Projecteren door glas?

Started by jeroens1983, September 3, 2017, 19:14:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

jeroens1983

Goedenavond,

In mijn thuisbioscoop stond de Beamer altijd in dezelfde ruimte en hier werd ook altijd stevig gerookt, mijn vorige beamer (hw30es) is dan ook vrij snel gesneuveld,  of het rook schade was weet ik niet maar ik heb vanmorgen mijn nieuwe beamer binnen gekregen (hw65es) en deze komt nu voor de zekerheid absoluut rook en stofvrij te staan.
Hiervoor heb ik de ruimte waar de beamer in staat aangepast en deze is nu geheel afgesloten van de bioscoop en is voorzien van zijn eigen ventilatie systeem, deze haalt de lucht uit een andere ruimte zodat er nooit geen rook bij de beamer kan komen.
Het enige wat ik nog moet doen is een gat maken waar de beamer doorheen schijnt en deze wil ik ook graag afsluiten dmv een glas plaatje zodat er niet toch nog stiekem rook door word aangezogen.
dus mijn vraag is eigenlijk: Is het nadelig om door glas te projecteren?,  ik kan me namelijk voorstellen dat er een klein gedeelte word terug gekaatst en dus verloren gaat.
Als het me word afgeraden kies ik ervoor om de invoer van koude lucht te verhogen en de afvoer fans hetzelfde te laten zodat er overdruk ontstaat in de ruimte van de beamer en er dus ook niks in gezogen kan worden maar het liefst sluit ik hem af want de invoer fans zijn op een hoger voltage hoorbaar en afwerken met glas ziet er gewoon netter uit dan een stom gat.

alvast bedankt

reza

Je kan door glas heen projecteren, dat wordt nu ook al gedaan :baaa:
Alleen is de ervaring dat je indd licht gaat verliezen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Mediasluis

#2
Je zou de opening voor projectie kunnen beperken tot het formaat van een vrij grote UV filter met Super Multicoating  van B+W, maar deze kosten wel wat.
Met die Multicoating  heb je minder last van de reflecties.
De projector moet er wel dicht op staan en de wand niet te dik, anders ben je al snel de hoeken van je projectie kwijt.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

jeroens1983

#3
Er schiet me net nog een ander idee te binnen en ik denk dat ik dat maar ga doen,  de lens van de beamer zit eigenlijk al bijna tegen de plaat aan waar aan het gat in moet gaan komen dus ik kan ook een met schuim een ring knippen die om de lens valt en iets word ingedrukt tegen de plaat,  dan is het ook afgesloten en hoeft er geen glas in.
Jammer dat ik dat niet een kwartier eerder heb bedacht zeg haha....

Mediasluis

#4
Vergeet niet dat de Sony VPL-HW65ES aan de voorkant moet kunnen ademen en daar zijn warmte goed kwijt moet kunnen.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  op  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide review van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

mr.crash

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

N1v3K

Je kunt je projector afschermen voor rook, maar hoe zit het met aanslag op je scherm? Dat zal ook behoorlijk gelig gaan worden, lijkt me..

luuk123456

Quote from: N1v3K on September  3, 2017, 20:04:49
Je kunt je projector afschermen voor rook, maar hoe zit het met aanslag op je scherm? Dat zal ook behoorlijk gelig gaan worden, lijkt me..
Ideaal voor het behalen van betere zwartwaarden!

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

JVC X500 - Kingpin VFS240 104' - 21:9 DIY masking -7.2 Surround - Fronts: Mission 752 Freedom - Center: Mission 753 - Surround: Mission 752 Freedom - Surround Back: Mission 760I - Denon 4520 -Dual  Klipsch r-115SW - HTPC - Domotica X10 lights
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143724.0

home@the movies

#8
Als de lens nog steeds in contact staat met de ruimte waar gerookt wordt dan mag je 100% zeker zijn dat er nicotine aanslag op de lens gaat zitten. Het zou niet de eerste beamer zijn die we binnenkrijgen die onder de "smurrie" zit, verder zoals mediasluis al aanhaalde gaat de projector niet meer voldoende gekoeld worden als je die vlak tegen de muur gaat plaatsen.
Ik kan je nu al voorspellen dat hij er binnen de kortste keren de brui aan gaat geven en uit gaat vallen wegens niet voldoende koeling.

Dat is eigenlijk het één probleem oplossen om een ander nieuw probleem te creëren, niet doen zou ik zeggen, het glas is een veel betere keuze. Het licht dat verloren gaat is bijna verwaarloosbaar en kan niet opwegen tegen de nadelen van het roken en andere zaken. Doe jezelf en je nieuwe toestel een plezier en zet er een stukje glas tussen.

home@the movies

Trouwens het toeval wil dat ik eerder vorige week een 9300 terugkreeg uit herstelling waarbij een opmerking op het verslag stond dat het filter rook naar sigarettenrook en dat er geen garantie op beeldkwaliteit kon worden gegeven.
Ik geef het maar even mee, beter voorkomen dan genezen want dat laatste is meestal niet meer mogelijk als er rookaanslag op het optische gedeelte zit.

Koiboy

Frontlens of ruitje, in beide gevallen doe je er in jouw situatie goed aan om het maandelijks te reinigen

Multimediaknaller

Leg maar eens een brandende filtersigaret op een wit schoteltje of bord, en kijk na een minuutje of 5 nog een keer....

