak zout nemen, want na meting van alle modes komt er meestal niet een op wat er wordt beloofd.

Bij de echte videoprojectors van nu waaronder ook je Sony VPL-HW65ES is het in de Film modes die al gericht zijn op video kleuren niet meer het geval en haal je er vaak juist meer licht uit.
Maar als je hem in een andere Mode dan Reference of Film gaat gebruiken voor nog meer lichtopbrengst, dan heb je absoluut gelijk. Na een ISF-kalibratie zou zo'n Mode weer teruggebracht worden naar de lichtopbrengst van een filmmode.

Ik wens je succes met de afstelling thuis en laat nog even weten of je er nog meer winst uit hebt weten te krijgen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Richard70…

Quote from: Remi on November 20, 2017, 15:14:13
Heeft mijn inziens totaal niets met ISF te maken...

Als een projector nieuw uit de doos niet met de voor een leek beschikbare functie zoals focus scherp te stellen is moet je 'm gewoon terug doen in de doos en beroepen op garantie.
Ik lees het vast niet goedj.  :D
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Remi

Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

J.A.F._Doorhof

Probleem is dat mensen de manual niet lezen of een matige dealer hebben.

Wij vertellen bv alle klanten netjes wat ze moeten doen met dit soort issues. En dat gebeurt vaker dan je denkt. Een projector helemaal haaks hangen is niet iets dat je in 2 minuten doet. Let op dat ook het scherm bv iets scheef kan hangen.

Alles leidt tot focus problemen. Opsturen heeft dan totaal geen zin.
En met een calibratie krijg je wel beter beeld maar dit los je niet op
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

#22
Nergens in dit Topic wordt beweert dat een focus probleem met een ISF-kalibratie zou kunnen worden opgelost. Er wordt hier door sommigen maar half gelezen, want dat staat er niet.
Een eventuele scherpte probleem dat mede door een Panel Allignment kan worden opgelost heb ik wel aangehaald en ik laat juist zien dat je dit zelf kunt doen.
Jammer dat dit steeds uit zijn verband wordt gehaald.

Gelukkig kan degene die dit Topic startte het wel gewoon goed lezen en doet hij er ook iets mee.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar info@mediasluis.nl of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Richard70…

Quote from: J.A.F._Doorhof on November 21, 2017, 16:29:26
Probleem is dat mensen de manual niet lezen of een matige dealer hebben.

Wij vertellen bv alle klanten netjes wat ze moeten doen met dit soort issues. En dat gebeurt vaker dan je denkt. Een projector helemaal haaks hangen is niet iets dat je in 2 minuten doet. Let op dat ook het scherm bv iets scheef kan hangen.

Alles leidt tot focus problemen. Opsturen heeft dan totaal geen zin.
En met een calibratie krijg je wel beter beeld maar dit los je niet op

Dat is voor mij ook altijd de reden om hem wel bij een isf dealer te kopen en niet bij de eerste de beste bol. Com
Je betaald iets meer , maar met dit soort problemen bel je gewoon even en dan is het opgelost.
Zowel bij jou als bij Mathieu een projector gekocht en bij beide altijd een goede service gehad en werd mij er altijd op gewezen dat het uitlijnen van de projector een belangrijk onderdeel is.
En dan vind ik het wel weer top dat de isf dealers wel helpen tot een oplossing te komen terwijl hij niet bij hun is aangeschaft
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Kjelt

#24
Quote from: Mediasluis on November 21, 2017, 17:20:17
Nergens in dit Topic wordt beweert dat een focus probleem met een ISF-kalibratie zou kunnen worden opgelost. Er wordt hier door sommigen maar half gelezen, want dat staat er niet.
Je zou eerst eens even naar je eigen communicatie kunnen kijken en dus in de spiegel in plaats van mensen van niet lezen te beschuldigen.
Ik kan behoorlijk goed lezen maar je eerste post slaat de plank qua communicatie naar het opgegeven probleem de plank behoorlijk mis.

TS maakt een post dat hij zijn projector niet over het hele beeld gelijk scherp afgesteld krijgt, als het onder scherp is dan is het boven niet scherp en dan antwoord jij met:

Quote from: Mediasluis on November 20, 2017, 14:32:46
Je hebt deze projector waarschijnlijk zonder ISF-service gekocht.
Dat is je eerste zin en die gaat dus totaal niet over het opgegeven probleem, het slaat echt helemaal nergens op, en veel posters halen dat terecht aan, dan vervolg je:

QuoteEr zijn meerdere factoren die hier invloed op hebben.
Het kan zijn dat er iets mis is met je projector en dat is iets wat je ISF-servicedealer normaal tegenkomt en dan wordt deze projector omgeruild.
Hele kleine kans mijn inziens, scherpteproblemen door transport schade hmmmmmm twijfelachtig op zijn best, laatste waar ik aan zou denken, blijkt het dus ook niet te zijn.

QuoteSony heeft niet de beste lens op deze serie zitten, maar compenseert een hoop met zijn Reality Creation en komt dan goed mee en oogt zelfs behoorlijk scherp.
Weer onzin, de Sony heeft vanaf de HW50 een prima lens er op zitten die full HD zeker tot op een 2,50 scherm prima scherp krijgt, deze lens wordt al 5 jaar verkocht sinds dec 2012 en nooit iets over een dusdanige klacht gelezen. TS krijgt het beeld ook scherp maar niet tegelijk boven en onder, dat duidt op iets heel anders.

QuoteDe Reality Creation dien je wel fijntjes af te stellen want als deze te hoog staat betekent dit niet dat het al maar scherper wordt want diepe fijne lijntjes verdwijnen dan juist weer.
Hoe kan RC er nou ooit voor zorgen dat een gedeelte van het scherm niet in focus is en een ander gedeelte wel ? Kom op zeg. Kun je tegenwoordig RC instellen per sector van het beeld, niet van gehoord.

Je tips zijn dus an sich prima maar niet ter zake doende voor het probleem, het lijkt wel een copy paste van een eerdere mail of webmailing ofzo.
En daarna kom je met panel alignment.

Eerste wat ik zou aanhalen is het nameten van de exacte afstanden van scherm naar projector om te zien of de boel wel 100% haaks hangt, of de projectorlens in het midden van het scherm en ongeveer ten hoogte van de bovenkant hangt (bij plafondmontage) . Ook checken of de projector twee assig volledig waterpas hangt met een goede 0,25 graad of beter waterpas. Want als dat niet klopt krijg je de projector nooit 100% in focus zoals iedereen die ooit een projector heeft opgehangen wel weet.

Dus wellicht voor je mensen gaat beschuldigen van slecht lezen zou je zelf eens de openingspost goed moeten lezen en ter zake doende feedback geven ipv alles te spuien wat ook maar enigzins niet van toepassing is op het probleem.  ;)