Vervangen van REL Q200 door Q400 zinvol of niet?

Started by Gerard 76, September 24, 2017, 14:42:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gerard 76

Goedemiddag.

Om te beginnen zal ik maar direkt aangeven dat ik geen pro ben op dit gebied.
Ben wel redelijk kritisch vwb t geluid van mijn HT.
Heb hier op zich niets bijzonders staan momenteel.
Een Yamaha reveiver RX765,en een setje infinity speakers
De infinity's ben ik wel over te spreken.
De sub op zich ook wel,maar toch krijg ik 'm maar niet naar wens afgesteld.
Hij staat nu in de hoek omdat dan de zeer lage tonen goed hoorbaar zijn.
Nadeel hiervan is dat de iets minder lage tonen ook goed hoorbaar zijn,iets teveel vind ik.
Nu heb ik 'm aan de andere kant van 't TV meubel gezet,en dan is de weergave van het hele lage een stuk minder,te weinig vind ik.
Het iets minder lage is dan wel op een goed niveau.
Sub staat op stand 1,en is via de high input aangesloten met een neutrik stekker via de L en R vd front speakers.
De Yamaha staat vwb de infinity's ingesteld op large,waardoor er ook lagere tonen naar deze speakers gestuurd worden.
Maar ik blijf niet tevreden over de laagweergave vd Q200.
Is 't zinvol een Q400 aan te schaffen?
Ik wil namelijk dat het zeer lage duidelijk wordt weergegeven en dat 't gewone laag niet overheerst.
De rolloff staat zo laag mogelijk.

Gerard 76

Lees in dit forum ook wel over het gebruik van een equalizer,bijvoorbeeld Behringer ultragraph.
Hiermee zou het mogelijk kunnen zijn om te luid weergegeven frequenties wat te minderen.

luuk123456

#2
Ik ben absoluut geen expert,  maar ik heb veel gelezen, volgens mij wordt het nergens en nooit aangeraden om zowel de sub alsook de speakers het laag te laten weergeven. 
Als je nou de sub het laag laat doen en de crossover van de speakers op 80Hz zet,  dan zou je misschien de sub weer in de hoek kunnen zetten zonder dat je last hebt van een te aanwezige mid-bass. 
Dit,  omdat nu alleen de sub het laag regelt.

Groet,
Luuk

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

Gerard 76

Hallo,en dank voor je reactie.
Zoals je wellicht merkt ben ik geen expert in dit vak.
Mijn speakers zijn van infinity primus HCS,zowel front,center als rear beginnen bij de 100 Hz.
Vanmiddag nog wat geexperimenteerd,en de speakers allemaal als small ingesteld op de yamaha.,en de sub via LFE aangesloten.
Zet ik de frrequentie op de sub op 100 Hz,dan is deze veel teveel aanwezig,en draai ik daardoor de gain een stuk dichter.
maar hierdoor verlies ik de gewenste zeer lage tonen.
Ik hoop dat ik hiermee het knelpunt wat beter duidelijk maak.

Stadium III

Met de Q400 heb je een stuk meer subwoofer
Alleen hoeveel ga je ervoor betalen ?

Verder blijft het goed inregelen van de subwoofer in je installatie het lastigste wat er is
5.2.4 Marantz Klipsch setup

GPO

Het allerlaagste laag wordt beter weergegeven door een gepoorte subwoofer. De Q200 is dat niet (is een gesloten subwoofer) en is ook nog eens vrij compact. Ik vermoed dat je de subwoofer dermate hard zet dat je het laagste laag lekker goed hoort, maar dan krijg je dus dat het hogere laag ook veel harder doorkomt.

Een gesloten subwoofer begint vaak al wat af te vallen vanaf 40 Hz. Ik vermoed dat je met het allerlaagste laag tonen van 30 Hz en lager bedoeld. Dan kun je beter een gepoorte sub nemen, die kunnen zulk diep laag makkelijker weergeven. Nadeel is wel dat ze vaak een stuk groter zijn.

Een behringer of een miniDSP kan inderdaad helpen om het laag goed / gewenst te krijgen. Verder zou je eigenlijk het een en ander moeten meten met een microfoon en software zoals REW om meer inzicht te krijgen wat je kamer doet met het laag van je subwoofer.

Subwoofers inregelen is een vak apart en tijdrovend. Misschien woont er iemand van het forum in je buurt om je op weg te helpen?

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

Gerard 76

#6
Goedemorgen.

@GPO,ik denk dat je de spijker op de kop slaat vwb de gain vd sub.
Deze staat nu 1/3e open.

Q200 is idd gesloten en het gaat me idd om het zeer lage.
Dit komt met name bij horrorfilms duidelijk naar voren,of bijvoorbeeld goed hoorbaar in het begin van de laatste nieuwe film uit de serie vd Pirates of the Caribbean.
Ik zal me eens verdiepen in REW...erg interessant en nuttig.
Dan het verhaal over de poort.
Ik meende dat een gesloten sub beter was voor HT...misschien zat ik fout?

