Is er leven naast samsung en Apple...

Started by Dirkie, October 1, 2017, 10:44:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hanky Panky

Maak van jouw verwachting niet mijn verplichting.

LG OLED77C25LB // Denon AVR-X3400H // Nvidia Shield TV pro // 5 x B&W M1 // SVS SB3000

dennism

#51
Quote from: Kjelt on October  5, 2017, 00:09:17
Beiden, zie oa: hieronder waar toestellen na een half jaar nog geen security update hadden ontvangen.
https://www.consumentenbond.nl/nieuws/2017/android-toestellen-hopeloos-achter-met-veiligheidsupdates

Is er ook een lijst met de toestellen? Ik ben wel zeer benieuwd hoe die test exact is uitgevoerd en in welke tijdsspanne, ik stel er iig enige vraagtekens bij. De publicatie datum is bijv ergens half mei, ik kan bijv. zien dat voor de Samsung Galaxy's de firmwares met security updates voor april tussen 12 en 18 Mei vrijgegeven zijn voor Nederland in de ROM met de Nederlandse landcode (PHN), wil je ze iets eerder hebben moet je de Internationale (uit mijn hoofd Engelse) ROM draaien. Maar goed, mijn punt ging meer over het feit dat jij aangaf dat Samsung na 2 jaar stopt met updates, wat gewoon niet correct is (in ieder geval niet voor de toestellen waar ik de beschikking over heb voor mijn Applicatie / MDM tests).

Quote
Jij weet dat als it professional maar Henk en Ingrid weten hier niets van. Die gaan er van uit dat als ze hun apps updaten en evt nog een virusscanner draaien ze veilig zijn niet wetende dat de basis waar deze scanner op zou moeten draaien al rot in the core is.
Hoeveel kinderen <16 jaar hebben al een smartphone ook verbonden met het eigen wifi thuisnetwerk? Die klikken op alles wat blinkt zonder te beseffen wat ze aan het doen zijn en via hun device besmetten ze de werklaptop van pa en/of ma etc. etc.

Maar daar kun je een toestel fabrikant niet direct op aankijken, de updates zijn beschikbaar (in ieder geval in het geval van Samsung, andere merken kan het anders zijn) maar wanneer een provider ze niet vrijgeeft omdat die ook nog een plasje moet doen moet je daar de provider op aankijken. Daarnaast betekend up-to-date zijn qua patchlevel niet dat je device 100% veilig is, je zal altijd voorzichtig moeten zijn met wat je download of aanklikt, ook als je toestel 100% up-to-date is. Veiligheid gaat een stuk verder dan enkel  up-to-date zijn, als de GSM van de kinderen een werk laptop kan infecteren is de Andriod versie wel een van een de minste van je problemen, dan zitten je security problemen veel dieper. Maar goed, Google patched zelfs vaker dan bijv Apple doet maar het is inderdaad aan de fabrikanten om deze patches uit te rollen. Met Andriod 8 gaat dat trouwens weer een stuk makkelijker worden, daar fabrikanten straks de patches kunnen uitrollen on afhankelijk van bijv. de eigen interface skin die ze gebruiken waardoor er minder test werk nodig is voordat ze uitgerold kunnen worden.   

Maar "rot to the core" kan je Andriod zeker niet noemen, bepaalde implementaties van Andriod mogelijk wel. Maar je kan Andriod niet over een kam scheren zoals je bijv. bij Apple's iOS wel kan doen. De basis is dan wel Andriod, maar doordat fabrikanten in grote mate zelf kunnen  customizen kan je Samsungs implementatie bijv. niet direct vergelijken met die van Sony of bijv Huawei. Als je echt 1 op 1 wil vergelijken kun je het beste iOS met de Google Andriod versie vergelijken en dan zul je zien dat er qua veiligheid niet heel veel tussen zit meer, en dat als Google zo door blijft gaan ze zelfs Apple aan het voorbij gaan zijn. En gelukkig zie je ook dat Google de security laag steeds meer aan het loskoppelen is van bijv. laag waar fabrikanten hun eigen skin over Andriod heen leggen waardoor updaten steeds makkelijker gaat worden voor fabrikanten. En je als het goed is dus ook steeds meer fabrikanten gaat zien die gewoon maandelijks de updates doorvoeren.

J.A.F._Doorhof

Zover ik weet is er een nieuwe functie binnen Android die alle versies update. Dus ook de aangepaste versies alle nieuwe toestellen zouden die functie hebben. De oudere niet.

