HDR Sony Oppo combo

Started by Rob_Dingen, October 18, 2017, 19:51:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rob_Dingen

We hebben er al wat over gesproken in het Oppo 203 topic.
Omdat het gedeeltelijk of topic is heb ik hier maar een nieuwe gestart.
We hebben 2 opties om wat meer licht op het scherm te toveren.
Bij de projector is dat in hoge lamp modus of max laser en de HDR contrast slider.
Zet je de Contrast slider tussen de 70 en 75 clipt alles boven de 1000 nits.
Zet je de HDR slider op 100 dan clipt alles boven de 600 nits.
Dus het plaatje van Sony in het oppo topic klopt vrij goed.
Bij beide settings is er boven het clip punt totaal geen informatie meer.
Bij de oppo kun je strip metadata kiezen en hem op 300 nits laten staan.
Bij deze stand heb je ietsje minder detail -5% ongeveer in het zwart.
Maar hij clipt niet in het wit daar blijven de details zichtbaar.
Naar allebei is goed te kijken en heb niet echt een voorkeur nu, maar meer test werk is nodig.
Als ik weer tijd heb zal ik de gamma curve van beide instellingen eens meten.
Ik verwacht dat de gamma curve van de Oppo meer een s vorm heeft en daarom dus niet keihard clipt aan de bovenkant.
Kom er op terug.

Rob

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik kijk momenteel met setting in de Oppo strip metadata en 300 nits en in low lamp mode.

Ik moet zeggen dat deze setting mij tot nu toe prima bevalt zeker niet slechter dan mijn standaard setting op gewoon HDR alles auto met high lamp mode.

Ik had niet het idee licht te kort te komen bij mijn Planet Eart II
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

home@the movies

Dat is inderdaad wat ik ook aanhaalde in mijn review van de 260

QuoteDaar waar het in SDR uit den boze is om, eens het conrtast juist is ingeregeld met een testpâtroon/meter nog aanpassingen te maken, kan dat in HDR, indien juist toegepast, wel degelijk zijn voordel hebben.
Met het HDR contrast bepaal je nl waar het clipping punt van het HDR signaal gaat liggen.
Daar waar dit bij een Blu Ray steeds zonder uitzondering op hetzelfde niveau zit en perfect door iedere projector kan worden weergegeven is dit in HDR jammer genoeg niet het geval.

UHD/HDR films worden nl. jammer genoeg;

1)   Op verschillende levels op disc gezet (voorlopig meest voorkomende 1000 en 4000 Nits)
2)   Dit getal slaat heel vaak slechts op een paar pixels die in een aantal frames opduiken.

Het resultaat, indien niets wordt aangepast, is vaak een heel donker beeld tot gevolg omdat de projector koste wat het kost alle details tot 1000 Nits wil weergeven.
Ga je nu met de contrastregeling "spelen" en deze ipv 50 bvb op 70 zetten dan ga je het Clipping punt verschuiven van bvb 1000 naar 700 Nits (vb getallen).

Dit heeft tot gevolg dat de algemene helderheid van het beeld een stuk hoger gaat uitkomen, downside is dat op bepaalde momenten de hoogste luminantiewaarden in het beeld hun detail gaan verliezen en als wit gaan worden weergegeven.
Het blijft dus een compromis om als gebruiker de gulden middenweg te vinden, op de Sony UHD discs staan verborgen patronen waarmee je perfect de verschillende clippingniveaus kan zien en afregelen.
Het hoeft uiteraard niet gezegd te worden dat afregelen gewoon "op het oog" niet echt de juiste gang van zaken is.

riwi

#3
De EOTF/Gamma van HDR materiaal is een S vorm.
Als de Oppo aan de slag gaat met de metadata stripping dan moet hij het HDR materiaal met de S curve ombuigen/mappen naar een SDR gamma met de bekende J curve. Die zal dat doen met zo mogelijk verlies van details in donker en wit hoop ik. Maargoed in het HDR signaal is er 10 bits resolutie per kanaal met dankzij de S curve meer gradaties in het wit en donker. Dus je zult hoe dan ook wat kwijt raken.

