Linn Sizmik na tien jaar...

Started by jossie, October 2, 2017, 13:59:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jossie

In navolging van mijn populaire topic 'Velodyne na tien jaar' is dit keer Linn aan de beurt...

Een andere insteek, ook meer een goedbedoeld advies. Wat is het geval? Linn produceert al jaren geen Sizmik subs meer, ik ken het merk verder ook niet zo erg goed maar als sub liefhebber kom ik ze wel 's tegen. Het gaat met name om de Linn Sizmik 10.25 en naar ik verwacht ook de 12.45 omdat die visueel en qua specs in ieder geval dezelfde module gebruikt (maar die heb ik niet onder handen gehad).

Het probleem is een veroudering van de voeding na een jaar of tien door warmte. Helaas heeft Linn hier een onderdeel gebruikt dat niet meer te krijgen is in de reguliere handel (obsolete). Op Alibaba zwerft wat rond maar daar zou ik niet op gokken, als het onderdeel stuk gaat is het dus echt feest...

Ik heb meerdere exemplaren onder ogen gehad en bij de laatste is het nu menens, die is niet meer te repareren omdat er teveel schade is ontstaan. Er vanuit gaande dat vrijwel iedereen de Sizmic onder spanning laat staan, ook als deze in standby gaat, zijn alle subs zonder uitzondering vroeg of laat aan de beurt. Aangezien ze in eerste instantie ongeveer tien jaar meegaan voordat er problemen ontstaan en revisie goed mogelijk is zou ik iedereen met een dergelijke nog werkende sub het volgende willen aanbevelen:

* trek nu meteen de stekker uit het apparaat en stop hem er NIET meer terug in, ook niet een klein beetje  [emoji57]
* laat 'm reviseren

De module kan erg eenvoudig uit de kast gehaald worden (vier schroefjes op de hoeken en twee schuifstekkertjes) en is vrij licht van gewicht. Prima te versturen per post. Maak de module niet open, tenzij je weet wat een SMPS is.

Dat was 't! Ken je iemand die zo'n ding heeft? informeer 'm even, tenzij hij al jaren droomt van een nieuwe... maar na revisie sluit ik zeker niet uit dat de sub weer tien jaar mee kan.
Omni !

skyfox

Mooie post, Jos! Voordat ik de Velodyne kocht heb ik ook geluisterd naar een Linn Sizmik. Uitstekende sub waardig om revisie te krijgen :)
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

Sphinkx

Hmm. Interessant...  Had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Ik heb een ander merk (SVS). Maar veronderstel dat je die conclusie kan doortrekken?  Dus indien je constant in de stroom laat zitten en dus ook op standby staat ga ik na x aantal jaar een voeding mogen vervangen.  Misschien dat de markt van SVS wel iets groter is waardoor je nog langer aan stuk kan geraken. Maar dat valt af te wachten. Mijn PB12+ is reeds van 2006 en werkt nog steeds. Maar allicht zal 11 jaar gebruik het beste al van de voeding zijn.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

jossie

Quote from: skyfox on October  2, 2017, 14:10:13
Mooie post, Jos! Voordat ik de Velodyne kocht heb ik ook geluisterd naar een Linn Sizmik. Uitstekende sub waardig om revisie te krijgen :)

Linn maakt natuurlijk mooie producten, helemaal mee eens!

Quote from: Sphinkx on October  2, 2017, 15:28:31
Hmm. Interessant...  Had ik eigenlijk nog niet aan gedacht. Ik heb een ander merk (SVS). Maar veronderstel dat je die conclusie kan doortrekken?  Dus indien je constant in de stroom laat zitten en dus ook op standby staat ga ik na x aantal jaar een voeding mogen vervangen.  Misschien dat de markt van SVS wel iets groter is waardoor je nog langer aan stuk kan geraken. Maar dat valt af te wachten. Mijn PB12+ is reeds van 2006 en werkt nog steeds. Maar allicht zal 11 jaar gebruik het beste al van de voeding zijn.

In het algemeen slijten alle subs doordat een deel altijd (24/7) aan staat als je de netspanning erop laat.

Laat ik zeggen dat ik niet erg optimistisch ben over de verkrijgbaarheid van modules of delen daarvan na 10 jaar voor de meeste subwoofer merken. Reparatie of revisie is soms mogelijk, afhankelijk van de (meestal typische) klacht die modules na verloop van tijd ontwikkelen.
Omni !

