Waar een 2.35:1 projectiescherm kopen van +- 110"?

Started by Teebee, November 1, 2017, 16:01:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Teebee

Hallo,

Ik wil eindelijk de wondere wereld van beamer + scherm betreden, en heb een muur ter beschikking van 145cm hoog en 320cm breed.  De zitafstand is ongeveer 3m.

Ik vind op veel plaatsen doeken met een aspect ratio van 4:3 / 16:9 / 16:10, maar vind zo goed als nergens iets met een AR van 2.35:1

Nu heb ik een paar vraagjes:
1. Waar kan ik ergens dit formaat van projectiescherm online kopen?
2. Zijn electrische/manuele schermen in staat om een mooi strak scherm te produceren?  Of beter een vast scherm plaatsen (niet echt mijn voorkeur)
3. De kamer is redelijk wit, heeft dit veel invloed op het beeld?
4. Als ik later over wil schakelen op 4K, moet ik daar dan ook een ander scherm voor aanschaffen?
5. Maakt het verschil uit als de projector op de vloer/evenwijdig/aan het plafond geplaatst is voor beeldkwaliteit?
6. Gewoon tv materiaal, dvd's, heeft dat zin op zo'n groot scherm, gaat de blokjes niet veel te groot worden op dit formaat?
7. Ik heb nu een plasma van panasonic, P55VT50, en vraag me af op het beeld dan ook zo zwart van beeld is, en kleurrijk is van kleuren?
8. Heeft het nog zin om de TV te houden eenmaal je op het grote scherm gekeken hebt?
9. Zijn de doeken ook in staat om geluid door te laten, zodat je de speakers erachter kan plaatsen, of moet je dan een specifiek doek gaan zoeken?

Hopelijk kan iemand mij wat meer info bezorgen.


Dirk

Quote from: Teebee on November  1, 2017, 16:01:32
...
Hopelijk kan iemand mij wat meer info bezorgen.

had je de afgelopen 7 jaar niet in de gaten dat er zoiets als een zoekfunctie en/of forumsponsors bestaan?  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

home@the movies

#2
Hallo,

Ik wil eindelijk de wondere wereld van beamer + scherm betreden, en heb een muur ter beschikking van 145cm hoog en 320cm breed.  De zitafstand is ongeveer 3m.

Ik vind op veel plaatsen doeken met een aspect ratio van 4:3 / 16:9 / 16:10, maar vind zo goed als nergens iets met een AR van 2.35:1

Nu heb ik een paar vraagjes:
1. Waar kan ik ergens dit formaat van projectiescherm online kopen?
Wij kunnen je ieder formaat en doeksoort op maat bezorgen
2. Zijn electrische/manuele schermen in staat om een mooi strak scherm te produceren?  Of beter een vast scherm plaatsen (niet echt mijn voorkeur)
Als je ervoor zorgt dat je een zgn "tabtensioned" scherm aankoopt heb je ten allen tijden een strak doek
3. De kamer is redelijk wit, heeft dit veel invloed op het beeld?
Ja, in dit soort situaties kan je beter een zgn daylight doek aankopen, dit scherm is speciaal ontworpen om reflecties van witte muren en invallend licht te blokkeren
4. Als ik later over wil schakelen op 4K, moet ik daar dan ook een ander scherm voor aanschaffen?
Indien je nu het juiste doek aankoopt is dat geen enkel probleem
5. Maakt het verschil uit als de projector op de vloer/evenwijdig/aan het plafond geplaatst is voor beeldkwaliteit?
Wat bedoel je hiermee exact?
6. Gewoon tv materiaal, dvd's, heeft dat zin op zo'n groot scherm, gaat de blokjes niet veel te groot worden op dit formaat?
HD zenders zijn perfect te bekijken, DVD is uiteraard niet zo kwalitatief als HD maar kan er best ok uitzien, Blu ray is uiteraard nog beter.
7. Ik heb nu een plasma van panasonic, P55VT50, en vraag me af op het beeld dan ook zo zwart van beeld is, en kleurrijk is van kleuren?
Je zal altijd een compromis moeten maken, projectie is gereflecteerd licht daar waar een tv een directe lichtbron is. Zoals eerder aangehaald zal de keuze van het scherm in een niet ideale situatie van cruciaal belang zijn.
8. Heeft het nog zin om de TV te houden eenmaal je op het grote scherm gekeken hebt?
Afhankelijk van hoe je kijkgedrag is zal je dit zelf moeten inschatten, kijk je bvb regelmatig eens even snel naar het nieuws op de middag dan zal je eerder geneigd zijn om niet je scherm te gebruiken maar eerder de TV
9. Zijn de doeken ook in staat om geluid door te laten, zodat je de speakers erachter kan plaatsen, of moet je dan een specifiek doek gaan zoeken?
Er zijn zgn akoestisch doorlaatbare doeken waarbij je de luidsprekers achter het scherm kan plaatsen, deze zijn echter uiteraard ook een stuk duurder.

