Sub woofer ik kom er niet uit

Started by phy, August 16, 2017, 10:29:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

Beste mensen
Ik heb al heel wat speakers gehad ook zelf gebouwd bouw ook buizenversterkers
Ik heb nu een paar speakers gekocht waar een sub bij zit
Ze staan hier in mijn showcase topic
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52410.475
Maar het afregelen ervan is toch veel moeilijker dan ik dacht ik heb nog nooit met een subwoofer gewerkt de versterker modulle die erin zit staat ook in dit topic
En ook de subwoofer dit is eigenlijk een hoekhoorn

Is er misschien iemand hier op het forum die me hier mee zou willen helpen ?
Of weten jullie iemand die ik daarvoor zou kunnen vragen ?



HJ

Quote from: phy on August 16, 2017, 10:29:17
Beste mensen
Ik heb al heel wat speakers gehad ook zelf gebouwd bouw ook buizenversterkers
Ik heb nu een paar speakers gekocht waar een sub bij zit
Ze staan hier in mijn showcase topic
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=52410.475
Maar het afregelen ervan is toch veel moeilijker dan ik dacht ik heb nog nooit met een subwoofer gewerkt de versterker modulle die erin zit staat ook in dit topic
En ook de subwoofer dit is eigenlijk een hoekhoorn

Is er misschien iemand hier op het forum die me hier mee zou willen helpen ?
Of weten jullie iemand die ik daarvoor zou kunnen vragen ?
Je kunt het prima zelf doen. Wat je nodig hebt is een laptop oid met daarop bv de roomeq software (gratis te vinden), een geschikte meet microfoon+versterkertje en eventueel een db meter.
De kosten zijn het niet afgezien van de laptop en wat tijd investeren [emoji6]


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


HJ

Maar begin eens met de kantelfreq van de sub op 80hz of lager en de mains ook. Hoor je dan sub bonken oid dan staat hij meestal te hard.


Verstuurd vanaf mijn telefoon.


morca

Dsp toegepast op de sub?
Een corner aub heeft zeker goeie dsp nodig ivm roommodes.
Meten met een idd.
Daarbij gooien de front ook nog wel eens roet in het eten waardoor daar ook dat toegepast moet worden in het laag om alles goed te integreren.

phy

Hallo was vergeten te vertellen dat het alleen om muziek luisteren gaat
Ik kijk ook wel eens films maar dat is voor mij niet belangrijk de sub moet zo afgesteld zijn dat het voor muziek goed staat.

Dsp zit er niet op ik heb wel een versterker die ik daar voor kan gebruiken een hypex psc2 400
Daar heb ik er nog 2 van liggen.
Maar het liefst heb ik het met de originele spullen afgesteld gewoon zoals het is.
Dsp op de lowthers wil ik niet dan had ik andere luidsprekers moeten kopen.
Dat is met alle fouten die ze hebben gewoon wat ik wil
Zonder sub klinkt het best goed maar het laag is  wat dun de sub brengt wat extra's wat
Het gaat alleen om de afstelling zo goed mogelijk te krijgen.
Ik draai nooit hard en ik ben geen laag freak meest klassiek en jazz draai ik.

Zoals ik hem nu afgesteld heb bonkt het soms te veel bij bepaalde muziek
En ik hoor echt de sub in de linker hoek staan
Bij een sub hoor je toch eigenlijk niet aan te kunnen wijzen waarvandaan het laag komt?
Dacht ik ?




Contour

#5
Kun je een foto plaatsen van hoe de knoppen op de versterkermodule zijn ingesteld? Verder neem ik aan dat de stereo speakers gewoon full range staan aangesloten?

phy

Hoi ja de speakers zijn full range aangesloten het moet gewoon een beetje ondersteuning zijn
Hier is een foto van de knoppen ik heb het op het gehoor zo gezet ik kom er niet goed bij en kan het niet zien omdat het dicht tegen de muur staat ik zie nu ook pas net hoe de knoppen staan  ;D
Ik kon mij telefoon er net tussen steken

yorkie13

#7
Idd deze dus

Als je rond de 30 hz een flinke bult in het laag hebt zitten, dan wordt het lastig om dit zonder
meten, DSP en bastraps onder controle te krijgen.

Welkom in de wereld van het laag   :D

Contour

#8
De sub is een hoorn, en zal daardoor 70Hz veel luider weergeven dan 30Hz, probeer eens de crossover op 50hz, de boost frequentie op 30Hz en 3db boost.

Om de fase dan goed te zetten moet je dan een 50hz sinus toon spelen, uit de sub en fronts tegelijk, dan het fase knopje zo zetten dat de 50hz toon op de luisterplek maximaal sterk klinkt.

Het volume dan verder naar smaak instellen.

phy

Quote from: Contour on August 16, 2017, 14:55:33
De sub is een hoorn, en zal daardoor 70Hz veel luider weergeven dan 30Hz, probeer eens de crossover op 50hz, de boost frequentie op 30Hz en 3db boost.

Om de fase dan goed te zetten moet je dan een 50hz sinus toon spelen, uit de sub en fronts tegelijk, dan het fase knopje zo zetten dat de 50hz toon op de luisterplek maximaal sterk klinkt.