Peerless Monster

Laat me raden... de Sizmik van de zoon van Henk?
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

jossie

Omni !

jossie

Na enig aandringen (nog net geen stalken) van de eigenaar ben ik toch verder gegaan aan deze module. Is natuurlijk toch een mooie sub als ie werkt...  ::)

Laten we zeggen dat hij weer werkt maar dat ik een volgende toch eerst bekijk voordat ik er aan begin...  :-X

Mocht je er een in gebruik hebben, lees de openingspost en doe jezelf een plezier!
Omni !

GPO

Quote from: jossie on October  2, 2017, 15:48:36
Linn maakt natuurlijk mooie producten, helemaal mee eens!

In het algemeen slijten alle subs doordat een deel altijd (24/7) aan staat als je de netspanning erop laat.

Laat ik zeggen dat ik niet erg optimistisch ben over de verkrijgbaarheid van modules of delen daarvan na 10 jaar voor de meeste subwoofer merken. Reparatie of revisie is soms mogelijk, afhankelijk van de (meestal typische) klacht die modules na verloop van tijd ontwikkelen.

Ja ok, mss begrijp ik je verkeerd maar je kunt toch niet elke dag de stekker uit je sub halen? Dat is erg onpraktisch. Ditzelfde geldt dan toch ook voor alle versterkers... Die worden toch ook 20 soms wel 30 jaar oud?

En wat stelt die standby stand dan eigenlijk voor (ik gebruik hem zelf overigens nooit)...  wat staat er dan standby bij een subwoofer?

En heeft dus op standby zetten niet zoveel zin voor de duurzaamheid van een subwoofer?
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

morca

#8
Ik haal altijd alles van de stroom af via een master sleeve en een relais.
Alleen de pre niet.
De sr bleef in standby stand staan.
Maar de av 8003 pre heeft echt een drukknop ipv tiptoets dus die gaat nu ook helemaal uit. Denk ik iig ...

Als ik me pre uitdruk gaat alles ineens uit en vd spanning af.
Denk dat zoiets voor veel leden handig zou zijn.
Door teveel vermogen bij inschakelen ,schakelt een 2e tijdvertraagd relais de subamps ong 8 sec later in.

DofN

Quote from: GPO on December  7, 2017, 13:09:25
Ja ok, mss begrijp ik je verkeerd maar je kunt toch niet elke dag de stekker uit je sub halen? Dat is erg onpraktisch. Ditzelfde geldt dan toch ook voor alle versterkers... Die worden toch ook 20 soms wel 30 jaar oud?

En wat stelt die standby stand dan eigenlijk voor (ik gebruik hem zelf overigens nooit)...  wat staat er dan standby bij een subwoofer?

En heeft dus op standby zetten niet zoveel zin voor de duurzaamheid van een subwoofer?

Het lampje slijt.. Er is een circuitje waarop wat stroom staat. Het versterkerdeel springt pas aan wanneer het input krijgt.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

#10
Quote from: GPO on December  7, 2017, 13:09:25
Ja ok, mss begrijp ik je verkeerd maar je kunt toch niet elke dag de stekker uit je sub halen? Dat is erg onpraktisch. Ditzelfde geldt dan toch ook voor alle versterkers... Die worden toch ook 20 soms wel 30 jaar oud?

En wat stelt die standby stand dan eigenlijk voor (ik gebruik hem zelf overigens nooit)...  wat staat er dan standby bij een subwoofer?

En heeft dus op standby zetten niet zoveel zin voor de duurzaamheid van een subwoofer?

Ik gebruik momenteel een kaku set om de hele installatie 's avonds in de woonkamer rond 18:00 aan en rond 24:00 uit te zetten, dat scheelt al 75% in standby tijd. Tel even mee; een Onkyo bak, een Alesis eindtrap zonder standby, een mede8er, een Minidsp, Sony bluray, Sonos connect, Switch, Logitech companion, Humax stroomvreter... Tikt aardig aan, staat ook gezellig allemaal in het meubel met de klep dicht.

