Nieuwe Sony 4K projectors Q3-2017.

Started by scoc, August 28, 2017, 20:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een projector eigenaar horen klagen over teveel licht  :D
Het mooie van je ogen is dat ze zich aanpassen omdat ze zelf een iris hebben en als je ouder wordt je zowiezo meer licht nodig hebt, na je 45e gaat dit hard.
Ik ga het morgen ook zien maar ik zou me absoluut hier niet ongerust over maken hoor Erik.

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: scoc on September 19, 2017, 21:51:53
Ik denk wel dat native contrast van de VW260 hoger zal zijn en rond de 10000:1 zal liggen.
Ik zet een dynamische iris nooit op. Want hoe verfijnt deze ook mogen zijn, ik blijf in gemengde scenes (donkere emet heldere elementen) altijd flikkering zien.

Dus 1800 lumen en iris uit...en geen zonnebril...hoe breed kijk jij.
Prachtig scherm heb je...ben wel jaloers daarop  :D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Kjelt on September 19, 2017, 22:47:43
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een projector eigenaar horen klagen over teveel licht  :D
Het mooie van je ogen is dat ze zich aanpassen omdat ze zelf een iris hebben en als je ouder wordt je zowiezo meer licht nodig hebt, na je 45e gaat dit hard.
Ik ga het morgen ook zien maar ik zou me absoluut hier niet ongerust over maken hoor Erik.

Voor het eerst dat ik bof dat ik 59 jaar ben  O0................. :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

riwi

#153
Quote from: Kjelt on September 19, 2017, 22:47:43
Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een projector eigenaar horen klagen over teveel licht  :D

Toch heb ik met bv high lamp en iris open wel degelijk dat als er van een bijna zwarte scene overgegaan wordt naar zonnig daglicht scene dat je met je ogen knijpt en denkt "sodeknetter wat een licht" :)

Quote from: Erik van Voorst on September 19, 2017, 22:41:56
Okay...moet je wel je showcase updaten  :D
Dat ga ik gauw doen dan. Die was ik even vergeten  ::) De website ligt ook iets achter maar het "mijn topic" is redelijk bijgewerkt  :hehe:
naast de JVC X5000 is er een Oppo UHD203 bij en een Dune Solo 4k. En heb ik de Classe CA5100 aangesloten omdat de Chord af en toe in de beveiliging springt helaas. Het wijzigt sneller dan ik de IT omgevingen kan bijwerken :)

Kjelt

Quote from: riwi on September 19, 2017, 22:56:59
Toch heb ik met bv high lamp en iris open wel degelijk dat als er van een bijna zwarte scene overgegaan wordt naar zonnig daglicht scene dat je met je ogen knijpt en denkt "sodeknetter wat een licht" :)
Maar daar willen we uiteindelijk met HDR toch naar toe, 1000nits was de standaard ?
En als ik uit een tunnel kom in zuid frankrijk op een vol zonnige dag knijp ik ook met mijn ogen.
Hebben we eindelijk na 20 jaar hobbie eens fatsoenlijk wat licht uit de projectoren gaan we daar weer over klagen  :D

scoc

Ook ik moet op mijn JVC X7000 het licht op low lamp dichtknijpen en zet iris op -8. Ik heb een 90inch scherm en zit 3,5m van scherm. Met iris volledig open is er gewoon teveel licht anders. Spijtig dat zelfs die manuele iris geen optie is op de VW260. Maar ik zal morgen op de Sony demo in Wijnegem wel kijken hoe het totaalplaatje eruit ziet op de VW260. De VW360 is me te duur en als de VW260 niet overtuigend genoeg is blijf ik nog een jaartje verder projecteren met de JVC want dat is zeker geen straf.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

scoc

Quote from: Erik van Voorst on September 19, 2017, 22:51:56
Dus 1800 lumen en iris uit...en geen zonnebril...hoe breed kijk jij.
Prachtig scherm heb je...ben wel jaloers daarop  :D
Zoals vermeld gebruik ik wel de manuele iris anders is het teveel van het goede.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Erik van Voorst (in memoriam)

#157
Duidelijk, nu is jouw doek wel 30 procent meer bright dan de mijne vlgs Don Stewart  ;D
De gain is 1.3. En die van mij 1 of 1.1 mat wit M doek.
Verder kijk jij ongeveer hetzelfde als ik.  :popcorn:

Veel kijkplezier morgen, guys !!
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

evilniek

#158
Quote from: scoc on September 19, 2017, 23:21:51
Ook ik moet op mijn JVC X7000 het licht op low lamp dichtknijpen en zet iris op -8. Ik heb een 90inch scherm en zit 3,5m van scherm. Met iris volledig open is er gewoon teveel licht anders. Spijtig dat zelfs die manuele iris geen optie is op de VW260. Maar ik zal morgen op de Sony demo in Wijnegem wel kijken hoe het totaalplaatje eruit ziet op de VW260. De VW360 is me te duur en als de VW260 niet overtuigend genoeg is blijf ik nog een jaartje verder projecteren met de JVC want dat is zeker geen straf.

