Sony VW260

Started by J.A.F._Doorhof, October 6, 2017, 09:56:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

4K is een heet hangijzer, iedereen wil het natuurlijk nu dat het aanbod dagelijks stijgt.
Veel online platforms bieden al een tijdje 4K materiaal aan, maar de laatste paar maanden word het steeds meer, en als je de gemiddelde mediamarkt bezoekt is er een leuke collectie met 4K HDR materiaal te vinden, nog lang niet alles maar het begint nu toch wel langzaam te lopen. En als je download.... wel je vind daar ook veel.

Zelfs het online platform YouTube is aan de weg aan het timmeren met hele playlists met hoge kwaliteit HDR UHD materiaal, met andere woorden, de opmerkingen "er is toch geen materiaal" gaan niet meer op.

Ook in projector land is het natuurlijk iets waarmee de consument getrokken word.
Toch is het het vermelden waard dat eigenlijk Sony (in de betaalbare klasses) de enige fabrikant is die echte 4K projectoren op de markt heeft.
JVC, Epson, Optoma etc. schermen wel met 4K maar deze projectoren zijn feitelijk standaard full HD projectoren waar met zeer slimme (en goede) technieken 4K materiaal op getoond word, soms is het alleen een scaling maar meestal worden er technieken als e-shift gebruikt waarbij (simpel uitgelegd) de pixels bewegen om meer informatie te tonen, maak je trouwens geen zorgen dit is niet een 2e regenboog effect, ik heb eigenlijk nog nooit mensen gehoord die nadelige gevolgen hebben ervaren van e-shift.... behalve dat de meeste projectoren een behoorlijk hoog fluit toontje kunnen laten horen als de e-shift geactiveerd is, en sommige gedeeltes wat meer onrust kunnen vertonen, maar dit laatste is eigenlijk zelden echt te zien, e-shift is behoorlijk volwassen.

Maar er is meer
"Heeft het dan wel zin om een echte 4K projector te kopen... ze zijn toch een stuk duurder"
Je moet je releaseren dat alle videos die je op YouTube en demo videos ziet een VEEL betere kwaliteit zullen tonen dan de meeste films, dit heeft niet echt met de apparatuur te maken maar ook met de manier van "story telling" en de gebruikte technieken voor SFX (special effects), bij de wat oudere films moet je er eigenlijk vanuit gaan dat materiaal rustig 2-3K aan informatie heeft (soms zelfs VEEL meer, 8K is makkelijk te behalen van bepaalde film stocks) maar dat alle SFX vroeger geedit waren op maximaal 1080P (als je een redelijk moderen film hebt tot max 2K), in feite zijn dan ook veel UHD BD films die je koopt geen echt 4K materiaal maar geupscaled, er zijn verschillende sites die je hierover informeren.

Hetzelfde geldt eigenlijk voor HDR.
High Dynamic Range (in de fotografie noem ik het regelmatig "Highly Destructive Retouching") is een andere toevoeging aan UHD, en ik denk zelf eigenlijk de belangrijkste.
Er is al veel over geschreven dus ik ga dat niet herhalen, maar als HDR goed geimplementeerd is in 4K krijg je een fantastisch spektakel te zien, enorme detailieren in het detail in zowel schaduwen als hoge tonen en een bijna surrealistisch kleurenpalet waar (als het goed word bewerkt) enorm mooie beelden kunnen worden mee neergezet.... maar wat ook enorm over the top kan gaan.

Dus als je een BD UHD in je handen hebt weet je eigenlijk nooit zeker of je nu echt HDR en 4K te zien krijgt of een geupscalde versie.
Suicide squad vonden wij bv enorm slecht, maar Batman vs Superman was een feest, zelfde met de Spiderman films bepaalde zijn mooi andere zijn duidelijk beter dan BD maar niet enorm. Het is een beetje het wilde westen.

Calibreren
Natuurlijk calibreren we alles wat hier langs komt, ook de HDR units.
maar ook hier merk je hoe jong de techniek is.
Bij bepaalde oled schermen (oa LG) is het bijvoorbeeld onmogelijk om het cms te calibreren, de lichtste aanraking in luminance zorgt al voor ENORM afwijkingen in het beeld, terwijl bij andere toestellen je zonder twijfel goed kan corrigeren, waarom zeg ik corrigeren.......?

Er is nog geen ENKELE display die het volledige HDR en BT2020 spectrum kan laten zien, laat staan calibreren.
Apple schermt bv met HDR op een display die maar 625 nits lightoutput heeft terwijl ik zelf van mening ben dat je toch ook echt MINIMAAL boven de 1000 moet zitten en liever rond de 1500-2000 maar die laatste is op papier wel al gebruikt maar er zijn amper displays die ook maar in de buurt komen (rond de 1700 is al een ENORM mooie score en word amper gehaald), en projectoren........ wel......

Laten we zeggen dat elke generatie wat mooier zal worden maar dat we er nog LANG niet zijn.

heeft het dan wel zin
Dat kun je je afvragen inderdaad.
maar mijn antwoord (en niet als dealer) is JA ZONDER TWIJFEL
Als je op een Sony, Epson of JVC een echt goede transfer hebt gezien van een HDR BD UHD disc dan weet je het.....
En het leuke is dat feitelijk die ene disc je de komende jaren bij elke upgrade weer opnieuw zal verassen, simpel gezegt haal je nu uit je gloednieuwe UHD BD HDR disc misschien 10-15% van wat er echt opstaat, en dat is natuurlijk top. vroeger kocht je een superbit disc om meer detail etc te zien, nu zie je dat bij elke upgrade van dezelfde disc.

