aanschaf nw projector - stilte aub

Started by Henkjan_O, October 14, 2017, 21:47:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Henkjan_O

zo, na 10 jaar toch maar de upgrade naar een nw projector, met HDMI (moetje, "dankzij" de Emotiva die ik nu heb,kan ik de helft van mn DVDs niet afspelen als er geen HDMI weergever aan hangt, en de chromecast ultra doet alleen maar geluid vanwege de zelfde reden: copieerbescherming :( )

Nu ligt mijn prio meer op geluid dan beeld, dus als eerste eis heb ik dat het een stil ding moet zijn. Van een vriend kreeg ik de tip Sony VPL-HW65 (hij heeft die hangen), en vanuit daar ben ik eens verder aan t kijken.  Dat ding is eigenlijk de dubbele prijs dan wat ik gehoopt had uit te gaan geven, maar beter wat langer sparen dan straks niet helemaal biij.

Mijn zoektocht ben ik op de makkelijke manier begonnen: op tweakers en dan de keuze geluid <25dB en minstens full HD.  Wat al snel een overzichtelijk lijstje opleverde:



De 2 Sony's zijn de stilste (22dB), de beide Epsons doen 24dB, en de Optoma 25dB.

Kan ik aan de hand van de specs wat concluderen?  Een van de dingen waar ik me qua beeld nu aan stoor is dat het zwart al snel vlekkering wordt, het lijkt me dat een hoog contrast dan een relevante spec is.  Maar hoe veel beter is dan bv die Optoma 4k die ruim 4 keer hoger contrast heeft dan de Sony en 7 keer beter dan de voordelige Epson 6700?   en heeft iemand ervaringen met deze?
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

J.A.F._Doorhof

Epson is in het laag en midden segment eigenlijk wel heer en meester
We hebben ook een leuke optoma staan met 4k voor 2400.00. Ik denk dat die perfect bij je past. Een 10 jaar oude projector word trouwens door het meeste weggespeeld
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Henkjan_O

zonder twijfel zal het een enorme verbetering zijn tov de huidige  ;D dat is het al snel...

hoe stil is die Optoma?  (welke is t?)

en  in vergelijking met die Epson 6700 die maar de helft kost, hoe zou je de betere punten van die Optoma omschrijven?

en een algemene vraag: is er voordeel van een 4k projector als je geen 4k content hebt?  ik zal er vooral DVD's en Netflix op kijken denk ik.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

J.A.F._Doorhof

Netflix is ook in 4k voor sommige series en films
Dvd is wel wat ouder. Meeste is nu BD en die worden net weer wat scherper weergegeven door upscaling.

We hebben de uhd60 staan.
Hij is op nagenoeg alle beeldpunten beter dan de 6700
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

broodro0ster

Tweedehansd Sony HW55? Die moet je wel kunnen vinden voor 1500euro of minder.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Henkjan_O

#5
Volgens de specs is die Optoma wel een stuk minder stil, zeker in vergelijk met de Sony.
mss maar eens zelf zien of horen?

ik heb op t moment geen plannen om mn Denon DVD3930 te gaan vervangen of om er een speler bij te zetten (zowel de Denon als mn Emotiva UMC1 doen upscalen naar 1080p). Al mn eigen films zijn nog op DVD. Zoals gezegd is mn prio meer bij geluid...  maar misschien ben ik wel om als ik het zelf gezien heb.

2e hands zou kunnen, maar hooguit een vrij jonge en van een betrouwbare partij (altijd binnen gestaan, van een oud vrouwtje geweest)
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

J.A.F._Doorhof

Kijk goed naar een BD op een goede projector en vergelijk het met dvd en er is denk ik geen weg terug ;)

Je kan de optoma en Sony en Epson hier wel vergelijken (op afspraak)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

home@the movies

Kom even langs op onze Home Cinema Happening volgend weekend, alle projectoren die in je lijstje staan zullen daar naast elkaar op afzonderlijke schermen Staan te spelen. Op die manier is het perfect mogelijk een vergelijk te maken waarom je voor de één al dan niet extra moet betalen.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=165327.0

We hebben trouwens van een klant die een upgrade gaat doen een Sony HW65 op de tweedehands pagina van onze website staan, wellicht heb je hiervoor interesse.
Deze klant behandeld zijn projector met liefde ;) dus het oude vrouwtjes verhaal gaat hier zeker op. ;D
http://www.cinedream.be/promoties/Tweedehands


Janbo

Ik zou me ook niet blindstaren op de opgegeven db's alleen. De praktijk kan afwijken en daarnaast kan het 'timbre' van het geluid ook een rol spelen wat je we of niet storend vindt. Dat is natuurlijk alleen in de praktijk te ervaren en bij voorkeur in je eigen akoestische omgeving.

Henkjan_O

mm, weet niet of komend weekeinde gaat lukken, is wel een mooie happening daar bij Cinedream

BD's ga ik overslaan, DVD zullen laatste fysieke schijfjes zijn die ik heb/koop
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

scoc

Quote from: Henkjan_O on October 16, 2017, 21:45:02
mm, weet niet of komend weekeinde gaat lukken, is wel een mooie happening daar bij Cinedream

BD's ga ik overslaan, DVD zullen laatste fysieke schijfjes zijn die ik heb/koop

Als je enkel maar streaming gaat doen en/of dvd dan is het wel een beetje zonde vind ik persoonlijk om een full hd beamer te kopen. Netflix is nu niet echt blu-ray kwaliteit. Netflix is best ok voor een tv serie maar voor film ... no thx.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Richard70…

Quote from: scoc on October 16, 2017, 23:24:32
Als je enkel maar streaming gaat doen en/of dvd dan is het wel een beetje zonde vind ik persoonlijk om een full hd beamer te kopen. Netflix is nu niet echt blu-ray kwaliteit. Netflix is best ok voor een tv serie maar voor film ... no thx.