Ik zou wel benieuwd zijn hoe de kleuren driehoek er uit ziet na de metastrip functie. Dwz hoeveel van de Rec2020 of DCI P3 kleuren houd je over na de metastrip. Blijft dat helemaal intact, zoals het op de UHD schijf staat?

home@the movies

Quote from: riwi on October 18, 2017, 21:37:55
De EOTF/Gamma van HDR materiaal is een S vorm.
Als de Oppo aan de slag gaat met de metadata stripping dan moet hij het HDR materiaal met de S curve ombuigen/mappen naar een SDR gamma met de bekende C curve. Die zal dat doen met zo mogelijk verlies van details in donker en wit hoop ik. Maargoed in het HDR signaal is er 10 bits resolutie per kanaal met dankzij de S curve meer gradaties in het wit en donker. Dus je zult hoe dan ook wat kwijt raken.

Ik zou wel benieuwd zijn hoe de kleuren driehoek er uit ziet na de metastrip functie. Dwz hoeveel van de Rec2020 of DCI P3 kleuren houd je over na de metastrip. Blijft dat helemaal intact, zoals het op de UHD schijf staat?

Dat zou wel de bedoeling zijn, als ik tijd heb meet ik dit ook eens na.

Erik van Voorst (in memoriam)

#5
Ik heb met mijn nieuwe settings ( metadata 300 nits low lampmode) duidelijk een mooier beeld dan met HDR auto en high lamp mode.

Net weer een stuk Fifth Element gekeken en daar waar bv. eerst het gelaat van de priester in Egypte donker was door de schaduw van zijn kap zag ik met de nieuwe setting duidelijk zijn gelaat weergegeven....om maar even iets aan te halen. gewoon meer licht in low lamp hoe leuk is dat  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Rob_Dingen

Op mijn projector en bij jullie ook haal ik de BT2020 niet.
Ik stel de gamut af met 50% saturatie en die blijft op beide standen hetzelfde.
Want hij blijft BT2020 uitsturen.
In het begin heb ik de projector op DCI P3 afgesteld als je dan de HDR contrast slide verhoogt gaat de zaak clippen.
Maar DCI P3 kan ik gewoon weer geven.



home@the movies

QuoteIk stel de gamut af met 50% saturatie en die blijft op beide standen hetzelfde.

Dat is ook wat Calman in de kalibratieprocedure voor HDR10 aanraad, CIE driehoek  op 50% saturatie van bt2020 kalibreren.

donaldk

Rob er is nog een optie voor HDR bij de projector die nu de eerste gebruikers krijgt op AVS, zet er een s-je achter; 'projectors'. Zeker niet meer te donker;-).

Radicale oplossing maar een oplossing en altijd nog een fractie van de Barco Residential of zelfs de reguliere Barco DP-4K30 HC.

Veel plezier met je zeer fraaie set-up.

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Donald

Geef eens een link...altijd leuk/leerzaam leesvoer  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

donaldk

http://www.avsforum.com/forum/86-ultra-hi-end-ht-gear-20-000/2925402-coming-soon-sony-vpl-vw5000es-stacked-pair.html

Art Sonnebron overweegt ook een stack, geen idee of dat deze is, hij is namelijk ook al lang een klant van Ken voor calibraties. Art heeft ooit een 1292 en later een G90 stack gehad en Ken is naast de kalibraties ook een echte G90 en ook 9" CRT RPTV specialist. Die zijn ooit nog terecht gekomen bij wijlen Cliffy voor de triple G90 stack.

http://www.avsforum.com/forum/86-ultra-hi-end-ht-gear-20-000/2891721-barco-thor-2.html#post54973534

Beide in the Big Boys' Toys sectie van AVS. De Sony 760 was in de 3K+ up sectie, de Sony 885 in de 20K+. Voor de Thor vraagt Barco hetzelfde als 6 Sony 5000s en toch tel ik een handje vol eigenaren of aanstaande eigenaren, daar. Ze sprongen vorig jaar met bosjes op de 5000, want de JVC had simpelweg niet genoeg licht en de Sony bood zeer veel value. Dus dat er nu de eerste zijn die overwegen het ontwerp ook echt te gebruiken zoals ontworpen, met de ingebouwde stacking mogelijkheid, verbaasd me niet.