GPO

Quote from: Gerard 76 on September 25, 2017, 06:27:07
Goedemorgen.

@GPO,ik denk dat je de spijker op de kop slaat vwb de gain vd sub.
Deze staat nu 1/3e open.

Q200 is idd gesloten en het gaat me idd om het zeer lage.
Dit komt met name bij horrorfilms duidelijk naar voren,of bijvoorbeeld goed hoorbaar in het begin van de laatste nieuwe film uit de serie vd Pirates of the Caribbean.
Ik zal me eens verdiepen in REW...erg interessant en nuttig.
Dan het verhaal over de poort.
Ik meende dat een gesloten sub beter was voor HT...misschien zat ik fout?

Puur voor HT geweld zal een gepoorte subwoofer het eigenlijk meestal wel winnen. Ze leveren vaak meer druk op lage frequenties. En hebben minder vervorming rondom de poorttuning, die vaak heel laag getuned is. Rondom die tuning dragen zowel de poort als de woofer bij aan de druk/geluidsniveau.

Gesloten subwoofers leveren alleen druk door de woofer; deze hebben geen poort en dus zal een woofer van een gesloten subwoofer steeds verder heen en weer moeten gaan om nog hoorbare druk te krijgen. Dan krijg je dus weer meer vervorming en dat wordt dan vaak tegengegaan door limiters in te zetten die de excursie van woofers verminderd, zodat er niets stuk gaat. Wel worden gesloten subs vaak "sneller" en "strakker" ervaren met muziek.

Bij gepoorte woofers worden overigens ook limiters gebruikt; onder de poort tuning krijgt de woofer geen 'tegengas' meer van de poort en kan daardoor 'vrij' bewegen. Dat is zeer gevaarlijk voor de woofer en daarom wordt vaak een dikke limiter/filter onder die poorttuning toegepast om schade te voorkomen. Goede HT subs zijn daarom vaak groot met een diepe poorttuning, zodat bv vrij gemakkelijk 20 Hz gehaald kan worden, want je wil eigenlijk de tuning rond of onder de 20 Hz hebben.... daar waar bas niet meer hoorbaar maar wel voelbaar is... 8)

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

palmspar

Hangt ook van de grote van de ruimte af, een gesloten SVS sb2000 heeft bij 14hz meer output dan zn geporte broer de pb2000.
Dus in kleinere ruimtes kan de gesloten sub dus dieper spelen en met de roomgain komen er nog wat extra dbs bij.
Kijk je op niet te hoog volume films in een kleine kamer kan een gesloten sub dus de betere keus zijn.

GPO

Quote from: palmspar on September 25, 2017, 21:03:29
Hangt ook van de grote van de ruimte af, een gesloten SVS sb2000 heeft bij 14hz meer output dan zn geporte broer de pb2000.
Dus in kleinere ruimtes kan de gesloten sub dus dieper spelen en met de roomgain komen er nog wat extra dbs bij.
Kijk je op niet te hoog volume films in een kleine kamer kan een gesloten sub dus de betere keus zijn.

De SB2000 is een betere keuze als je weinig fysieke ruimte hebt, maar niet als je gewoon HT geweld wil hebben en een gepoorte sub fysiek kan plaatsen. Dan is altijd de PB2000 beter. De SB2000 haalt mss wel 14 Hz (op papier) maar niet met significant veel output. De PB2000 zal waarschijnlijk vrij goed 17 Hz halen en daar ook echt nog voelbare druk produceren. Met een beetje roomgain haal je dan waarschijnlijk wel 15 Hz. Daaronder zal ie dan snel afvallen.

Hier zie je ook wel max SPL resultaten voor deze subs : http://www.audioholics.com/subwoofer-reviews/sv-sound-svs-sb-pb-2000

Ook duidelijk dat de SB2000 niet het geweld haalt van de PB2000.

PB-2000 CEA 2010 Results (2 meter RMS)
    20Hz      103.8 dB
    25Hz      107.6 dB
    31.5Hz   109.6 dB
    40Hz      110.1 dB
    50Hz      110.5 dB
    63Hz      111.5 dB 

SB-2000 CEA 2010 Results (2 meter RMS)
    20Hz      92.1 dB
    25Hz      97.1 dB
    31.5Hz   102.8 dB
    40Hz      108.3 dB
    50Hz      108.9 dB
    63Hz      109.2 dB

GPO
thuis : Epson EH-TW9300 | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVR-X7200WA | Denon DBT-1713UD | Dune BD Prime 3.0 | Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | VdHul/Profigold/Hama kabels | Xbox One | Google TV 4K

auto : Kenwood DDX4018DAB | Focal 165 AS

palmspar

#10
Kijk naar de grafiek boven de tabellen die jij poste, de sb2000 heeft bij 14hz 91db en de pb2000 88db.
bij 10hz heeft de sb zelfs 10db meer dan de pb, maar het is idd eigenlijk te zacht voor voelbaar laag onder 20 hz moet de sub hard kunnen spelen.
Ik geef je geen ongelijk, maar ik had het over een kleine ruimte op niet te hoog volume.



