Minidsp: met 2 speakers een 3-weg speaker simuleren

Started by Ejorne, November 18, 2017, 10:20:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ejorne

Ik ben in het bezit van een set Kef LS50 speakers. Nu heb ik onlangs een set Piega Premium 1.2 gekocht.
Aanvankelijk was het idee om de Kef te vervangen door deze Piega.

Maarrrr. Het middengebied van de KEF vind ik aanzienlijk mooier dan die van de Piega.
De Piega wint het in het laag en in het hoog...

Ik kan dus niet kiezen...

Toen bedacht ik met het volgende:
Als ik met een minidsp het midden demp van de Piega en van de KEF het laag en hoog dan zou dat wellicht een goede combi kunnen worden?

Zie bijgaande afbeeldingen voor een opzetje. Deze is gemaakt met de inuke software. Maar dit moet straks dus met een minidsp gaan plaatsvinden. Ik denk dat de minidsp daar wel betere middelen voor heeft dan de inuke software. Maar deze afbeeldingen zijn dus alleen ter illustratie.

Weet iemand of zoiets kan gaan werken? Of dat het nooit wat kan worden?

En zo'n HD minidsp, is die 'transparant' genoeg om alle detail in het signaal te houden? Er moet een A/D en daarna weer een D/A conversie plaatsvinden.
Ik speel graag op pure-direct setting van de pre-amp omdat ik dit beter vind klinken dan de normale processing van deze Onkyo 886 pre.
Doet zo'n minidsp daar afbreuk aan of ga ik dat niet merken? (er komen ook voordelen voor terug zoals het ietwat vlak kunnen maken van wat pieken en dalen her en der)


Dirk

passieve (= de ingebouwde) filtering combineren met actieve (= de miniDSP) is imo een no-go
met dergelijk knip- en plakwerk krijg je 't naar mijn ervaring nooit coherent klinkend. ;)


Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ejorne

Misschien klinkt het ook al naar wens wanneer ik beide speakers even luid kan afstellen zonder filter toe te passen?

Ik heb al geprobeerd om de speakers in serie aan te sluiten op 1 versterker uitgang. Maar dan klinkt het mid en hoog te overheersend. Misschien dat de AMP het niet kan trekken? Parallel heb ik niet geprobeerd omdat dan de weerstand te laag wordt voor de versterker. Maar er zit ook een paar dB verschil in gevoeligheid tussen de kef en de piega. Dus ik zal sowieso moeten levellen.

Misschien volstaat het al om met eq een beetje te regelen. De filter die ik in de afbeelding laat zien dempt iets van 15 dB maar misschien is een dB of 3 al voldoende om het karakter van de speaker te laten horen wanneer ze beide goed aangestuurd worden...


Ejorne

Is een minidsp in staat om de fase van beide speakers gelijk te krijgen over het hele spectrum?
En kan ik beide set uitgangen los van elkaar meten/inregelen maar elkaar over het hele spectrum te laten overlappen?

morca

Quote from: Ejorne on November 18, 2017, 11:49:29
Misschien klinkt het ook al naar wens wanneer ik beide speakers even luid kan afstellen zonder filter toe te passen?

Ik heb al geprobeerd om de speakers in serie aan te sluiten op 1 versterker uitgang. Maar dan klinkt het mid en hoog te overheersend. Misschien dat de AMP het niet kan trekken? Parallel heb ik niet geprobeerd omdat dan de weerstand te laag wordt voor de versterker. Maar er zit ook een paar dB verschil in gevoeligheid tussen de kef en de piega. Dus ik zal sowieso moeten levellen.

Misschien volstaat het al om met eq een beetje te regelen. De filter die ik in de afbeelding laat zien dempt iets van 15 dB maar misschien is een dB of 3 al voldoende om het karakter van de speaker te laten horen wanneer ze beide goed aangestuurd worden...
Waarom parralel die eindbak heeft toch 4 uitgangen.
Daarma handmatig eq toepassen vanuit de onkyo als je het echt zo wil proberen.

Ejorne

Quote from: morca on November 18, 2017, 12:42:22
Waarom parralel die eindbak heeft toch 4 uitgangen.
Daarma handmatig eq toepassen vanuit de onkyo als je het echt zo wil proberen.

Misschien trekt de HK eindbak het wel om 4 speakers aan te sturen. De weerstand wordt dan wel 2 ohm... De Kenwood durf ik dat niet aan te doen.

Met de eq van de pre-amp kan ik dit niet regelen omdat ik dan het hele kanaal (dus niet de kef afzonderlijk van de piega  ) regel.

Timvg

Niet doen.

Wat ik zou proberen: de LS50 heeft een héél mooi off-axis gedrag, heel smooth. Maar daardoor kan op de luisterpositie het hoog een tikkeltje 'mellow' komen te klinken. Ik zou eerst proberen om ze recht op de op de luisterpositie te richten.
Het laag zou je evt wel kunnen aanvullen met wat andere units (gefilterd door de minidsp).

morca

Midwoofers hebben we uitvoerig besproken ivm met wat jij ook miste in je monitoren.
En hij heeft het gehoord bij mij..

Met 4 speakers en dsp zou je qua kosten misschien beter andere speakers kopen of bouwen.

Timvg

Actieve woofer onder elke KEF zou mijn eerste idee zijn.. Heb anders nog een paartje JBL 123A welke wegmogen  :D

Ejorne

Quote from: Timvg on November 18, 2017, 14:20:41
Niet doen.

Wat ik zou proberen: de LS50 heeft een héél mooi off-axis gedrag, heel smooth. Maar daardoor kan op de luisterpositie het hoog een tikkeltje 'mellow' komen te klinken. Ik zou eerst proberen om ze recht op de op de luisterpositie te richten.
Het laag zou je evt wel kunnen aanvullen met wat andere units (gefilterd door de minidsp).

De kef heeft altijd rechtop gestaan, gedraaid richting luisterpositie. Maar nu liggen ze onder de piega als testopstelling. Rechtop gaat niet zo goed, de Piega komt dan te hoog te staan en staan dan ook nogal wankel. Nu staat het stevig genoeg.

Rechtop staand en optimaal ingedraaid klinkt de ls50 toch nog aanzienlijk minder mooi in het hoog dan de Piega. Ook in het laag moet de ls50 het afleggen tegen de Piega.

Maar het middengebied van de kef is (voor mijn maatstaven) onovertroffen.

Timvg

Dan zou ik eerder op zoek gaan naar een andere speaker..

Ejorne

#11
Het voordeel van midwoofers is mij bekend. Maar dat is voor mij niet nodig. De extra punch en slam bas is wel mooi en ook noodzakelijk om de sub lekker stevig te kunnen laten inmengen.

Maar mijn prio ligt niet bij veel en voelbaar laag. De JL woofer is een zeer aangename aanwinst in mijn set. Hij kan veel meer dan waarvoor ik hem inzet. Het lage laag, onder de 30hz wordt nog extra aangezet door een sdx woofer. Als ik deze subwoofer combi volledig tot zijn recht wil laten komen dan moet ik inderdaad midwoofers erbij nemen.

Maar ik wil dat zuivere middengebied van de kef combineren met het kristalheldere hoog van de piega. Wanneer ik dat in andere speakers moet zoeken dan moet ik denk ik richting de 10k gaan denken in de vorm van een paar Martin logans of zo.... helaas heb ik dat budget niet liggen...

Timvg

Heb een (2dehands) paar JBL 708i besteld uit de VS. Post ik zeker nog iets over, maar dat zou wel een goeie richting kunnen zijn. Afstraling van 1,5khz tot 20khz blijft ongeveer gelijk (zonder afval) over de volledige 90° horizontaal. Mijn set besteld voor ~€1800 incl tax en verzending. Gekocht omdat ik graag een zeer neutrale referentie wens op m'n zelfbouw tegenover te zetten. Prijs/kwaliteit het beste wat ik kon vinden.

