Philips Hue + IKEA slimme verlichting

Started by Gijs82, November 2, 2017, 09:51:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gijs82

Misschien voor een aantal hier op het forum wel interessant. Het blijkt dat je de slimme verlichting van de IKEA kunt koppelen op de Philips hue bridge.

Als proef op de som heb ik de GU10 led lamp TRÅDFRI bij de IKEA gekocht, en ja hoor.. via de Hue app de nieuwe lamp gevonden.
De lamp was goed dimbaar.

Verschil in prijs is aanzienlijk groot. Hue GU10 (wit) kost rond € 35,- de IKEA GU10 led € 6,99.
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

donaldk

Geeft die dezelfde hoeveelheid licht? Ik heb gisteren een 'discussie' gehad met de chef van 't spul bij Philips Lighting en die beweerde dat ie nu wel versies had die licht geven armaturen met 3000 lumens. Ik ken die hue=RGB LED lampen van Philips niet jullie wel? Op TV sponsort Philips enkel (witte en RGB) lampjes die geen licht geven.

Gijs82

#2
Het verschil weet ik niet uit de praktijk, heb namelijk de GU10 white spotjes van philips nooit zien branden.

De specs op de website geven aan dat de GU10 led van de Ikea 400 lumen geven, 2700k 5,3W
De Hue GU10 white geeft 250 lumen bij 4000k, temperatuur is variabel 2200 - 6500 K, 5,5W

De E27 lampen en Led strip heb ik wel, deze geven voldoende licht.
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Kjelt

Quote from: Gijs82 on November  2, 2017, 10:34:21
De specs op de website geven aan dat de GU10 led van de Ikea 400 lumen geven, 2700k 5,3W
De Hue GU10 white geeft 250 lumen bij 4000k, temperatuur is variabel 2200 - 6500 K, 5,5W
Hier klopt iets niet want hoe hoger de kleurtemperatuur des te meer lumens er bij hetzelfde vermogen afkomen.
Dan zou de Philips lamp de helf efficacy hebben van de Ikea voor de 4 voudige prijs, dat lijkt me niet helemaal goed  :D

Gijs82

Puur de specificaties van de ikea en philips site.
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

Kjelt

#5
Ik zie het, het klopt wel want er zit een verschil tussen de lampen.
Het verschil is dat de Ikea lamp alleen zeerwarm wit licht (2700K) leds heeft en alleen die kleur kan weergeven terwijl je bij de Philips van geel licht tot koudlicht (2200 - 6500 K) kunt instellen naast het dimmen. Dat heet tunable white.
Philips verkoopt zo te zien geen fixed 2700K GU10 spot, wel een E27 lamp en die heeft met 9,5W 800 Lumen dus vergelijkbare efficacy met de Ikea lamp.

Het is wat je wilt, maar wel goedkoop die Ikea inderdaad, ik vraag me af of je er overal hetzelfde mee kunt als met de Hue lampen? Werkt de software ook, want die cloud infrastructuur kost echt heel veel geld en daar profiteert Ikea dan zomaar mee.

donaldk

Als het geen RGB lamp is dna kun je er per definitie niet hetzelfde mee.

Gijs82

Klopt, heb het ook over de gewone gu10 white.
Hoewel deze ook wel verschil heeft in temperatuur.
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

donaldk

Je hebt witte lampen waar ze inderdaad iets mee doen dat hij verkleurd bij het dimmen. Waarom wil je uberhaupt dimmen je hebt die lampen voor hun 'inate functionality to help us see things we want to see' en dan komen ze met lampjes die geen licht geven. Gelijk zappen bij de commerciele TV.

Kjelt

Quote from: donaldk on November  2, 2017, 13:36:53
Je hebt witte lampen waar ze inderdaad iets mee doen dat hij verkleurd bij het dimmen. Waarom wil je uberhaupt dimmen je hebt die lampen voor hun 'inate functionality to help us see things we want to see' en dan komen ze met lampjes die geen licht geven. Gelijk zappen bij de commerciele TV.
Discussie hebben we al vaker gevoerd Donald en neem van mij aan dat jij geen doorsnee consument bent  ;D
De meeste mensen willen in hun woonkamer een tijd gebonden combinatie van voldoende licht om bv te kunnen lezen/studeren en gezellig licht om bv tv te kijken of te babbelen.
De meeste mensen zijn gewend aan conventionele verlichting die wat warmer (geler/roder) van kleur wordt als je dimt.
Leds kunnen dit standaard niet en geven slechts 1 kleurtemperatuur licht af.
Dus is tunable white (wat iets anders is dan de ledlampen die bij dimming wat roder licht bijmengen) een ideale combinatie voor bv boven de eettafel waar je soms ook wilt spelletjes spelen of studeren en dan feller koeler licht nodig hebt en als je gasten hebt wat roder/geler maakt.
Daarnaast worden mensen wakker van koeler licht met hogere kleurtemperatuur en slaperiger bij warmwit geel licht, heeft met de zon en zonsondergang te maken en de pas 5 jaar ofzo geleden ontdekte blauwe receptoren in het oog.

De Ikea lampjes zijn al keukengeel 2700K dus geven warmwit licht maar misschien weer te weinig en te slaapverwekkend als je er bij wilt studeren. Ieder zijn keus/smaak.

Wat jouw voorkeur betreft, jij hebt nooit genoeg licht en zou ik eens bij de straatlantaarns of bouwlampen afdeling kijken  ;) *grapje*

donaldk

#10
Kjelt hij presenteerde ook een Hue light die je naast je bed moet zetten en dus enkel voor het wakker worden gebruikt. Use case dus exact hetzelfde als bestaande Philips product, naar mijn mening al vele jaren 'a nice little business for Philips' de Philips Wake Up Light. Die had volgens mij jaren geleden ook al een app, anders zit die er snel in, maar ja building an ecosystem;-). Efficacy van zo'n TL (Xenon?) was niet echt minder dan RGB LED.

De blauw receptoren mochten dan onbekend zijn de blauwere licht lampen bestaan al veel langer, zowel die tegen (winter)depressie als de wakker worden lampen.

FNV rapport van jaren terug kantoor moet 1500 lux zijn en de terugkerende studies bij bejaarden die ook in het donker worden gehouden wijzen iedere keer weer op te weinig licht. Met 250 lumens kun je niet lezen, dat wist Philips 60-70 jaar geleden al, konden we regelmatig op Nostalgienet zien;-).

Tijdsgebonden licht, tuurlijk twee lampjes in plaats van 1, lol, of drie of vier. Tuurlijk dat meisje van 13 in New Jersey dat letterlijk begon te springen van opwinding als de kleur van de lampjes veranderde als er een Social Medial response was, maken ze heel blij en licht ach ja die komt desnoods wel ergens anders vandaan. Net zoals de LED ringen die er hingen die gaven een paar cirkeltjes op het systeemplafond,maar het licht kwam gewoon van al die downlightertjes, die moeten wel gewoon cfl geweest zijn, geen HID of iets vergelijkbaars, want dimbaar.

Dus ik mag eindelijk op zoek naar een leuke mid-/high bay downlighter van je, lol. Heb jij de links nog ik ben ze allemaal al lang weer vergeten;-). Die ene Amerikaanse met zijn 20 jaar garantie;-).

Ik kwam vorige week nog een mooie bureauamp tegen geen eens LED, en toch een efficacy dik boven de 100. En lange levensduur 30K uur volgens budgetlight, de kleurtemperatuur is met 4200K ook precies goed voor een bureaulamp. Alleen licht heeft zijn prijs, niet de 80 euro voor een lampje, maar de 315 Watt die hij verbruikt voor 35500 lumens. https://www.budgetlight.nl/philips-mastercolour-cdm-tmw-elite-315w-942-cool-white.html

De kleine is helaas gelig licht met 3000K (de Nieuwe Osram Dulux D buiten is ook licht gelig met 3000K) https://www.budgetlight.nl/philips-mastercolour-cdm-tmw-elite-210w-930-white.html.

Jongen die hem gebruikt krijgt verdomd dure pepertjes;-).

Overigens de LED bouwlampen en ook straatverlichting geven verdomd weinig licht, bij een bouwlamp mag je tegenwoordig al blijn zijn met ene opgegeven lichtopbrengst van 800 lumens. Daarnaast is de levensduur minimaal, want powerled zonder goede koeling.

