Stekkerdimmers en muurdimmers (z-wave of zigbee)

Started by Bart_M, November 11, 2017, 15:46:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Bart_M

Langzaam maar zeker ben ik mijn verlichting aan het automatiseren via Zigbee en Z-Wave.

In eerste instantie probeer ik zoveel mogelijk via smart light bulbs te regelen, maar ik heb ook nog een paar schemerlampen met gloeilampjes en plafond halogeen verlichting die ik niet kan vervangen door smart lights.

Voor de gloeilampen zoek ik een tussenstekker die goed dimbaar is.
Voor de halogeen verlichting (plafond) zoek ik een inbouwdimmer die ook via Zigbee/Z-wave aan te spreken is.
Belangrijk is dat ze niet gaan knipperen bij lage vermogens.  :blink:

Heeft iemand hier ervaring mee en welke zijn aan te raden?

Robinmull112

Kijk eens bij Aeotec ;) Ik heb ze zelf (nog) niet, maar ik lees er veel goede verhalen over ;)
Bowers & Wilkins 804 D3- HTM1 D3 - DB2D - CCM 663RD | Yamaha CX-A5100 | Rotel RMB-1585 | LG OLED65C8 | Panasonic TX-P50ST60 | Oppo BDP-203 | Audioquest Rocket 88 - Water- King Cobra - Mackenzie - Sub-X  |

jvanhambelgium

Quote from: Bart_M on November 11, 2017, 15:46:06
Langzaam maar zeker ben ik mijn verlichting aan het automatiseren via Zigbee en Z-Wave.

In eerste instantie probeer ik zoveel mogelijk via smart light bulbs te regelen, maar ik heb ook nog een paar schemerlampen met gloeilampjes en plafond halogeen verlichting die ik niet kan vervangen door smart lights.

Voor de gloeilampen zoek ik een tussenstekker die goed dimbaar is.
Voor de halogeen verlichting (plafond) zoek ik een inbouwdimmer die ook via Zigbee/Z-wave aan te spreken is.
Belangrijk is dat ze niet gaan knipperen bij lage vermogens.  :blink:

Heeft iemand hier ervaring mee en welke zijn aan te raden?

Die halogeen verlichting niet om te kitten naar LED ?
Ik gebruikt voor m'n HT 8 * GU10 dimbare spots op een Fibaro dimmer 2 en kan tot 1% gaan zonder echt iets van knipper te zien.
Die Fibaro is "maar" 250W , maar dat zou méér als genoeg moeten zijn, anders zou ik eerst investeren om dat op te lossen.

Ten opzichte van het vorige model heeft deze slimme inbouw dimmer de volgende voordelen/verbeteringen:
- Leading- én Trailing edge technologie (Faseaansnijding en Faseafsnijding);
  De dimmer kiest zelf de beste optie door middel van calibratie waardoor betere dimresultaten verkregen worden
- Voorzien van energie meting;
  Totaalverbruik in kWh en actueel verbruik in Watt.
- Werkt op zowel 2- als 3 draads installaties;
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

TornadoGo

Ik gebruik zelf ook de fibaro dimmer 2 en kan bovenstaande beamen. In combinatie met een pulsschakelaar werkt hij ook als normale dimmer (dus als je domotica server niet draait).
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

activ

Mijn hele huis zit vol Fibaro schakelaars en dimmers, werkt prima. Ik heb ook alle schakelaars vervangen door pulsdrukkers.

Bart_M

Ok, Fibaro voor de dimmers lijkt dus een goede oplossing.
Aeotec heeft een mooie oplossing voor een dimbare stekker.

Nu nog een goed bedieningspaneel zoeken om alles te bedienen en klaar.

Ik heb trouwens een Samsung Smartthings hub besteld om alles aan elkaar te gaan knopen.

RicooCardoo

Quote from: Bart_M on November 12, 2017, 11:22:16
Ok, Fibaro voor de dimmers lijkt dus een goede oplossing.
Aeotec heeft een mooie oplossing voor een dimbare stekker.