Daarnaast is veiligheid natuurlijk belangrijk maar soms vraag ik me ook wel af wie de mensen wel niet zijn dan. Irisscanners zijn toch volledig overbodig voor 99% van de gebruikers. Ik gebruik face unlock en fingerprint en voor nood een code. Ik ben de president niet ;) het gaat me erom dat de telefoon niet zomaar even opgepakt kan worden en bekeken.

Dan OS beveiliging.
Ik open geen mails die ik niet vertrouw, installeer alleen apps van de bekende makers en bezoek geen "verdachte" sites. Eigenlijk hetzelfde als op mijn desktop

Daarnaast heeft Samsung Knox draaien en draait er een app/malware scanner mee voor de zekerheid. Denk dat het dan wel redelijk veilig is.

De gaten waar vaak over gesproken word zijn of extremen situaties waarin met brute Force een toestel gehacked word of een toestel dat geroot is.

Ik vraag me af of de kans groter is dat je gegevens openbaar worden via de zoveelste hack van Amazon, iCloud, adobe etc (ze zijn geloof ik allemaal al een keer gehacked) dan van mensen die gewoon hun standaard telefoon gebruiken op de normale manier.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Kjelt

QuoteEn gelukkig zie je ook dat Google de security laag steeds meer aan het loskoppelen is van bijv. laag waar fabrikanten hun eigen skin over Andriod heen leggen waardoor updaten steeds makkelijker gaat worden voor fabrikanten. En je als het goed is dus ook steeds meer fabrikanten gaat zien die gewoon maandelijks de updates doorvoeren.
Kijk dat is goed nieuws en had er eigenlijk vanaf het begin in moeten zitten.
Het core OS zal door 1 beheerder upto date gehouden moeten worden dan is in ieder geval de basis gedekt.
Daarnaast zou je eigenlijk zelf als eigenaar via een vertrouwde service de "toestand" van je device willen kunnen checken net als bv Windows de "update" functie heeft die snel checked of je upto date bent. Dit zou via Google moeten lopen, dan worden fabrikanten ook min of meer geforceerd te blijven patchen of het toestel als obsolete te verklaren.


Automaat

Mooie stellingen allemaal maar voor mij is het gewoon een feit dat Google zelf na 2 jaar (en volgens het laatste bericht gisteren bij de presentatie van de nieuwe Pixels telefoons na 3 jaar) stopt met enige ondersteuning. Ik heb een Google Nexus 5. Dat ik geen nieuwe Androidversie meer ontvang, boeit me eigenlijk niet. Maar de laatste Android beveiligingspatch op mijn GN5 is van vandaag precies 5 jaar geleden. Dat vind ik gewoon een slechte zaak.
En voor mijn Google Nexus 9 tablet hoef ik na deze maand ook geen beveiligingsupdates te verwachten: https://support.google.com/pixelphone/answer/4457705
Een 5" scherm is voor mij voldoende groot. En als Apple mij dat kan bieden nadat mijn telefoon GN5 er mee ophoudt, zou dat wel eens mijn keuze kunnen zijn.
Reading the HTForum is learning every day!!

Sirius666

Quote from: Automaat on October  5, 2017, 10:55:36
Mooie stellingen allemaal maar voor mij is het gewoon een feit dat Google zelf na 2 jaar (en volgens het laatste bericht gisteren bij de presentatie van de nieuwe Pixels telefoons na 3 jaar) stopt met enige ondersteuning. Ik heb een Google Nexus 5. Dat ik geen nieuwe Androidversie meer ontvang, boeit me eigenlijk niet. Maar de laatste Android beveiligingspatch op mijn GN5 is van vandaag precies 5 jaar geleden. Dat vind ik gewoon een slechte zaak.
En voor mijn Google Nexus 9 tablet hoef ik na deze maand ook geen beveiligingsupdates te verwachten: https://support.google.com/pixelphone/answer/4457705
Een 5" scherm is voor mij voldoende groot. En als Apple mij dat kan bieden nadat mijn telefoon GN5 er mee ophoudt, zou dat wel eens mijn keuze kunnen zijn.

Ondanks bovenstaande heb je je telefoon gewoon al die tijd gebruikt? Nog rare mensen aan de deur gehad of geplunderde rekeningen? ;)

Quote from: Kjelt on October  5, 2017, 08:37:08
Kijk dat is goed nieuws en had er eigenlijk vanaf het begin in moeten zitten.
Het core OS zal door 1 beheerder upto date gehouden moeten worden dan is in ieder geval de basis gedekt.
Daarnaast zou je eigenlijk zelf als eigenaar via een vertrouwde service de "toestand" van je device willen kunnen checken net als bv Windows de "update" functie heeft die snel checked of je upto date bent. Dit zou via Google moeten lopen, dan worden fabrikanten ook min of meer geforceerd te blijven patchen of het toestel als obsolete te verklaren.

Google kan de zaakjes wel goed voor elkaar hebben....daarna kunnen ze met het vingertje wijzen naar de fabrikanten en nog irritanter: providers met hun branded troep. Hoe zit het trouwens met branded iPhones?

Automaat

Nee, geen rare mensen aan de deur gehad of rekeningen geplunderd. Gewoon met verstand mijn spullen gebruiken.
Maar net als ik kan jij niet in de toekomst kijken. Daarom staat er ook: zou dat weleens mijn keuze kunnen zijn  ;)
Reading the HTForum is learning every day!!

Sirius666

Quote from: Automaat on October  5, 2017, 11:14:45
Nee, geen rare mensen aan de deur gehad of rekeningen geplunderd. Gewoon met verstand mijn spullen gebruiken.
Maar net als ik kan jij niet in de toekomst kijken. Daarom staat er ook: zou dat weleens mijn keuze kunnen zijn  ;)

Ik begrijp dat geklooi van fabrikanten sowieso niet. Vandaag de dag ben je nl. juist onderscheidend als je een vlotte en kale Android implementatie aanbiedt.

dennism

Quote from: Automaat on October  5, 2017, 10:55:36
Mooie stellingen allemaal maar voor mij is het gewoon een feit dat Google zelf na 2 jaar (en volgens het laatste bericht gisteren bij de presentatie van de nieuwe Pixels telefoons na 3 jaar) stopt met enige ondersteuning. Ik heb een Google Nexus 5. Dat ik geen nieuwe Androidversie meer ontvang, boeit me eigenlijk niet. Maar de laatste Android beveiligingspatch op mijn GN5 is van vandaag precies 5 jaar geleden. Dat vind ik gewoon een slechte zaak.
En voor mijn Google Nexus 9 tablet hoef ik na deze maand ook geen beveiligingsupdates te verwachten: https://support.google.com/pixelphone/answer/4457705
Een 5" scherm is voor mij voldoende groot. En als Apple mij dat kan bieden nadat mijn telefoon GN5 er mee ophoudt, zou dat wel eens mijn keuze kunnen zijn.

Dan lees je toch verkeerd. Google garandeert minimaal 2 jaar OS upgrades en Security updates minimaal 3 jaar, of tot 18 maand (de langste van deze 2 perioden) nadat Google het toestel voor het laatst verkocht heeft in haar Store. Dat updates daarna niet meer gegarandeerd worden hoeft niet te betekenen dat ze niet uitkomen. Zo is de laatste volledige firmware build voor de Nexus 5 van December 2016 (security patches kan ik zo niet zien, want ik beschik niet over het toestel, maar ik kan bijv, wel posts vinden van mensen die iig tot April 2017 de security patches erop hebben staan). Waar je comment van 5 jaar geleden vandaan komt kan ik even niet plaatsen, 5 jaren geleden was het toestel nog niet eens beschikbaar :)

dennism

Quote from: Sirius666 on October  5, 2017, 11:08:27
Hoe zit het trouwens met branded iPhones?

Volgens mij staat Apple geen branding in de firmware toe, het enige dat Apple voor zover ik weet toestond was een simlock, maar volgens mij gebruiken providers die niet meer.