Maak gerust eens een afspraak of mail ons voor meer info

[email protected]
www.homeatthemovies.be
www.cinedream.be

Mediasluis

Hallo TeeBee

Bij Mediasluis kun je zo'n scherm bestellen, maar ook komen bekijken in zowel 16:9 alsook cinemascope 2.35:1 in zowel wit als High Contrast.
http://www.mediasluis.nl/webshop/2/Projectieschermen/6/Projecta
Mail even voor een offerte op: [email protected]

Projectie is waarschijnlijk nieuw voor je en als je langskomt kan ik je de wereld van projectie wel laten zien. De demonstratie gaat dan wel wat langer duren dan normaal, omdat je dan meer zult willen vergelijken. Naast de projectors op zich tevens 3D en 4K.

Nog even wat uitleg hier:
Voor electrisch is er de Tab-Tensioned variant die het doek strak houdt.

In een lichte omgeving zou je een High Contrast scherm kunnen gebruiken dat omgevingslicht wat wegdrukt en het zwart van je projector nog wat verdiept.

Voor 4K heb je een volledig structuurvrij scherm nodig, maar zelfs bij 2K (1080P) zie je dat verschil al in details.
HD Progressive is volledig structuurvrij een heeft een zeer brede kijkhoek en is kleur neutraal.
Het HD Prog. 0.9 is het meest neutraal en oogt mooi difuss, is net zo helder als standaard matwit, maar verdiept toch net wat meer het zwart. Dit ziet er heel dynamisch uit.
HD Progressive is er tevens in de 1.1 Perf variant, zodat je er speakers achter kunt plaatsen. Die gaatjes zijn erg klein en zie ja vanaf 2 meter niet meer.
Lees hier even de review over HD Progressive:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=145815.new#new

Wil je meer weten over projectors, het plaatsen van projectors, 3D projectie, of wat ISF-kalibratie is en waarom belangrijk.
Meer reviews over projectie vind je hier:
http://www.mediasluis.nl/reviews

Met de projector aan het plafond heb je minder last van hoe je zit en of er iemands schaduw op het beeld verschijnt.
Heb je een scherm met hogere gain, dan is het beeld helderder als je van boven naar beneden schijnt.
Zelf zou ik anno 2017 geen hogere gain gebruiken met de projectors van nu.
In je lichte omgeving zou ik eerder nog voor HD Progressive 0.6 gaan.

TV en sieries kijken wij hier op het grote doek.
De projector scalen het vaak op naar een mooier beeld, maar dat moet je persoonlijk beoordelen. Natuurlijk is een resolutie van 1080x1920 scherper op een 50"TV dan op een 100" scherm.

Je hebt net als ik een Plasma TV. Ik jouw model zelf ook gehad en heb nu de laatste VT 65, dus we zijn aardig verwend.
De projectors van nu produceren een ongelooflijk diep zwart, maar hoe dieper het zwartniveau, hoe duurder de projector.
Als je hier de JVC projectors ziet en de laatste Sony native 4K projector, dan weet je niet wat je ziet.
DIt verwacht je niet van projectie en dit zwartniveau kom je in de meeste bioscopen ook niet tegen zo.

Zelf kijken wij overdag nog op de TV, tenzij we echt een film gaan kijken, want dan gaan de rolluiken dicht. Je wilt niet het nieuws zo groot zien. Zo hou je het ook een beetje bijzonder vind ik.
Wel heb ik klanten die inderdaad de projector als TV gebruiken.

Neem gerust even contact met me op:
http://www.mediasluis.nl/contact
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Teebee

Bedankt beide voor de heldere uitleg.

Ik heb in de kamer een venster, voorzien van rolluik, dus als deze dicht is en de deur toe is het bijna pikzwart in deze ruimte, zelfs afgeplakte ledlampjes van toestellen en verlengsnoeren. Enkel het infraroodledje van de plasma schijnt nog wat licht. Zo erg dat ik toch wat dimlicht aan doe omdat ik het te donker vind in de kamer.

Zodra mijn nieuwe speakers gearriveerd zijn kan ik definitief controleren hoe groot ik max kan gaan met het scherm, dit zal tussen de 110-120" worden vermoed ik, en zeker als ik een doek kan vinden dat geluiddoorlatend is, toch relatief goed is van kwaliteit, en geen stukken van mensen kost/niet al te duur is. Maar als ik het goed begrijp zou dat wel een probleem opleveren als ik 4K wil gaan en geluidsdoorlatend wil, want dan zou ik naar een gain van 1 of hoger moeten gaan, en dan zie ik de prijs enorm verhogen?
Zoals het er nu naar uit ziet, ga ik kiezen voor een scherm van 110cm hoog, dus 258cm breed.




Teebee

Hallo,

ondertussen zijn we er bijna uit met welk formaat scherm we willen, en geprobeerd met de Projecta screen designer een voorbeeld te maken:




Nu vraag ik me af hoelang het duurt om zoiets custom te laten maken?

home@the movies

Quote from: Teebee on November  5, 2017, 08:20:47
Hallo,

ondertussen zijn we er bijna uit met welk formaat scherm we willen, en geprobeerd met de Projecta screen designer een voorbeeld te maken:




Nu vraag ik me af hoelang het duurt om zoiets custom te laten maken?

Reken op drie tot 4 weken voor maatwerk

Teebee

Quote from: home@the movies on November  5, 2017, 10:46:34
Reken op drie tot 4 weken voor maatwerk

Thx.

Ik ga u eens een mail sturen voor meer informatie.

Mediasluis

Bij Projecta worden de meeste schermen met de hand gemaakt en kost zo'n 5 werkdagen voor deze wordt verstuurd.
Houdt er rekening mee dat je bij een maat die afwijkt van standaard, je een maatje groter moet bestellen en deze voor wat extra kosten laten verkleinen tot de maat die je wilt.
Je kunt wel een hoop laten doen, ook de RALkleur van de ombouw.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Teebee

Ik wil dus een 21:9 120" doek, waarvan de totale hoogte, dus van bovenkant van het vaste frame of kader (manueel/elektrisch) tot onderkant van het doek max. 147-150cm mag zijn.


Mediasluis

Origineel zit er een 30cm zwarte balk bover het zichtvlak, maar bij een elektrisch TabTensioned scherm moet je inderdaad aangeven op welke lengte het totaal vanaf je plafond moet worden.
Hierop wordt het scherm afgesteld en de Tabs erop gezet zodat het doek in zijn uitgerolde stand mooi strak is.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

skank1

Zo'n doek op 3m zitafstand, is wel erg groot !
Ik twijfelde op 2m90 zitafstand om een doek te nemen van 2m40 breed (21:9) en die gaat net nog.
Ik geef het maar mee
Is je doek akoestisch transparant, of gebruik je geen speakers ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

reza

Ik heb een 2.40mt breed scherm gehad en zit op dezelfde afstand, iedereen en ikzelf inbegrepen vonden het fantastisch  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Mediasluis

#13
Bij een cinemascope formaat kun je zelfs wat groter hebben omdat de hoogte meestel het meest bepalend is hoe overweldigend het overkomt.
De uitterste zijkanten zijn er meer voor om je het gevoel te geven dat je er zelf bij bent.
Daarom was het voorheen ook mogelijk om veel  cinemascope films, met Pan & Scan over te zetten naar 4:3 formaat voor op TV en video.
De hoogte laat je vaak verder naar achteren willen zitten.

Dit scheelt zo per persoon.
Waar zit je meestal in de bioscoop? Sommigen het liefst helemaal achterin, ikzelf vaak in het midden en ik verbaas me vaak als ik zie dat er toch altijd weer mensen  zijn die in een vrij lege zaal toch vooraan gaan zitten.
Ik heb vrienden, waarvan de vrouw weer het liefs 4 meter van haar 32" TV zit en voor haar hoeft een bioscoop niet.

Je mag eventueel langskomen om te ervaren hoe dat is tussen 16:9 en 2.35:1 en op welke afstand je het nog prettig vind.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Teebee

Hoe zit het eigenlijk met de verticale kijkhoek? Zijn hier ook richtlijnen voor?

broodro0ster

Quote from: Teebee on November  8, 2017, 17:05:58
Hoe zit het eigenlijk met de verticale kijkhoek? Zijn hier ook richtlijnen voor?

Voor constant image height (2.35 scherm) raden ze aan om de kijkafstand 3x de hoogte van het scherm te nemen.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

reza

Quote from: broodro0ster on November 10, 2017, 12:24:57
Voor constant image height (2.35 scherm) raden ze aan om de kijkafstand 3x de hoogte van het scherm te nemen.

Dus als je op 3mt zit moet je scherm scherm op 3 x 3mt hoog hangen, dus zeg 9 mt  :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

broodro0ster

Quote from: reza on November 10, 2017, 12:47:48
Dus als je op 3mt zit moet je scherm scherm op 3 x 3mt hoog hangen, dus zeg 9 mt  :D

Oh je bedoelt de hoogte om jouw scherm te hangen.
1/3 van het scherm moet onder ooghoogte komen en 2/3 boven ooghoogte. Dat is de standaard en zo heb ik het ook thuis gedaan. Dat kijkt heel fijn op die manier :)

HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

skank1

Quote from: broodro0ster on November 10, 2017, 12:52:51
Oh je bedoelt de hoogte om jouw scherm te hangen.
1/3 van het scherm moet onder ooghoogte komen en 2/3 boven ooghoogte. Dat is de standaard en zo heb ik het ook thuis gedaan. Dat kijkt heel fijn op die manier :)

Dat vind ik persoonlijk te hoog
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii