HDR instellingen

Started by HJ, October 24, 2017, 20:58:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

HJ

Ik heb een samsung 65mu8000.
Als ik nu bv een netflix of youtube film met HDR kijk dan schakelt de tv automatisch over op de HDR stand, deze stand kan ik dan niet uitzetten.

Maar bij de beeld instellingen kan ik ook handmatig HDR+ kiezen. Dus als ik nu een normale film kijk dan kan ik handmatig switchen naat HDR+. Heeft deze instelling enig nut bij een film die geen HDR bevat?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.


haythijs

Ik denk dat het een beetje van je persoonlijke smaak en vookeur afhangt.
Ikzelf heb een 55ks7000, jaartje ouder en net ff onder de 8 serie van jou dus. Maar deze heeft wel dezelfde menustructuur. Als ik in 4k/hdr kijk dan heb ik hem ook op de HDR+ stand staan. Denk bv aan een 4k film, of via de interne mediaplayer. Planet Earth 4k is dan echt om te smullen.
Maar kijk ik 'gewoon' tv of een bluray/dvd via de Oppo, dan kink ik op de filmstand. Wel heb ik de filmstand wat bijgesteld middels een test bluray welke bij de Oppo destijds zat. Je kan dan middels testpatronen o.a contrast, kleur en scherpte bijstellen. Of evt via google op best settings mu8000 zoeken, hoewel je dan een algemene setting krijgt terwijl elk toestel net ff anders is. Niet dat ik het zo perfect  kan afstellen als een callibratie hoor. Maar kijk ik  op de stand Film ipv Hdr+ dan vind ik 1080p bluray ( of een dvd) fijner kijken
Ik denk dat je dus  wat moet stoeien met de instellingen om het zo te zetten dat het voor jou  het fijnst kijken is.
Samsung 55ks7000/Yamaha rx a2070/Sony ubp 800/Cambridge CXU/Kef Q150 + 3005SE/Svs Sb1000/Audioquest+ Inakustik reference+Canare

home@the movies

Quote from: hans. on October 24, 2017, 20:58:42
Ik heb een samsung 65mu8000.
Als ik nu bv een netflix of youtube film met HDR kijk dan schakelt de tv automatisch over op de HDR stand, deze stand kan ik dan niet uitzetten.

Maar bij de beeld instellingen kan ik ook handmatig HDR+ kiezen. Dus als ik nu een normale film kijk dan kan ik handmatig switchen naat HDR+. Heeft deze instelling enig nut bij een film die geen HDR bevat?

Verstuurd vanaf mijn telefoon.

Eigenlijk zou men moeten "verbieden" om dit soort van instellingen aan te bieden  ;) een film die niet in HDR is gemastered kan je niet wonderbaarlijk upgraden naar HDR zonder de oorspronkelijke content om zeep te helpen.
Bij een niet HDR film is de benodigde informatie gewoon niet aanwezig in het bronmateriaal, wat je ook doet, je zal dit niet magisch kunnen creeren.Het enige wat men doet is kunstmatig de contrasten aanpassen met alle gevolgen vandien, het zwart dat vermoedelijk gaat dichtlopen waardoor je doortekening in de donkere partijen gaat verliezen en overbelichte witte partijen.
Doe jezelf een plezier en bekijk HDR met een HDR film en SDR met SDR materiaal (blu ray, dvd enz) en blijf van de HDR+ setting ver weg  ;)

HJ

Precies wat ik al dacht. Een hdr film triggert de hdr modus en kun je dus niet uitzetten (bij mijn tv iig).

Bij een normale film kun je hdr+ apart kiezen maar ik heb het idee dat de setting dan gewoon naar 100% backlight gaat en contrast naar 95.

Ik heb mijn tv zelf gekalibreerd en het beeld is top en de hdr+ modus snap ik  daarom dus ook niet.





Verstuurd vanaf mijn telefoon.


blue-eyes

Exact wat ik denk en doe!

(p.s. ook voor geluid... Wat er niet in zit kan je er niet bijhalen.... dus alles native! Geen Pro Logic of wat dan ook!)
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey