DAC direct op eind versterker

Started by norman, October 15, 2017, 15:33:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

norman

Zit er over te denken om een losse DAC aan te schaffen en deze direct op me eind versterker aan te sluiten.
In dit geval moet de volume geregeld worden software matig.
Wat en niet ideaal is aangezien dat het dan niet bitperfect is en het gevaar dat je op vol volume speeld een keer best aanwezig is.

Als je zoiets ertussen plaatst, https://www.thomann.de/nl/swissonic_m_control.htm
Doet dit nog iets met je geluidskwaliteit?
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Roksan

Aan welke DAC zit je te denken? Er zijn genoeg DAC's op de markt met een goede volume regeling / voorversterker die niet softwarematig werken.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

norman

Ik heb de Metrum Octave hiervoor gehad, deze klonk nagenoeg gelijk aan de DAC die in de XMC-1 zit van Emotiva.
Daarom heb ik die de deur uit gedaan.
Nu heb ik alleen 2 gescheiden systemen inplaats van voorheen 1 systeem voor Bios en stereo en gebruik ik de xmc-1 alleen nog voor stereo.
Beetje zonde, dacht misschien aan de schiit gungnir multibit.
Las hierover goeie dingen en in een vergelijking met de Octave zeiden mensen dat hij er beter uit kwam.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

Rowdy


Knor

#4
Het lijkt me niet dat elke dac zomaar geschikt is om elke eindversterker aan te sturen. Electronisch kan dat weleens verkeerd uitpakken, met als gevolg een verlies van kracht in het laag en een flauw, platgeslagen ruimtebeeld.
Maar werken zal het wel. Ook zou de interlink hier kort moeten zijn!

Helaas lost een passieve volumeregelaar deze mismatch niet per definitie correct op.
Er zijn verschillen in bouwwijze, die ook elektronisch verschillend uitwerken.
Een mooie potmeter alleen is dan niet afdoende!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Fred Mulder

Ik weet niet wat je budget is, maar Metrum heeft deze maand de Jade geïntroduceerd: een DAC met volume regeling, met de nieuwe DAC TWO modules. Scheelt direct kabels en een kastje/volumeregelaar. De Jade is qua opzet vergelijkbaar aan het topmodel de Adagio, maar dan met een beduidend lager prijskaartje.

fasteddie

Speel zelf met een bmc puredac....voorversterker met volume regeling en dac in 1...perfect geluidsplaatje aangesloten op een buizen eindversterker

norman

Ik kan me eigenlijk al niet voorstellen dat het mooier gaat klinken dan wat ik nu heb.
En alles waar ik naar kijk, kom ik eigenlijk duurder uit.
Misschien hou ik het wel zo......

Hoewel ik wel erg nieuwsgierig ben wat een DAC zoals de nieuwe metrum jade nou nog meer zou kunnen brengen.
Arendal 1723S LCR - 1961 Rears - PSB Imagine XA Atmos speaker
Tonewinner AT-300 pre +  AD-7300 7CH amp
DIY Dayton 15 inch sub + Speakerland SUB6 + Peerless 12inch+PR DIY subwoofer

fasteddie

Beter geluid zit vaak tussen de oren ;D

Gewoon houden wat je hebt en een extra ijsje kopen vandaag!