Te duur? Ik zou niet willen zeggen dat het "peanuts" is, maar je hebt het natuurlijk wel over native 4K projectoren van respectievelijk 5000€/7000€, dat mag wel een primeur worden genoemd toch? Maar ik respecteer je mening hoor, begrijp me niet verkeerd. :)
Arcam ~ Revel ~ Sony-SXRD ~ Panasonic ~ Oppo

Erik van Voorst (in memoriam)

Terugkomend op de hoeveelheid licht van de VW260.

Theoretisch.

Als je de getallen in de Foot Lamberts calculator gooit komt er 28 ftl uit, het advies is dan
"low ambient light" ipv dark room (batcave) gewenst.

Mijn parameters voor de berekening:

1000 lumen (na calibratie 1250 lumen in High - en 1000 (975) lumen in Low Lampmode)
Schermgain 1.0
Screensize width 94 inch
Screensize height 53 inch.

Ik post even de link voor de liefhebber.

https://www.projectorscreen.com/projector-screen-calculators
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: evilniek on September 20, 2017, 18:35:46
Te duur? Ik zou niet willen zeggen dat het "peanuts" is, maar je hebt het natuurlijk wel over native 4K projectoren van respectievelijk 5000€/7000€, dat mag wel een primeur worden genoemd toch? Maar ik respecteer je mening hoor, begrijp me niet verkeerd. :)

Ik vind het goedkoop...en je zou dat eens aan de mensen moeten vragen die 2 jaar geleden nog 15.000-20.000 euro voor deze technieken betaalde.  :devil:

Nu is "duur" en "goedkoop" natuurlijk behoorlijk relatief...maar Sony 4k "bang for the buck" daar is zo een beetje iedereen het mee eens.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kermit

#161
Ik ben toch ook benieuwd naar de VW 260. Ik wil al een tijdje naar een 4K projector en deze valt binnen mijn budget. Ik ben zeer benieuwd naar de nieuwe Sony.Eerlijk gezegd vind ik de EShift van Jvc maar niks. Een hoop herrie en ik heb het nooit aangehad want ik zie geen toegevoegde waarde van.

reza

#162
Hey Kermit,

je hebt je shirtje met I :inlove: JVC toch niet weg gegooid :D
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Erik van Voorst (in memoriam)

fff snel veranderen in    I  :wub: JVC Sony.

Shirtje kan je best ook nog wel verkopen want er zijn net zoveel JVC liefhebbers als Sony  8)

Ontopic;

Zitten ze al te kijken in Belgie... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

kermit

Quote from: reza on September 20, 2017, 19:16:22
Hey Kermit,

je hebt je shirtje met I :inlove: JVC toch niet weg gegooid :D
Haha nee hoor maar JVC blijft klungelen met EShift. Tuurlijk is de Blacklevel en lichtopbrengst goed maar ze blijven wel achter met de 4K machines. En de toekomst is toch een mooi dieper en scherper 4K beeld. En ja het is nu betaalbaar geworden.😉

scoc

#165
Mijn opmerking ivm te duur ging over de VW360 niet over de VW260. Ik vind de 2000€ meer voor de VW360 teveel voor de berperkte toename in contrast. Ik ben net terug van de Sony/Cinedream voortstelling in Wijnegem en heb met blu-ray de 260 vs 360 kunnen bekijken en 1 op 1 kunnen vergelijken. Ja, de 360 heeft iets beter contrast maar zeker geen dag en nacht verschil. De VW260 is dan prijs/kwaliteit gewoon zeer goed en moest ik zelf in de running zijn om nieuw in te stappen zou het de 260 zijn.

En hopelijk over 18 maanden klein broertje van de 760 met laser en 1500 lumen
voor onder de 10k :)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: scoc on September 20, 2017, 20:39:29
Mijn opmerking ivm te duur ging over de VW360 niet over de VW260. Ik vind de 2000€ meer voor de VW360 teveel voor de berperkte toename in contract. Ik ben net terug van de Sony/Cinedream voortstelling in Wijnegem en heb met blu-ray de 260 vs 360 kunnen bekijken. Ja, de 360 heeft iets beter contract maar zeer zeker geen dag en nacht verschil. De VW260 is dan prijs/kwaliteit gewoon zeer goed en moest ik zelf in de running zijn om nieuw in te stappen zou het de 260 zijn.

En hopelijk over 18 maanden klein broertje van de 760 met laser en 1500 lumen
voor onder de 10k :)

mee eens

en nu de hamvraag...hoe breed keek je en was alles verduisterd....vond je het te veel licht.....dus eigenlijk 3 hamvragen  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

N1v3K

Quote from: scoc on September 20, 2017, 20:39:29
Mijn opmerking ivm te duur ging over de VW360 niet over de VW260. Ik vind de 2000€ meer voor de VW360 teveel voor de berperkte toename in contract.

Hetzelfde prijsverschil als destijds tussen de X5000 en de X7000 dus. En toch ben je toen voor de X7000 gegaan. Dat moet ook een reden gehad hebben, toch? :)

scoc

Quote from: N1v3K on September 20, 2017, 21:18:50
Hetzelfde prijsverschil als destijds tussen de X5000 en de X7000 dus. En toch ben je toen voor de X7000 gegaan. Dat moet ook een reden gehad hebben, toch? :)
Ja, ik vond het verschil in zwartwaarde en contrast tussen de X7000 en X5000 vrij groot en dit verschil is/was aanzienlijk groter dan de VW360 vs VW260 en dit was mij het 2000€ verschil wel waart. Maar dus niet zo bij de Sony tenzij je natuurlijk die lens memory preset wil gebruiken.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

papaleo

De 760 is van een heel ander caliber dan de 260/360 daar is geen twijfel over... :wub:

Als ik alleen de pq er uit pik en niet de exta toeters en bellen van de 260/360 vond ik ook dat de 260 tov de 360 kwa contrast en punch te klein is om de €2000 meer voor een 360 te rechtvaardigen ik denk dan ook dat het native contrast tussen deze twee vrijwel gelijk is....
Maw voor €5000 heb je een dijk van een 4k/hdr projector.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

#170
Ik vond de vw360 wel mooier en dynamischer dan de vw260. Of dat het prijsverschil rechtvaardigt weet ik niet. Dat is aan eenieder zelf te beslissen. Ik zou ook de lensmemory feature die ik nu op de X5000 gebruik missen op de vw260 want ik zet het beeld met lens shift omlaag en laat dan masking verder zakken zodat je een mooi afgekaderd 21:9 beeld hebt. En dat werkt prettig met de lens memory functie.

Maargoed dan de echte knaller. die vw760 was echt waanzinnig mooi zeg. Niet eens volledig in HDR gecalibreerd (iets dichtlopend zwart en wat clippend wit in extreme HDR scenes) maar oo oo ooh wat een mooi plaatje. Billy Linn op 2160p60 in HDR was echt verbluffend mooi. Niet filmisch natuurlijk, het is net een docu, maar erg mooi met pans. Het was net een OLED TV demo met de vuurwerk scenes in het stadion. Superstrak beeld. Ook The Shallows nodigde uit om de zwembroek aan te doen en in het water te springen (begin scene dan, later met die haai hoef je niet meer zo... ;) ) Lucy beginscene stukje gezien, die stoomtrein docu en nog een die ik al weer vergeten ben. Erg veel licht en redelijk goed zwart, met de laser op standje 12 (van de 90  :o )

Werner en team, enorm bedankt weer voor deze demo!

riwi

Quote from: Erik van Voorst on September 20, 2017, 20:48:32
en nu de hamvraag...hoe breed keek je en was alles verduisterd....vond je het te veel licht.....dus eigenlijk 3 hamvragen  ;D

De vw260 en vw360 waren op 1.0 gain 2.4 meter breed naast elkaar. Redelijk goed verduisterd als degordijnen achter dicht bleven. Prima naar te kijken, je hoefde geen zonnebril op :)

papaleo

Het vergelijk met beiden pj spelend met het zelfde content naast elkaar vond ik persoonlijk het verschil in dynamiek wel meevallen...,tuurlijk het was er wel maar je moest goed tussen beiden beelden switchen om het weinige verschil te zien....ik denk dan ook als je ze niet naast elkaar in actie zou zien dat er enige twijfel zou onstaan of er werkelijk meer punc/dynamiek in zde 360 zou zitten.

Voor mij zou de preset/memory/lensshift ook de doorslag gevende factor zijn als ik een keuze zou moeten maken,maar goed dat kost je wel €2000 meer
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

riwi

Ik zou die vw760 ook nog wel eens perfect afgesteld willen zien ook met non HDR materiaal. Vooral op blacklevel dan om te beoordelen. Want zoals Robbo ook opmerkte was er bij "geen beeld" wel perfect zwart te zien, maar bij zwarte scene's was het blacklevel niet perfect.

home@the movies

#174
Quote from: riwi on September 20, 2017, 22:21:20
De vw260 en vw360 waren op 1.0 gain 2.4 meter breed naast elkaar. Redelijk goed verduisterd als degordijnen achter dicht bleven. Prima naar te kijken, je hoefde geen zonnebril op :)

Niet vergeten dat beide in Low lamp mode stonden, dus er kan een stuk meer licht uitkomen dan wat je hebt gezien in de gecalibreerde stand.
Wat je zag was op de 360 ronde de 22 ftlmb en op de 260 26 ftlmb omdat daar geen iris is om wat dicht te kunnen knijpen, wat ik bij de 360 wel wat had gedaan zoals gemeld.