De Sony
Tot nu toe was de ervaring 4K HDR native een dure aangelegenheid maar Sony heeft met de VW260 het de concurrentie HEEL moeilijk gemaakt.
Voor net geen 5000.00 (advies verkoop) krijg je HEEL veel projector voor je geld.

De vormgeving is zoals we van Sony gewend zijn, erg mooi en robuust.
Ik vind het persoonlijk de mooiste projectoren op de markt om eerlijk te zijn. Mooi afgeronde behuizingen, lekker stil en wel.... het ziet er gewoon afgewerkt uit.

De lens
Er is wat controversie over de lenzen die Sony gebruikt.
in de duurdere en goedkopere projectoren zouden dezelfde lenzen zitten....
Dit is te begrijpen als je weet dat Sony zelf lenzen produceert van top kwaliteit (zeiss) het is dus voor Sony een stuk makkelijker om betere lenzen te plaatsen over de gehele lijn als dat je voor elke projector apart een lens moet inkopen, vandaar misschien/waarschijnlijk die keuze van Sony. En gezien de enorme scherpte die de units ten toon spreide denk ik dat er niets te klagen is. Plastic vs glas eigenlijk hetzelfde... er zijn lenzen binnen de fotografie van glas die moeite hebben met 24mp en er zijn plastic lenzen die zonder moeite 36mp haarscherp op de sensor toveren, als je dan bedenkt dat 4K een STUK lager is qua resolutie....... ik denk dat je het wel snapt.

HLG
Op de nieuwe VW260 is natuurlijk ook ondersteuning voor HLG.
Een systeem voor het "mappen" van HDR die het mogelijk maakt mooier HDR weer te geven op toestellen die "beperkter" zijn qua HDR mogelijkheden, iets wat we in de toekomst denk ik veel vaker gaan zien zodra de satteliet en andere TV aanbieders gaan overstappen, je moet er maar eens wat over opzoeken het is erg interessant lees voer.

de metingen
De VW260 kan ik eigenlijk weinig over vertellen.
het word een beetje standaard, het beeld is gewoon geniaal.
Ondanks dat het de instapper 4K is hebben we hier gisteren naar materiaal zitten kijken met open mond, voor dat geld zo een plaatje neerzetten is eigenlijk ongehoord, detail is bizar netjes, dynamiek is gedurende de film gewoon volledig overtuigend maar bovenal waren we ENORM ENORM onder de indruk van het 3D beeld.... nee niet dat beeld met die brilletjes maar echt het 2D beeld dat met zoveel diepte word neergezet dat je denkt dat je er echt bij bent.

Een van onze test scenes is "snow monkeys" en je kan bijna letterlijk de vacht van de beeste voelen, maar ook de graduaties over de vingers van de aapjes en in de sneeuw worden enorm mooi neergezet, lang verhaal kort DIT IS GENIETEN.

In 4K is (zoals jammer genoeg gebruikelijk) alleen de impuls optie actief.
We krijgen binnenkort ook de laser versies binnen en zal dan checken of daar ook motion flow werkt.

Rapporten van de metingen zijn bijgesloten en zoals je ziet is de VW260 geen uitzondering bij Sony, het ziet er allemaal heel netjes uit.
Super.

Contrast ratios :
native panel : 13090:1
Ansi contrast : 523:1

En vooral ansi contrast is gewoon BIZAR goed, iets wat je ook terug zien in het beeld, het knalt echt van het scherm, en dat in deze prijsklasse PLUS native 4 K..... wow.

Conclusie
Sony zet met de VW260 een beest van een projector neer waarvan ik zonder ENIGE twijfel durf te zeggen BEST in class.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Mail verkoop@hometheater.nl voor een leuke introductie aanbieding met zowel de VW260 als alle andere modellen :D
Natuurlijk leveren we alle merken tegen scherpe prijzen en met gratis calibraties en controlles bij 0-200-600-1000-1500 en lampwissel.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

papaleo

Quote from: J.A.F._Doorhof on October  6, 2017, 10:01:10
De Sony
Tot nu toe was de ervaring 4K HDR native een dure aangelegenheid maar Sony heeft met de VW260 het de concurrentie HEEL moeilijk gemaakt.
Voor net geen 4000.00 (advies verkoop) krijg je HEEL veel projector voor je geld.


Moet dit geen 'net geen 5000,00' zijn?  ::)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

reza

Quote from: papaleo on October  6, 2017, 10:37:56
Moet dit geen 'net geen 5000,00' zijn?  ::)


Niet bij Frank... ^^
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

CineSmurf

Mooi hoor deze ontwikkeling. Dit lijkt inderdaad voor het eerst een waardige opvolger voor mijn JVC. Ik houd 'm even in de gaten!
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Annewiek

Jawel, excuus net geen €5000.00
ik heb het aangepast. nogmaals sorry

Annewiek
www.hometheater.nl
www.studioFD.nl

J.A.F._Doorhof

#6
Contrast ratio toegevoegd
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"