Welke (audio) software voor een Mac

Started by Former member 78, September 24, 2017, 23:09:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Former member 78

Beste,

ik ben op zoek naar een goede app om mijn muziek af te spelen. (Macbook - DAC - Hoofdtelefoon)
Heb nu een trial versie van Audirvana, en qua sound ben ik tevreden. Ook stuurt die alles prima
naar de Mojo. Het enige wat echt slecht is, is de library. Onoverzichtelijk, en ook niet in te stellen met alleen
map weergave.

Ik hoor graag jullie ervaringen voor een betaalbare oplossing :)

mijkie

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Former member 78

#2
Nee, niet geprobeerd.
Werkt Jriver makkelijk?

Ben namelijk niet zo'n held met dergelijke programma's :D

[edit]

Op youtube de Workshop van Alpha Audio bekeken.
Ga het morgen installeren :) Thnx!

mijkie

Is best wat zoekwerk tussen de instellingen maar, eenmaal ingesteld is t een goed en snel programma

Vergeet niet opzoek te gaan naar de audio-only functie in Jriver

Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Pjotr27

Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Former member 78

Roon vind ik eigenlijk te duur.
Jriver speelt nu, maar heb het idee dat Audirvana beter klonk. (zal wel tussen de oren zitten)
Vind het ook niet echt overzichtelijk en snap te weinig van alle instelmogelijkheden.


Leeuwarden



Former member 78

Quote from: Leeuwarden on September 25, 2017, 15:01:25
Nee...

Weet jij dan toevallig hoe ik het volgende probleem kan oplossen?
Ik heb een map met de Top 1000 van Veronica in Flac, maar Audirvana maakt er een onoverzichtelijke zooi van.
Het liefst zal ik gewone mappen hebben zoals ik dat wel in Plex heb.

Quote from: Vhond on September 25, 2017, 18:52:34
https://www.hifi.nl/artikel_pagina2/25451/Software-voor-je-Mac-nog-meer-opties.html

De meesten zijn verbeteraars, ik ben op zoek naar een simpel te bedienen speler :)


evilniek

Quote from: ArjanR1 on September 25, 2017, 20:27:52
Weet jij dan toevallig hoe ik het volgende probleem kan oplossen?
Ik heb een map met de Top 1000 van Veronica in Flac, maar Audirvana maakt er een onoverzichtelijke zooi van.
Het liefst zal ik gewone mappen hebben zoals ik dat wel in Plex heb.

Tags, tags, en nog eens tags. Metadata is echt een must voor dergelijke programma's, anders wordt t idd echt een zooi.
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Spijkie

Puremusic is ook n leuke speler, mocht audionirvana je toch niet bevallen.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Leeuwarden

Inderdaad tags. Daarvoor gebruik ik Yate.
Tip van Spijkie is ook een goede maar ook daar zijn goede tags het begin van alles.

Former member 78

Wil als eerste iedereen bedanken voor het meedenken met mij!


Ik ga dan Audirvana nogmaals installeren.
Hoe krijg ik de beste tags? Want de map van de Top 1000 moet 1 album blijven en geen 1000 losse delen.

Leeuwarden


Former member 78

Heb Yate net gedownload, maar omdat ik mijn externe HDD voor Windows heb gebruikt kan die niks aanpassen. Pfff
Ik bestel nu eerst een NAS, en dan ga ik weer verder klooien :)

https://www.nascenter.nl/product/400435/category-194804/wd-my-cloud-4-tb.html
Simpel ding met voldoende opslag voor muziek.

Vhond

Quote from: ArjanR1 on September 24, 2017, 23:09:38
Beste,

ik ben op zoek naar een goede app om mijn muziek af te spelen. (Macbook - DAC - Hoofdtelefoon)
Heb nu een trial versie van Audirvana, en qua sound ben ik tevreden. Ook stuurt die alles prima
naar de Mojo. Het enige wat echt slecht is, is de library. Onoverzichtelijk, en ook niet in te stellen met alleen
map weergave.

Ik hoor graag jullie ervaringen voor een betaalbare oplossing :)

Heb je Audirvana al eens geprobeerd met High Sierra (10.13) in combinatie met Airplay? Mijn ervaringen: op Airplay crasht het eea...

Former member 78

Airplay heb ik nog niet gebruikt.
Sinds gisterenavond heb ik alle muziek op de NAS staan.

Met Yate kom ik er niet uit, om bijvoorbeeld de map met de top1000 als één album weer te geven.

Former member 78

Yate en Audirvana heb ik nu definitief verwijdert.
Ik heb simpelweg te weinig kennis van dergelijke programma's, dat ik er niet uit kom.

Plex werkt wat dat betreft veel makkelijker maar is qua geluidskwaliteit minder goed.