Je weet ik wil egaal en redelijk wijdverspreid light met redelijke (totale) efficacy en dan redelijk wat. Dus ook weer niet superveel, dichter bij de 3K+ dan de 30K+ van hierboven.


donaldk

Philips verkoopt wel witte GU10 2700K spotjes, maar alleen met lage lumens waardes en tot 5.5 Watt. Voor 927 is dat dan 355 en voor de 940 versie 400 Philips LED ExpertColor D/Philips MASTER ExpertColor serie https://www.budgetlight.nl/led-lampen/philips-led-lampen/philips-led-lampen/philips-master-expertcolor.

Kjelt

Quote from: donaldk on November  2, 2017, 15:09:53
Ik kwam vorige week nog een mooie bureauamp tegen geen eens LED, en toch een efficacy dik boven de 100. En lange levensduur 30K uur volgens budgetlight, de kleurtemperatuur is met 4200K ook precies goed voor een bureaulamp. Alleen licht heeft zijn prijs, niet de 80 euro voor een lampje, maar de 315 Watt die hij verbruikt voor 35500 lumens. https://www.budgetlight.nl/philips-mastercolour-cdm-tmw-elite-315w-942-cool-white.html
Als bureaulamp  :blink:  :wacko:
De 90W en 140W van eenzelfde soort lamp worden gebruikt boven de A2 als snelwegverlichting. Ik heb er eentje in een grondspot in mijn tuin gegraven die straalt de boom aan en ik ben nog steeds blij dat er geen jumbojet in mijn tuin is geland  :D .
Nee daar wordt je niet blij van als bureaulamp mischien als je nog maar 10% zicht of licht hebt in je ogen.

donaldk

 :clapping:

Is dit een HID dan? Compact HID CDM-T. Ik zie echter alleen 70 en 150, geen 90 en 140. Die zijn een stuk goedkoper, alleen er is iets mis met de specificaties vermoed ik 3000K 150W is 14000 lumens en 4200K 150W is 12700 lumens. http://www.lichtwebshop.nl/catalog/product/view/id/5881/s/philips-mastercolour-cdm-t-150w-830/category/108/.

Ik kwam trouwens ook E27 Corn Cob lampen van zowel Philips en Osram, Philips heeft enkele ledjes aan een zijde, Osram rondom, alleen wat een prijzen bijna 200 euro voor een lage cri Osram https://www.budgetlight.nl/osram-parathom-hql-54w-840-e27.html

Kjelt

#14
Quote from: donaldk on November  2, 2017, 17:29:17
Is dit een HID dan? Compact HID CDM-T. Ik zie echter alleen 70 en 150, geen 90 en 140.
Ja HID inderdaad, 2-3kV ontsteking en honderden graden Celsius temp, dus ook niet even zelf zomaar ergens inbouwen.  ;)
90 en 140W voor snelweg zijn zgn Cosmowhite, prof spul. Gaat een levenlang mee en voor buiten gemaakt (driver is gevuld met teer).

http://www.lighting.philips.com/main/prof/conventional-lamps-and-tubes/high-intensity-discharge-lamps/ceramic-metal-halide/cosmopolis-cosmowhite/928088805105_EU/product

Gijs82

Een ikea led lamp die je kunt koppelen aan de hue bridge maakt wel veel
los hier  :clapping:
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

donaldk

#16
De Cosmowhites was ik ook tegen gekomen, maar is een iets ander type vandaar dat ik naar die van onder andere 70/150 keek, want die zijn ook CDM-T net als het eerdere voorbeeld, https://www.budgetlight.nl/philips-master-cosmowhite-cpo-tw-xtra-90w-728-pgz12.html.

Warmte moet je inderdaad mee uitkijken ik heb al aardig wat kunststof E27 fittingen gezien die  afbrikkelen van binnen daardoor de bollen doen springen door kortsluiting. Gelukkig kun je die CDM-T armaturen relatief eenvoudig kopen, ik moet eens vragen welke hij heeft genomen als groeilicht voor zijn pepertjes. Als alternatief daarvoor kun je voor kleinere lichtbehoefte een neon lamp nemen dat is gewoon een soort van TL, vanuit praktisch oogpunt, dingen zijn relatief goedkoop en dan twee buisjes in een armatuurtje, kun je met led bijna niet tegenop, zelf DIY niet.

Ik ben wel even kwijt of het voor general lighting nut had qua spectrum, die ...-neon.

Gijs we hebben je topic wel een beetje gekaapt hehe, de eerste vraag was zeer on-topic, want je moet functionalieit vergelijken, minder licht, ander licht dan zeer begrijpelijk dat hij goedkoper is.