B&w cm8s2 inspelen

Started by audio_stabilo, August 21, 2017, 17:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

TopGun2010

Minstens 100 uur inspelen! Dan pas oordelen. Wisselende muziek op verschillende geluidssterktes. Bij B&W hoor je tot 200 uur verandering in het geluid. Dit komt door het gebruik van stugge materialen.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

audio_stabilo

Quote from: Roksan on August 21, 2017, 20:12:36
Vreemd dat deze dan niet zo klinken. Fase van de luidspreker kabels is wel goed aangesloten?

Moet ook eerlijk zeggen dat het na vanmiddag en vooral sinds in thuis ben al veranderd. Ook heb ik ze wat meer jaar achter gezet. Ze hebben vanmiddag aan gestaan toen ik op mijn werk was. Dit doe ik denk ik morgen maar weer :p

audio_stabilo

Quote from: TopGun2010 on August 21, 2017, 20:35:24
Minstens 100 uur inspelen! Dan pas oordelen. Wisselende muziek op verschillende geluidssterktes. Bij B&W hoor je tot 200 uur verandering in het geluid. Dit komt door het gebruik van stugge materialen.

Kijk uit met wat je zegt ;) zo denk niet iedereen er over. Als ik het nu lelijk vind als ze nog niet ingespeeld zijn blijf ik het lelijk vinden wordt er beweerd. Dit is het b&w geluid. Toch bespeur ik vanavond al aardig wat verschil nu ze gister van 15.00 tot 20.00 hebben gespeeld en vandaag van 13.00 tot nu.

chansig

Mooi dan toch ?

Nog maar 190  uur inspelen en dan hoor je zoals het hoort te klinken.  Succes en veel plezier.

Overigens geen idee wat die Hegel aaan stroom levert...maar B&W staat er volgens de ervaringen om bekend dat ze echt een hele stevige versterker nodig hebben. De specs zeggen mogelijk wat anders maar het gaat om de ervaringen van anderen. Beetje net zoals met het inspelen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

#29
Quote from: chansig on August 21, 2017, 20:54:41
Mooi dan toch ?

Nog maar 190  uur inspelen en dan hoor je zoals het hoort te klinken.  Succes en veel plezier.

Overigens geen idee wat die Hegel aaan stroom levert...maar B&W staat er volgens de ervaringen om bekend dat ze echt een hele stevige versterker nodig hebben. De specs zeggen mogelijk wat anders maar het gaat om de ervaringen van anderen. Beetje net zoals met het inspelen.

Gr. Hans

Dampings factor 1000
40.000 UF

Volgens de winkel genoeg voor deze... maar niet voor de cm10s2

Inspelen heeft ieder een mening over... dat zegt al genoeg :)

chansig

Die cijfers zeggen mij helemaal niets. Wat betekenen ze ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Maar als de winkel zegt dat het goed is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Quote from: chansig on August 21, 2017, 20:57:54
Die cijfers zeggen mij helemaal niets. Wat betekenen ze ?

Gr. Hans

Ik zal maar niet bijdehand doen met "Google"

Voedings elco's (hoeveel ze leveren)

Een Moon 600i doet bijvoorbeeld 60.000

audio_stabilo

Quote from: chansig on August 21, 2017, 20:58:23
Maar als de winkel zegt dat het goed is.

Gr. Hans

Waarom de hele tijd sarcastisch?
Er zijn ook testen geweest en sets te koop samen met de hegel h80. Denk dat me Kef ls50 lastiger waren ;)

chansig

Quote from: audiogek on August 21, 2017, 21:03:39
Ik zal maar niet bijdehand doen met "Google"

Voedings elco's (hoeveel ze leveren)

Een Moon 600i doet bijvoorbeeld 60.000

:D

Nou dan gaan we maar eens googelen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Gepikkediefd van een ander forum geschreven door Ruud13:

Even wat stof tot nadenken over de betekenis van de dempingsfactor die bij versterkers worden opgegeven.

