Brommende subwoofer

Started by Gatone, November 14, 2017, 22:47:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gatone

Ik heb sinds kort een Velodyne SPL-1000-Ultra tweedehands gekocht. Wanneer de subwoofer aanstaat maakt deze een brommend geluid. Niet heel luid, maar wanneer er geen muziek of TV aanstaat duidelijk hoorbaar. Het gebrom is ook hoorbaar met alleen de stroomkabel aangesloten en ook op andere plekken in huis. Is dit normaal bij deze subwoofer?

Rowdy

Als ik het zo lees is het mechanische brom, geen brom uit de luidsprekers.

Misschien helpt het:
- om de bouten van de transformator vast te draaien.
- om vilt tussen behuizing en transformator te doen op de plekken waar de transformator met bouten aan de behuizing vast zit.

Gatone

Het is inderdaad een brom uit de subwoofer zelf. Ben benieuwd of andere Velodyne-bezitters dit ook ervaren.

marz01

pana 65st50E , b&w m1,velodyne spl1000ultra, apple tv4, synlogy ds216j, yamaha rx-v673, subdude

Gatone

Zou het nog zin hebben om met een beter afgeschermd netsnoer te experimenteren oid?

Siddartha

is het een geaarde stekker die er standaard bijzit en zit de SW ook op een geaard stopcontact aangesloten?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Raphie

Met alleen de stroomkabel aangesloten kan de brom nog steeds uit de conus komen hoor.
Wanneer je je vinger op de behuizing of plate amp legt, VOEL je dan ook de brom?
En wanneer je de conus voelt?
Wordt de brom harder wanneer je de gain verder open zet?
JBL PRX Power!

Gatone

Geaarde stekker icm met een geaard stopcontact geeft geen verschil.
Brom voel ik niet op behuizing, plate amp of conus. Gain weet ik niet hoe ik dat verander op de Velodyne.

jossie

Gain is de volumeregelaar.

In de velodyne zit geen trafo, vreemd verhaal. Waar woont de sub?
Omni !

Gatone

Had even gegoogeld en las dat gain niet hetzelfde is als volume. Maar als er volume bedoeld wordt: de brom wordt niet luider als het volume hoger staat. Op zich is het niet echt een brom, is meer een geluid alsof er iets onder hoge spanning staat oid.

De sub staat in Friesland.

chansig

Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

jossie

Quote from: chansig on November 18, 2017, 16:13:24
Ledje dat bromt ?

Gr. Hans

Zet jij maar weer de D&D's aan, zoek een goed stuk muziek en verbaas je hoe goed techniek klinkt waar je geen kloot van begrijpt.

Daarna mag je weer iets posten.

Of typ je zó snel dat de 'R' en de 'e' zijn weggevallen en heeft de autocorrectie de overige letters ook veranderd?
Omni !

jossie

Quote from: mvs on November 18, 2017, 13:34:40
Had even gegoogeld en las dat gain niet hetzelfde is als volume. Maar als er volume bedoeld wordt: de brom wordt niet luider als het volume hoger staat. Op zich is het niet echt een brom, is meer een geluid alsof er iets onder hoge spanning staat oid.

De sub staat in Friesland.

Dat is ver weg... die hoogspanning kan kloppen. De voeding bestaat uit een gelijkgerichte netspanning. Ik heb nog geen modules gezien die mechanisch geluid maken, lijkt me dat er wel iets mis is.
Maar een groot deel van dit apparaat is spanningvoerend op hoge niveaus, als je dat niets zegt zou ik 'm niet open maken.
Omni !

chansig

Quote from: jossie on November 18, 2017, 19:32:34
Zet jij maar weer de D&D's aan, zoek een goed stuk muziek en verbaas je hoe goed techniek klinkt waar je geen kloot van begrijpt.

Daarna mag je weer iets posten.

Of typ je zó snel dat de 'R' en de 'e' zijn weggevallen en heeft de autocorrectie de overige letters ook veranderd?

:headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Heb ik je iets aangedaan of zo ? Of is een simpelweg: Dat zal het niet zijn omdat ...etc, teveel gevraagd.

