Projectie en HDR

Started by vik, October 1, 2017, 13:59:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mediasluis

Ik heb alle projectors nu al een tijdje in huis en ben behoorlijk met ze bezig geweest. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk verliefd geworden ben op de Sony VPL-VW260/360 serie.
Voor 4K HDR heb ik de projector nu dusdanig gekalibreerd, dat de Sony VPL-VW360 qua HDR behoorlijk goed kan meekomen met de JVC DLA-X7900 en dat op mijn 120" scherm nota bene.

De scherpte van native 4K en 4K enhancement is er zeker, maar bij film niet zo spraakmakend groot. Tot je bijvoorbeeld wat demofoto's bekijkt  met 4K en HDR op 400 Nits en dan is het verschil echt behoorlijk met Sony's native 4k resolutie. Fijne details zijn dan veel beter zichtbaar.

Na behoorlijk veel 4K HDR materiaal vergeleken te hebben is het duidelijk dat het echt gewoon per film en vaak per scene zelfs kan verschillen welke qua HDR hier het beste mee uitkomt.
De Sony VPL-VW360 is wel het meest consistent bij het geven van een dynamisch plaatje.
De JVC DLA-X7900 is erg gevoelig voor hoe goed de film overgezet is en hoe diep het zwart hierop staat en is dit goed gedaan dan overtreft deze wel echt de Sony VPL-VW360. Bij Batman vs Superman was dit zeer goed zichtbaar in bijna de gehele film.
Feit is alleen, dat niet elke film zo goed gedaan wordt en dan geeft dan de Sony VPL-VW360 meestal juist bij veel materiaal een wat meer dynamisch plaatje op het scherm.
Na bij veel 4K HDR films continu af te wisselen en of scene's opnieuw op de andere te bekijken, scheelt het bij de meeste films nog gewoon per scene ook.
Als je niet beter weet accepteer je het zoals het is, maar kun je en ga je vergelijken dan zijn veel scene's afwisselend indrukwekkend op de ene en weer wat 'saaier' op de andere.

Het komt er gewoon op neer dat je tevreden kunt zijn met elk van deze projectors. Na eenmaal een keuze gemaakt te hebben, na aanschaf gewoon lekker gaan genieten. Dan kun je tijdens het film kijken ook niet meer vergelijken en accepteer je de betreffende scene's gewoon zoals deze je worden voorgeschoteld en dan weet je ook niet of deze scene toevallig net beter had geweest op de andere.

In mijn review ga ik hier meer uitgebreid op in, maar ik vond het wel nodig om er hier als aanvulling even melding van te maken.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Erik van Voorst (in memoriam)

Mee eens en vind sommige 2K films mooier dan 4k films dus blijft allemaal moeilijk door het inconsequente bronmateriaal dus zoveel mogelijk films zien  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

evilniek

Quote from: Mediasluis on November 14, 2017, 21:03:04
Ik heb alle projectors nu al een tijdje in huis en ben behoorlijk met ze bezig geweest. Ik moet zeggen dat ik behoorlijk verliefd geworden ben op de Sony VPL-VW260/360 serie.
Voor 4K HDR heb ik de projector nu dusdanig gekalibreerd, dat de Sony VPL-VW360 qua HDR behoorlijk goed kan meekomen met de JVC DLA-X7900 en dat op mijn 120" scherm nota bene.

De scherpte van native 4K en 4K enhancement is er zeker, maar bij film niet zo spraakmakend groot. Tot je bijvoorbeeld wat demofoto's bekijkt  met 4K en HDR op 400 Nits en dan is het verschil echt behoorlijk met Sony's native 4k resolutie. Fijne details zijn dan veel beter zichtbaar.

Na behoorlijk veel 4K HDR materiaal vergeleken te hebben is het duidelijk dat het echt gewoon per film en vaak per scene zelfs kan verschillen welke qua HDR hier het beste mee uitkomt.
De Sony VPL-VW360 is wel het meest consistent bij het geven van een dynamisch plaatje.
De JVC DLA-X7900 is erg gevoelig voor hoe goed de film overgezet is en hoe diep het zwart hierop staat en is dit goed gedaan dan overtreft deze wel echt de Sony VPL-VW360. Bij Batman vs Superman was dit zeer goed zichtbaar in bijna de gehele film.
Feit is alleen, dat niet elke film zo goed gedaan wordt en dan geeft dan de Sony VPL-VW360 meestal juist bij veel materiaal een wat meer dynamisch plaatje op het scherm.
Na bij veel 4K HDR films continu af te wisselen en of scene's opnieuw op de andere te bekijken, scheelt het bij de meeste films nog gewoon per scene ook.
Als je niet beter weet accepteer je het zoals het is, maar kun je en ga je vergelijken dan zijn veel scene's afwisselend indrukwekkend op de ene en weer wat 'saaier' op de andere.

Het komt er gewoon op neer dat je tevreden kunt zijn met elk van deze projectors. Na eenmaal een keuze gemaakt te hebben, na aanschaf gewoon lekker gaan genieten. Dan kun je tijdens het film kijken ook niet meer vergelijken en accepteer je de betreffende scene's gewoon zoals deze je worden voorgeschoteld en dan weet je ook niet of deze scene toevallig net beter had geweest op de andere.

In mijn review ga ik hier meer uitgebreid op in, maar ik vond het wel nodig om er hier als aanvulling even melding van te maken.


Wat vind je eigenlijk van een Sony VW550? Kwa HDR-gevoel?
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Teejoo

#78
Quote from: Erik van Voorst on November 15, 2017, 12:25:24
Mee eens en vind sommige 2K films mooier dan 4k films dus blijft allemaal moeilijk door het inconsequente bronmateriaal dus zoveel mogelijk films zien  :D
Ook als je ze beide gestript hebt en de standaard SDR gamma hebt en rec709 kleuren hanteert? Dan zou een 4K disc toch beter moeten zijn?

Erik van Voorst (in memoriam)

#79
Quote from: Teejoo on November 15, 2017, 19:01:06
Ook als je ze beide gestript hebt en de standaard SDR gamma hebt en rec709 kleuren hanteert? Dan zou een 4K disc toch beter moeten zijn?

Nope ......nogmaals verschilt gewoon zo erg per film  :nopompom:....zo vind ik persoonlijk de scherpte en scherptediepte van de 2k Bluray " Lucifer" (veel) mooier dan de 4K "Magnificent Seven" ...om maar eens wat te noemen uit de praktijk.

Beiden uiteraard vergeleken op de originele discs.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Teejoo

Quote from: Erik van Voorst on November 16, 2017, 15:06:05
Nope ......nogmaals verschilt gewoon zo erg per film  :nopompom:....zo vind ik persoonlijk de scherpte en scherptediepte van de 2k Bluray " Lucifer" (veel) mooier dan de 4K "Magnificent Seven" ...om maar eens wat te noemen uit de praktijk.

Beiden uiteraard vergeleken op de originele discs.
Nee, ik bedoel wel met de zelfde film.

home@the movies

#81
Quote from: Erik van Voorst on November 16, 2017, 15:06:05
Nope ......nogmaals verschilt gewoon zo erg per film  :nopompom:....zo vind ik persoonlijk de scherpte en scherptediepte van de 2k Bluray " Lucifer" (veel) mooier dan de 4K "Magnificent Seven" ...om maar eens wat te noemen uit de praktijk.

Beiden uiteraard vergeleken op de originele discs.

Euh, zoals ik het nu lees vergelijk je twee verschillende films die uiteraard totaal anders van sfeer zijn.
Heb je de UHD van Magnificant 7 vergeleken met zijn Blu Ray versie? en hetzelfde met die van Lucifer? ander heeft dit vergelijk weinig zin natuurlijk.
Of ik lees je uitleg verkeerd.

home@the movies

#82
Quote from: Teejoo on November 16, 2017, 15:33:07
Nee, ik bedoel wel met de zelfde film.

Ik lees het dus niet verkeerd  ;) zoals Teejoo aanhaalt moet je wel dezelfde film op UHD en Blu ray vergelijken hé.

Mediasluis

#83
Je krijgt ze ook meestal beiden mee.
2 verschillende films wordt lastig, want bij 4K heb je ook nog te maken met of de film origineel in 2K is geschoten of in 4K en of deze niet ook alsnog in 2K is gemasterd en later is geupscaled.
Ja ja het is nu nog even een circus, maar dat was bij 3D ook en sinds een paar jaar (een beetje rond de 3D release van  Iron Man 3) is dat een stuk beter geworden en heb je maar zelden een wat slechtere 3D film. Voorheen werden de films aangepast, omdat de TV's en projectors nog geen licht genoeg gaven voor goed 3D, maar nu worden de films serieus goed overgezet en zien ze er met de projectors van nu beter uit dan in de bioscoop. (Oké, mijn mening, maar ik hoor dat zeer veel klanten ook zeggen hier.).

