Bepalen akoestische demping systeemplafond

Started by MaxxMark, September 12, 2017, 17:29:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tinust

Over die teringzooi: ik betwijfel of je de luchtverversing zomaar mag weghalen. Hier is wetgeving voor, het Bouwbesluit, en die hangt o.a. af van uit welk jaar het kantoor is dan wel verbouwd is: http://www.bouwbesluitonline.nl/(X(1)S(fp2rnovkcrpzdj45iaknqga4))/Inhoud/docs/wet/bb2003/hfd3/afd3-10
Als je een architect of bouwkundige in je netwerk hebt, is het wellicht de moeite om even na te vragen.

Als je kijkt hoe moderne kantoren worden ingericht, zou ik sterk overwegen om toch een akoestisch plafond icm tapijt en andere absorberende elementen te combineren.

En nog een overweging: afhankelijk van hoeveel parallelle activiteiten je voorziet met hoeveel mensen (programmeren, vergaderen, koffie/lunch klaarmaken) en de mate van behoefte aan stilte, kun je ook overwegen om geluidsabsorberende elementen tussen de keuken en vergadertafel enerzijds, en werkplekken anderzijds te zetten. Dan heb je naast een akoestische ook een visuele barrière. Veel mensen vinden dat prettig.

Nb. Dit compliceert je primaire vraag, maar ik weet inmiddels dat een holistische benadering vaak wel voor een bevredigend resultaat zorgt :)


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind

MaxxMark

#26
Mbt de lucthververssing; dit betreffen oude airco leidingen. De koeltorens op het dak van het pand zijn enkele jaren geleden buiten gebruik gesteld en dus zijn de airco units per verdieping verwijderd. Ventilatie en luchtververssing zijn nu anders opgelost. Dus, ja ze kunnen weg (is ook in overleg gedaan met de verhuurder). :)

Sowieso was voor mij de conclusie al dat het plafond minimaal gelijk absorberend (en mogelijk sterker) moet gaan worden. Om die reden was mijn aanname dat het vervangende materiaal minimaal een dempingsfactor van 0.6 moet hebben (gelijk aan wat ik her en der zie mbt systeemplafond van dit type). Op basis van het advies van Merford/Akoestiekwinkel zou dat betekenen dat minimaal 70% van het plafond bekleed moet worden uitgaande van Akotherm DD - D20/50. Aangezien het visueel zo aantrekkelijk is om maar 70% te doen zal het dus het hele plafond worden, en daarmee dus een sterker effect hebben dan het systeemplafond nu heeft.

edit: rare zinsconstructies aangepast (iets beter leesbaar gemaakt)
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Tinust

Dat maakt het best overzichtelijk


Sent from my iPad using Tapatalk
Sonus Faber Cremona Auditor - Nordost Red Dawn - Octave v70se - Siltech HF7 digitaal - Moon mind