Je kunt van een versterker de dempingsfactor verhogen door de versterker een lagere inwendigen weerstand te geven. Is bijvoorbeeld de inwendige weerstand van een versterker 0,2 ohm en geldt voor de aangesloten impedantie 8 ohm dan is de dempingsfactor 8/0,2=40. Maak je de versterker nu zo dat voor de inwendige weerstand 0,1 ohm geldt dan is de dempingsfactor 8/0,1=80. Als je je nu probeert rijk te rekenen met die 80 t.o.v. de 40 is dat weliswaar getalsmatig zo maar als je dan kijkt naar de effectieve toename van de de werkelijk dempende invloed, gaat dat er toch heel anders uitzien als je bij de inwendige weerstand de weerstandswaarde van de bedrading van de versterker, niet te vergeten de weerstandswaarde van de luidsprekerkabels èn de weerstand van het draad van de spreekspoel dat zich permanent buiten het magneetveld van de luidspreker bevindt en bij betrekt. De som van die weerstanden moet je namelijk bij de inwendige weerstand optellen om te kunnen berekenen hoe hoog de effectieve dempingsfactor is. Reken dat de ohmse weerstand van wooferspeekspoel 3 ohm is en er 2/3 van het draad zich permanent buiten het magneetveld bevindt dan is dat 2 ohm. Stel even dat we voor de luidsprekerkabel 3 meter tweelingsnoer gebruiken van 2,5 mm² dan is de weerstand daarvan afgerond 0,04ohm. Reken voor de bedrading in de versterker en in de luidspreker (o.a. de ohmse weerstand van spoelen in het wisselfilter) 0,16 ohm dan is het totaal 2+0,04+0,16=2,2 ohm. Bereken je nu de effectieve dempingsfactor dan is die 8/(0,2+2,2)=3,33 als de versterker een inwendige weerstand heeft van 0,2 ohm en geldt voor een inwendige weerstand van de versterker 0,1 ohm dat dan de effectieve demping op 8/(0,1+2,2)=3,48 uitkomt. Weliswaar scheelt de dempingsfactor als je alleen vanuit de inwendige weerstand van de versterker redeneert dat er dan een 100% hogeren dempingswaarde uitkomt. Hou je rekening met alle weerstanden in de stroomkring dan blijkt niet alleen de waarde effectief veel lager uit te pakken maar ook de dempingsfactor effectief gezien slechts 4,5% te verschillen. Het is ook daarom dat je geen verschil hoort of de versterker nu 10 of 1000 doet voorwat de dempingsfactor betreft zolang er met de spanningsbron in serie nog diverse dempingsfactor bedervende weerstanden zitten. Het is ook daarom dat je van zogenaamd slechte dempingsfactoren van versterkers niets hoort.


Ik snap er niets van... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

audio_stabilo

Dat gaat verder ook niet over de stroomlevering :)
Die Dampingsfactor is mij ook niet helemaal duidelijk. De Hegel H90 heeft zelfs 2000. Ze zeggen dat het ook de strakheid van het laag beïnvloed in positieve zin. Het rare is dat andere dure versterkers zoals een Moon 600i of Marantz pm10 minder hebben. Zoals de Pm 10 heeft 500.


chansig

Tenzij Ruud onzin schrijft dan zeggen de cijfers inderdaad anders dan de ervaringen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

stardust

Dat is niet raar dat andere versterkers in dit geval veel minder hebben. 100 is gewoon een prima getal voor veel speakers en juiste kabel dikte.

Van Wiki:
Voor een goede weergave van het geluid kunnen we een totale dempingsfactor, dus versterker plus bekabeling plus lagentonen-scheidingsspoel, van minimaal 50 aanhouden. Beneden deze waarde treedt snel hoorbaar kwaliteitsverlies op.

Als de versterker een lagere dempingsfactor heeft dan 100 dan wordt die kritische grens van 50 al veel eerder bereikt. Berucht in dit geval zijn veel buizeneindversterkers, die bijna altijd een dramatisch lage dempingsfactor hebben. Dat hoor je aan het geluid, dat veel minder strak en direct is dan het geluid uit een versterker met hoge dempingsfactor. Het laag gaat 'wollig' klinken, terwijl de geluidsdruk toeneemt. Goede versterkers hebben dus altijd een hoge dempingsfactor. Een factor van 100 is prima, zeker als dat gecombineerd wordt met dikke kabels.


