Heeft een Oled ook last van vertical banding?

Started by ritchard, October 28, 2017, 17:15:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ritchard

Graag zou ik willen weten of een Oled tv wel of geen last heeft van vertical banding.
Zelf ben ik er helemaal klaar mee namelijk en de verhalen zijn nogal tegenstrijdig.
Alvast bedankt voor het reageren.

Gr. Ritchard

Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

MichaelV

Een Oled TV heeft in de meeste gevallen ook last van enige vorm van vertical banding. Zelf ben ik overgestapt van Pioneer Kuro plasma > Sony Edge lit LCD > LG OLED (C7).

De Sony was echt een teleurstelling na de Plasma, overdag op zich een prima plaatje maar s'avonds in een verduisterde kamer  :(. Veel last van vertical banding, zwart was niet zwart maar grijs en nog veel meer wat deze aankoop een teleurstelling maakte.

Nu een LG OLED C7 sinds een aantal weken en moet zeggen dat het beeld prachtig is, overdag maar s'avonds helemaal. Helaas ook enige vertical banding maar een heel stuk minder dan de vorige tv en het lijkt toch naar mate je hem langer gebruikt minder te worden. In de meeste content is het gelukkig niet te zien maar ik vind het zelf nog steeds jammer dat ze dit niet onder de knie hebben en panelen kunnen maken waarbij dit euvel verholpen is.

Gezien alle OLED tvs gebruik maken van LG panelen, zal je dit probleem bij elk ander merk ook tegenkomen. Heb zelf de TV bij PlatteTV gekocht waar je een extra garantie kan afsluiten...niet alleen heb je dan 100% pixelgarantie maar je mag het toestel ook binnen 30 dagen omruilen. Mocht je dus pech hebben en een heel slecht paneel treffen, dan doen ze over omruilen niet moeilijk.

Zelf ben ik wel heel benieuwd waardoor dit "vertical binding" ontstaat...mocht iemand het weten dan....



ritchard

Hartelijk bedankt voor je uitgebreide antwoord.
Bij BCC heb ik kunnen testen met een usb stick met voetbal erop.
De LG led was echt een teleurstelling, de Samsung en Sony led tv hebben er veel minder last van.
De Oled leek er bijna geen last van te hebben.
Volgens de verkoper zou Oled er geen last van hebben om dat pixels zelf oplichten.
Alleen lees ik wel klachten bij Oled op het internet.
Vandaar mijn vraag.

Gr. Ritchard
Mcintosh MX123, Mcintosh MC207, Hifi Rose 150B. Arcam Rphono. Thorens 125 MK2, Naim Audio CD3, Sonus Faber Olympica 3, Olympica 1, Olympica center, Venere Wall/Atmos, 2 x SVS SB-3000, MiniDSP DDRC-24, Epson EH-LS11000W, Screen INT 114 inch 4K, lg oled65g26la, Nividia Shield pro, Audioquest Mackenzie xlr.

5061

Hier alleen maar positieve berichten over LG Oled. Schitterend beeld en geen last van banding.

Het enige negatieve wat ik kan melden is dat hij de kaart van TV Vlaanderen niet herkend. Daar wordt door de leverancier naar gekeken, die heeft al contact gelegd met LG. FF afwachten wat eruit komt.
Grimm - Linn - Oppo - Nessie Vinylmaster - Tidal Master

Malignant

OLED heeft wel degelijk last van banding.

En bij de ene TV is het erger dan bij de andere, zit helaas weinig logica in.
Hoewel alle shots die ik gezien heb wel de banding op ongeveer de zelfde plekken hebben.
Zit dus echt in het productie proces.

Advies, gewoon kopen, het zijn echt geweldige TV's
Geef de TV dan even tijd om zich te zetten. ~200 uur ofzo.
En als je dan in werkelijke content geen banding ziet er ook niet naar gaan zoeken.
Als je het zoekt dan zal je het vinden, zo simpel is het.

Die van mij heeft het ook, maar het is een heel stuk minder geworden na een paar honderd uur op de teller.
Nu nog maar sporadisch zichtbaar, maar alle positieve kijkervaringen wegen veel zwaarder dan dit "kleine" nadeel.

En als het niet te pruimen is na een paar honderd uur gewoon claimen en wisselen.
N.b. de 65"ers hebben er meer last van dan de 55"ers. En ook bij de 2017 modellen is het iets erger dan bij de 2016 modellen.
LG OLED 55C7 - Denon AVR X6300H - ATMOS 5.1.4 - 2x Focal 816W - Focal 800CC -  2x Focal 800SR - 4x Focal IC105 - SVS SB-2000 - Playstation 5 - Oppo UDP-203 JB - BlueSound Multiroom audio - Rega RP1 Elys2 - Project Tubebox Mk2 - QNAP TS-673A

hokkie


modde239

#6
Quote from: hokkie on October 30, 2017, 11:03:08
Maar wat is het verticale branding?

Banding niet branding...
Zoek het even op YouTube er staan veel videos over dat probleem...

donaldk

Wolfgang heeft in zijn topics op dci-forum.com ook plaatjes geplaatst van zijn LG 77" in vergelijking met zijn Barco Thor, op de grote downloadable plaatjes kun je echt heel veel balkjes tellen op de OLED, niet of nauwelijks op de Barco.