Vervangen van REL Q200 door Q400 zinvol of niet?

Started by Gerard 76, September 24, 2017, 14:42:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerard 76

 Is 1100 euro voor een nette en complete velodyne 1200 ultra uit 2008 een goede prijs?
Voor 850 koop je een svs pb2000 nieuw.

Is een flink prijsverschil.
Is de 2e hands velodyne dit waard?
Ik ken ze nog niet en kan dus nog niet oordelen.

palmspar

#26
Die subs zijn de laatste paar jaar flink duurder geworden, denk dat ie toen nieuw voor 1600 euro is aangeschaft weinig afschrijving over 9 jaar.
Na 9 jaar onder stroom heb je kans dat de condensators zijn gaan opbollen en lekken, daar zou ik zeker naar kijken voor de versterker stuk gaat.
Dat geld voor elke sub van die leeftijd.




gast_001

1100 Euro voor een haast 10 jaar oude sub ist best wel prijzig nmm

GPO

Quote from: Gerard 76 on September 27, 2017, 14:00:01
Is 1100 euro voor een nette en complete velodyne 1200 ultra uit 2008 een goede prijs?
Voor 850 koop je een svs pb2000 nieuw.

Is een flink prijsverschil.
Is de 2e hands velodyne dit waard?
Ik ken ze nog niet en kan dus nog niet oordelen.

Hier staat die Velodyne tussen als test: http://www.hometheatershack.com/forums/home-audio-subwoofers/6656-subwoofer-tests-fall-2007-a.html

Niet erg overtuigend qua SPL < 25/30 Hz en volgens mij was je vooral op zoek naar hardere lage bas toch? Waarschijnlijk moet dan de Velodyne het afleggen tov de SVS. Welicht is ie wel wat sneller en punchy met muziek. Verder vind ik 1100 euro erg veel geld voor een sub uit 2008. Daar koop je ook een 2e hands SVS PC13-Ultra voor of 2 x Klipsch R-115SW. Als je dan toch bezig ben.... :)

De SB13-Ultra is ook een mooie sub, maar wel vrij prijzig en zal qua output < 30 Hz het ook moeten afleggen tov de PB2000.

Heb je ook al eens gekeken naar de Klipsch R-115SW; is een erg goede subwoofer zeker gezien de prijs (< 600 euro) en doet het super met films, maar ook goed met muziek is mijn ervaring dan. Het uiterlijk moet je wel aanspreken natuurlijk, alhoewel je met grille daar eigenlijk niet zoveel van ziet. En die grille is veel mooier dan dat metalen ding bij de SVS PB-2000 ... ;)
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Gerard 76

De Klipsch ziet er qua specs en uiterlijk ook prima uit.
Wel is ie net iets te groot voor de plek waar ie komt.
Tv meubel is 53 cm hoog en de sub wil ik niet hoger hebben.
Klipsch is iets groter dan de pb2000.
En daarmee wordt de waf al overschreden.
Wellicht een kwestie van wennen aan t idee dat ie er toch wel komt...
Was met de oled tv ook zo.

denoontje

Quote from: Gerard 76 on September 24, 2017, 18:40:56
Hallo,en dank voor je reactie.
Zoals je wellicht merkt ben ik geen expert in dit vak.
Mijn speakers zijn van infinity primus HCS,zowel front,center als rear beginnen bij de 100 Hz.
Vanmiddag nog wat geexperimenteerd,en de speakers allemaal als small ingesteld op de yamaha.,en de sub via LFE aangesloten.
Zet ik de frrequentie op de sub op 100 Hz,dan is deze veel teveel aanwezig,en draai ik daardoor de gain een stuk dichter.
maar hierdoor verlies ik de gewenste zeer lage tonen.
Ik hoop dat ik hiermee het knelpunt wat beter duidelijk maak.

Je moet je bassmanagement (crossover) in de ht receiver regelen en de frequentieregelaar/crossoverop de sub vol open zetten  (vaak 120 hz) bij low level aansluiten.

Simpele test (indien je niet met rew aan de slag wil/kan)

Zet de sub dan eens op de luisterplek en ga kruipen door de kamer. Plek waar sub beste hoorbaar is zet je dan de sub neer.

Stap 2
Check dan ook eens verschillende crossovers in de receiver (speakers op small). Hoe hoger crossover hoe meer lokaliseerbaar je sub wordt.

Heb je wel een db meter zodat je alle speakers even hard kan instellen?

Ps een velo ultra 1200 is prima sub (ik heb er 2 [emoji6]). En idd zijn de prijzen flink gestegen en is dus 2e hands ook vrij prijzig. Ik heb een 2 e aangeschaft 2 jaar geleden voor 1000.




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

palmspar

#31
Wil je echt een kleinere gesloten sub die meer output geeft dan de meeste geporte woofers is de JL audio fathom f113 de beste keus, kost wat maar wat een gaaf ding zeg.
Die Velo ultra 1200 heeft op 20 hz (92.2db) de eveneens gesloten SVS sb2000 heeft daar (92.1db), al zal de velo met muziek wel strakker spelen.
In het dierenrijk zijn het de olifant en de walvis die lage tonen hard kunnen weergeven, ze hebben ook een grote klankkast voor sublaag.
Een kleine sub die even goed is dan een veel grotere is bijna onmogelijk, met absurde vermogens word het nog een beetje benaderd maar het blijft tegen de natuurwetten vechten.


Gerard 76

 De knoop is doorgehakt.
De PB2000 is besteld.
Ben erg benieuwd.
Ik denk dat ik deze het beste via de LFE cinch kan aansluiten.

palmspar

Laat maar weten of ie bevalt, zal vast wel denk ik die sub kan je ribben laten rammelen bij films.
Idd lfe aansluiten en de versterker de crossover laten regelen, de beste instelling is vrijwel altijd 80hz en nooit hoger dan 100hz instellen dan begint je te horen waar de sub staat en dat hoort niet bij sublaag.

Xander32

Dat is mede afhankelijk van de plaatsing, de rest van de set (front ls) en of het voor ht, stereo of een combi van beiden is. Indien ter aanvulling in een stereoset, dan is 80hz bijna altijd veel te hoog, afhankelijk van het bereik van de front ls.

Quote from: palmspar on September 29, 2017, 22:10:53
Laat maar weten of ie bevalt, zal vast wel denk ik die sub kan je ribben laten rammelen bij films.
Idd lfe aansluiten en de versterker de crossover laten regelen, de beste instelling is vrijwel altijd 80hz en nooit hoger dan 100hz instellen dan begint je te horen waar de sub staat en dat hoort niet bij sublaag.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

palmspar

#35
Ja idd bij vloerstaanders die rond de de 40hz-3db doen, kun je beter een crossover instellen van 60 hz.
40x1.5=60hz daar begint de speaker af te vallen.
Dat zijn instellingen die in bijna alle gevallen het beste uitpakken, maar met veel tijd en inzet is het altijd beter te krijgen natuurlijk.
Heb je 2 goede subwoofers bij je fronts staan is 80hz crossover bij muziek misschien weer wel mooier.

Gerard 76

Hij wordt meestal voor HT gebruikt.
Soms voor muziek.
De reden van aanschaf was voornamelijk voor HT gebruik.
De andere speakers zijn geen hoogwaardige luidsprekers maar gewone Infinity speakers welke bij 100Hz beginnen volgens de specs.
Deze zijn op de Yamaha rx-765 als small ingesteld.
Moet ik de PB2000 qua cross over straks instellen op de yamaha op 100Hz?
En op de PB2000 zelf de crossover helemaal open?

palmspar

Ja 100 hz of net wat lager als je de sub maar niet kan plaatsen op gehoor.
Idd op de sub de crossover Max zetten dat is de LFE stand

Gerard 76

#38
Bovenstaande is met de REL q200 een drama.
LFE vd q200 kan op 106 hz max gezet worden.
Zet m rond de 90 tot 100.
Via lfe laat de q200 een lichte bromtoon horen.
Sluit ik m aan op de -12db ipv de 0 db dan is de brom nog erger.
Misschien omdat de opgerolde cinch kabel niet goed is?
Benieuwd hoe de pb2000 reageert.

Valt me trouwens op dat postnl niet snel is.
Vrijdagavond 1900 besteld en betaald.
Verzendbevestiging om 2100 die avond.
Vilgens de site van hificorner is voor 2300 uur besteld,de volgende dag bezorgd.
Via de postNL app zie ik dat ie maandag bezorgd wordt ipv zaterdag of zondag.
Dit ligt niet aan hificorner maar postNL.

palmspar

Als je de crossover in de versterker gebruikt moet je die van de sub zelf op max of uit zetten anders heb je 2 crossovers op hetzelfde punt.
Een opgerolde kabel is niet zo geweldig, maar die is toch zo uit elkaar gehaald om te kijken of het niet meer bromt.

Gerard 76

  :devil:
PostNL maakt er een potje van.
Vrijdagavond besteld en leverdatum onbekend.
Hificorner is er sinds gister mee bezig.
Erg frustrerend

palmspar

Ergens op wachten duurt altijd lang, maar zodra ie speelt ben je dat weer snel vergeten :headbanging:

Gerard 76

#42
PB2000 is gisteren gearriveerd.

Wat een enorme doos zeg!
Ding uitgepakt en op de plek in de hoek gezet.
Wel ff schrikken hoor zo groot.
En dan uittesten natuurlijk.

Een film bij uitstek hiervoor vind ik het laatste deel van pirates of the caribbean,en dan mn in t begin,het deel waar the flying dutchman opdoemt uit t water.
Was even bang dat de ruiten zouden springen.
Kippenvel!!

Moet nog flink gefinetuned worden maar de 1e indruk is indrukwekkend.