Nieuwe Sony 4K projectors Q3-2017.

Started by scoc, August 28, 2017, 20:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Ik vond de Sony's ook mooier. Ze hebben een fantastische inhaalslag qua zwartwaardes gemaakt tov JVC. Bij gewone scenes is het niet te zien.
Sony is er nog net niet bij bv een volledig zwarte sterrenhemel wint de JVC het maar het verschil is nu zo klein tov vorig jaar waar de 320 gewoon grijzig was ipv diepzwart dat je het alleen in dat soort scenes goed kunt zien.
De Sony is (volgens Werner) perfect qua CMS kleur calibratie, JVC blijf je compromis nodig hebben.
Ik zag bij een natuurscene allerlei onrustige nevenartifacten bij de JVC (zie mijn review van het homecinema event), ook bij sommige scenes dacht ik een aangezette contrast te zien bij scherpe overgangen zoals het gezicht tov de omgeving. Dus daar waar een object ophoudt zit er soms een soort halootje lijkt wel omheen (stripverhaal effect). Maar het is lastig bij zwaar verspringende scenes dit goed te kunnen zien en vergelijken, dan hadden we het beeld moeten stilzetten om te vergelijken.

De 760 is echt een juweeltje, het is dat ik mijn auto er niet op in mocht ruilen  :D


scoc

Ik denk ook dat op de JVC's de e-shift optie opstond waar ik met full-hd geen fan van ben vanwege een iets onrustiger beeld en ietsje inboeten aan scherpte.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

raindog

Quote from: Kjelt on October 21, 2017, 19:07:56
Ik vond de Sony's ook mooier. Ze hebben een fantastische inhaalslag qua zwartwaardes gemaakt tov JVC. Bij gewone scenes is het niet te zien.

Hmm.. is dat echt zo, dat Sony op dat gebied een inhaalslag heeft gemaakt? Ik vond de hoeveelheid strooilicht bij deze demo te groot om überhaupt enig zwart te ontdekken. Kan het niet zo zijn dat bij de vorige demo de verduistering gewoon beter was? Zo kon ik nu bijna geen verschil zien tussen de X5900 en de X7900, terwijl ik bij een eerdere demo tussen X5000 en 7000 juist een heel duidelijk verschil in contrast en (native) zwart kon waarnemen. 
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

scoc

Quote from: raindog on October 21, 2017, 19:38:51
Hmm.. is dat echt zo, dat Sony op dat gebied een inhaalslag heeft gemaakt? Ik vond de hoeveelheid strooilicht bij deze demo te groot om überhaupt enig zwart te ontdekken. Kan het niet zo zijn dat bij de vorige demo de verduistering gewoon beter was? Zo kon ik nu bijna geen verschil zien tussen de X5900 en de X7900, terwijl ik bij een eerdere demo tussen X5000 en 7000 juist een heel duidelijk verschil in contrast en (native) zwart kon waarnemen.

Klopt volledig. Voor een echt goed vergelijk moet je deze in een verduisterde ruimte zien want nu bleef er teveel licht van achter binnenkomen. En ik vind ook niet dat de Sony een grote inhaalbeweging gemaakt hebben tegenover een jaar terug zag ik niet zoveel verschil.

De Sony VW760 daarentegen is dan wel subliem met de juiste combinatie van licht, contrast en strak beeld met goede zwartwaardes ... maar alleen die prijs vind ik nog 30-40% teveel. Hopelijk komt hier eind 2018 een light versie van met bvb 1500 lumen laser voor 10-12k.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

reza

Ik vond de Sony,'s echt tegenvallen.
Na al het gehyp hier, konden ze niet aan mijn verwachtingen voldoen. De JVC, 's speelde mooier vond ik. Zeker met life of Pi op het scherm. Daar knalde het echt van het scherm met inky blacks.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Bas Akkerman

Over smaak valt niet te twisten, blijkt wel. Wel jammer om te horen dat het toch niet geheel verduisterd was, maar dat kan denk ik ook niet voor zo'n groot evenement. Ik ben bijzonder nieuwsgierig naar de 760 moet ik zeggen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Kjelt

Quote from: raindog on October 21, 2017, 19:38:51
Hmm.. is dat echt zo, dat Sony op dat gebied een inhaalslag heeft gemaakt? Ik vond de hoeveelheid strooilicht bij deze demo te groot om überhaupt enig zwart te ontdekken. Kan het niet zo zijn dat bij de vorige demo de verduistering gewoon beter was? Zo kon ik nu bijna geen verschil zien tussen de X5900 en de X7900, terwijl ik bij een eerdere demo tussen X5000 en 7000 juist een heel duidelijk verschil in contrast en (native) zwart kon waarnemen.
Ik heb ze gezien om 11.45 terwijl er verder geen mensen waren en de gordijnen waren allen dicht.
S'middags had ik ook meer last van mensen die gordijnen openden en niet meer sloten.
Riwi kon nu zelfs voor het eerst verschil tussen de JVC 5 en 7 serie zien vertelde hij. Ik kon dat niet.
En ja voor mij waren de Sony's bij normale scenes en par met de JVCs qua zwartwaarde dat was vorig jasr absoluut niet het geval , toen waren de Sony donkergrijs echter dat waren toen prototype projectoren, kan best zijn dat de productiemodellen beter zijn. Hopelijk gaat nu niemand aan de instellingen draaien, daarom ben ik vandaag vroeg gekomen.

