Velodyne DD15....,’What was that...?’

Started by papaleo, October 21, 2017, 16:53:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

What was that....?

Waardoor en/of waarom mijn Velodyne/sub gisteren een heftige knal gaf weet ik niet maar daarna is er wel schade ontstaan want wanneer de sub werkt hoor ik rare klakkende en rammelende geluiden uit de sub komen vooral wanneer de sub diep/laag moet gaan is het geluid het heftigste...met soms ongecontroleerbare bewegingen gevolgd door heftige knallen van de driver/speaker.

Wie kan aan de hand van deze gegevens zeggen of dit nog in alle redelijkheid te herstellen is en waar moet ik ongeveer aan denken wat de kosten zouden gaan worden...

https://youtu.be/HZaDMezv5gQ



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

kermy

Ja, wat er gebeurt is dat weet ik natuurlijk ook niet. Maar je beschrijving doet denken dat er iets met een eindtrap gebeurd is en of de voeding van die eindtrap.

Als er schade is aan de speaker dan moeten de bijgeluiden die je hoort van mechanische aard zijn. Dat zou ik controleren aan de hand van de conus met de hand voorzichtig in te drukken.

Als je bij voorgaande weerstand voelt of je voelt iets kraken dan is er iets aan de combinatie spreekspoel magneetspleet aan de hand. Meestal is dan de spreekspoel zover uitgeslagen dat deze scheef terug in de magneetspleet geschoten is. Dan is meestal een recone van de speaker unit de aangewezen weg.

Maar dan blijft nog het waarschijnlijk elektronische defect, dat moet onderzocht worden.

Al met al geen goedkope exercitie ben ik bang. Eigenlijk is het maar te hopen dat er alleen een elektronisch defect is en de speaker unit nog heel is. Of andersom, maar beiden zal prijzig gaan worden.

Met vriendelijke groet,

Kermy

jossie

Ik zou Jossie een pm sturen. Die zit nogal 's met z'n vingers in die dingen.

Heb je 'm wel uitgezet?
Omni !

morca

Quote from: jossie on October 21, 2017, 17:48:04
Ik zou Jossie een pm sturen. Die zit nogal 's met z'n vingers in die dingen.

Heb je 'm wel uitgezet?
:clapping:

Indrukken kan alleen als hij uitstaat .
Als hij aanstaat houd de servo drive hem vast.

Idd pm jossie zou ik doen iig

kermy

Quote from: morca on October 21, 2017, 18:07:16
:clapping:

Indrukken kan alleen als hij uitstaat .
Als hij aanstaat houd de servo drive hem vast.

Idd pm jossie zou ik doen iig

Dank je voor de aanvulling Morca, was ik nog vergeten zie ik nu.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Kjelt

Hopelijk alleen de voeding oid van elektronische aard, als het de servo is dan kan het kostbaar worden.

papaleo

Quote from: jossie on October 21, 2017, 17:48:04
Ik zou Jossie een pm sturen. Die zit nogal 's met z'n vingers in die dingen.

Heb je 'm wel uitgezet?

Jossie die zegt dat ik Jossie een pm kan sturen...
Ik neem aan dat Jossie,Jossie is?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Quote from: Kjelt on October 21, 2017, 20:54:31
Hopelijk alleen de voeding oid van elektronische aard, als het de servo is dan kan het kostbaar worden.

Ik kreeg deze foto van Vik...het zou zo maar kunnen zijn dat de drver is los gekomen...,dat de boutjes er uit/los zijn getrild in der loop der jaren.


Dus ga de achterplaat van de week ff verwijderen om te kijken of dit zo is...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kjelt

Quote from: papaleo on October 21, 2017, 21:00:49
Jossie die zegt dat ik Jossie een pm kan sturen...
Ik neem aan dat Jossie,Jossie is?
Ja en hij zit bij je in de buurt  ;)

papaleo

Quote from: Kjelt on October 21, 2017, 21:05:26
Ja en hij zit bij je in de buurt  ;)
Ook dat nog...
Misschien moet ik, voordat ik zelf ga knutselen hem maar eens gaan contacten.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

WillyP

Mijn sub gaf ooit hele harde knallen nadat hij was aangezet. Een paar dagen eerder had het geonweerd en toen had ik de sub uitgezet. Blikseminslag zou dus een oorzaak kunnen zijn geweest.

Een en ander had ik gemeld bij mijn verzekeraar en die heeft de sub laten beoordelen door een electronicabedrijf waar ze altijd mee samenwerkten. Conclusie: niet te repareren. Dat zat me niet lekker en toen heb ik de importeur gebeld (die als enige onderdelen zou kunnen leveren) en die gaf aan dat het electronica bedrijf geen contact had opgenomen met ze. Ik heb nog altijd het gevoel dat het wel te repareren zou zijn geweest, maar mijn sub had geen servo drive.

HTH,

WillyP

vik

Deze foto is van een DD+ serie.

