Wie heeft een DAB tuner, welk merk en wat vindt je er van?

Started by frits marantz, October 26, 2017, 10:24:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Ik overweeg een DAB(+?) tuner te kopen voor mijn Denon 1500 stereo set. De logische stap zou een 1800DAB zijn, ik heb echter gelezen dat dat nog geen hoogvlieger is.

Is het momenteel de moeite waard qua techniek en geld?


Rowdy

Ik heb geen DAB tuner in huis, maar wel in de auto.
Voordeel t.o.v. FM tuner is je hebt ontvangst van meer zenders door het hele land.
Nadeel is de vele dode vlekken waar je geen ontvangst hebt.

frits marantz


gast2018

Met al die streaming apparaten die internet radio kunen streamen zullen echte dab+ tuners weinig verkocht worden denk ik. Zeker nu de homecinema receivers ook dab aan boord gaan krijgen.  Bovendien is dab na dec2017 ook maar 128 kbs. Dus waarom zou je.

frits marantz

Vond interessante informatie hier van Tubejack: https://tubejack.nl/2017/08/luisteren-naar-de-radio-augustus-2017/

Met dank aan hem.

Reden voor mij om niet naar een Denon DAB tuner over te stappen maar mooi bij de Denon TU1500ae AM/FM boven en de DNP 720ae internet AM/FM tuner beneden te blijven.

gast2018

Verstandiig. Ik zie dab+ net als dab al eerder op termijn verdwijnen. Kwaliteit is gewoon veel te laag.

Roksan

Quote from: Rowdy on October 27, 2017, 20:13:47
Ik heb geen DAB tuner in huis, maar wel in de auto.
Voordeel t.o.v. FM tuner is je hebt ontvangst van meer zenders door het hele land.
Nadeel is de vele dode vlekken waar je geen ontvangst hebt.

Met een goede antenne is dat al veel minder. Ik had eerst zo'n raam antenne. Dat werkte echt slecht. Heb nu een dakantenne van Calearo en heb praktisch overal goede tot zeer goede ontvangst.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

minplus

Dab is wijlen en heeft veel mensen veel geld gekost.
Dab+ is een aardig alternatief voor het oude draagbare transistor radiootje, waar kwaliteit niet zo belangrijk is en mits je niet op moeilijke plekken zit.
Ik hou het bij m'n FM spulletjes in huis en auto, ook al laten ze vaak vrij weinig goede muziek horen. Maar goed, dan zappen we.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right