N1v3K

Quote from: reza on October 21, 2017, 20:23:52
Ik vond de Sony,'s echt tegenvallen.
Na al het gehyp hier, konden ze niet aan mijn verwachtingen voldoen. De JVC, 's speelde mooier vond ik. Zeker met life of Pi op het scherm. Daar knalde het echt van het scherm met inky blacks.
Precies tegenovergestelde mening hier :D

Teejoo

Even een vraag m.b.t. de levensuur van de laser in bijvoorbeeld de nieuwe Sony.

Wordt dat ook na verloop van tijd minder zoals een lamp, of duurt dat veel langer? En hoeveel langer?

Blijft natuurlijk de vraag of de rest van de projector daarop is aangepast.

Kjelt

Dat is een lastige vraag om te beantwoorden en ik zal je uitleggen waarom:
Leds degraderen inderdaad over tijd, veel en veel langzamer dan een lamp maar je moet rekening houden met normale leds dan zo'n 20% tot 30% na 10000 tot 15000 uur afhankelijk welke leds en hoe ze aangestuurd worden (met 100% nominale stroom gaan ze veel langer mee dan als ze overstuurd worden met bv 150% nominale stroom).
Fabrikanten houden hier soms rekening mee en sturen de leds in het begin aan met bv 80% nominale stroom en dan steeds meer afhankelijk van de "brandtijd".
Dit heet in jargon CLO (constant light output).

Dus om de vraag te beantwoorden wil je weten: hoe worden de leds bedreven en hebben ze CLO geimplementeerd.

Teejoo

#385
Quote from: Kjelt on October 28, 2017, 20:26:32
Dat is een lastige vraag om te beantwoorden en ik zal je uitleggen waarom:
Leds degraderen inderdaad over tijd, veel en veel langzamer dan een lamp maar je moet rekening houden met normale leds dan zo'n 20% tot 30% na 10000 tot 15000 uur afhankelijk welke leds en hoe ze aangestuurd worden (met 100% nominale stroom gaan ze veel langer mee dan als ze overstuurd worden met bv 150% nominale stroom).
Fabrikanten houden hier soms rekening mee en sturen de leds in het begin aan met bv 80% nominale stroom en dan steeds meer afhankelijk van de "brandtijd".
Dit heet in jargon CLO (constant light output).

Dus om de vraag te beantwoorden wil je weten: hoe worden de leds bedreven en hebben ze CLO geimplementeerd.
Dus als dat goed geïmplementeerd is kun je wel van die 10.000 uur uitgaan.

En kun je bij laser de sterkte dan ook traploos hoger/lager zetten, vergelijkbaar met high en low lamp mode? (maar dan beter)

Kjelt

Dat heb ik bij de 5000 en dacht ook de 760 wel gezien ja dat je de laserpower kon instellen waarbij dus ook geld als je die wat minder hoog instelt het nog veel langer duurt voor je leds degraderen.
Die instelling is afhankelijk van de grootte van je scherm en de helderheid die je wilt hebben. Er is niets mis mee om zo nu en dan bij een HDR film de laserpower voluit te zetten, dat lijkt me zelfs de bedoeling bij zo'n top projector.

donaldk

Overigens hebben de Sony's Diode LASERs. Bij LASER projectoren geven fabrikanten weer levensduren bij 50% output op, soms 70% waarbij de makers/leveranciers van de Chi Lin en Delta chassis LED projectoren levensduur afkapten bij -10%, -20%.

Ik meen dat de output controle bij de Sony's en ook de Single DMD Barco's niet volledig was, maar iets van 60% tot en met 100%.

Kjelt

#388
Voor de "handige Harrie's" en installateurs onder ons, de Sony command set voor RS232/IP control staan online op avs forum:

http://www.avsforum.com/forum/24-digital-hi-end-projectors-3-000-usd-msrp/2921322-sony-vpl-vw285es-owners-thread-16.html#post55035312

home@the movies

Quote from: Kjelt on October 28, 2017, 20:31:00
Dat heb ik bij de 5000 en dacht ook de 760 wel gezien ja dat je de laserpower kon instellen waarbij dus ook geld als je die wat minder hoog instelt het nog veel langer duurt voor je leds degraderen.
Die instelling is afhankelijk van de grootte van je scherm en de helderheid die je wilt hebben. Er is niets mis mee om zo nu en dan bij een HDR film de laserpower voluit te zetten, dat lijkt me zelfs de bedoeling bij zo'n top projector.

Je kan inderdaad traploos de laserpower instellen om een perfecte lichtopbrengst op je desbetreffende scherm af te stellen.


evilniek

Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Kjelt

Tja eerlijkheid wil ik wel zeggen dat Alleen bij echte 4k fotos en langzame stil bewegende 4k video het verschil goed te zien is (vind ik). Bij pans en normale films vind ik het lastig verschil te zien, met uitzondering van sommige beelden waarbij door de e-shift ernstig Moire patroon optreedt.

J.A.F._Doorhof

Let op zeer kleine details en het is direct te zien.
Jammer genoeg is er bij films vaak niet genoeg detail
Pak wat video materiaal en het is snel gezien.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

MaxxMark

#394
Quote from: N1v3K on February  8, 2018, 18:24:43
Video van Heimkinoraum over de scherpte van E-shift versus native 4K

Ik vind die plaatjes wel erg goed gedaan (die 4 naast elkaar):



Hier zie je wel erg goed dat die Texas Instruments 4K versies een step-up zijn tov de meer conventionele e-shift zoals die van JVC.

Ook interessant vond ik het stuk over waarom die TI 4K dingen daadwerkelijk 4K genoemd mogen worden (maar niet het UHD logo mogen tonen).
Spoiler:
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.



Overigens gaan ze aan het eind wel vrij kort door de bocht vind ik met de 4-posities e-shift. Ze noemen wel dat ze het nog niet weten, maar geloven er 'bij voorbaat' al niet in. Enige waar ik me dáár in kan vinden is dat het wordt toegepast in de low-budget range. Maar ik zou me in het hogere segment best kunnen voorstellen dat ze met een dubbel uitgevoerd (en high-quality optics) e-shift variant ze prima een 4k versie kunnen creëren die acceptabel is (voor mensen die de onrust in e-shift acceptabel vinden).
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

raindog

Quote from: MaxxMark on February 11, 2018, 18:41:10
Ik vind die plaatjes wel erg goed gedaan (die 4 naast elkaar):



Wat mij opvalt aan die plaatjes is dat die van de native 4K (Sony) een stuk verder uitgezoomd is dan de rest. Scheelt met het E-shift plaatje al snel 50% in oppervlakte denk ik. Dat was helemaal niet nodig om het verschil goed te laten zien maar het maakt wel dat ik enigszins sceptisch wordt over de objectiviteit van deze test.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

MaxxMark

Het is niet uitgezoomed, maar verder (naar rechts) gepanned. Want wat je er rechts bij hebt is er links van af ;)

in ieder geval als ik native vs DLP vergelijk.

Sowieso blijkbaar lastig om hetzelfde frame te vinden. Al ben ik het er mee eens dat ze best iets meer moeite hadden mogen doen om het zelfde frame te vinden.

Wat ook zou kunnen, is dat het wel hetzelfde frame is, maar dat de foto gewoonweg niet met een statief, maar uit de losse pols is genomen. En daarom steeds net een ander shot laat zien.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

N1v3K

Bij Werner heb ik de JVC direct naast de Sony gezien en moet ook bekennen dat het verschil zeker niet zo groot was als in het filmpje geschetst wordt.

vik

Ik durf bijna zeker te beweren dat dit zeker niet de laatste E-shift versie is van JVC. Die is scherper als de afbeelding die hier geplaatst is.


Quote from: MaxxMark on February 11, 2018, 18:41:10
Ik vind die plaatjes wel erg goed gedaan (die 4 naast elkaar):



Hier zie je wel erg goed dat die Texas Instruments 4K versies een step-up zijn tov de meer conventionele e-shift zoals die van JVC.

Ook interessant vond ik het stuk over waarom die TI 4K dingen daadwerkelijk 4K genoemd mogen worden (maar niet het UHD logo mogen tonen).
Spoiler:
Sorry but you are not allowed to view spoiler contents.



Overigens gaan ze aan het eind wel vrij kort door de bocht vind ik met de 4-posities e-shift. Ze noemen wel dat ze het nog niet weten, maar geloven er 'bij voorbaat' al niet in. Enige waar ik me dáár in kan vinden is dat het wordt toegepast in de low-budget range. Maar ik zou me in het hogere segment best kunnen voorstellen dat ze met een dubbel uitgevoerd (en high-quality optics) e-shift variant ze prima een 4k versie kunnen creëren die acceptabel is (voor mensen die de onrust in e-shift acceptabel vinden).
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

maximus79

Quote from: vik on February 11, 2018, 20:54:36
Ik durf bijna zeker te beweren dat dit zeker niet de laatste E-shift versie is van JVC. Die is scherper als de afbeelding die hier geplaatst is.
Normale e-shift is de tw9300?

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2