Verder zit in dit geval (Sizmik) de versterker in een plat aluminium bakje ter grootte van ongeveer een A5 (hoog 7 cm ongeveer) , dat bakje wordt onder in de sub geschoven, lekker goed geïsoleerd met 20 mm mdf aan alle kanten. Er zit een piep fan in maar die slaat alleen aan bij temperaturen rond de 50 graden van het koelblok(je). Je hoort dan een soort stofzuiger geluid.

Veel duurdere apparaten hebben een aparte kleine voeding om de standby schakeling te voeden. Bij deze sub is dat niet echt het geval. De laagspanning die nodig is voor de detectie van inkomende audiosignalen wordt van de gelijkgerichte netspanning afgeleid. Daarbij heeft Linn een regulator gebruikt die daardoor knap heet wordt, de unit gebruikt ongeveer 10 watt in standby.

In de buurt van die regulator zitten meerdere condensatoren die, ik denk daardoor, verouderen, die hoge temperatuur is 24 uur per dag aanwezig. Als de condensatoren overlijden heb je kans dat vervolgens ook de powervoeding om zeep gaat en dan is het feest.

Bij gewone versterkers is er ook bijna altijd wel wat natuurlijke convectie die dergelijke schakelingen afkoelt. Bij subs kan dat meestal matig of, zoals in dit geval, helemaal niet.

Nou ligt het er natuurlijk aan of je inmiddels een hekel aan je sub hebt gekregen of het erg is dat hij na tien jaar spontaan overlijd. Bij deze vind ik het toch wel jammer, op zich een fraai apparaat en met wat aandacht is de levensduur nog aardig te rekken.

Uiteraard heeft de standby regeling zin, anders zou de sub nog veeeel eerder overlijden  :sarcasm:  Maar nogmaals, dat ligt aan sterk aan het ontwerp. Ook de Velodyne's hebben een standby voeding die na tien jaar revisie nodig heeft als je de sub altijd aan laat staan.
Omni !

morca

Uit dat laatste maak ik op dat elk app een standby voeding heeft
En je dus het beste de stroom van je hele set afhaald.
Ik doe dat al 30 jaar .
Bij deze set gaat het meeste automatisch aan door eerder genoemde .
Was geen verkeerd idee van me dus  :)

jossie

Laten we het wat concretiseren...

::)

Foto 1: Dit is de oorspronkelijke 'standby schade' veroorzaker...

Foto 2: Deze condensatoren zijn tot een hoogtepunt gebracht...

Foto 3: Daardoor is de powervoeding ontploft, defecte Fet's diodes, smd weerstanden, stroom meetcircuit, driver ic's   :sleepy:

Gelukkig straft de voorzienigheid in dit soort situaties onmiddellijk en is de veroorzaker ook ontploft (zie foto 1  :D).

Dus... Als jouw Sizmik nog werkt, EN je wilt nog geen andere, OF je hebt andere plannen met die 3000 euro, EN het milieu is je ook wat waard, OF je mag geen andere...

...trek de stekker uit de wandcontactdoos en zoek een kartonnen doosje.
Omni !


DofN

Ik heb me laatst laten vertellen dat elke keer de spanning terugbrengen op een apparaat, zoals een sub of een versterker, ook niet goed is voor de duurzaamheid en dat de moderne standby apparaten beter aan kunnen blijven staan. Ik doe dat wel bij mijn JL-s en Lyngdorf spulletjes.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

blue-eyes

Quote from: doorofnight on December  7, 2017, 19:21:22
Ik heb me laatst laten vertellen dat elke keer de spanning terugbrengen op een apparaat, zoals een sub of een versterker, ook niet goed is voor de duurzaamheid en dat de moderne standby apparaten beter aan kunnen blijven staan. Ik doe dat wel bij mijn JL-s en Lyngdorf spulletjes.

Ik heb altijd alles op standby staan. Daar nog nooit defecten mee gehad.




p.s. Ik heb wel een Velodyne DD15.... Gelukkig ken ik nu Jossie :P
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

morca

Quote from: doorofnight on December  7, 2017, 19:21:22
Ik heb me laatst laten vertellen dat elke keer de spanning terugbrengen op een apparaat, zoals een sub of een versterker, ook niet goed is voor de duurzaamheid en dat de moderne standby apparaten beter aan kunnen blijven staan. Ik doe dat wel bij mijn JL-s en Lyngdorf spulletjes.
Ja wat is dan wijsheid?
Ik lees ook vaak dat echt uit beter is
Jossie wat is jouw visie?
I

GPO

Quote from: doorofnight on December  7, 2017, 19:21:22
Ik heb me laatst laten vertellen dat elke keer de spanning terugbrengen op een apparaat, zoals een sub of een versterker, ook niet goed is voor de duurzaamheid en dat de moderne standby apparaten beter aan kunnen blijven staan. Ik doe dat wel bij mijn JL-s en Lyngdorf spulletjes.

Mijn sub staat ook altijd aan. Ik vind het altijd zo irritant als ie net niet genoeg input krijgt dat die dan niet aanspringt. Dan wordt ik beetje paranoide van....  :D

Wellicht is de inschakelstroom bij het aanschakelen ook niet zo goed voor een amp op den duur, maar dat ligt ook maar weer net aan het ontwerp.

Het is wel een moderne sub, dus ik mag hopen dat er niet teveel stroom verbruik is als hij gewoon aanstaat en geen geluid hoeft te produceren. Zou ik wel een keer kunnen nameten met een verbruiksmeter.

En oh ja het is een gepoorte sub, dus er is wel wat luchtflow als ik er 15 Hz doorheen jaag hahaha  :pompom:
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

jossie

Bij het inschakelen krijgen eigenlijk alleen de gelijkrichters en schakelaars het flink voor hun kiezen. Die willen dan ook wel af en toe stuk gaan. Maar, goed gedimensioneerd overleven die makkelijk 10 jaar...

Dit topic gaat ook niet over altijd aan of uitzetten maar over een specifiek apparaat (de Sizmik sub in dit geval) waarvan ik inmiddels weet dat hij door het standby verbruik wat mij betreft voortijdig, voorspelbaar aan z'n einde komt.  En dat je dat kunt voorkomen door daar nu even aandacht voor te hebben.

Ik zie veel apparaten, vrijwel altijd hebben ze typische fouten die na een aantal jaren de kop op steken. Bij subs komen die fouten vaker voor omdat veel mensen de sub (inderdaad en begrijpelijk) niet zo instellen dat hij in standby gaat als er geen signaal is. Of de standby schakeling doet niet meer dan een LED van kleur veranderen (de complete Kef 2000 serie b.v.).

De HDMI boarden van Onkyo zijn ook zo'n voorbeeld, daar kun je de klok op gelijk zetten.

Op dit forum zit natuurlijk ook de categorie die het niet zo -heel-erg-jammer- vindt als ze weer een nieuw model mogen kopen omdat de vorige -helaas-heel-erg- stuk is gegaan  :D

Vreselijk
Omni !

DofN

Ik gebruik de standby knop van de subs wel; dus daarmee verleng ik de levensduur. Als ze niet aanspringen bij zachte volumes, draai ik heel even een nummertje open met veel laag. Ik wil dat mijn subs 20 jaar meegaan, net als mijn luidsprekers. Maar als ze ondertussen een keer gerepareerd moeten worden is dat niet het einde.

Het vervelende is dat als ik de hoofdschakelaar uitzet op de hele audioset, en de subs staan nog in de ON mode, dat ze dan ploppen. Ik zou ze dan eerst handmatig OFF moeten zetten of wachten tot ze automatisch na 30 minuten in de standby springen. Mijn ervaring met de bedieningspanelen van subs is: zo weinig mogelijk aankomen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Je kunt ook de plop aanvaarden, ik geef toe, voelt ongemakkelijk maar een beetje ploppen is eigenlijk helemaal geen probleem.
Omni !

DofN

Ok, is niet slecht voor de electronica? Voor de woofer ben ik niet bang.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

jossie

Omni !

chansig

perder :D

Hier gaan de speakers op standby...zal ze eens vragen bij Dutch&Dutch hoe dit bij hun speakers werkt/in elkaar zit. De subs zet ik altijd uit als ik ga slapen of werken. Gaan/kunnen volgens mij ook niet op standby. Streamert staat altijd aan...geen idee waarom.

Maar hier ging het niet over. Mooi topic met mooie info weer Jossie...

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jossie

#24
Nou heb ik me toch drie dagen afgevraagd wat deze kabouters toevoegen aan het topic.

Zojuist viel plopte het kwartje...

:dozingoff:

Wie was sneller? Het zou natuurlijk aan mijn IQ EQ kunnen liggen...
Omni !