Misschien dat ik dit weekend de trial van Roon probeer.

br@m

Quote from: ArjanR1 on September 29, 2017, 14:55:08
Airplay heb ik nog niet gebruikt.
Sinds gisterenavond heb ik alle muziek op de NAS staan.

Met Yate kom ik er niet uit, om bijvoorbeeld de map met de top1000 als één album weer te geven.

Yate is niks.

Ikzelf gebruik Kid3 dat is tenminste gratis en werkt een stuk beter. Al is het nog steeds wel een beetje een techneuten programma.

Het is in principe heel eenvoudig - je opent de map met top-1000 nummers in kid3, selecteert alle files en zet de album tag op Top-1000.

Ik weet niet hoeveel nummers je hebt, als het er idd 1000 zijn kan je t beter in porties van honderd doen, of zo. dus steeds 100 nummers in een aparte folder, dan taggen, en als je klaar bent alles weer naar 1 folder slepen.

succes
B&W 803N | Classé CA-2200 | Classé CP-800ii | Classé CDP-300 / Denon DP-30Lii / HP T610 Daphile

Former member 78

Bedankt voor jouw antwoord br@am.
Ik heb nu de test versie van Roon op de laptop, en dat is kant en klaar bijna zoals ik het wil.

Alle voorgaande programma's heb ik verwijdert van de laptop.


Pjotr27

Quote from: ArjanR1 on September 29, 2017, 22:05:33
Bedankt voor jouw antwoord br@am.
Ik heb nu de test versie van Roon op de laptop, en dat is kant en klaar bijna zoals ik het wil.

Alle voorgaande programma's heb ik verwijdert van de laptop.

Roon is gewoon top, het kost je een keer aardig wat geld maar wel levenslang updates. Ik heb lang getwijfeld voor ik het heb gekocht maar tot op heden is het de beste uitgave op softwaregebied die ik heb gedaan.
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Cantodea

Roon is simpelweg buiten categorie. Geen enkele doet beter. Oké het is misschien duur, jaarlijks abonnement. Ik begrepen dat het lifetime abonnement verdwijnt. Het grote voordeel van Roon is dat het perfect integreert met Tidal (Deezer zou er ook bij komen in de toekomst). Het aantal Roonready netwerkspelers wordt elke dag groter, NAD, Lumin, Bluesound, Elac, Naim, Bryston... enzovoort. Het lijkt er dus sterk op dat Roon een blijver zal zijn. Klankmatig zit het ook helemaal snor. Uitgebreide DSP mogelijkheden met roomcorrectie, PEQ, convolver, automatische backups. Het is vooral het gebruiksgemak dat primeert. Je klikt een artiest aan uit je bib. en Roon toont gelijk alle albums van deze artiest en/of artiesten en albums gerelateerd en de gekozen artiest. Je kan in de album credits ook zien wie er meewerkte aan het album en deze dan ook aan klikken. Op die manier opent zich een hele ontdekkingsreis door de muziekwereld.

Zorg er wel voor dat je muziek vooraf goed getagd worden, maar dat is voor alle afspeel software eigenlijk noodzakelijk.
Advance Paris A10 - Bluesound Node 2i - Project-Audio Debut Pro - Ortofon 2M Blue - Wharfedale Linton Heritage 85 - BK XLS 300 - DSPeaker X2 - Apple Mac mini M1 - Roon

MAW

#22
Ik gebruik vrijwel altijd VLC, voor zowel audio als video. VLC is gratis en compatible voor veel formaten. Kan me niet herinneren dat hij iets niet kon afspelen.
Gr. Martijn

Faxe

Tagen van je collectie is bij Roon niet nodig is mijn ervaring.
Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus | Degritter

MAW

#24
Quote from: Cantodea on September 30, 2017, 10:11:55
Zorg er wel voor dat je muziek vooraf goed getagd worden, maar dat is voor alle afspeel software eigenlijk noodzakelijk.

Een goede en consistente filename convention is voldoende om alles terug te vinden.
Uit die ID3 tags gebruik ik niets. Onderhouden daarvan is imo overbodig. Als je het al doet zou ik het (semi) automatisch doen met applicaties als MediaMonkey.

Sommige players/applicaties maken ook zelf een library aan voor tags, die dus niet in het audiobestand zelf opgeslagen zijn (ID3 tags) maar eraan gekoppeld worden in een applicatie. Die applicatie heeft dan zelf een library of hij maakt allemaal aparte bestanden aan. Dat soort data bijhouden heeft helaas weinig zin. Zodra je een keer van applicatie wisselt ben je alles kwijt (of moet je alles converten naar de ID3, als dat al mogelijk is).

Als je al tags bijhoudt zou ik dat alleen in de ID3 tags doen..
Gr. Martijn