Sonorus Holographic Imaging

Started by Berny01, September 18, 2017, 11:13:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berny01

Kortgeleden heb ik kennis gemaakt met een stereo-opname format met de naam Sonorus Holographic Imaging, dat is ontwikkeld door de Nederlander Arian Jansen. Om muziek in dit format te produceren wordt het analoge signaal bewerkt. Men beweert dat het resulteert in een sterk ruimtelijke stereoweergave. Het Amerikaanse label Yarlung Records heeft recent  enkele albums in dat format op de markt gebracht. Op deze pagina https://www.yarlungrecords.com/sonorus/ staan enkele testfiles die op deze manier zijn geproduceerd. Ik moet zeggen dat het wel indrukwekkend klinkt, vooral de eerste 2 files. Er wordt wel bij gezegd dat je speakers precies goed moeten staan, dat je speakers in fase moeten zijn en dat de weergave alleen goed kan worden gehoord op de sweet spot of vóór de sweet spot. Ik ben nieuwsgierig of iemand wel eens naar muziek in dit format heeft geluisterd en wat de bevindingen zijn.

solitaire

Voor mij nieuw.

Doet me denken aan Ambiophonics. Dat ken ik, oa. omdat Jan Spaan, van Spaan Audio Emmen (RIP), daar aandacht voor had en hij me ermee in contact bracht. Leuk effect, maar fake. Na verloop van tijd verlang je weer naar good-old ongemanipuleerd stereo (net als muziek via truukjes als Dolby ed.).

Maar misschien is juist dat de motivatie voor Sonorus ? Een paar clipjes brengt mij niet verder, wellicht moet ik me er wat verder in verdiepen ... ?!



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Berny01

Hallo Solitaire, Ja, dat zou natuurlijk kunnen. Ik ben er vooral in geïnteresseerd wat mensen die al wat hebben gehoord in dit format er van vonden. Dus, mocht je je er inderdaad verder in verdiepen dan ben ik benieuwd hoe je het vindt klinken.

felix01

ga ik ook eens proberen als ik de tijd vind... :colgate:
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,


buizesmurf

Roger Water heeft een dergelijke opname techniek gebruik voor zijn album"amused to dead" dacht ik...

chansig

De vogeltjes fluiten in ieder geval prima. Voor de rest kan het me weinig boeien.

Daarnaast wil ik geen geluid waar ik in zit....vind dat erg vermoeiend.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

Quote from: buizesmurf on September 18, 2017, 17:06:09
Roger Water heeft een dergelijke opname techniek gebruik voor zijn album"amused to dead" dacht ik...
Dat was qsound. Check het nummer 'Would you' van julian lennon, heeft ook duidelijk dit effect.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

buizesmurf

Bele nummers van Yello hebben ook een mooi 3D geluidsbeeld.Draai maar eens het nummer "Blender"

Berny01

Als Sonorus Holographic Imaging echt een goede 3D weergave laat horen geeft het natuurlijk een paar grote voordelen boven multichannel: je hebt slechts tweekanaals versterking nodig en er zijn maar twee speakers nodig. Bovendien stelt het streamen van tweekanaals signaal veel minder eisen aan je apparatuur dan 6 kanaals signaal. Het voordeel tov gewoon stereo is in dat geval natuurlijk dat het een beter 3D beeld geeft. Wat denken jullie?