Raspberry pi gooit totale hdmi-cec / anynet systeem overhoop?

Started by focusR, August 27, 2017, 18:10:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

focusR

Al eens eerder gehad met Openelec systeem met de Pi, en dit maal weer opnieuw met Retropie game systeempje.

Samsung uhd 65" tv (2016)
Onkyo tx-nr616 receiver
PS4, bd- speler.

De Rpi2B in de Onkyo middels HDMI, in de PC input. De Onkyo via ARC naar de tv. Na inschakelen RPi is direct de tv remote niet meer te gebruiken om het volume van de receiver te regelen. Niet heel erg, wel een hint misschien dat er iets gebeurd.. wat wél een probleem is;

-klaar met spelen met de RPi, dus uitschakelen. Nu werkt alles wat via HDMI-CEC (anynet, rihd) niet meer! De Pi volledig losgekoppeld, stroom en HDMI, en nog altijd geen tv die jog een receiver ziet, en een receiver die de tv als 'analoog' herkent. Talloze setup instalellingen, reboots, etc later blijkt er 1 oplossing. De instellingen staan nl nog gewoon allemasl aan zoals voorheen. De (voor nu) oplossing was de stekkers zo'n 20 min uit stopcontact, terug prik erop en alles lijkt als vanouds!

Maar nu... ik wil m'n retropie game systeempje erg graag gebruiken, maar durf echt de Pi niet meer aan te sluiten met hete idioot dat opnieuw alles door de war ligt. Blijkbaar gooit de connectie met de Pi nl toch heel het HDMI handshake gebeuren dusdanig overhoop dat niets dan een soort harde reset lijkt te werken.

Iemand enig idee hoe er zeker van te zijn dat de Pi niet weer het hele HDMI gebeuren overhoop kan gooien maar dat ik 'm wel gebruiken kan? Aansluiten op tv ipv receiver, scheelt dat? HDMI cec uitschakelen op Pi, 'n oplossing? Iemand enig idee hoe er verzekerd van te zijn dat niet weer heel mijn nu super werkende setup de mist in gaat, maar wel met de Pi aangesloten?

Heel hartelijk dank voor elke hulp!
Ps. Excuses voor m'n Engelse post eerder; was bestemd voor 'n Engelstalig forum...

And yes, I did google for hours and read dozens of topics, posts, and articles all over the internet, but none crystal clear, not one that ensures how to surely keep away from this problem.

Thanks very much in advance!!!

FocusR
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

Marco66

Just leave the pi on, hardly usses any power!
Of te wel, laat hem aan staan. Gebruikt nauwelijks stroom.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

focusR

Bedankt voor de reactie!
Echter helaas gebeurd het hele HDMI-cec 'in de war' probleem al wanneer de Pi voor 't eerst wordt ingeschakeld. Dus ook al is deze niet eens uitgeschakeld, dan nog lijkt het na de boot ervan al mis te gaan..
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...

Marco66

Dan zowieso hdmi cec op de pi uitschakelen, wellicht dat het dan wel goed gaat.

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

focusR

Bedankt Marco voor je reactie.
Zal het uitschakelen van de cec op de pi er in elk geval voor zorgen dat ik niet onverhoopt wederom cec problemen krijg doordat de tv/receiver enig signaaltje van de pi krijgt wat hiervoor zorgt denk je?
Want dan ga ik eens op zoek hoe ik dat compleet en volledig uit krijg op de RPi!

Ik ben nogal huiverig geworden na dit vreemde voorval vandaar zo voorzichtig
when everything works like intended, there's nothing left to experiment with...