Sirius666

Quote from: dennism on October  5, 2017, 11:27:40
Dan lees je toch verkeerd. Google garandeert minimaal 2 jaar OS upgrades en Security updates minimaal 3 jaar, of tot 18 maand (de langste van deze 2 perioden) nadat Google het toestel voor het laatst verkocht heeft in haar Store. Dat updates daarna niet meer gegarandeerd worden hoeft niet te betekenen dat ze niet uitkomen. Zo is de laatste volledige firmware build voor de Nexus 5 van December 2016 (security patches kan ik zo niet zien, want ik beschik niet over het toestel, maar ik kan bijv, wel posts vinden van mensen die iig tot April 2017 de security patches erop hebben staan). Waar je comment van 5 jaar geleden vandaan komt kan ik even niet plaatsen, 5 jaren geleden was het toestel nog niet eens beschikbaar :)

Dus dit zou betekenen dat er door een gebruikersfout wederom een negatieve Android ervaring is geboren. Er begint zich bijna een patroon te vormen hier :D

Quote from: dennism on October  5, 2017, 11:30:38
Volgens mij staat Apple geen branding in de firmware toe, het enige dat Apple voor zover ik weet toestond was een simlock, maar volgens mij gebruiken providers die niet meer.

Ah, wel fijn dat providers ook eens de mond wordt gesnoerd ;)

gast2018

#62
-----------


Sirius666


Dirkie

#65
Quote from: Sirius666 on October 11, 2017, 20:24:21
Oei, mooi ding! Wel fors.

Momenteel in de running

Cat s41 batterij en robuust...
Lg v30 oled en verfijnd...

Sirius666

Quote from: Dirkie on October 11, 2017, 21:30:01
Momenteel in de running

Cat s41 batterij en robuust...
Lg v30 oled en verfijnd...

Voor je werk dus? De 6" LG lijkt mij dan een behoorlijk risico.

gast2018


Sirius666

#68
Quote from: ergé on October 12, 2017, 15:14:24
Waarom?

De Cat verwacht ik niet bij kantoorwerk, deze zal met een meer specifieke reden zijn uitgezocht. Een V30 is vel malen kwetsbaarder.

Quote from: Hanky Panky on October  5, 2017, 00:22:08
Nokia 8?

Deze telefoon doet voor een 1e serie al zoveel goed dat dit volgend jaar wel eens een onverwachte topper kan worden bij nr 2. Snelle updates, zo goed als stock Android. Ik ben benieuwd of de camera software snel onder handen zal worden genomen. Leuk dat HMD de nieuwe Nokia modellen zo goed heeft weggezet. De Nokia 6 is ook best interessant en schijnt desondanks de ondermaatse processor (op papier) toch rap te presteren.

Dirkie

#69
Quote from: Sirius666 on October 12, 2017, 15:20:55
De Cat verwacht ik niet bij kantoorwerk, deze zal met een meer specifieke reden zijn uitgezocht. Een V30 is vel malen kwetsbaarder.


Hoe kom ik bij de cat:
- Ik gebruik nooit een hoesje of iets anders
- sporten (zweet en schokken)
- Vakantie: van -30°c tot +40°C
- Goedkoper dan de andere...

Voor goede foto's heb ik mij fototoestel...

Erik

Toch zou het fijn zijn als er een toestel op de kwam mag best wat dikker worden  die een grotere sensor kreeg. Hij fijn ik het ook vind om toch m'n mobiel te hebben als ik weer eens de camera vergeten ben. Slecht licht foto's is een ramp.
Ik kan me herinneren dat er vroeger een mobiel was met een echt zoomlens erop die maakte stukken beterefoto's.
Mobiel is leuk maar foto's kunnen echt veel beter maar wat wil.je met zo'n miniatuur lens en dito sensor.
"You have enemies? Good. That means you've stood up for something, sometime in your life."
- Winston Churchill


Dirkie

Quote from: Dirkie on October 16, 2017, 16:57:03
Huawei Mate 10 Pro.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20171016_03134835

QuoteVoor de optiek koos Huawei ditmaal voor een samenspel tussen een 20 MP monochroom camera en een 12 MP kleurencamera van partner Leica, allebei met lensopening f/1.6 en een optische beeldstabilisator. Een dergelijk groot diafragma op de beide lenzen is overigens een primeur (de Huawei Mate 9 had tweemaal f/2.2, de Samsung Galaxy Note8 gooit f/2.4 en f/1.7 in de strijd). Hierdoor valt er extra veel licht op de sensoren, wat met name bij minder goede lichtomstandigheden voor betere kiekjes zorgt, met meer details en minder ruis.


Sirius666

Sinds vorige week een Motorola G5 Plus in huis. Wat een topding zeg. Absurde prijs-kwaliteit. Uiteindelijk een goedkoop abo via Ben genomen, telefoon was daar 180 euro. Geen rare schil er omheen, geen top specs maar wat een 'snappy' ervaring. Ik ben zeer positief verrast.