Rockfon Mono Acoustic plafond

Started by TornadoGo, September 22, 2017, 11:50:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TornadoGo

Voor ons nieuwe huis willen we op de BG een akoestisch plafond laten maken. Het gaat om een ruimte van circa 80m2 die dienst doet als woonkamer en (open) keuken. Het (zwevende) plafond heeft drie functies/eisen:
1. Geluidsisolatie naar de bovenliggende verdieping (de betonnen verdiepingsvloer is slechts 10cm dik dus die houdt weinig tegen)
2. Verhogen akoestisch comfort
3. Thermische isolatie in de vorm van minerale wol tussen verlaagde plafond en verdiepingsvloer

Nu kan ik via een goede vriend van mij een Rockfon Mono Acoustic plafond laten plaatsen maar zit een beetje met het feit dat ik alleen met het Rockfon materiaal niet voldoe aan de eerste eis; geluidsisolatie. Het spul dempt 'maar' 22dB volgens de specificaties en ik ben op zoek naar minstens het dubbele.

Heeft iemand ervaring met de mono acoustic? Denken jullie dat het mogelijk is om het spul te combineren met een gipsplaat erachter?
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Knor

Ja, dat kan.
Zie ook de productbeschrijving van Rockfon zelf.
Of het afdoende is? Ik weet het niet. Isolatie is niet het doel.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Ik bazel maar wat.

TornadoGo

#3
Het dubbele van 22dB, dan kom ik op 44dB. Dubbel gips (25mm) komt volgens mij uit op 43dB.

De zwevende constructie moet worden gemaakt met het Nevima Ivi systeem.

/edit: In de woonkamer komt ook mijn geluidset en ik wil graag op redelijk volume film kunnen kijken zonder dat de kinderen die erboven  slapen last van het geluid hebben.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Knor

Quote from: TornadoGo on September 22, 2017, 12:29:03
Het dubbele van 22dB, dan kom ik op 44dB. Dubbel gips (25mm) komt volgens mij uit op 43dB.

De zwevende constructie moet worden gemaakt met het Nevima Ivi systeem.

/edit: In de woonkamer komt ook mijn geluidset en ik wil graag op redelijk volume film kunnen kijken zonder dat de kinderen die erboven  slapen last van het geluid hebben.

Ik denk niet dat rekenen  met dB's zo lineair werkt, maar los daarvan zijn voor echte geluidsisolatie andere maatregelen nodig dan een akoestisch systeemplafond, als je wilt wat je hierboven zegt te willen. En dat zal in de papieren  kunnen lopen bovendien!
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

TornadoGo

De mono acoustic is géén systeem plafond. Dat is ook zeker niet de bedoeling in onze leefruimte.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Gerbrand

Quote from: TornadoGo on September 22, 2017, 12:29:03
Het dubbele van 22dB, dan kom ik op 44dB. Dubbel gips (25mm) komt volgens mij uit op 43dB.

De zwevende constructie moet worden gemaakt met het Nevima Ivi systeem.

/edit: In de woonkamer komt ook mijn geluidset en ik wil graag op redelijk volume film kunnen kijken zonder dat de kinderen die erboven  slapen last van het geluid hebben.

Bedenk wel dat je met alleen het plafond isoleren er dan niet bent. Die 44 dB geldt alleen voor het geluid dat door het plafond gaat. In de praktijk gaat er ook (dit heb ik zelf in mijn vorige huis mogen ervaren) ook geluid via de muren, via de gevel of gewoon via de deuren/trapgat. In de praktijk bepaalt de zwakste schakel hoeveel winst je behaalt.

Gerbrand

Dedicated HT, soundproofed. 7.1.2 Dolby Atmos (B&W 9NT + HTM1 LCR)
Versterking: Denon AVC-4700. Eindversterkers: Emotiva XPA-3 + XPA -2
Projector: JVC N5. Bron:  Shield, Oppo BDP83, panasonic UB 900

TornadoGo

Ik ben sowieso gedwongen om een huis-in-huis te bouwen. Dus zwevende vloeren, voorzetwanden en plafonds.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX

Knor

Quote from: TornadoGo on September 22, 2017, 14:30:41
De mono acoustic is géén systeem plafond. Dat is ook zeker niet de bedoeling in onze leefruimte.
Het hoort bij de categorie systeemplafonds, ben ik bang. De strakke eindafwerking verandert daar niets aan.
Het uiterlijk is natuurlijk mooier dan een systeemplafond voor kantoor, dat is waar, maar daar is de prijs ook naar.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

bert stoltenborg

Quote from: TornadoGo on September 22, 2017, 12:29:03
Het dubbele van 22dB, dan kom ik op 44dB. Dubbel gips (25mm) komt volgens mij uit op 43dB.

De zwevende constructie moet worden gemaakt met het Nevima Ivi systeem.

/edit: In de woonkamer komt ook mijn geluidset en ik wil graag op redelijk volume film kunnen kijken zonder dat de kinderen die erboven  slapen last van het geluid hebben.
Het dubbele van 22 dB is 25 dB.
Als je 22 dB meer demping wilt moet je bijna 200 keer zoveel energie elimineren als de basisconstructie doet (en dat is geen rekenfout  ;D).
Ik bazel maar wat.

TornadoGo

#10
Ik bedoel ook het dubbele aantal dB's en niet het dubbele geluidsniveau anders had ik dat wel aangegeven.. ::)

Het betreft een renovatie van een oud huis. Ik heb een adviesrapport waarin staat wat ik moet doen om te voldoen aan bouwbesluit 2013 (want dat is de geldende eis in mijn situatie) en daarin staat dat ik voldoe met een zwevend dubbel gips plafond. Echter wil ik óók echo tegengaan. Rockfon mono acoustic is mogelijk de goede oplossing echter ben op zoek naar de juiste wijze van toepassen om te voldoen aan de eisen.

Overigens is dit ook geen oriënterende vraag. Het huis is gekocht en er komt een akoestisch plafond op de BG (dat is ook in het budget meegenomen voor €120 m2), de vraag is alleen voor welke oplossing ik ga kiezen.
Sonos Arc, One SL's & Sub | LG OLED55GX