Er is meer dan alleen Netflix he, en heb je de nieuwe series in 4K al eens bekeken op een goede projector?
Ben het met Frank eens, er is geen weg terug meer ( en dat moet je ook niet willen :D)
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

J.A.F._Doorhof

Wij hebben een crappy internet verbinding maar ik vind Netflix toch echt een HEEL stuk beter dan dvd of sommige downloads.

Sterker er zijn genoeg series die hier ragscherp worden weergegeven op een full 4k projector.

Daarnaast zijn er geen 720p projectoren meer dus zelfs als.je een dvd vergelijkt op een 720p unit en een instap 1080p 2017 model.dan zit daar een enorm verschil in.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Barry2001

Klinkt bekend Henkjan, had een paar jaar geleden ongeveer dezelfde wens. Ongeveer Eur 1500,- budget, full HD, en vooral STIL. Dit zou m'n 2e beamer worden, de vorige (Panasonic) was echt outdated en maakte teveel ventilator herrie.

Om een lang verhaal kort te maken, ben op de Epson TW-6100W uitgekomen, weet het niet precies meer maar kostte iets van 1500 Euris. Hij hangt in de woonkamer, kijk er vooral films op, en heb van elke minuut genoten en doe dit nog steeds. Kijk niet zo heel veel, in de wintermaanden wat meer dan in de zomer, iets van 2 films p/week.

Hij is stil, de keuken is wat verderop en ik hoor de koelkast soms aanslaan  ;D om aan te geven dat je 'm niet hoort..

Ding heeft 3D maar gebruik het nooit, vind het eerder storend (door minder contrast) dan dat ik het een meerwaarde vind, wat je zelf wilt.

Maar hij is een paar jaar oud is, wellicht inmiddels ingehaald door een ander model, maar om aan te geven dat goed en stil beameren voor een redelijk budget kan.

darkrunner

#14
Kijk eens naar de BenQ w2000 kan de Epson 6700 niet tegenop.

fasteddie

Ben zelf voor de sony gegaan....erg stil...staat werkelijk 30 cm van me af en je hoort het niet tijdens het kijken.

En Netflix is echt vlijmscherp inderdaad, maar het ligt wel aan je verbinding maat bijvoorbeeld house of cards is prachtig om te zien...

Zpu kijken voor een 2e hands sony derhalve....

J.A.F._Doorhof

Benq is een dlp. Zeer belangrijk om eerst te kijken of je daar geen last van krijgt.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

lapino

Mocht je nog op zoek zijn, ik overweeg sterk om mijn Sony HW40ES te verkopen. Is in absolute nieuwstaat, schat +- 250u op de teller.

Henkjan_O

Quote from: lapino on October 17, 2017, 18:03:06
Mocht je nog op zoek zijn,
ja hoor, ik was een paar dagen uit de lucht, ff paar dagen Europapark :headbanging:

iedereen bedankt voor de tips tot nu toe, ik zal eens e.e.a. op een rij gaan zetten en proberen wat tijd te vinden om wat in t eggie te gaan bekijken
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Henkjan_O

update  O0  the eagle has landed

Na een (zeer) kort adviesgesprek met ons alles Frank is het toch de Optoma UHD60 geworden. Uiteraard gecalibreerd door Frank. Toch wel een 4k gekozen, voor nu mss wat weinig bronmateriaal, maar dat zal denk ik de komende jaren vlot veranderen en dan ben ik er maar vast klaar voor.

Gisteren avond opgehaald, vandaag stond het ophangen op het programma. 2 tegenvallers: m'n huidige beugel heeft 3 armpjes, de UHD40 wordt liever door 4 vastgehouden.  En de 230V aansluiting moet ik met daglicht een snoer omzetten (ik had onvoldoende vrije hoogte onder t plafond voor een WCD, dus gaat t snoer direct een lasdoos in; maak ik die spanningsvrij, gaat t licht ook uit). wordt vervolgd.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

J.A.F._Doorhof

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

darkrunner

Geen last van rainbow dan ben je bij de gelukkige :)

donaldk

Waarom de 60 en niet de UHD65? De prijs? Gingen de prijzen van de 60/65 niet omlaag met de introductie van de 0.44" DMD XPR €1500 projectortjes? Henk-Jan veel plezier met je nieuwe machine.

Henkjan_O

zo, hij hangt en speelt.  het ophangen ging wat lastig want de nw Vogel beugel komt met allemaal verkeerde boutjes, maar ik kon met wat ik zelf nog had t wel pas krijgen gelukkig.

Het beeld is uiteraard een enorme sprong vooruit (4k nog niet kunnen testen, mn Emotiva lijkt daar gek te doen), en de gewenste stilte is er ook, gewoon niet aanwezig ondanks dat-ie vlak boven mn hoofd hangt. 

nu verder met de overige upgrades  ;D  mss toch maar weer een sub, heb nog wel wat 12" liggen
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)