Nu nog een goed bedieningspaneel zoeken om alles te bedienen en klaar.

Ik heb trouwens een Samsung Smartthings hub besteld om alles aan elkaar te gaan knopen.

Kun je daar geen tablet voor aanschaffen? Of gewoon je telefoon gebruiken daarvoor?

Bart_M

Ik heb een tablet, maar ik zoek echt een dedicated oplossing.

Een paar fysieke schakelaars lijkt me wel erg prettig, daarnaast zoiets als dit:
https://www.youtube.com/watch?v=ZW1a9KDWYjc

jvanhambelgium

#8
Quote from: Bart_M on November 15, 2017, 10:15:30
Ik heb een tablet, maar ik zoek echt een dedicated oplossing.

Een paar fysieke schakelaars lijkt me wel erg prettig, daarnaast zoiets als dit:
https://www.youtube.com/watch?v=ZW1a9KDWYjc

Zo ene ;-) In leuke kleurtjes en je kan enkele dingen bedienen & scenes triggeren ... MAAR denk niet dat Smarthub ondersteuning heeft ? Want dat moet je zeker weten voor je een fysieke Zwave schakelaar koopt natuurlijk...
Op pakweg een Vera geen enkel probleem, maar op de website van Samsung Smartdinges toch eerder een beperkt pakket aan ondersteunde elementen...

https://www.fibaro.com/en/products/the-button/



HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Remi

Beetje offtopic:

Ik ben een maand of twee geleden begonnen met home automation op basis van Z-wave Fibaro.
Bevalt tot nu tot uitstekend. Heb tot nu toe een koppeling met het verwarmings systeem, automatische verlichting per ruimte, zonnewering en de thuis bioscoop opgenomen in het systeem.
Vooral de scene "Bioscoop" is een leuke demo want dan gaat alle relevante apparatuur aan, op de juiste source, beamer aan , scherm omlaag, verlichting gedimd. en uiteraard visa versa.

En ik ben nog lang niet uitgespeeld!  :)

Weer ontopic:

Ik gebruik onderstaande oplossing als main console in de woonkamer.

Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

Valkyrie

Quote from: Remi on November 15, 2017, 10:48:04
Beetje offtopic:

Ik ben een maand of twee geleden begonnen met home automation op basis van Z-wave Fibaro.
Bevalt tot nu tot uitstekend. Heb tot nu toe een koppeling met het verwarmings systeem, automatische verlichting per ruimte, zonnewering en de thuis bioscoop opgenomen in het systeem.
Vooral de scene "Bioscoop" is een leuke demo want dan gaat alle relevante apparatuur aan, op de juiste source, beamer aan , scherm omlaag, verlichting gedimd. en uiteraard visa versa.

En ik ben nog lang niet uitgespeeld!  :)

Weer ontopic:

Ik gebruik onderstaande oplossing als main console in de woonkamer.

Mooie oplossing! Zelf heb ik ook veel Fibaro-spullen.  :)
Welke verwarmingsysteem heb je? Ik heb een Nest, maar krijg die niet helemaal goed geïntegreerd in de HomeCenter.
Is dat gewoon een Ipad aan de muur?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Remi

#11
Ik heb een Honneywell EvoHome systeem.
Voor de koppeling met de Fibaro heeft iemand daarvoor een API ontwikkeld.
De koppeling werkt twee kanten op waardoor het dus niet uitmaakt of ik temperatuur wijzigingen op de Fibaro of op de EvoHome aanbreng.
Je kan dus bijvoorbeeld de Fibaro dmv Geofencing de EvoHome op Eco laten zetten als de laatste bewoner van huis gaat. En weer z'n programma laten oppakken zodra de eerste bewoner weer thuis komt.

De console die aan de muur hangt is inderdaad een tablet, in mijn geval een Samsung Tab3 10.1.
Hiervoor had ik een beugel gevonden van Vogel (PTS 1212) en die heb je voor zowat elke tablet.

Edit: Ik heb de tablet in Kiosk mode draaien om te zorgen dat je niet de Fibaro console kan verlaten.
Ook draait de Fibaro app geheel beeld vullend zonder die vervelende status bar met je accu tijd etc....
Dit in combinatie met de Vogel beugel doet je vergeten dat er eigenlijk een tablet in zit.

Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

Bart_M

Ik ben inmiddels ook wat verder.

  • Samsung Smartthings is het centrale punt in de setup.
  • Ik heb een aantal lampen van Xiaomi gekocht, maar die zijn alleen via een omweg aan te sturen (IFTTT). Ik denk wel dat dit in de toekomst definitief goed opgelost gaat worden via directe ondersteuning.
  • De smart lampen van Ikea werken feilloos, al moet je hier ook even tijd in steken om deze als zogenaamde device handler toe te voegen.
  • De dimmers van Fibaro werken zonder enig probleem, geen enkele keer knipperen op lage vermogens.
  • Dimbare stekker van Aeotec is nog niet binnen, dus helaas nog niet kunnen testen. Echter voorzie ik geen problemen omdat deze direct door smartthings wordt ondersteund.

Ik ga nu nog verder met het testen van schakelaar en sensoren. Leuke hobby erbij.  ::)

Remi

Ik heb goeie dingen gelezen over Samsung Smartthings.
Lijkt me een veelbelovend systeem.

Ik heb er toen uiteindelijk niet voor gekozen omdat ik de indruk had dat het niet helemaal geschikt was voor de Nederlandse markt.
(Onder andere Amerikaanse Z-wave zit op een andere frequentie zover ik weet).
Maar als ik jouw ervaring zo lees valt dat wel mee  :)

Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

RicooCardoo

Quote from: Remi on November 15, 2017, 13:27:47
Ik heb een Honneywell EvoHome systeem.
Voor de koppeling met de Fibaro heeft iemand daarvoor een API ontwikkeld.
De koppeling werkt twee kanten op waardoor het dus niet uitmaakt of ik temperatuur wijzigingen op de Fibaro of op de EvoHome aanbreng.
Je kan dus bijvoorbeeld de Fibaro dmv Geofencing de EvoHome op Eco laten zetten als de laatste bewoner van huis gaat. En weer z'n programma laten oppakken zodra de eerste bewoner weer thuis komt.

De console die aan de muur hangt is inderdaad een tablet, in mijn geval een Samsung Tab3 10.1.
Hiervoor had ik een beugel gevonden van Vogel (PTS 1212) en die heb je voor zowat elke tablet.

Edit: Ik heb de tablet in Kiosk mode draaien om te zorgen dat je niet de Fibaro console kan verlaten.
Ook draait de Fibaro app geheel beeld vullend zonder die vervelende status bar met je accu tijd etc....
Dit in combinatie met de Vogel beugel doet je vergeten dat er eigenlijk een tablet in zit.

Misschien een stomme vraag, maar kan je zoiets nou ook doen als je straks een nest v3 thermostaat heht en dan met alles wil werken wat via z-wave reageert?
En dan ook zo een "hub" gebruiken zoals jij doet op de tablet (ik wil dan ook een tablet ervoor gebruiken die ik op tafel zet)

Bart_M

#15
Quote from: Remi on November 21, 2017, 10:28:46
Ik heb goeie dingen gelezen over Samsung Smartthings.
Lijkt me een veelbelovend systeem.

Ik heb er toen uiteindelijk niet voor gekozen omdat ik de indruk had dat het niet helemaal geschikt was voor de Nederlandse markt.
(Onder andere Amerikaanse Z-wave zit op een andere frequentie zover ik weet).
Maar als ik jouw ervaring zo lees valt dat wel mee  :)

Ik gebruik een Smartthings V2 Uk versie. Die werkt goed met Europese Z-Wave, US Z-wave is inderdaad een probleem.

Met standaard ondersteund spul werkt het erg vlot, ben je bereid wat meer te klooien met andere merken zoals Xiaomi of Ikea kost het wat meer tijd.

jvanhambelgium

Quote from: Remi on November 21, 2017, 10:28:46
Ik heb goeie dingen gelezen over Samsung Smartthings.
Lijkt me een veelbelovend systeem.

Hmm, ik lees dat dit erg cloudcentrisch werkt, maw quasi niks werkt zonder internet verbinding...
Vb je maakt scenes om vb om bepaalde uren lampen te schakelen etc. Die "logic" zit volledig op cloudservers...
Niet dat dit een probleem hoeft te zijn, maar voor mij persoonlijk wel.

Mijn VeraLite gaat ook al aardig die weg op, maar gelukkig draaien alle scene's,apps & custom triggers enz allemaal wel lokaal.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Bart_M

Tja, elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.
Ik ga in ieder geval nog met voice assistents aan het werk, daarom oa de keuze voor dit systeem.

Remi

Ik ken het Smartthings systeem te weinig om er misschien wat zinnigs van te kunnen zeggen maar als het in de cloud draait is dat inderdaad een nadeel.

Voor wat betreft het Z-wave gedeelte denk ik dat het niet zo'n probleem is als dat vergelijkbaar werkt als bij Fibaro.
De modules die achter de schakelaars zitten blijven namelijk werken als het systeem uitvalt.
Je verlichting kun je dus altijd blijven bedienen, ook als het systeem uitvalt.
Uiteraard mis je dan wel de verdere intelligentie met betrekking tot scenes en in het geval van Fibaro ook virtual devices.

Maar je zit in ieder geval niet in het donker mocht het internet even onbereikbaar zijn  ;D






Prj:Sony VPL-HW30ES | PJ scherm:Spalluto WS-S-4 Multimasking 110" | Speler:Oppo BDP-103 Darbee Edition | Amp:Onkyo TX-NR905 | Front:Magnat Vintage 650 | Rear:Kef Q7 | Center:Magnat Vintage 6 | Sub:Magnat Omega380

Bart_M

Je kan alle smartlichten ook gewoon aanzetten als er geen internet is, moet alleen weer ouderwets met het handje.

Het is een afweging waarbij Cloud voor mij meer voordelen heeft dan nadelen (lees de mogelijke kans op het uitvallen van internet).

Bart_M

Korte update: inmiddels heb ik ook de Aeotec smart dimmer 6. Werkt feilloos.


Tinus_

Quote from: Bart_M on November 20, 2017, 21:12:20
Ik ben inmiddels ook wat verder.

  • Samsung Smartthings is het centrale punt in de setup.
  • Ik heb een aantal lampen van Xiaomi gekocht, maar die zijn alleen via een omweg aan te sturen (IFTTT). Ik denk wel dat dit in de toekomst definitief goed opgelost gaat worden via directe ondersteuning.
  • De smart lampen van Ikea werken feilloos, al moet je hier ook even tijd in steken om deze als zogenaamde device handler toe te voegen.
  • De dimmers van Fibaro werken zonder enig probleem, geen enkele keer knipperen op lage vermogens.
  • Dimbare stekker van Aeotec is nog niet binnen, dus helaas nog niet kunnen testen. Echter voorzie ik geen problemen omdat deze direct door smartthings wordt ondersteund.

Ik ga nu nog verder met het testen van schakelaar en sensoren. Leuke hobby erbij.  ::)
Hoe heb jij de Fibaro dimmers kunnen toevoegen? Ik heb 2 dimmers maar ik krijg ze met geen mogelijkheid toegevoegd.
- add thing
- press 3 times on B-button

Maar ik er komt geen "thing" te voorschijn.
Rebuilding my HT

Rob_Dingen


Bart_M

Quote from: Tinus_ on January 14, 2018, 20:20:12
Hoe heb jij de Fibaro dimmers kunnen toevoegen? Ik heb 2 dimmers maar ik krijg ze met geen mogelijkheid toegevoegd.
- add thing
- press 3 times on B-button

Maar ik er komt geen "thing" te voorschijn.

Hi Tinus,

ik zag je PM, heb even gereageerd. :)