Aansluitdillema

Started by STMNT, October 20, 2017, 19:11:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

STMNT

Binnenkort staat er een nieuwe TV op de kast en daarom wil opnieuw gaan nadenken over de aansluitingen. Hieronder een opsomming van de apparatuur:

  • LG OLED55C7V
  • Onkyo TX-NR609

Wat zit hier op aangesloten:

  • Een kleine MSI PC (Windows 10)
  • Xbox One
  • Google Cast
  • Ziggo mediabox

De mediabox zit rechtstreeks op de TV aangezien deze weinig gebruikt wordt en dan hoeft het geluid niet via de receiver. De rest zit met HDMI aangesloten op de receiver en deze geeft het beeld door aan de TV (nu nog een Philips). De receiver geeft ook beeld door als de receiver zelf uitstaat, het geluid gaat dan ook netjes via de TV.

Wat is mijn doel: ik wil optimaal geluid en ook optimaal beeld. Ik ben bang dat als ik alles op de receiver aansluit, deze de beeldkwaliteit beperkt (TV is straks 4K, de receiver bv. niet). Andersom ben ik bang dat als ik alles op de TV aansluit en deze via ARC aansluit op de receiver, de audiokwaliteit beperkt wordt (ik had gelezen dat ARC geen DTS HD aankan).

Ik ben zeer benieuwd naar jullie adviezen. Alvast bedankt!

PS: ik weet dat mijn apparatuur nu nog geen 4K uitzend maar ik wil voorbereid zijn op de toekomst.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

Siddartha

Kun je niet met een optische kabel naar de reciever gaan en alles via hdmi op de TV aansluiten?
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

STMNT

Quote from: Siddartha on October 20, 2017, 23:49:49
Kun je niet met een optische kabel naar de reciever gaan en alles via hdmi op de TV aansluiten?

Heb ik wel overwogen maar ik had tevens gelezen dat een optische kabel zijn beperkingen heeft, bijvoorbeeld met DTS HD.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

STMNT

Zojuist alles aangesloten en alle instellingen goed gezet (volgens de handleiding).

Ik heb voor nu gekozen voor ARC. Oftewel, de LG TV zit vanuit HDMI 2 (gemarkeerd als ARC) gekoppeld aan de MONITOR OUT van de Onkyo receiver. Er komt echter geen geluid naar de receiver. Ik kan wel via de LG-afstandsbediening het volume van de receiver aanpassen, verder gebeurt er niks. CEC en RHID zijn ingeschakeld en op de TV heb ik ingesteld dat geluid via HDMI loopt. Tevens zijn beide apparaten up to date qua firmware.

Hebben jullie tips? Ik heb ook verschillende kabels gebruikt (voornamelijk nieuwe) maar dit mag helaas niet baten.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

BJF

Ik neem aan dat je HDMI OUT bedoelt ipv MONITOR OUT?
Heb je de instelling in de receiver aangepast conform pagina 17 van de handleiding?
NAD M10 V2
Elac FS247

STMNT

Ja, de receiver is conform handleiding ingesteld. TV eveneens, output gaat met ARC naar HDMI.

Overigens kan ik via de TV-afstandsbediening wel het volume aanpassen op de receiver (correspondeert met de getallen die de TV aangeeft), maar de receiver blijft op ANALOG staan (wat betekent dat 'ie geen input heeft). Inputkanaal is TV/CD.
Yamaha RX-A3060
Wharfedale Daimond 240, 220c en 210
Bowers & Wilkins 686
SVS PB-2000

Koiboy

Ik heb gekozen voor een HDMI-audio-out doosje.
Het betekent dat beeld vanaf bijvoorbeeld Ziggo of Blu-Ray speler direct naar mijn projector gaat.
In het doosje wordt audio afgesplitst en gaat naar de surround versterker. Het is voor weinig te koop in China.

Mokumer45

#7
Ik weet het absoluut niet zeker, maar ik vermoed/ben bang dat je de instelling van de input niet goed hebt staan of dat je ARC niet in orde/stuk is. Maar ik zou (voorlopig iig) alles via je receiver laten lopen, dus de media box via HDMI naar de receiver en de TV ook via HDMI naar de receiver via de ARC aansluiting. Er is bij mijn weten voorlopig nog geen enkele TV zender, die in de nabije toekomst in 4k uit gaat zenden, dus je hoeft niet bang te zijn voor de kwaliteit. Die is hooguit HD en dat werkt prima via HDMI. Bij mij werkt het zo iig prima op mijn 4k smart TV, weliswaar met andere merken (Sony TV en receiver en Ziggo media box/provider). Ook is er op 1 zender na geen enkele TV zender die in een ander audio formaat dan stereo uit zendt (Animal Planet HD is die uitzondering - in 5.1 DD). Weliswaar geven alle Nederlandse openbare en comerciele zenders de mogelijk om om te schakelen naar een soort pseudo 5.1 DD, maar dat wordt door de zenders zelf gefabriceerd en is niet een oorspronkelijk meerkanaals geluid. Dus ook hier voorlopig geen kwaliteits verlies oid.
Op deze manier aangesloten zou altijd goed moeten werken.
Huiskamer: AVR: Denon AVC-X4700H, Speakers: Teufel T400 Mk2, Teufel Cubycon 5.1 met bijbehorende Subw , Teufel Reflekt, 2e Subw: Sony SA-WMS535, Audio Streamer: Teufel Raumfeld Connector 2, 4K Speler: Sony UBP-X800, DAT Rec: Sony DTC-55ES, Cassette Rec: Sony TC-K630ES, DVD/Video Rec: Sony RDR-VX450, Pick-up: Dual CS-429 met Shure M97XE of Ortofon 2M Red of Audio Technica AT-VM95EN element, Phono Amp: Teufel PhonoStation 1, Media Box: UPC Pace DRC7111, div. Headphones, o.a. Sony MDR-DS6500, TV: Sony 49X8305C.
 Extra: Micro System: Sony CMT-CPX1. Slaapkamer: nog div. apparaten.

Hanky Panky

Ik kwam achter dezelfde beperkingen van Arc en heb dat opgelost door mijn versterker in te ruilen op een exemplaar met hdmi 2.0a en hdcp 2.2.
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Edliver

Heb ongeveer dezelfde situatie en had dezelfde twijfels.
Mijn "oplossing" : m'n digicorder (zit in Belgie met Telenet ) HDMI uit naar de HDMI IN receiver (Denon AVR X3400H ) geen optische kabel noch digitaal en geen ARC.
Alle andere toestelen o.a. Bluray , mediaplayer tevens Via de HDMI uit naar HDMI in receiver.
Dit tot alle tevredenheid,waarom => ARC gaat via bron naar TV en dan terug naar de receiver => m.i.z.hoe directer hoe zuiverder !
Geluid en beeld gaat ook als receiver in standby staat naar TV die enkel stereo is !
In de specs van Uw receiver dacht ik te lezen wel 4K ?
Succes
Edd
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.

Hanky Panky

Quote from: Edliver on November 14, 2017, 12:39:10
Heb ongeveer dezelfde situatie en had dezelfde twijfels.
Mijn "oplossing" : m'n digicorder (zit in Belgie met Telenet ) HDMI uit naar de HDMI IN receiver (Denon AVR X3400H ) geen optische kabel noch digitaal en geen ARC.
Alle andere toestelen o.a. Bluray , mediaplayer tevens Via de HDMI uit naar HDMI in receiver.
Dit tot alle tevredenheid,waarom => ARC gaat via bron naar TV en dan terug naar de receiver => m.i.z.hoe directer hoe zuiverder !
Geluid en beeld gaat ook als receiver in standby staat naar TV die enkel stereo is !
In de specs van Uw receiver dacht ik te lezen wel 4K ?
Succes
Edd

Ha, ik heb dezelfde Denon besteld als jij hebt  O0

Die Onkyo kan wel 4K aan maar mist HMDI 2.0 en hdcp 2.2 waarmee Netflix 4K en nog meer bronnen alsmede HDR niet doorgegeven wordt.

De oplossing voor STMNT is om te zijner tijd een versterker upgrade te doen. Anders kom je voor hetzelfde als ik: wel 4K UHD met HDR maar beperkt tot max Dolby 5.1/DTS óf alles via de versterker en wel HD audio formaten maar geen doorgave van HDR en geen hdcp 2.2 waarmee o.a. 4 K netflix terugschaalt naar HD 1080P max

Tip: investeer in een TV én versterker met eARC, die heeft een hogere bandbreedte en kan wel de HD audio formaten over de (e)ARC sturen van TV naar versterker. Maar die zijn er nog niet of nauwelijks (HDMI 2.1?).
Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

Edliver

#11
Had ik toen geweten wat nu m'n ervaring is,had ik de x4400 gekocht,deze heeft 9.2 i.v.m. 2e zone.
Maar dit zou de enige reden zijn,want ben zeer tevreden !
eARC ken ik "nog" niet.
Als ik van het geluid en beeld wil genieten wordt de Denon aan gezet want ondanks de Harmon Cardon speakers in de Oled is dit toch maar "plat" geluid.
In een ander topic las ik over iemand die over het beeld van een 4k oled niet tevreden was ! ik zit 5m van m'n tv en man wat een beeld !!
Resentelijk twee Q Acoustic satteliet speakers bij m'n B&W 600 5.1 set geplaatst ,dit opende een extra dimensie !
Edd
De eerst volgende volgende aankoop is een fiber HDMI kabel van 15m.
Wel bij een van de sposors =>  gegarandeerde 4k doorvoer en levenslange garantie !
LG 55B6V,JVC X7900,Marantz SR7013,Panasonic UB 820 ,Himedia Pro Q10,B&W 600 serie,Q Acoustic 2010.