bass trap in kast, een praktische vraag

Started by Dirk, August 16, 2017, 20:03:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

Ik ben momenteel m'n woon-/luisterkamer een beetje aan het herinrichten, waarbij een kastenwand die eerst aanwezig was nu volledig is vervangen door een nieuw exemplaar.
omdat deze ook wat anders uitvalt qua maatvoering, zou ik graag een vorm van bass trapping maken in 2 segmenten van (L&R) elk zo'n 200cm hoog, bij 60x50, dus best wel een stevig volume links en rechts.
niet onbelangrijk: het gaat dus om een (breedbandige) absorber in opencellig materiaal, geen afgestemde membraan-/paneelabsorber!

ik heb iets gelijkaardigs al eens eerder gedaan bij de vorige kastenwand, toen had ik de ruimte rondom (L/R/boven) compleet opgevuld met Akotherm D40, met zeer goed resultaat en een duidelijk verbeterde laagweergave als gevolg.
daar zat toen verder niets voor of rond, maw de geluidsgolven konden overal rechtstreeks door de Akotherm worden geabsorbeerd.

nu past de nieuwe kast echter wat "strakker" aan de wand, wat maakt dat er geen ruimte meer rondom is welke ik kan benutten, maar wel deze 2 grote "loze ruimtes" links en rechts...maw ik heb 2 volledige kast-elementen die ik hiervoor heb gereserveerd  ;D

nu mijn vraag; moet ik om de (lage frequentie) geluidsgolven effectief toegang te verlenen tot deze kasten een bepaalde opening laten en zo ja hoe kan ik de afmeting hiervan bepalen/berekenen?

uiteraard kan ik de kastdeuren gewoon open zetten bij het luisteren naar de set, maar da's visueel uiteraard de minst aantrekkelijke optie.
wat ik wel kan doen is via de plint onderaan en eventueel gaten in de bodem (en/of bovenkant) vd kast een bepaalde slot-opening maken, waardoor het gevulde volume (in mijn geval zit de kast dus straks weer vol met Akotherm D40) bereikt wordt en dit z'n absorberende functie kan vervullen.

ik ben benieuwd naar jullie input  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Franky P.

Interessant, ik ga straks een ongeveer zelfde situatie hebben.
Er was ergens een bouw-topic dat ging over het ombouwen van een koof tot bass-trapp.
Principe is eigenlijk een beetje hetzelfde .
In dat topic kwam diezelfde vraag aan bod. Dit ging over welk materiaal te gebruiken voor de zijkant van de koof.
Ik meen te herinneren dat daar werd gesteld, dat wanneer een oppervlak voor 25% geperforeerd is, het akoestisch "open" is, iig wat betreft de lage frequenties.
Wellicht is dit een startpunt?
Kan ze even niet herinneren welk topic dat was maar wie weet kom je ergens met de zoekfunctie?

mvrgr
Frank

solitaire

8) volgmodus aan

Met een soortgelijk idee loop ik rond, echter ik heb een ruimte van 110 x 115 x 40 beschikbaar, recht achter mijn hoofd.



soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Bas Akkerman

En met de nieuwe inrichting en daarmee nieuwe mogelijkheden houd ook ik dit topic in de gaten.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Dirk

Quote from: Franky P. on August 16, 2017, 21:21:08
Interessant, ik ga straks een ongeveer zelfde situatie hebben.
Er was ergens een bouw-topic dat ging over het ombouwen van een koof tot bass-trapp.
Principe is eigenlijk een beetje hetzelfde .
In dat topic kwam diezelfde vraag aan bod. Dit ging over welk materiaal te gebruiken voor de zijkant van de koof.
Ik meen te herinneren dat daar werd gesteld, dat wanneer een oppervlak voor 25% geperforeerd is, het akoestisch "open" is, iig wat betreft de lage frequenties.
Wellicht is dit een startpunt?

Kan ze even niet herinneren welk topic dat was maar wie weet kom je ergens met de zoekfunctie?

mvrgr
Frank
'k mag hopen dat ik het met (veel) minder dan die 25% kan doen  ;)
ik zal eens zoeken, thx voor de tip
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Franky P.

#5
Quote from: Dynky on August 16, 2017, 21:41:11
'k mag hopen dat ik het met (veel) minder dan die 25% kan doen  ;)
ik zal eens zoeken, thx voor de tip
Heb 'm gevonden, hij staat HIER  :clapping:
Opmerking kwam van Bert Stoltenborg:

Quote from: bert stoltenborg on November 16, 2015, 19:23:53
1 cm MDF met minstens 25% perforatie (gatenzaag oid) is akoestisch vrijwel transparant, zeker in het laag.

daarom twijfelde ik daar verder niet aan ;)

Mvrgr
Frank

bert stoltenborg

Zitten die kastdelen die je als basstrap wilt gebruiken in de hoeken van de ruimte? 
Ik bazel maar wat.

Dirk

op enkel cm na wel ja, ook niet geheel toevallig...gezien mijn eerder ervaringen met de vorige demping (toen nog op advies van Eric zo uitgevoerd btw, wat heel goed heeft uitgepakt)
die paar cm ruimte die er links en rechts vd kastenwand is kan zeker ook wel van belang zijn, het gaat nl. om zo'n 5cm links en rechts (dus telkens aan één volledige zijkant vh desbetreffende kastgedeelte wat ik vol ga stoppen met Akotherm).

nu is het plan nog om daar straks netjes een lat tussen te monteren zodat het één geheel wordt met de haakse muren, maar eventueel kan ik die 5cm ook (geheel of gedeeltelijk) open laten, zodat er via die weg toegang is naar de absorptie in de kast. (de buitenste zijwanden van die 2 kastdelen zijn eigenlijk niet zichtbaar, dus daarin kan ik gaten maken zoveel of zo groot ik wil)...dan zouden de 2 deuren van die kastdelen netjes dicht kunnen blijven en zie je er niets van.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bert stoltenborg

https://www.readyacoustics.com/documents/Playing-with-baffles.pdf

Die spleet zou ik akoestisch transparant houden en de zijkant van de kast ook perforeren.
Dat lijkt het meest op die 45 graden approach in de paper die het effectiefst is.
Ik bazel maar wat.

Dirk

zou ik dan met die spleet (net even nagemeten en ze is op de smalste plek zelfs iets meer dan 6cm breed, dat dus over de hele hoogte vd kast, zijnde 230cm) voldoende "toegang" hebben om de deuren netjes dicht te kunnen laten?

de zijpanelen vd kast ga ik zo goed als volledig open zagen, ik laat ahw enkel nog een randje (+-10cm rondom) van die panelen staan zodat de hele constructie niet uit elkaar valt, daarvan "ziet" de geluidsgolf dus straks niets meer ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

bert stoltenborg

Ik ben bang dat je met alleen die spleet een soort afgestemd systeem krijgt, dus dat dat niet werkt, helaas.
Ik bazel maar wat.

Dirk

hmm...dan ga ik het ff anders aanpakken.

ik werk de kastenwand af zoals oorspronkelijk voorzien, dus ook de zijkanten strak dicht om het als een "ingebouwde kast" te laten ogen die van muur tot muur loopt.
dan eerst eens kijken hoe eea klinkt als ik de linker- en rechter kastvolumes volledig opvul met Akotherm, ttz beluisteren of de gewenste absorptie ook effectief bereikt wordt.

als het effect enigszins vergelijkbaar is met wat ik voorheen had qua winst met al die Akotherm rondom de kast, dan is dat heel goed hoorbaar, daar hoeft zelfs geen meting aan te pas te komen...en dan is deel 1 vh experiment alvast geslaagd. O0

als dat idd doet wat ik hoop en verwacht, ga ik de 2 grote deuren die daar normaal zitten aanpassen tot een open frame wat ik met juncko (=stof) bespan van dezelfde kleur als de rest vd kast (gelukkig is alles wit, dus da's makkelijke qua kleur :D)

uiteraard zal je een verschil zien tussen een hoogglans wit gelakte deur en dat met stof bespannen frame, maar zo kan het tenminste wel netjes worden afgewerkt en hoef ik ook geen deuren open te laten en/of 2 kastmodule stevig te gaan customizen  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jvanhambelgium

Quote from: bert stoltenborg on August 17, 2017, 20:58:56
Ik ben bang dat je met alleen die spleet een soort afgestemd systeem krijgt, dus dat dat niet werkt, helaas.

Kan wel eens kloppen. Toen ik met de XLS-sheet van Eric (Porous Absorber Calc sheet) ging spelen zie je duidelijk dat bij een klein % aan open je een smalbandig systeem kijgt.
Een spleet van 6cm hoogte over 230cm lengte is ook slechts enkele % van de totale oppervlakte van de voorkant van die kast, effect zal denk ik soortgelijk zijn.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

bert stoltenborg

#13
Wat is die porous absorber sheet?
Of bedoel je de sheet van Chris Whealy?
Ik bazel maar wat.