Ik heb de DD 18 van Philip open en bloot gezien en kan mij niet herinneren of deze plaat er ook in zat. Ik zou hem open schroeven en bekijken. Zo spannend is het niet.

Het klinkt inderdaad alsof de driver uit zijn voegen ligt.

We duimen voor je  ;)

Quote from: papaleo on October 21, 2017, 21:04:05
Ik kreeg deze foto van Vik...het zou zo maar kunnen zijn dat de drver is los gekomen...,dat de boutjes er uit/los zijn getrild in der loop der jaren.


Dus ga de achterplaat van de week ff verwijderen om te kijken of dit zo is...
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

morca

#12
Quote from: kermy on October 21, 2017, 20:03:29
Dank je voor de aanvulling Morca, was ik nog vergeten zie ik nu.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Geen dank ik dacht er toevallig aan.

Met dat harder zetten en het erger worden ben ik wel bang voor de driver.
Al het ook door slechte voedings elcos kan optreden.

Ben benieuwd wat jossie vast gaat stellen.

kermy

Quote from: morca on October 21, 2017, 21:50:29
Geen dank ik dacht er toevallig aan.

Met dat harder zetten en het erger worden ben ik wel bang voor de driver.
Al het ook door slechte voedings elcos kan optreden.

Ben benieuwd wat jossie vast gaat stellen.


Daarom gaf ik de tip om de conus in te drukken, als er dan ook al mechanische geluiden hoorbaar zijn en of zaken gevoeld worden bij het indrukken dan is er ook iets met de driver aan de hand.


Met vriendelijke groet,

Kermy

morca

Quote from: kermy on October 22, 2017, 19:54:13
Daarom gaf ik de tip om de conus in te drukken, als er dan ook al mechanische geluiden hoorbaar zijn en of zaken gevoeld worden bij het indrukken dan is er ook iets met de driver aan de hand.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Brengt me terug op de opmerking van de ts.
Was het een hard ploppend geluid.
Of klonk het als een hele harde roggelhoest met soort klap aan het eind.

GPO

Quote from: papaleo on October 21, 2017, 16:53:08
What was that....?

Waardoor en/of waarom mijn Velodyne/sub gisteren een heftige knal gaf weet ik niet maar daarna is er wel schade ontstaan want wanneer de sub werkt hoor ik rare klakkende en rammelende geluiden uit de sub komen vooral wanneer de sub diep/laag moet gaan is het geluid het heftigste...met soms ongecontroleerbare bewegingen gevolgd door heftige knallen van de driver/speaker.

Wie kan aan de hand van deze gegevens zeggen of dit nog in alle redelijkheid te herstellen is en waar moet ik ongeveer aan denken wat de kosten zouden gaan worden...

https://youtu.be/HZaDMezv5gQ



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Hoe oud is die Velodyne?

En ik heb je videootje een paar keer bekeken, maar het lijkt net of de hele conus er niet meer goed in zit? De onderste rubberrand ziet er raar uit.

Kun je eens een goede foto maken van de conus en hier posten?

Het klinkt overigens niet erg gezond. Het klinkt alsof er mechanisch iets stuk gegaan is.....  :'(
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

papaleo

Morgen weet ik/we meer want Jos(sie) komt morgenavond de sub testen om vervolgens een diagnose te stellen om van daaruit evt te gaan repareren....
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

Ik zie dit topic nu pas, hoewel jossie mij achter de schermen al wat vragen heeft gesteld. Lijkt mij heel sterk als de driver zou zijn los gekomen van de bracing. Ik vermoed gezien de leeftijd van de subwoofer dat er onderdelen op het versterkerboard zitten die aan vervanging toe zijn. Maar daar zal Jossie je vast wel over berichten.

papaleo

Quote from: bmateijsen on October 24, 2017, 09:37:51
Ik zie dit topic nu pas, hoewel jossie mij achter de schermen al wat vragen heeft gesteld. Lijkt mij heel sterk als de driver zou zijn los gekomen van de bracing. Ik vermoed gezien de leeftijd van de subwoofer dat er onderdelen op het versterkerboard zitten die aan vervanging toe zijn. Maar daar zal Jossie je vast wel over berichten.
Er zit zeker geen garantie meer op?  :D

Misschien dar er toch wel iets is losgekomen...want als ik aan de voorzijde tegen de speaker bonk dan hoor ik wat rammelen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

bmateijsen

Quote from: papaleo on October 24, 2017, 09:42:44
Er zit zeker geen garantie meer op?  :D

Misschien dar er toch wel iets is losgekomen...want als ik aan de voorzijde tegen de speaker bonk dan hoor ik wat rammelen.

Als het de driver is, dan ben ik bang dat je hem volledig kan afschrijven, volgens mij zijn de woofers niet meer te koop.

papaleo

Tja...,ik hoop het niet...'fingers cross'
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

VPI


papaleo

Quote from: VPI on October 24, 2017, 10:16:30
Als de speaker defect is is deze misschien wel te reconen.

http://www.total-speaker-repair.nl/index.html

Hoop het niet nodig te hebben,maar thx!  ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels