Akoestiek-thuis: 9 zelfbouw-ontwerpen van QRD's met gevouwen segment

Started by Knor, August 15, 2017, 15:33:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bert stoltenborg

Quote from: Knor on August 17, 2017, 19:42:01

En eerlijk gezegd kwam ik in 15 jaar ook maar één persoon tegen die van diffusie afzag wegens de sonische "consequenties"...

Wie dan?
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: Jumping Jack on August 17, 2017, 21:36:20
Tingsha was vroeger ook importeur van transmission audio speakers met een dipole ribbontweeter (Toine, jij had die ook dacht ik?) nu hebben ze blijkbaar zelf een eigen speakerlijn die er wel erg goed op lijkt.
Klopt, ik had Transmission Audio monitors, en ze waren heel goed!
Ik liep echter weer tegen Apogee aan... :)
En de monitors komen nu bij m'n broer tot zingen. Anders zou ik ze vast via een forum hebben verkocht, met een verkoopprijs die gebaseerd was op de dealer-inkoopprijs....
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: bert stoltenborg on August 17, 2017, 23:11:45
Wie dan?

Dat was nog best een bijzondere situatie en ervaring, Bert.
De oudste klant die ik in alle  jaren heb gehad bovendien: een man van ver in de tachtig, die op een niet al te grote slaapkamer luisterde naar iets dat al heel prachtig klonk.
Ik hoorde een leven van ervaring met audio, en de geluidservaring op dat kamertje zit nog in mijn top-10.

In die context bracht diffusie hem teveel directheid in het geluidsveld.
Ik begreep hem ook helemaal in zijn motivatie dat helemaal niet nodig te hebben... :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.


Knor

Quote from: morca on August 18, 2017, 10:06:55Toine ?
Welkom terug en goeie sticky.
Gefeliciteerd!!.
Ik zal de link vd week even in het meettopic plaatsen naar dit topic
Top dankjewel.!!

Bedankt, maar...
Ik ben geloof ik nooit weggeweest, toch?  :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.


WilliamB

Bedankt voor het delen. Mooi project om mijn laagprobleem aan te pakken  ^^
SET 1- Marantz PM11s1 / SA11S1 / Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, Tempo 6, Spark 5, Celsius /Marantz SR8012 /Sony vpl-vw590es isf /SVS PC13 ultra / Zidoo z1000 pro
SET 2- Marantz PM7004 / Teac NT-505 / Rega P3 / Dynaudio Focus 160

LS2

Quote from: WilliamB on August 19, 2017, 22:15:49
Bedankt voor het delen. Mooi project om mijn laagprobleem aan te pakken  ^^

Is dit een knuppel in het hoenderhok?
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

WilliamB

SET 1- Marantz PM11s1 / SA11S1 / Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, Tempo 6, Spark 5, Celsius /Marantz SR8012 /Sony vpl-vw590es isf /SVS PC13 ultra / Zidoo z1000 pro
SET 2- Marantz PM7004 / Teac NT-505 / Rega P3 / Dynaudio Focus 160

LS2

Quote from: WilliamB on August 20, 2017, 01:26:05
Nee hoor niet mijn bedoeling.
Ok.
Hoe wil je je laagprobleem daarmee aanpakken dan? De grootste uitvoering heeft de volgende karakteristieken:
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Rob_Dingen

Quote from: LS2 on August 20, 2017, 09:02:18
Ok.
Hoe wil je je laagprobleem daarmee aanpakken dan? De grootste uitvoering heeft de volgende karakteristieken:

Niet dus.
Het werkgebied staat toch vermeld.

Rob

HTip

Quote from: LS2 on August 20, 2017, 09:02:18
Hoe wil je je laagprobleem daarmee aanpakken dan?
Laagproblemen pak je aan met tubes, paneel- en/of lattenabsorbers. In de downloadsectie staan voorbeelden, rekenmodules en bouwplannen. In de documentatie kijk je bij basstraps.

Diffusie gaat je niet helpen in het laag.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Dirk

Quote from: HTip on August 20, 2017, 11:02:09
Laagproblemen pak je aan met tubes, paneel- en/of lattenabsorbers.

of je bouwt gewoon een absorber met (een stevig volume aan) opencellig materiaal, die is dan niet zo specifiek afgestemd, maar wel heel doeltreffend ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea


WilliamB

Quote from: HTip on August 20, 2017, 11:02:09
Laagproblemen pak je aan met tubes, paneel- en/of lattenabsorbers. In de downloadsectie staan voorbeelden, rekenmodules en bouwplannen. In de documentatie kijk je bij basstraps.

Diffusie gaat je niet helpen in het laag.
Bedankt voor de tips heren  :headbanging:
SET 1- Marantz PM11s1 / SA11S1 / Auralic Altair G1 / Audio Physic Scorpio 25, Tempo 6, Spark 5, Celsius /Marantz SR8012 /Sony vpl-vw590es isf /SVS PC13 ultra / Zidoo z1000 pro
SET 2- Marantz PM7004 / Teac NT-505 / Rega P3 / Dynaudio Focus 160

Knor

De openingspost van dit topic is zojuist door mij aangepast, vanwege een uitgebreide update van de diffuserreeks...
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=164748.msg3073277#msg3073277
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Sjaak_Banaan

Thanks, nog eens lezen dan. :)

Zie trouwens dat je het filmpje zelf host?
Misschien handig om deze op YouTube te plaatsen, mijn FireFox gaf 'm zo ook niet weer, enkel het geluid.
Na het downloaden werkte die trouwens wel, leuk om terug te kijken... enne, voor hen die het willen gaan proberen, een tacker is een handig alternatief voor schroeven. ;)
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on December 27, 2017, 18:09:56
Thanks, nog eens lezen dan. :)

Zie trouwens dat je het filmpje zelf host?
Misschien handig om deze op YouTube te plaatsen, mijn FireFox gaf 'm zo ook niet weer, enkel het geluid.
Na het downloaden werkte die trouwens wel, leuk om terug te kijken... enne, voor hen die het willen gaan proberen, een tacker is een handig alternatief voor schroeven. ;)

Dank voor de tip Sjaak. Het filmpje staat al die tijd ook al op youtube, maar de links op m'n site zijn nog niet aangepast.
Bij mijn Firefox voor windows en op Android werkt het trouwens wel prima, vandaar dat me niets is opgevallen...

Dadelijk maar even de links veranderen De links zijn aangepast...  ;)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Ik heb een nieuw video-handboek gemaakt voor zelfbouwers die folded-well diffusers willen bouwen.

Part-1 (pre-drilling & side element)
https://youtu.be/p7VilDwfb-A

Part-2 (back wall)
https://youtu.be/Mc7An_mYI98

Part-3 (end assembly)
https://youtu.be/xAcPYp_-Qv4

Part-4 (optional strip for wallmount)
https://youtu.be/9k_6bf1CCJE

Er is ook nog een timelapse video voor een "snel" inzicht... :)
110 minuten teruggebracht tot minder dan 4 minuten:
https://youtu.be/BWgdpe59M-E
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Struis

Wow, nu net ik met een goede vriend begonnen waren met kijken naar acoustiek en ons hetzelfde af vroegen.. Kunnen we het niet zelf, en hoe dan? En als we gewoon een microfoon gebruiken om de delay te meten, kunnen we dan zelf niet experimenteren.

Fantastisch, dank je wel Knor! Hier ben ik heel blij mee!
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.