Erik van Voorst (in memoriam)

Gisteren Magnificent Seven gekeken en buiten het feit dat ik het een matige film vond was het voor het eerst dat ik de donkere scenes te donker vond met mijn strip en 300 nits low lamp.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

solitaire

Eerst eens: ik ben geen videofiel ... voor audio viel ik, maar video is niet echt mijn ding. Toch een punt dat me vaak opvalt. In mijn kennissenkring is het toepassen van een video processor vrij normaal, ik denk dat zeker 1/3 zo'n apparaat heeft (vele Radiance XE). Er bestaat prachtige high-res electronica, maar er is nog vrij weinig high-res content, en dus gaan ze lower-res high-tech processen ... ?

Dit zie ik op HTf eigenlijk nooit ? Why not ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Erik van Voorst (in memoriam)

#13
Erg stil in dit topic...lijkt of iedereen tevreden is met HDR op Sony Oppo Combo.
Ik ben best wel nieuwsgierig wat de compromis-settings zijn van andere users.

En wie heeft er een Lumagen Radiance Pro 4242 tussen gezet omdat hij niet meer zonder (HDR) kan leven  :D.

Ik had zo gehoopt dat het scalertijdperk eindelijk voorbij zou zijn maar het blijkt van niet......
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

donaldk

Ik denk dat er weinig HT forum leden/-posters zijn die de Sony hebben en er voor uit willen komen.

vik

CineMike gaat de Lumagen Radiance Pro leveren in een pakket vorm met de Sony VPL-VW5000ES.

Dit op advies van Jon Thompson en de interesse is inmiddels gewekt bij een aantal eigenaren. Dit is de best mogelijke manier om je projector te ontlasten van HDR processing en beter wordt het niet voor zover bij ons bekend. 

Het is maar net hoe ver je wil gaan. De Radiance pro kost geloof ik net zoveel als een nieuwe VPL-VW 260 ES  :angel:

Laten we hopen dat Sony snel met een FW update uitkomt voor huidige projectoren. 






Quote from: Erik van Voorst on October 22, 2017, 16:46:47
Erg stil in dit topic...lijkt of iedereen tevreden is met HDR op Sony Oppo Combo.
Ik ben best wel nieuwsgierig wat de compromis-settings zijn van andere users.

En wie heeft er een Lumagen Radiance Pro 4242 tussen gezet omdat hij niet meer zonder (HDR) kan leven  :D.

Ik had zo gehoopt dat het scalertijdperk eindelijk voorbij zou zijn maar het blijkt van niet......
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: donaldk on October 23, 2017, 01:20:06
Ik denk dat er weinig HT forum leden/-posters zijn die de Sony hebben en er voor uit willen komen.

Deze zin begrijp ik niet ?  :eh:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

donaldk

Dat ze zulke dure zaken in huis hebben. Vroeger was er hier nog een of meerdere topics, over dat je omzichtig moest zijn vanwege kwaadwillende lui, die angst is nu verdwenen? 60K list is een prijzig item, word aangeprezen vanwege zijn compactheid en hij heeft ook nog eens van die handige handvatten...

Dus hoeveel leden/poster kunnen en willen hier hun persoonlijke praktijkervaringen posten met deze combo? Tot nu toe is er maar eentje, Rob.

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik denk dat het hier gaat om een Sony Oppo combi waar Rob toevallig de aftrap nam om oa. HDR ervaringen uit te wisselen.
Als het ervaringen uitwisselen met de VW5000-es en Oppo zou zijn dat had dit een andere topic titel en vermoedelijk NOG stiller.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!