Fijne post dus.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

jossie

Quote from: chansig on November 18, 2017, 19:55:53
:headbanging: :headbanging: :headbanging: :headbanging:

Heb ik je iets aangedaan of zo ? Of is een simpelweg: Dat zal het niet zijn omdat ...etc, teveel gevraagd.

Fijne post dus.

Gr. Hans
Mij iets aangedaan? Nee toch? Kan me niks herrineren.

Maar jij post toch een suggestie over iets waar jij weinig van weet?

Of heb jij wel 's een Led horen brommen?

Mogelijk bedoel je een relais maar da's toch echt iets anders...
Omni !

chansig

Ws verwacht ik dan dat men dat op een andere manier duidelijk maakt. Zal aan mij liggen....jij hebt meer verstand van inhoud dan mij en eerlijk gezegd is dat niet heel erg moeilijk.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

jossie

Ah... zie daar het verband met mijn posting. Zat er niet ver naast.

Jij bent toch altijd van de taal? Ik denk die ziet de lol er wel in. Zal weer uitgebreider posten en toelichten, net als jij.
Omni !

chansig

#17
Een smiley was ws afdoende geweest. Zo droge tekst kan ik inderdaad weinig mee dan invullen zoals ik het lees. Een smiley geeft dan een mogelijke intentie weer van de poster...daar kan ik dan ook weer wat mee.

Maar goed verkeerd door mij gelezen en geïnterpreteerd dus...kan ook gebeuren.

Toch nog een technische poging: Lampje moet gevoed worden toch ? Kan ook brommen ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

jossie

Op mijn telefoon staat een smiley, misschien zie je die niet?

Maar Hans, even ter zake, een LED die bromt? Dat is toch geen serieus bedoelde suggestie?

Ik maak er nog wat van, doe de suggestie dat je 'reledje' bedoelt wat de fonetische spelling is van een klein relais, taal virtuoos als je bent dacht ik dat je dat wel zou zien...
Omni !

chansig

Ik denk dat je je beeld van mij wat moet bijstellen.  :D

En op je telefoon wel ? Het is wel oke...ik heb het anders gelezen dan dat jij het bedoelde. Daarnaast is het duidelijk dat mijn inbreng een technische kant noch wal raakte.

Misschien is weghalen van mijn posts het beste. Als je wilt mag je een RTM doen.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

jossie

#20
Voor mij hoeft dat niet hoor, geen probleem.

Als jij een suggestie doet aan iemand die mogelijk zelf ook niet zo technisch is, maar eigenlijk niet weet of je suggestie 'm gaat helpen vraag ik me wel af of dat de probleemhebber niet verder van huis brengt.

Om dan nog even op je suggestie in te gaan, een simpel Ledje trekt meestal zo'n 10 mA bij een spanningsval van ongeveer 1,5 Volt (rood en groen iig), geeft een vermogen van ongeveer 0,015 Watt, niet echt een verbruik dat mechanisch hoorbare trillingen gaat veroorzaken denk ik... zeker niet door het halve huis heen.
Omni !

morca

Die versie heeft een schakelende voeding toch.
Kan die gaan brommen door DC vervuiling jossie?
Dat doet alleen een trafo toch.

jossie

Velodyne versterkers zijn eigenlijk nog veel simpeler, daar zit geen schakelende voeding in. De versterker gebruikt rechtstreeks de gelijkgerichte netspanning. Daarom is hij ook gevaarlijk om aan te prutsen zonder voldoende kennis. Daardoor is ook het vermogen zo gruwelijk groot voor het gewicht.

Elke 'normale' schakelende voeding heeft een transformator zodat er (o.a.) toch een galvanische scheiding is tussen een groot deel van het apparaat en het net.

Dit soort voedingen heeft geen last van DC op het net, de netspanning wordt als eerste direct gelijkgericht. Meer DC bestaat niet... [emoji6]
Omni !

solitaire

Wow, daar heb ik nog nooit van gehoord ! Komt een dergelijke techniek vaker voor in audio-land ? Alleen voor hoog-vermogen (en lage-definitie ?) toepassingen stel ik me dan zo voor ... ?




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

morca

Zo!! Daar had ik ook nooit van gehoord.
Wist niet dat dat bestond.
De ampmodule word dus door 230 dc gevoed..... :ohmy: