XFI Show 2017 - Live versus hifi, hoor je het verschil?

Started by Martijn M, September 17, 2017, 13:46:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

We vergelijken live stem, snare drum en cello met diezelfde geluiden via hifi. Verwacht je verschil te horen tussen live en hifi?

Ja, ik verwacht een duidelijk verschil te horen bij alle geluiden.
21 (70%)
Ja en nee, ik verwacht bij bepaalde geluiden moeilijk het verschil te horen.
7 (23.3%)
Nee, ik denk dat ik het verschil niet hoor.
2 (6.7%)

Total Members Voted: 30

Voting closed: September 30, 2017, 13:46:22

WillyP

Studio Alkmaar in de persoon van Ben Hoedjes heeft ooit een experiment gedaan in deze sfeer. Buiten stond een strijkkwartet opgesteld en het spel werd opgenomen. Daarna kon je binnen het resultaat beluisteren op een goede installatie.

Het was niet zo moeilijk om de verschillen te horen, maar evengoed vond ik dat het resultaat dichter bij de werkelijkheid kwam dan ik had gedacht, zeker als je bedenkt dat alles zich buiten afspeelde. Het meest opvallend vond ik nog dat de windgeluiden (in Alkmaar waait het altijd... we zitten niet zover van de zee af) via de opname sterker naar voren kwamen dan in werkelijkheid, alsof de microfoons daar nog het meeste moeite mee hadden. Voor zover ik me kan herinneren waren ze wel voorzien van windkappen.

Maar een leuke ervaring, dat zeker!

Groet,

WillyP

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: WillyP on September 18, 2017, 15:41:31


Het was niet zo moeilijk om de verschillen te horen, maar evengoed vond ik dat het resultaat dichter bij de werkelijkheid kwam dan ik had gedacht, zeker als je bedenkt dat alles zich buiten afspeelde.

Maar een leuke ervaring, dat zeker!

Groet,

WillyP

Ik denk dat het niet ZEKER moet zijn maar JUIST omdat het zich buiten afspeelde.
Als het in een mooi resonerende ruimte was geweest zou de uitkomst namelijk heel anders geweest zijn.  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Martijn M

Quote from: Thanatos on September 18, 2017, 08:15:23
Een reden om wel naar de XFI show te gaan dit jaar :worship:

Schitterende foto ook in de openingspost. Serieuze dode kaner daar in Delft O0

Ik zeg, doen! Het worden dit jaar een hoop leuke dingen georganiseerd, waarvan de live vs. hifi test natuurlijk de gaafste is  ;D .

Quote from: Erik van Voorst on September 18, 2017, 09:51:18
Hoi Martijn,

Heel erg lastig en 1 op 1 waarschijnlijk onmogelijk...zo zong Tom Jones met regelmaat microfoons stuk (opname technici wilde het maar niet geloven)....gesproken woord zal een ander beeld geven en qua compressie waarschijnlijk wel beheersbaar blijven.

Moderne microfoons zijn een stuk robuuster. Bovendien, horse for courses. Met dezelfde microfoon hebben we ook een snare drum opgenomen. Dat gaat hard! Met de meeste speakers kun je een snare niet met behoud van dynamiek weergeven, maar dat zal met de 8c wel goed gaan denk. Juist om dynamische pieken goed te kunnen weergeven zitten er flink zware versterkers in. Wat denk je van pieken van ruim 800 Watt op de tweeter? Mensen onderschatten vaak hoe extreem dynamisch een signaal voor de tweeter is.

Quote from: Erik van Voorst on September 18, 2017, 09:51:18
Wel nogmaals respect dat je al die moeite doet hoor. Het is in ieder geval altijd goed om de huidige technieken weer eens aan een referentie te meten...daar is geen speld tussen te krijgen.  8)

Bedankt Erik, ik ben blij dat je het mooi vindt!

Quote from: WillyP on September 18, 2017, 15:41:31
Studio Alkmaar in de persoon van Ben Hoedjes heeft ooit een experiment gedaan in deze sfeer. Buiten stond een strijkkwartet opgesteld en het spel werd opgenomen. Daarna kon je binnen het resultaat beluisteren op een goede installatie.

Ook een mooie insteek!

Quote from: WillyP on September 18, 2017, 15:41:31
Het was niet zo moeilijk om de verschillen te horen, maar evengoed vond ik dat het resultaat dichter bij de werkelijkheid kwam dan ik had gedacht, zeker als je bedenkt dat alles zich buiten afspeelde. Het meest opvallend vond ik nog dat de windgeluiden (in Alkmaar waait het altijd... we zitten niet zover van de zee af) via de opname sterker naar voren kwamen dan in werkelijkheid, alsof de microfoons daar nog het meeste moeite mee hadden. Voor zover ik me kan herinneren waren ze wel voorzien van windkappen.

Maar een leuke ervaring, dat zeker!

Groet,

WillyP

Ik stelde aan de mensen van TRPTK voor om eerst eens buiten op een grasveld te oefenen, in plaats van direct naar de dode kamer te gaan. Brendon gaf echter ook aan dat wind roet in het eten zou gooien. Het moest dus in één keer goed in de dode kamer!

Quote from: Erik van Voorst on September 18, 2017, 18:43:01
Ik denk dat het niet ZEKER moet zijn maar JUIST omdat het zich buiten afspeelde.
Als het in een mooi resonerende ruimte was geweest zou de uitkomst namelijk heel anders geweest zijn.  ;)

Inderdaad. Als je binnen opneemt, neem je ook de akoestiek van de kamer op. Dan hoor je één keer het orkest met twee keer de akoestiek.



Op dit moment denkt 77,2% dat ze makkelijk het verschil gaan horen bij alle geluiden. We gaan het over anderhalve week meemaken!
Dutch & Dutch

Bas Akkerman

Lastig, de live set zal toch wat anders het muziekstuk spelen dan wat er is opgenomen, een wat hardere aanzet, net iets andere timing. Tenminste, dat verwacht ik. Los daarvan, ben ik erg benieuwd  of er verschillen zijn en zo ja welke (ik denk in dynamiek en timing). Als ik naar Eindhoven kom, zal ik zeker eens langs komen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Tinust

Leuke test!
Verschillende frequenties buigen verschillend en het instrument straalt het geluid in een soort bol (360 gr) af, dus ik zou verwachten dat je een deel van het spectrum van het instrument mist, namelijk dat deel van het geluid dat niet richting microfoon gaat en normaal via de ruimteakoestiek je oor bereikt. Ik denk dat het verschil bij de instrumenten dan ook beter te horen is dan bij zang.


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

morca

Ik stond pas ergens buiten naar wat muziek te luisteren met contrabas en gitaar.
Het viel me op hoeveel het geluid vd gitaar maar vooral van de contrabas bij mij thuis ook zo klinkt.
De contrabas was echt zeer verrasend te vergelijken omdat het laag vaak moeilijker is in te regelen.

Gaf mij wel aan dat ik de subs best erg goed afgesteld heb.
Had nog nooit zoiets live buiten gehoord.
Dus was voor mij een zeer leuke vergelijking.

chansig

Als ik eerlijk ben dan geeft het alleen aan dat jij dat zo ervaart. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zo zou kunnen zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Quote from: Tinust on September 21, 2017, 09:13:26
Leuke test!
Verschillende frequenties buigen verschillend en het instrument straalt het geluid in een soort bol (360 gr) af, dus ik zou verwachten dat je een deel van het spectrum van het instrument mist, namelijk dat deel van het geluid dat niet richting microfoon gaat en normaal via de ruimteakoestiek je oor bereikt. Ik denk dat het verschil bij de instrumenten dan ook beter te horen is dan bij zang.


Sent from my iPad using Tapatalk

Dat denk ik ook.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

morca

Quote from: chansig on September 21, 2017, 11:34:21
Als ik eerlijk ben dan geeft het alleen aan dat jij dat zo ervaart. Waarmee ik niet wil zeggen dat het niet zo zou kunnen zijn.

Gr. Hans
😂😂😂😂
Typische reactie van jouw 

Als ik eerlijk ben denk ik waarom dan die reactie plaatsen Hans .

Musicman Herman

Live vs Audio kan geen vergelijk zijn audio heeft altijd zijn beperkingen.

chansig

Quote from: morca on September 21, 2017, 17:09:13
😂😂😂😂
Typische reactie van jouw 

Als ik eerlijk ben denk ik waarom dan die reactie plaatsen Hans .

Omdat het kan ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Quote from: Musicman Herman on September 27, 2017, 15:11:10
Live vs Audio kan geen vergelijk zijn audio heeft altijd zijn beperkingen.

En toch gaat het vergeleken worden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Martijn M

#37
John Darko van Digital Audio Review heeft een stukje geschreven over de test die TRPTK en wij komend weekend tijdens de XFI gaan doen: http://www.digitalaudioreview.net/2017/09/live-music-as-the-ultimate-reference-nein-danke/

John is sceptisch over de test. Hij legt uit dat het onmogelijk is om bijvoorbeeld het geluid van een symfonie-orkest te reproduceren via twee speakers in een kleine ruimte. Bovendien wordt veel muziek gecreëerd in de studio. "Realism isn't realistic" zegt John.

Wij proberen het geluid van een instrument in onze demoruimte accuraat te reproduceren. Dat is dus wel net iets anders dan wat John beschrijft. Maar ergens heeft hij een punt, want een accurate reproductie van live is fundamenteel gezien bijna onmogelijk. Ik ben heel benieuwd hoe goed we in de buurt zullen komen!

Dutch & Dutch

Sirius666


chansig

En jij bent van mij ? Mijn vader ? Mijn moeder ? Mijn meester ? Mijn vriend ? Laatste keer dat ik heb gekeken alle vier in ieder geval niet.  :D

Ik moet zeggen dat ik het wel een beetje een open deur verhaal vindt dhr. Darko. Ik zou in mijn woonkamer geen live ervaring willen hebben van Rammstein op live oorlogssterkte. Dus nou ja....goed verhaal dan maar.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

AudioEnZo

Dat het onmogelijk is om het geluid van een symfonie-orkest te reproduceren via twee speakers in een kleine ruimte snap ik wel van John.
Maar ik denk dat je met een goede set vooral streeft naar een zo realistisch mogelijke beleving van de muziek, maar dan teruggeschaald naar de (thuis)luisterruimte. En dat is al een opgave/prestatie op zich, niet alleen van de set alleen maar ook de akoestiek van de ruimte waar de set in staat en volledig anders dan de concertzaal

Rusher

#41
Voor mij is het concert via mijn twee luidsprekers het allermooiste. In de concertzaal heb ik oordoppen nodig om de belachelijke hoge db's en distortion te dempen. Zelfs bij Gregory Porter met Metropole Orkest...

Een opname van "Rach 3" in het Concertgebouw vind ik thuis ook mooier, want dan is de piano en de partijen van andere instrumenten prachtig uitgemixt en veel beter thuis te onderscheiden dan in het Concertgebouw.

Verschil live versus hifi, hoor je het verschil? Ja, hifi vind ik veeeeeeel mooier!!!

patsijb

live kan ook alleen zang zijn op fluisterniveau..
dat is meer benaderbaar in thuissituatie..en ook knap om dat goed te reproduceren
maar live(concert/party) is meer dan alleen het geluid, een concert/party is een belevenis op zich, dat heb je thuis niet

solitaire

Da's de boel omkeren. Dan krijg je de situatie zoals zo vaak op beursen/open dagen, dat de set in kwestie audiofiel getokkel en getingel laat horen "luister eens hoe overtuigend echt". Kom dan aan met Rammstein en de hele set valt om ... Je wilt imo. een zo breed mogelijk spectrum aan muzikale belevenissen ook thuis zo goed en overtuigend mogelijk kunnen horen, en niet alleen zang op fluisterniveau (hoe interns intiem dat soms idd. kan zijn :inlove:)



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

patsijb

ik keer juist niks om
ik zeg alleen dat met fluisterniveau het thuis wel beter haalbaar is

idd een houseparty of punk/metalconcert gaat over de top live, dat haal ik thuis ook niet (hoeft ook niet..)

neemt niet weg dat deze muzieksoorten idd vaker gehoord mogen worden op audiobeurzen :headbanging:

Musicman Herman

live vs Audio is al eens eerder gedaan
Pink Project vs een set van Master in Rotterdam beide erg goed maar helaas niet met elkaar te vergelijken
kan ook niet luister maar naar een piano in het echt.

wel leuk dat ze het doen.

Tinust

Als benadering van live niet de juiste maatstaf is, wat moet dan de referentie zijn?


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

Musicman Herman

muziek moet je raken dat kan in een set zijn en dat kan ook live zijn.

Rusher


Sirius666

Quote from: Tinust on September 29, 2017, 12:03:54
Als benadering van live niet de juiste maatstaf is, wat moet dan de referentie zijn?

Sent from my iPad using Tapatalk

Hoe wil je een live benadering nastreven als een album bijv niet met de hele band is ingespeeld? Waarom ben je überhaupt met een referentie bezig? Ik begrijp dat soort zaken nooit zo.