Het volume dan verder naar smaak instellen.
Thanks !!
Net de crossover iets boven de 50 hertz gezet en dat was al een heel stuk beter
De fase ga ik vanavond even checken zoals je aangeeft
Goeie tip :thumbs-up:
Als je met 2 personen bent is dat makkelijker
De boost freq. Heb ik nog niet gedaan daar ga ik ook nog mee experimenteren

Super bedankt ik hoor nu dat het de goede kant uit kan gaan .
Waar. Luister je precies naar om de crossover op de juiste stand te zetten ?
Ik bedoel waar moet je op letten ?
Dit is zeer leerzaam

Contour

#10
In dit geval kijk ik vooral naar de sub zelf, dit is een hoorn, dat is heel anders dan een gewone sub. De meeste subs spelen vrij vlak in hun werkingsgebied. Een korte hoorn (wat jouw sub is) geeft het hogere laag veel krachtiger weer dan een diepe 30Hz. Dit kun je met de versterkermodule corrigeren door hem zo vroeg mogelijk af te kappen, crossover 50hz en het diepe laag te helpen door 30Hz te boosten. Jouw frontspeakers zijn fors, en zullen met wat kamerondersteuning vast ook wel tot 60hz of lager gaan. Dat het knopje van de sub op 50hz staat moet je niet over nadenken, dit is een elektrisch kantelpunt en zegt niks over de gecombineerde responsie samen met de bashoorn.

Van belang is nu vooral om de instellingen ongeveer goed te krijgen, verder fijntunen komt de komende weken wel, gewoon lekker veel muziek draaien en pielen. Het is overigens een bekend gegeven dat subs doorgaans in eerste instantie veel te luid staan afgesteld, en dat men in de periode erna de sub wel 5-10db zachter zet.

Groetjes Walter

chansig

http://www.lowther.de/subwoofer/ats_atk.asp

Geen idee of er wat nuttigs staat en ws had je dit ook al gelezen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Als je speakers full range spelen is de tip de cross-over naar 40 a 50 hz een hele goeie.
Nu met de fase aan de gang.
Want die staat niet op 0.
Is dat bewust gedaan?

phy

Quote from: chansig on August 16, 2017, 15:30:27
http://www.lowther.de/subwoofer/ats_atk.asp

Geen idee of er wat nuttigs staat en ws had je dit ook al gelezen.

Gr. Hans
Ja dat had ik ook al gelezen en ik las er iets van 70 hertz dus had ik de freq daar op gezet
Maar dat was dus te hoog in samenwerking met mijn luidsprekers
Ik had het ook niet goed begrepen
Het was in dit specifieke geval op 70 hertz gezet in deze link gewoon om een freq. curve te laten zien

phy

Quote from: morca on August 16, 2017, 15:33:13
Als je speakers full range spelen is de tip de cross-over naar 40 a 50 hz een hele goeie.
Nu met de fase aan de gang.
Want die staat niet op 0.
Is dat bewust gedaan?
Nou ik heb eigenlijk op het gehoor en met muziek gedraaid tot ik de meeste bas hoorde
En hem daar op laten staan maar dat heb ik alleen gedaan en dat is best moeilijk.
Ik ga de 50 hertz tip van contour nog uitvoeren met 2 personen
Ik moet nu de luidspreker naar voren schuiven om de sub af te stellen
En die moet eigenlijk op precies dezelfde plaats blijven staan ben ik achter gekomen
Ik zag dat er ook subwoofers met afstandbediening bestaan en ik begrijp nu waarom.

Contour

Deze hoornsub gebruikt de wanden en vloer als verlening van de hoorn, dus die moet echt in de hoek staan.

phy

Quote from: Contour on August 16, 2017, 17:49:56
Deze hoornsub gebruikt de wanden en vloer als verlening van de hoorn, dus die moet echt in de hoek staan.
Ja dat klopt die blijft ook staan maar ik moet de een fulrange speaker verplaatsen
Die staat voor de sub

phy

Moet zo'n sub trouwens in de buurt van de speakers staan of mag hij ook aan de andere kant van de kamer?

Contour

Ik zou hem zeker links of rechts achter de speakers zetten, dus niet aan de andere kant van de ruimte.


chansig

Kan goed uitpakken. Toen ik 4 subjes had stond er 1 naast de speaker. De rest verspreid door de kamer. Waarvan 1 in de serre drie meter acher de speaker.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ik gebruikte ze ook meer om problemen in het laag aan te pakken. Mogelijk dat deze insteek het anders maakt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

phy

Wow 4 subs hoe heb je dat ooit afgeregeld gekregen  :o
Ik vind 1 al best lastig

chansig

Mensen met verstand van zaken laten.helpen. :D En de inzet van meten en een dsp.

Alleen was het me nooit gelukt. Waren ook meer woofers dan subs.  Ging uiteindelijk tot 30 Hz. Genoeg volume en rete strak. Mis op momenten dit laag nog wel eens. Zeker bij muziek die erom vraagt.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.