Gerard 76

 Het gaat hier om een huiskamer van ongeveer 4 bij 9 meter.
Box staat in de hoek.

Gerard 76

 Moet zeggen dat de svs pb2000 me ook wel erg aanspreekt.
Behalve t formaat...denk dat de WAF overschreden wordt

palmspar

36 m2 vloer is wel een beetje omslagpunt waar de pb 2000 komt kijken volgens audioholics.
Of je moet op -20 db films kijken niet op het referentie volume  van 0 db.



Gerard 76

-20 db?
Bedoel je daarmee het volume waar de yamaha op staat?
Op zich is dat al een lekker volume.
Of begrijp ik je niet goed?

palmspar

Sommige versterkers hebben die volumeschaal van +18 tot -79 db in plaats van 0-100 ofzo
bij 0 db volumestand is de film gemixt in de filmstudio, en is loeihard gemiddeld 79db op de luisterpositie met pieken van 110db net als in de bios.
Bij -20 db volumestand zijn de pieken dus iets van 90db dat kan de sb2000 nog wel weergeven, maar het begint krap te worden zeker in grotere ruimtes.
De pb2000 is gewoon een bijzettafeltje, een kleedje erover en klaar geen probleem met de WAF ha ha

Gerard 76

#16
Dank voor de uitleg.
Heb de rel q400 inmiddels uit t hoofd gezet en ga kiezen voor een nieuwe pb2000 of een velodyne spl 1200 ultra

palmspar

Das nogal een verschil, die velodyne is wat WAF vriendelijker natuurlijk.

Gerard 76

Precies ;)
Maar is deze qua weergave van het allerlaagste gelijk aan de pb2000?
Wil graag dat met een film het allerlaagste duidelijk waarneembaar is zonder dat de bovenliggende frequenties overheersen.
Dus zeg maar een voor zover mogelijk vlakke curve.

palmspar

De PB2000 kan luider spelen op 20hz, zelfs de gesloten SVS SB16 ultra heeft daar niet die output.
Wel zou je mogen verwachten dat de velodyne strakker speelt met muziek.
Sunfire hrs 12 en SVS sb 13 ultra zouden ook nog opties zijn misschien.
Voordeel van de velodyne is dat ie zich nog kan inregelen, al kan elke moderne versterker dat ook wel redelijk.


Gerard 76

las ook dat de velodyne wordt geleverd met een mic en zichzelf enigszins kan afstellen adhv de akoestiek vd kamer?
lijkt me een handige functie helemaal omdat mijn huidige q200 best veel "aanwezig" is vwb de wat minder diepe bas.
las dat dat door staande golven kan komen.
mede hiervoor is de mic vd velodyne een welkome aanvulling

Gerard 76

#21
Quote from: Gerard 76 on September 26, 2017, 19:17:40
las ook dat de velodyne wordt geleverd met een mic en zichzelf enigszins kan afstellen adhv de akoestiek vd kamer?
lijkt me een handige functie helemaal omdat mijn huidige q200 best veel "aanwezig" is vwb de wat minder diepe bas.
las dat dat door staande golven kan komen.
mede hiervoor is de mic vd velodyne een welkome aanvulling

de svs sb13 ultra is idd ook mooi,wat compacter dan de sb2000,die vanwege de poort redelijk groot is,hij zou hier nog maar net naast t tv meubel passen qua afmeting.
deze sb13 is dacht ik zonder poort,maar lijkt me toch zeer interessant.
wat moeilijk zeg!
maar erg fijn dat jullie een newbie zoals mij op weg wilen helpen.

palmspar

#22
Kijk ook op audioholics voor reviews
Een sub kun je best op uiterlijk en meetresultaten kopen.
Sublaag heeft niet echt klankkleur wat je bij speakers wel hebt.
Eerlijk gezegd vind ik die velodyne wel erg duur voor zo'n oud model.
Die inregelsoftware is al lang achterhaald door moderne versterkers volgens mij.
de Sb13 ultra is idd een gesloten subwoofer maar wel een erg mooie sub lijkt mij ook.

solitaire

Om mijn subje te  vervangen door 'een echte subwoofer' (vlgs. vrienden ;) ) werd ik getipt op een JL Audio E-Sub e110. Ook nog relatief klein, en zeer potent als ik de verhalen mag geloven. (indic. €2 / 2.2k).

Misschien een idee ?



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

palmspar

Mooi subje heb je dan idd, heb in m'n auto een 10 3w3 jl sub met 500 watt versterker en dat klinkt ook al super.