Nu 4K en HDR een beetje gewoon aan het worden is, verwacht ik steeds minder slechte films te zien en houden ze er hopelijk wel rekening mee, om een nieuwe 4K geschoten film niet meer in 2K over te zetten en opnieuw in 4K te upscalen.
Het is namelijk geen verassing meer dat we 4K willen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

Erik van Voorst (in memoriam)

Laat ik het anders zeggen...als ik 4k Magnificent Seven op zet hoor je weinig bezoekers onder de indruk...zet ik Lucifer 2K op dan is er een WOW effect.
Dat zegt dus veel over de 4K van Magnificent Seven....zo bedoel ik het.

Om het WOW effect op 4K te krijgen moet ik dus bv. Billy Lynn opzetten...het verschilt dus per film. :nopompom:
Bij twee gelijke films is het natuurlijk de 4K die het ALTIJD zal winnen dat hoeft geen mens te vergelijken.

Ik klaag dus over het bronmateriaal  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

MechanicalAnimal

Quote from: Erik van Voorst on November 17, 2017, 09:03:26
Laat ik het anders zeggen...als ik 4k Magnificent Seven op zet hoor je weinig bezoekers onder de indruk...zet ik Lucifer 2K op dan is er een WOW effect.
Dat zegt dus veel over de 4K van Magnificent Seven....zo bedoel ik het.

Om het WOW effect op 4K te krijgen moet ik dus bv. Billy Lynn opzetten...het verschilt dus per film. :nopompom:
Bij twee gelijke films is het natuurlijk de 4K die het ALTIJD zal winnen dat hoeft geen mens te vergelijken.

Ik klaag dus over het bronmateriaal  :D

Heb je het dan wel nog over dezelfde bezoekers?

anders ben je niet alleen appels met peren aan het vergelijken maar gooi je ook nog komkommers in de mix.

in je posts hierboven is het vergelijken van 2K en 4K met een verschillende film al even "bekritiseert". Ga je dan ook de reacties per film van verschillende bezoekers met elkaar  vergelijken dan sla je onderzoektechnisch natuurlijk de plank een beetje mis.

let wel, ik lees tussen de regels door wel waar je naar toe gaat/wilt hoor en ik snap het ook wel hoor  :popcorn:
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Erik van Voorst (in memoriam)

Gelukkig  :popcorn:

Ik was al bang dat ik dubbel blind test moest gaan doen ter verantwoording hier  :devil: :hehe:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

vik

Ik ben sinds vorige week een kijkervaring rijker.

Persoonlijk heb ik nog nooit zo een mooi plaatje gezien met de combinatie Lumagen Radiance Pro en de Sony VPL-VW 5000ES bij CineMike. De Lumagen levert een pracht plaatje met UHD. Dat doet hij verdomd goed.







Quote from: vik on October  1, 2017, 13:59:57
Ik dacht misschien wel leuk om een topic te openen om jullie ervaringen en ideeën te horen over HDR en projecteren.

Dit is een artikel van Jon Thompson die zijn mening geeft hierover. Ik ben het er persoonlijk wel mee eens dat een projector moet doen waar hij goed in is, en dat is projecteren!


Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Mediasluis on October 24, 2017, 18:19:10
Ik vind het HDR zeker wat toevoegen bij projectie, mits afgesteld hiervoor. Switch je na het kijken naar 4K Ultra HD met HDR over met dezelfde scene op Blu-Ray, dan is het opeens erg saai.

Alleen werkt geen enkele projector automatisch goed met HDR materiaal vanuit de doos zo aangezet.
Een onwetende consument zal zo diep teleurgesteld zijn na zijn aankoop.
Ze hebben gewoon niks aan HDR als de projector niet wordt afgesteld. In die zin is het inderdaad geen consument vriendelijke ontwikkeling.

+1

Ik heb nu de keuze uit 4 verschillende Gamma kurve als ik een 4k film draai...en kan de beste per 4k film kiezen.

Het verschil tussen zo uit de doos en het kiezen van een kurve is echt een wereld van verschil...alsof je een veel duurdere projector aanschakelt....geen absurd donkere passages meer gewoon veel licht en alles erg mooi.

Ben dolgelukkig nu dat dit voor mij gedaan is.  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Teejoo

Quote from: Erik van Voorst on March  3, 2018, 10:42:22
+1

Ik heb nu de keuze uit 4 verschillende Gamma kurve als ik een 4k film draai...en kan de beste per 4k film kiezen.

Het verschil tussen zo uit de doos en het kiezen van een kurve is echt een wereld van verschil...alsof je een veel duurdere projector aanschakelt....geen absurd donkere passages meer gewoon veel licht en alles erg mooi.

Ben dolgelukkig nu dat dit voor mij gedaan is.  O0
hoi Erik, maar moet je dat dan gedurende de film bepalen? Dat lijkt me namelijk ook niks.

Ik vind dat hele HDR eigenlijk nog maar een groot geklungel met projectoren.

maximus79

Ben ook helemaal klaar met HDR, het verpest mijn hele 4k beleving. Is er nu al een goede afstelling voor de tw9300 te realiseren welke HDR echt "Leuk" kijkbaar maakt in vergelijk met SDR 1080p?
Hij is dan zo gezegd HDR gekalibreerd maar met de meeste films is er geen zak aan, veel te donker beeld met weinig dynamiek. Las op het AVS forum dat er wel aardige resultaten te behalen zijn met custom gamma curves, iemand hier al ervaring mee of iemand die dat kan afstellen.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Erik van Voorst (in memoriam)

#91
Quote from: Teejoo on March  3, 2018, 13:28:35
hoi Erik, maar moet je dat dan gedurende de film bepalen? Dat lijkt me namelijk ook niks.

Ik vind dat hele HDR eigenlijk nog maar een groot geklungel met projectoren.

Ik heb nu al 1 favoriete customsetting uit de 4 pre Gamma curves  met veel licht en mooie kleuren...dus dat gaat voor mij geen verdere problemen opleveren...net een stuk Ghost in the Shell gekeken en met mijn Gamma setting of zo een standaard setting uit de doos dat is gewoon geen vergelijk  :exclamation:

Een projector zonder (goede) HDR calibratie is niet geschikt voor HDR films dat is nu wel duidelijk bij mij.

Als ik nu zo al mijn HDR films kijk dan is dit voor mij momenteel de referentie op filmgebied en het "geklungel" (om compromissen te vinden) al dubbel en dwars waard.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scoc

Quote from: Teejoo on March  3, 2018, 13:28:35
hoi Erik, maar moet je dat dan gedurende de film bepalen? Dat lijkt me namelijk ook niks.

Ik vind dat hele HDR eigenlijk nog maar een groot geklungel met projectoren.
Klopt volledig. Ik wil niet luggen prutsen tijdens film kijken en ook het feit dat je niet weet dat je instellingen niet echt ok staan zou me onrustig maken. HDR op projectoren blijft toch vooral uit de hand gelopen hobby project en teveel geklooi.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik stond er exact hetzelfde in met mijn dure 4k projector en slecht uitziende 4k gekochte films.

Buiten het feit dat mijn/een 4k projector door zijn upscaling geweldige 1080p materiaal oplevert substantieel beter dan een "normale" projector bleef bij mij de echte 4k kick uit.

Nu middels een customized Gamma voor 4k is dit (nogmaals) een ander verhaal.
Enfin net als met HiFi...zelf horen/zien.

Het is geen geklungel want je hebt gewoon een geheugen ervoor aangemaakt...dus op je AB in geval van Sony bv. Film 1 indrukken voor 1080P en Bright Cinema voor 4k materiaal...maar het hele probleem ligt er natuurlijk voordat je dit hebt gecustomized daar ligt het "geklungel".

Een (goede) projector laten Calibreren voor 1080p materiaal is tegenwoordig niet meer nodig (vind ik) maar voor 4K HDR materiaal dus een absolute noodzaak.

Op het HT forum verwacht ik hobby-isten die samen tot mooie oplossingen komen dus dat "geklungel" is de hobby "Part of the Fun" deze mensen zijn duidelijk niet van de Barco generatie  :devil:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

J.A.F._Doorhof

Waarom zou voor 1080P niet meer nodig zijn??
Ik heb nog steeds geen enkele projector gezien die uit de doos perfect is qua grayscale EN CMS.
Dus dat is nog steeds enorm nodig.

Over de HDR en custom gamma's kun je boeken vol schrijven.
Ik ben continue aan het experimenteren en voor Sony hebben we ondertussen alles mooi voor elkaar.
Voor de Epson is er een probleem met een clipping in het blauw bij bepaalde instellingen, maar ook daar hebben we nu een custom setting voor gemaakt die erg goed werkt.
Bij de hercalibraties word die nu geactiveerd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

reza

Maar Erik dit verhaal gaat niet helemaal 1op1 op.
De praktijk leert dat niet alle hdr films hetzelfde gemasterd zijn (of hoe je het ook noemt) hierdoor komen de kleuren niet steeds hetzelfde uit. Bij de Oppo kan je dan mooi met de verschillende nits werken. Want anders kloppen je kleuren gewoon niet.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Erik van Voorst (in memoriam)

Neen niet helemaal 1 op 1 voor de perfectionist (ikzelf) kun je dan uit een paar customized Gamma curves kiezen.
Dat het compromissen zijn blijft...maar die had ik al met mijn 9 inch Barco....dus daar kan ik zelf voorlopig goed mee leven.

Frank...als ik zelf ervaar/hoor en overal lees hoe goed een projector al uit de doos is tegenwoordig en dat calibratie voor 1080P materiaal (voor bv Sony) de laatste puntjes op de I zijn....tja dan kun je mij dat niet kwalijk nemen.

Dat jij nu alles ook voor 4K calibratie (Sony) mooi voor elkaar hebt is dus alleen maar positief voor de vele teleurgestelde consumenten en dealers momenteel....misschien kunnen ze bij jou te rade gaan...wordt het weer net als vroeger een denktank waar iedereen baat bij heeft.
(Niet bijtend maar oprecht vriendelijk bedoeld...je weet maar nooit hoe iemand dit leest/opvat)

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

buckler

Ik moet toch zeggen dat ik het echt geweldig vind hoor.
Het enige probleem waar ik tegen aan loop (en ieder ander natuurlijk ook...) is dat er zo enorm veel kwaliteit verschil van de uhd's uitkomt.
De ene uhd hdr film is fenomenaal qua beeld zoals bv 'The Revenant' of 'Dunkirk' 'The great Wall' en 'Blade Runner 2049' en andere zijn weer helemaal ruk.
En er zijn ook 1080P films die enorm goed zijn upgescaled naar 4k uhd hdr waar je bijna geen verschil in ziet met het echte werk (zoals de geupscalde  'Guardians of the Galaxy 2' en 'Lone Survivor').
Zelf vind ik dat het bij mij nu echt goed is maar ik heb er dan ook alles aan gedaan om veel licht power te krijgen met mijn situatie...
Ik heb bijvoorbeeld mijn muren donker gemaakt, alles in de rolluiken laten zetten , een niet al te groot scherm van 92'' met gain 1.3 (Stewart Firehawk) en dan nog mijn laser projector die niet al te ver weg hangt en op volle bak licht staat gecalibreerd (ik dacht 30 ftlmb na calibratie met gamma 2.4 als ik me goed herinner).
Moet toch echt eerlijk zeggen dat ik nog nooit heb gedacht dat het te donker bij uhd films is, verre van dat zelfs want mijn 1080p calibratie geeft vrijwel exact hetzelfde licht en ik dacht dat die na calibratie 18 ftlmb was.
Het enige wat ik steeds aan moet passen is de hoeveelheid nits zodra ik iets in het wit/licht zie clippen of dat ik daar zie dat ik detail verlies in de heldere scenes maar vaak staat hij bij mij in de Oppo op 150nits bij 1000nits films of op 200 tot 300 bij 4000nits films.
Dat is echt niet veel moeite om dat even aan te passen en vergt net zoveel tijd als bijvoorbeeld de ondertitling op Dutch te zetten.
Het beeld resultaat is ,als je inderdaad een goede versie film heb, wel zo extreem goed dat het allemaal zeker de moeite waard is dus ik kan jullie alleen maar advieseren om er wat tijd in te steken want het kan soms echt verbluffend zijn... moet wel ff vermelden dat ook ik na de calibratie nog wat heb moeten tweaken met bv contrast.
De contrast waarde doet echt heel veel bij hdr vind ik, waar je bij 1080p echt van de contrast af moet blijven kan dat bij hdr zeker wel en vaak meer dan je denkt.
Hoe meer kleur erin zit hoe hoger je contrast kan is mijn beleving maargoed je moet hem natuurlijk wel laten calibreren om het voor elkaar te krijgen natuurlijk want zonder calibratie zal het nooit goed eruit gaan zien (vind ik trouwens al een must bij 1080P hoor maar dat is een andere discusie).
Ieder zijn mening en ervaring dus...
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: maximus79 on March  3, 2018, 13:44:21
Is er nu al een goede afstelling voor de tw9300 te realiseren welke HDR echt "Leuk" kijkbaar maakt in vergelijk met SDR 1080p?
Hij is dan zo gezegd HDR gekalibreerd maar met de meeste films is er geen zak aan, veel te donker beeld met weinig dynamiek.

Zie mail Frank  ;)

Maak nu wel reclame voor Frank maar het HT forum is er om iedereen te laten genieten van optimaal beeld.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

buckler

Quote from: Erik van Voorst on March  3, 2018, 15:53:12
Zie mail Frank  ;)

Maak nu wel reclame voor Frank maar het HT forum is er om iedereen te laten genieten van optimaal beeld.

Ennnnnnn voor alle duidelijkheid de mijne is gecalibreerd door Werner dus verdient die ook wat reclame en een pluim in deze
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek