JVC projector lijn 2017-2018 "The Golden ticket to High Dynamic Range"

Started by vik, September 18, 2017, 12:24:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vik

Kjelt was mij voor.

De streepjes betekenen geen info vanwege SDR content.

Peter Hess van JVC heeft deze gedeeld op zijn Facebook:




Je kunt dus door middel van de tabel de picture tone aanpassen in de gamma settings voor HDR.

Maximum Frame--Average Light Level (MaxFALL) is additional static HDR metadata that corresponds to the highest frame average brightness per frame in the entire stream. The MaxFALL metadata value is represented in nits, a unit of luminance.

Maximum Content Light Level (MaxCLL) is additional static HDR metadata that corresponds to the brightest pixel in the entire stream. The MaxCLL metadata is represented in nits.

https://www.linkedin.com/pulse/hdr-10-metadata-smpte-st2086-maxfall-maxcll-carlos-carmona

Quote from: riwi on October 15, 2017, 16:32:54
Wat betekent dat?  max CLL/Max Fall . Ik zie nits staan als eenheid en streepjes. Wat geeft deze waarde aan?


Ik draai zelf met de X5000 met CMD op low en de e-shift aan. Ik vind dat de zogenaamde 'hardheid' van de JVC's daarmee een stuk beter wordt.
Wat ik ook prettig vind is de levensduur van de lamp (en de panelen ;) ) Ik draai nu al 2100 uur met dezelfde lamp en het ziet er nog steeds super goed uit kwa lichtopbrengst en blacklevel.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Deze is van de UHD Ghostbusters 2016. Ik zal eens spelen met de settings.

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

scoc

HDR op projectoren ... nog steeds niet echt plug en play. Ik heb persoonlijk geen zin om bij elke film die ik zie te moeten gaan spelen met instellingen en dan nog niet zeker zijn of alles goed staat. Dit zou toch perfect automatisch kunnen. Als de projector deze metadata kan tonen kan hij deze ook evengoed automatisch aanpassen zonder manueel te moeten gaan prutsen. Call me old fashioned ...
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

home@the movies

Quote from: Kjelt on October 15, 2017, 17:15:03
Als alle disks dat zouden doorgeven kun je dat mooi gebruiken om bv de HDR clipping in te stellen, ik kan me goed voorstellen dat je enkele pixels op max nits best wilt missen(MAXCLL) maar dat je niet onder de MAXFALL wilt gaan clippen.

Dat is het verhaal wat ik in de review van de Sony al neerschreef, de Max CLL is eigenlijk gewoon bijna verwaarloosbaar bij projectie. Als je daar op gaat clippen gaat het bijzonder donker worden enkel om die paar pixels die de hoge nits halen te kunnen zien.
Ik raad ten zeerste aan om rond de Max Fall te gaan clippen, en ja het is wat heen en weer schuiven per film maar het werkt wel en de zaken zien er plots een stuk beter uit.

Een stukje uit mijn review van de 260 dat hier over gaat

QuoteDaar waar het in SDR uit den boze is om, eens het conrtast juist is ingeregeld met een testpâtroon/meter nog aanpassingen te maken, kan dat in HDR, indien juist toegepast, wel degelijk zijn voordel hebben.
Met het HDR contrast bepaal je nl waar het clipping punt van het HDR signaal gaat liggen.
Daar waar dit bij een Blu Ray steeds zonder uitzondering op hetzelfde niveau zit en perfect door iedere projector kan worden weergegeven is dit in HDR jammer genoeg niet het geval.

UHD/HDR films worden nl. jammer genoeg;

1)   Op verschillende levels op disc gezet (voorlopig meest voorkomende 1000 en 4000 Nits)
2)   Dit getal slaat heel vaak slechts op een paar pixels die in een aantal frames opduiken.

Het resultaat, indien niets wordt aangepast, is vaak een heel donker beeld tot gevolg omdat de projector koste wat het kost alle details tot 1000 Nits wil weergeven.
Ga je nu met de contrastregeling "spelen" en deze ipv 50 bvb op 70 zetten dan ga je het Clipping punt verschuiven van bvb 1000 naar 700 Nits (vb getallen).

Dit heeft tot gevolg dat de algemene helderheid van het beeld een stuk hoger gaat uitkomen, downside is dat op bepaalde momenten de hoogste luminantiewaarden in het beeld hun detail gaan verliezen en als wit gaan worden weergegeven.

home@the movies

Quote from: scoc on October 15, 2017, 22:33:59
HDR op projectoren ... nog steeds niet echt plug en play. Ik heb persoonlijk geen zin om bij elke film die ik zie te moeten gaan spelen met instellingen en dan nog niet zeker zijn of alles goed staat. Dit zou toch perfect automatisch kunnen. Als de projector deze metadata kan tonen kan hij deze ook evengoed automatisch aanpassen zonder manueel te moeten gaan prutsen. Call me old fashioned ...

Je moet blij zijn met kleine stapjes  ;D, we krijgen u tenminste de juiste info zodat we gepast kunnen ingrijpen en de zaken instellen zoals het hoort.

vik

Je hebt helemaal gelijk. Ik ben persoonlijk blij dat JVC tenminste iets kan bieden op dit moment.

En andere mogelijkheid is een externe oplossing (niet goedkoop) zoals een Lumagen Radian Pro met remapping tool:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=165325.msg3084926#msg3084926


Quote from: scoc on October 15, 2017, 22:33:59
HDR op projectoren ... nog steeds niet echt plug en play. Ik heb persoonlijk geen zin om bij elke film die ik zie te moeten gaan spelen met instellingen en dan nog niet zeker zijn of alles goed staat. Dit zou toch perfect automatisch kunnen. Als de projector deze metadata kan tonen kan hij deze ook evengoed automatisch aanpassen zonder manueel te moeten gaan prutsen. Call me old fashioned ...
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: scoc on October 15, 2017, 22:33:59
HDR op projectoren ... nog steeds niet echt plug en play. Ik heb persoonlijk geen zin om bij elke film die ik zie te moeten gaan spelen met instellingen en dan nog niet zeker zijn of alles goed staat. Dit zou toch perfect automatisch kunnen. Als de projector deze metadata kan tonen kan hij deze ook evengoed automatisch aanpassen zonder manueel te moeten gaan prutsen. Call me old fashioned ...

Als je de HDR settings aanpast dan staat het toch gelijk in het geheugen voor een volgende maal en deze settings zijn dan toch niet verder van invloed op 1080p materiaal (behalve lamp mode)
Of mis ik iets.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Die aanpassingen zijn inderdaad alleen voor HDR materiaal.
Wat scoc denk ik bedoeld is dat hij nu voordat hij kan gaan kijken bij iedere HDR disk eerst moet checken wat de MaxFALL data voor die disk is, dan de clipping parameters in de weergever aanpassen en dan pas met de film starten. Volgende HDR film weer opnieuw.

De vraag is wie dit iedere keer gaat doen en onthoud om het te doen (anders krijg je eigenlijk een verkeerd beeld).

Ik ben het met scoc eens dat dit niet lekker werkt en geautomatiseerd moet worden.
Er is ook geen enkele reden te verzinnen om dit niet te kunnen of doen.
De weergever heeft specifieke kenmerken waaronder max # nits en krijgt de metadata aangeboden.
Als de gebruiker ergens in kan stellen dat de clipping op max # nits mogelijk en/of MaxFALL van de disk (wat de eerste beperking is) dan werkt het een stuk prettiger.
Hopelijk gaat DV daar wel verbetering in brengen dat het wat makkelijker werkt.

scoc

Het is inderdaad zoals aangegeven het probleem dat je bij elke HDR film die je zou willen zien moet gaan kijken wat die average nit value is, dan film pauzeren, setting aanpassen en hopen dat het dan goed staat. Hier ligt wat mij betreft het hobby gehalte te hoog en ik denk dat het ook wel wat leeftijdsgebonden is  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

wrcveen

Kunnen we de X9900 vergelijken met de Sony VW760 laser, of is die nog een klasse beter?
| Sony VW 760 | Cinemascope 380 cm | Apple TV 4K | Sony Playstation 5 | Anthem MRX 1120 7.2.4 | Revel W990 | Revel W893 | 2x JBL Synthesis S1S-EX |

vik

Het feit dat de Sony een laser is maakt het natuurlijk al een aparte klasse. Dan zou je de vergelijking eerder moeten maken met de VPL-VW 550ES. Beiden merken hebben hun "pros & cons"



Quote from: wrcveen on October 17, 2017, 07:15:24
Kunnen we de X9900 vergelijken met de Sony VW760 laser, of is die nog een klasse beter?
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

MLCinema

Kun je bij de X5900 eigenlijk de Iris stand vastzetten voor 2 verschillende modus in low lamp? Ik denk namelijk dat bij een korte trow ratio de low lamp modus voldoende helderheid moet kunnen geven voor 3D en HDR. Ik zit namelijk echt op de minimale afstand op een scherm van 230 cm breed. Mooiste zou dan zijn als de projector zelf switcht tussen de twee Iris standen indien hij in staat is HDR en 3D te detecteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

vik

Jazeker! Je kunt gewoon een user setting aanmaken en daar kun je ook de iris configureren.


Quote from: Kamidioblitz on October 17, 2017, 11:23:13
Kun je bij de X5900 eigenlijk de Iris stand vastzetten voor 2 verschillende modus in low lamp? Ik denk namelijk dat bij een korte trow ratio de low lamp modus voldoende helderheid moet kunnen geven voor 3D en HDR. Ik zit namelijk echt op de minimale afstand op een scherm van 230 cm breed. Mooiste zou dan zijn als de projector zelf switcht tussen de twee Iris standen indien hij in staat is HDR en 3D te detecteren.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

riwi

Bedankt voor de info.
Had me al afgevraagd wat die Picture Tone setting precies doet.
Kwa Dark Level en Bright Level kon ik me wel wat voorstellen (dwz wat trekken aan de EOTF in het onderste danwel bovenste deel van de Gamma/S curve)

Quote from: Kjelt on October 16, 2017, 10:13:54
Hopelijk gaat DV daar wel verbetering in brengen dat het wat makkelijker werkt.

Dat zal wel moeten met DV omdat met Dolby Vision deze settings per scene veranderen. Dwz je moet dan je clipping point per scene instellen. Als dat niet automatisch gaat dan heb je er niks aan.

Dat is ook de reden dat ik denk dat DV het gaat winnen van HDR10. Zeker als ze DV backwards compatible maken met HDR10 en dus de weergever de statische HDR10 MaxCLL an MaxFALL waardes laat lezen net zoals de weergever de Dynamisch DV metadata zal moeten lezen en de betreffende clipping settings moet bijsturen.

riwi

Quote from: Kamidioblitz on October 17, 2017, 11:23:13
Kun je bij de X5900 eigenlijk de Iris stand vastzetten voor 2 verschillende modus in low lamp?

Dat kan zeker. Ook al in de oudere X5000 kan je 6 geheugens invullen met een color profile / gamma setting / low of high lamp keuze en iris setting.
Bij HDR of 3D materiaal schakelt de projector over naar een bepaalde 3D of HDR stand. Deze hebben dan ook hun eigen kleur/gamma profiel en iris setting.

Kjelt

Quote from: riwi on October 17, 2017, 13:50:57
Dat zal wel moeten met DV omdat met Dolby Vision deze settings per scene veranderen. Dwz je moet dan je clipping point per scene instellen. Als dat niet automatisch gaat dan heb je er niks aan.
Ik vind het jammer dat de nieuwe projectoren nog niet standaard DV ondersteunen althans de hardware kan het wel aan en er zijn vage toezeggingen dat het ondersteund gaat worden maar de vraag is of en wanneer het via een firmware update gedaan wordt.

MLCinema

Quote from: vik on October 17, 2017, 11:37:02
Jazeker! Je kunt gewoon een user setting aanmaken en daar kun je ook de iris configureren.
Oke! Dat geeft wel een hoop gebruiksgemak.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

vik

Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

vik

Hier een foto van E-Shift 4 vs E-shift 5.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

riwi

Is dat met 1080p bronmateriaal of met 2160p ?

Een behoorlijk verschil in ieder geval.

vik

Ik zal dat eens navragen een goede inderdaad.


Quote from: riwi on October 24, 2017, 20:48:06
Is dat met 1080p bronmateriaal of met 2160p ?

Een behoorlijk verschil in ieder geval.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

scoc

Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

raindog

Quote from: scoc on October 24, 2017, 21:15:06
Sorry maar dit verschil lijkt toch vrij klein ...

Nou, ik vind het toch een duidelijk verschil hoor. Zeker als je bedenkt dat je naar een plaatje kijkt van maar 139 kb.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Kjelt

Klein? Ik vind het behoorlijk groot, het lijkt wel veel scherper te zijn geworden als je naar de gebouwen rechts onder kijkt,
terwijl als het wobbelen van twee beelden iets teweeg brengt je zou verwachten dat het niet scherper maar juist softer zou worden ?

raindog

Quote from: Kjelt on October 24, 2017, 21:31:12
terwijl als het wobbelen van twee beelden iets teweeg brengt je zou verwachten dat het niet scherper maar juist softer zou worden ?

Het is E-Shift 4 vs E-shift 5 Kjelt, dus beide beelden wobbelen  ;)
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)