Siddartha

#39
Nou, ik hoop van harte dat er een wonder gebeurt en je speakers na 200 uur meer open en gedetailleerd klinken en je dan tevreden bent. Maar zoals Hans al aangeeft kun je dan bijna niet meer vergelijken. Of je zou nu een opname moeten maken met een goede mic en die over 200 uur vergelijken met een nieuwe opname. En dan het liefst met een analyser die laat het verschil in frequenties laat zien (want dat moet er namelijk gebeuren, andere frequenties  weergeven).

Overigens geloof ik in die zin in inspelen, dat het oppervlakkig anders wordt, dus kleine verschillen, net als b&w schrijft. En dat is niet ineens een doos die weg valt.

Toen ik mijn nieuwe speakers kocht heb ik een blinde luistersessie gedaan en pikte de b&w's er zo uit, en die hadden al wat uurtjes als demo erop zitten.

Maar nogmaals, hoop dat je mee blij mee wordt!
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

Brammus

#40
Quote from: Brammus on August 21, 2017, 17:53:45
Het hebben van de zaak...

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
...is het eind van het vermaak.

Als ik zie in wat voor tempo je door je materiaal heen gaat.
Met de daarbij steeds terugkerende vragen en topics, dan vraag ik me af of je ooit wel tevreden zult zijn Audiogek.

Het sarcasme van Hans is idd niet nodig maar ik snap het enigzins.

Vraag iets minder naar de bekende weg en vertrouw meer op je oren. Je hebt inmiddels al behoorlijk wat spullen gehad, dus je zou nu toch wel redelijk moeten kunnen inschatten wat voor jou werkt in jouw ruimte.

En wanneer je nu al denkt te horen dat er een doos om je speakers zit dan vind ik dat een behoorlijke aanwijzing dat dit niet de speakers voor jou zijn.

Ik denk zelf dat gewenning aan het geluid tien keer meer "verandering" te weeg brengt dan het inspelen an sich. Dit geldt  ook voor plaatsing/luisterdriehoek.

Geef het even tijd, schuif wat met de hele handel, luister vooral goed en trek dan je conclusie.

Vergeet niet dat het is allemaal relatief is. De eerste indruk in je eigen ruimte t.o.v. de voorgaande spullen spreekt wat mij betreft daarom boekdelen.

Dit zegt meer dan elke hoeveelheid aan bevestiging die je hier kunt krijgen op het forum.


Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
Whenever you find yourself on the side of majority, it is time to reform.

JGvH

🤗'brammes' 🤗 mee eens

audio_stabilo

#42
Dank je voor het duidelijke antwoord. Ik heb inderdaad zat speakers gehad. Maar zoals ik gister vertelde hoor ik al meer verschil. Komt uiteraard ook door het schuiven. Ik heb ze meer ingedraaid en iets meer naar de muur gezet.

Een maat van mij heeft de cm10 speakers die klonken aan het begin ook niet mooi. Ook of er een doos omheen zat. 2 weken later was ik bij hem en klonk het laag en de details veel mooier. Hoe kan dat dan ? Ik kan er moeilijk aan gewend geraakt zijn :)

chansig

Geen sarcasme...maar omdat je vriend dit ook vond en je had verteld en jullie samen op de bank zaten: zo dat is een verschil. Nou hoor een veel beter laag...ja ik ook. Wat een details ook zeg...ja dat klopt...hoor ik ook.

Ik ben inderdaad wat sarcastisch geworden over wat mensen allemaal ervaren en dan vervolgens de argumentatie om dit ervaren te onderbouwen. Als je dat een beetje door hebt dan vallen mijn posts wel mee.. :D

Maarrrrr...neemt niet weg dat jij gewoon moet ervaren wat je ervaart en als jij over 200 uur helemaal in je nopjes bent, dan heb je de juiste speakers gekocht. Dan doet het er niet toe of ze klinken zoals ze klonken toen ze net uit de doos kwamen of dat ze daadwerkelijk heel anders zijn gaan klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

Ben het wel eens met Hans; ik lees geen sarcasme maar een vorm van realisme  ::) En wil daar nog aan toevoegen: gewenning aan je nieuwe luidsprekers. Zet je er over een maand of wat (nadat je oren zijn ingespeeld) een LS naast die neutraler weergeeft dan hoor je onmiddellijk weer wat je meteen in het begin hoorde: een dof en (wellicht) weinig gedetailleerd geluid. Dat geluid kan je inmiddels oprecht mooi zijn gaan vinden.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

audio_stabilo

Quote from: doorofnight on August 22, 2017, 08:47:39
Ben het wel eens met Hans; ik lees geen sarcasme maar een vorm van realisme  ::) En wil daar nog aan toevoegen: gewenning aan je nieuwe luidsprekers. Zet je er over een maand of wat (nadat je oren zijn ingespeeld) een LS naast die neutraler weergeeft dan hoor je onmiddellijk weer wat je meteen in het begin hoorde: een dof en (wellicht) weinig gedetailleerd geluid. Dat geluid kan je inmiddels oprecht mooi zijn gaan vinden.

Ja oké daar zit wat in. Daar ben ik het ook mee eens. En ook inderdaad dat je oren er aan gaan wennen.

Heeeeel misschien wil ik ook een keer als ze ingespeeld zijn een keer een Primare versterker testen.

CinéHome

Inspelen van speakers heeft voornamelijk met de ophanging van de drivers te maken.
Hoe stugger, hoe langer het duurt eer ze 'los' spelen. En het kan spreekwoordelijk ook op de muziekweergave worden toegepast... geluid komt dan los van de speakers en hangt meer in de ruimte.
Heb het laatst ervaren bij een klant met een CM9s2. Klonken eerst ook dof en wollig. Toen ik er een 6 tal weken later was, klonken ze al veel beter... maar het blijven B&Ws. :D
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
Specialist in "high mid end" hifi aan "real world" prijzen :-) & Home to A*Brand NewBox speakers & subs
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston,  Denon, Marantz, M&K Sound, Dali, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.
PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.

MechanicalAnimal

Quote from: audiogek on August 21, 2017, 19:09:09
In de winkel en mijn maatje zeggen ze dat alles nog meer gedetailleerd gaat klinken en het laag mooier gaat worden. Vergeet niet... ze hebben nog maar 6 uur gespeeld. Heb ze meer keer gehoord en altijd enthousiast over geweest.

6 uur pas???

duurde bij mij een uurtje of honderd tot echt lekker loskomen.
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

Former member 78

Quote from: stardust on August 21, 2017, 22:42:16
Dat is niet raar dat andere versterkers in dit geval veel minder hebben. 100 is gewoon een prima getal voor veel speakers en juiste kabel dikte.

Van Wiki:
Voor een goede weergave van het geluid kunnen we een totale dempingsfactor, dus versterker plus bekabeling plus lagentonen-scheidingsspoel, van minimaal 50 aanhouden. Beneden deze waarde treedt snel hoorbaar kwaliteitsverlies op.

Als de versterker een lagere dempingsfactor heeft dan 100 dan wordt die kritische grens van 50 al veel eerder bereikt. Berucht in dit geval zijn veel buizeneindversterkers, die bijna altijd een dramatisch lage dempingsfactor hebben. Dat hoor je aan het geluid, dat veel minder strak en direct is dan het geluid uit een versterker met hoge dempingsfactor. Het laag gaat 'wollig' klinken, terwijl de geluidsdruk toeneemt. Goede versterkers hebben dus altijd een hoge dempingsfactor. Een factor van 100 is prima, zeker als dat gecombineerd wordt met dikke kabels.

Wat een onzin.
Ik heb behoorlijk veel buizen gehoord, sommigen met een DF van 5.
En dat maakte gewoon muziek met een laagweergave die onder controle was.


twani

Quote from: ArjanR1 on August 23, 2017, 10:07:20
Wat een onzin.
Ik heb behoorlijk veel buizen gehoord, sommigen met een DF van 5.
En dat maakte gewoon muziek met een laagweergave die onder controle was.

Dat klopt maar willen niet veel mensen geloven.

Met een juiste match kun je met een buis prima een wat lastiger speaker aansturen.

Geen party volumes, dat niet.