708i = kleine broertje van de M2, hun topmonitor.

Ejorne

Quote from: Timvg on November 18, 2017, 15:55:58
Heb een (2dehands) paar JBL 708i besteld uit de VS. Post ik zeker nog iets over, maar dat zou wel een goeie richting kunnen zijn. Afstraling van 1,5khz tot 20khz blijft ongeveer gelijk (zonder afval) over de volledige 90° horizontaal. Mijn set besteld voor ~€1800 incl tax en verzending. Gekocht omdat ik graag een zeer neutrale referentie wens op m'n zelfbouw tegenover te zetten. Prijs/kwaliteit het beste wat ik kon vinden.

708i = kleine broertje van de M2, hun topmonitor.

Dat lijken me erg mooie monitoren. Maar helaas is dat budget me voorlopig nog niet haalbaar. Mocht ik de ls50 en de premium 1.2 redelijk kunnen verkopen dan kom ik al wel enigszins in de buurt. Maar geeft zo'n jbl monitor het hoog dat ik zoek? Het hoog van de piega doet me echt denken aan dat van een elektrostaat. Dat heb ik nog niet eerder gehoord in standaard tweeters... ook niet in bijvoorbeeld de ceramische van accuton hoewel dat toch wel in de buurt komt van wat ik her en der gehoord heb. Maar het transparante en snelle van een elektrostaat heb ik nog niet in standaard drivers gehoord....

Timvg

Ben geen grote fan van electrostaten eerlijk gezegd. Heel kritisch qua plaatsing en akoestiek, en de exponentiële directionaliteit naarmate het hoger wordt zijn wat afknappers voor mij. Dome tweeters (en de meeste ontwerpen) omwille van hun afmeting worden ook vrij directioneel (meestal boven de 10khz afhankelijk van de exacte grootte) waardoor ze afhankelijk van de luisterafstand/plaatsing/akoestiek boven de 10khz wat afvallen. Dit kan je compenseren met EQ maar klinkt zelden of nooit natuurlijk. Mijn huidige compressietweeters (jbl 2405) zijn ontworpen om een bredere afstraling te hebben (phase plug + diffractieslot) met als gevolg dat dit gebied netjes in proportie blijft tot de rest van het hoog. Je kan het omschrijven als 'snelheid' ..'frisheid'.. zeker niet scherp.. ik hou er wel van.

Deze 708i met z'n 0.5" throat compressiedriver behoudt z'n afstraling tot voorbij de 20khz en bereikt dus hetzelfde, maar dan met een wat modernere technologie..

Altijd welkom om eens te komen luisteren wanneer alles er is..

Ejorne

Het lijkt me erg leuk om tzt eens te komen luisteren.  :thumbs-up:  8)


Timvg

Beide zeker welkom.. met het jaareinde heb ik verlof btw.. Mocht er iets uit de bus komen, neem gerust wat speakers mee :-)

Ik bedoel trouwens niet dat ML's niet goed kunnen klinken.. Maar ze moeten op de juiste plek, in de juiste ruimte staan.. En je moet op de juiste plaats zitten.. Beetje te veeleisende speaker voor mij :-)

Ejorne

Quote from: Timvg on November 18, 2017, 16:51:45
Beide zeker welkom.. met het jaareinde heb ik verlof btw.. Mocht er iets uit de bus komen, neem gerust wat speakers mee :-)

Ik bedoel trouwens niet dat ML's niet goed kunnen klinken.. Maar ze moeten op de juiste plek, in de juiste ruimte staan.. En je moet op de juiste plaats zitten.. Beetje te veeleisende speaker voor mij :-)

De juiste plek voor de speakers kan een probleem zijn in mijn kamer. Dergelijke speakers moet volgens mij vaak de nodige afstand tut de (achter)wand hebben...

Maar de juiste zitplek om te luisteren is voor mij geen probleem. Ik zit precies in de sweetspot en ben doorgaans de enige luisteraar...