Roken bij je dure apparatuur is zo 1980  ;)

hifiman

Ik verbaas mij een beetje over de grote zorg waarmee de projector beschermt gaat worden, maar dat er blijkbaar voorbij wordt gegaan aan het feit dat de kans op overlijden aan de gevolgen van het roken 50% is (feit). Russisch roulette is een veiliger bezigheid (16,6% kans op overlijden). Ieder zijn keuzes en ik heb makkelijk praten want ik heb nooit gerookt en vind het al lastig om van drop af te blijven  ;)

williams

Ik heb zelf ook het gevoel als je door glas gaat projecteren  dat het ansi-contrast iets terug loopt ,maar dit lijkt me een betere optie dan rookaanslag op je paneel .
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

jasjenl

In bioscopen projecteren ze toch ook altijd door glas? Lijkt mij in deze situatie ook het beste dan.

Overigens lijkt het me verschrikkelijk om in een bios te zitten waar gerookt wordt, waarschijnlijk is het een relatief kleine ruimte, dat wordt dan toch super benauwd? Maar goed, daar ging het de TS niet om...
Marantz SR8002 / Parasound 2205AT / Denon HEOS Link HS2 / 2x Quadral Aurum 7 / 2x Quadral Phonologue Pico / Quadral Base Prestige / Samsung UE40H6200AW / Epson TW9400W / Oppo BDP 83 / Apple TV / PS5

jeroens1983

#15
Misschien hebben sommigen het anders hebben gelezen maar de beamer staat nu dus 100% rook en stof vrij,  stof vrij dmv een groot filter en rook vrij simpelweg omdat er niet gerookt word in de ruimte waar de ventilatie van de beamer zijn lucht vandaan haalt.
De ventilatie word trouwens verzorgd door 4 stuks 140mm fans,  2 inlaat en 2 uit,  de flow in deze behuizing loopt van rechts naar links dus precies juist voor een HW65 en zowel aan de voorkant als de achterkant van de beamer is genoeg ruimte voor airflow dus de koeling is echt meer dan voldoende.
Als ik voor de optie zou kiezen om een schuimring om de lens te maken dan ben ik eigenlijk niet zo bang voor rookaanslag aangezien ook echt alleen de lens zichtbaar is, de rest is afgesloten en de lens is gemakkelijk schoon te houden.
Ik ga sowieso wel even experimenteren met glas, via een aquariumbouwer waar ik wel eens rvs frames voor maak kan ik glas genoeg ophalen, gesneden en al dus ik ga wel even kijken wat er gebeurt.
Ben gewoon alleen een beetje bang dat ik teveel verlies heb, ik had elke lumen willen meepakken omdat ik dit keer een iets donkere tint ga proberen voor het scherm en dus zou ik de lens liever "open" houden.
Ik zal iig straks of morgen een paar fotos maken en hier posten dan praat het ook wat makkelijker :p


Edit:

Roken is idd ook slecht voor mij ja haha, ben ik me ook erg goed van bewust en het kost ook handen vol met geld... doodzonde is het.. maargoed, dat is voor een ander forum :).
De ruimte zelf is trouwens ook heel erg goed geventileerd en qua roken daar valt het ook nog best mee,  ja het is niet goed maar wij roken nu eenmaal en een film in je eigen bioscoop onder het genot van een sigaretje is gewoon best wel eens fijn.








jantje112

Projecteren door een glas gaat prima. Althans, in de bios komt men er prima mee weg (daar is dubbel glas de standaard volgens mij) en ook in thuissituaties is dit toepasbaar. Voor de zekerheid kun je dan nog ontspiegeld glas nemen.

bmateijsen

Quote from: jantje112 on September  6, 2017, 14:15:16
Projecteren door een glas gaat prima. Althans, in de bios komt men er prima mee weg (daar is dubbel glas de standaard volgens mij) en ook in thuissituaties is dit toepasbaar. Voor de zekerheid kun je dan nog ontspiegeld glas nemen.

Wij projecteren al jaren door glas in onze home-cinema, dus hebben ook wel enige ervaring ;-). Ontspiegeld glas is een must... Daarnaast moet je ook het glas onder een hoek zetten, anders zal de reflectie van het beeld direct terugkaatsen in de lens met allerlei nare gevolgen...

Groet,

Bjorn

donaldk

Op AVS zijn er hele flinke discussies over projectieglas (dus niet zomaar een plaatje) ANSI/DLP liefhebbers waren tegen LCoS liefhebbers hadden er geen moeite mee.

Fox

#19
Quote from: Koiboy on September  4, 2017, 14:03:35
Frontlens of ruitje, in beide gevallen doe je er in jouw situatie goed aan om het maandelijks te reinigen

++1

en wat denk je van het projectie doek en de rest....  :withstupid:

zou voor mij een reden zijn om daar weg te blijven  :yin-yang:

mr.crash

#20
Wat je ook kunt doen is werken
met een iets van overdruk vanuit
de ruimte waar de beamer staat.
Dan kan er geen lucht naar de beamer
toe komen.

...Naam luisterruimte / HT..
.........TAKE FIVE...............

home@the movies

Quote from: mr.crash on September  6, 2017, 15:58:18
Wat je ook kunt doen is werken
met een iets van overdruk vanuit
de ruimte waar de beamer staat.
Dan kan er geen lucht naar de beamer
toe komen.

Dat had hij zelf ook al bedacht  ;) ;)

QuoteAls het me word afgeraden kies ik ervoor om de invoer van koude lucht te verhogen en de afvoer fans hetzelfde te laten zodat er overdruk ontstaat in de ruimte van de beamer en er dus ook niks in gezogen kan worden

donaldk

Overdruk is altijd een goed idee, maar je moet wel letten op de instroom van lucht, die lucht moet schoon zijn. Niet zo'n probleem bij een aparte projectie ruimte, maar wel bij een projector pod een dichte hushbox waardoor je een hete, luide projector in de ruimte, kunt plaatsen. De lensklem is ook wel eens gebruikt. Werd gemaakt van printplaatmateriaal, vele lagen op elkaar verlijmd. Er zullen ook wel andere implementaties van dat idee zijn geweest.