Akoestiek-thuis: 9 zelfbouw-ontwerpen van QRD's met gevouwen segment

Started by Knor, August 15, 2017, 15:33:07

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Knor

Als voormalig bouwer en leverancier van WaveWeaver diffusers had ik in dit topic oorspronkelijk een viertal gratis ontwerpen van diffusers met gevouwen diep segment geplaatst.
Ten behoeve van geïnteresseerde zelfbouwers.



De reden om dit alles te delen was en is nog steeds, dat akoestische diffusers in NL en B niet langer betaalbaar worden aangeboden.
Terwijl 14 jaar van persoonlijke ervaring wel heel duidelijk heeft aangetoond hoe zinvol ze kunnen zijn voor de serieuze liefhebber.

Recentelijk heb ik een geheel herziene diffuserreeks, nu met 9 verschillende ontwerpen, online gepubliceerd.
De segmentbreedte van de ontwerpen varieert tussen 36 en 98 mm.
Er kan zo aan elke denkbare diffuserbehoefte worden voldaan.
Vanzelfsprekend bied ik dit alles nog steeds gratis aan!

Tegelijkertijd heb ik de webpagina rondom deze "folded-well diffusers" of FWD grondig herzien.

Allereerst natuurlijk door degelijke algemene achtergrondinformatie en specificaties te verstrekken, maar ook door model-gerelateerde informatie.
Daarnaast heb ik een keuzehulp toegevoegd, die de zelfbouwer helpt om de juiste diffuser op de juiste locatie in te zetten.
Er is tevens het aanbod om bij twijfel persoonlijk advies te verlenen.
Verder kun je via deze pagina alle bouwtekeningen plus de universele assemblage-instructies downloaden.
Tenslotte is er een instructiefilmpje gemaakt, waarin de assemblage van een FWD wordt getoond.

Kortom: een mooi "kerstpakket", maar dan na Kerstmis...

Deze webpagina is onderdeel van m'n ReadScapes website.
Klik voor de vernieuwde webpagina: https://dngmns.home.xs4all.nl/fwd.html
Er is overigens ook een Engelse versie beschikbaar van al het bovengenoemde materiaal.

Ik wil er voor de duidelijkheid nog maar eens op wijzen dat ik geen commerciële belangen (meer) dien!
Eind 2014 ben ik gestopt met zakelijke activiteiten (SoundScapeS), maar bloed kruipt toch waar het niet gaan kan.
En dus ben ik onverminderd doorgegaan met het vrijblijvend delen van kennis, ervaring en informatie.

Veel plezier ermee... :)

EDIT: een videohandboek voor zelfbouw is inmiddels ook online gezet.

Part-1 (pre-drilling & side element)
https://youtu.be/p7VilDwfb-A

Part-2 (back wall)
https://youtu.be/Mc7An_mYI98

Part-3 (end assembly)
https://youtu.be/xAcPYp_-Qv4

Part-4 (optional strip for wallmount)
https://youtu.be/9k_6bf1CCJE

Er is ook nog een timelapse video voor een "snel" inzicht... :)
110 minuten teruggebracht tot minder dan 4 minuten:
https://youtu.be/BWgdpe59M-E
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Gijs82

Bedankt voor het delen, gaan we eens bekijken. Kan een mooi winterproject worden  :clapping:
Marantz SR7008 - Sony UBP-X800 - Sony PS5 - B&W CM serie - JVC X500 - Klipsch R-115SW

Mijn HomeCinema

denoontje

Mooi, ga ook weer eens neuzen op de site. Thx


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

chansig

Mooie site...goed dat het weer te lezen is.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Valkyrie

Top! Nu kan ik mij verder inlezen in de wereld van de akoestiek! :thumbs-up:
Super bedankt!! :pompom:
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

maximus79

Wow, echt geweldig dat je deze informatie deelt.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Sjaak_Banaan

Wat aardig dat je de tekeningen zo deelt, ik heb best nog wel wat PB-tjes gehad met de vraag waar de tekeningen vandaan kwamen.
Nu kan ik ze zo doorverwijzen en hoef ik geen 'nee' meer te verkopen. :)

Destijds heb ik je volledige website gedownload, dus mocht je nog info missen, dan heb ik het mogelijk nog.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Internet-of-music

Mooi en makkelijk te bouwen! Enig idee hoe deze zijn in vergelijking met de BBC-Diffusors?
NCore based Class D amplifiers

Franky P.

Geweldig! Ik miste de info al en vond het jammer dat deze schat aan informatie verloren ging.
Regelmatig wordt er nog naar verwezen in de verschillende bouw-topics
Top dat het nu weer beschikbaar is!  O0
Cheers!

stevieB

Fantastisch dat dit beschikbaar is! Hartelijk dank; ik kan voorlopig weer vooruit [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Under construction.....

HTip

Mooi dat je kennisbank, waar je zoveel tijd in hebt gestoken en waar wij allen zoveel aan hebben (gehad), weer online is. Super! :worship:

Ga je de referentie-pagina met sommige van je projecten nog op je nieuwe site plaatsen?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

solitaire

Ah yes, zo'n veelomvattende bron van info wordt zeer op prijs gesteld :exclamation:

Hartelijk dank daarvoor.




soli
Hinterm Horizont geht's weiter.

Knor

Quote from: HTip on August 16, 2017, 20:49:27Mooi dat je kennisbank, waar je zoveel tijd in hebt gestoken en waar wij allen zoveel aan hebben (gehad), weer online is. Super! :worship:
Ga je de referentie-pagina met sommige van je projecten nog op je nieuwe site plaatsen?

Nee, alle verwijzingen naar de zakelijke aspecten van vroeger zijn (moesten) weg. Alleen de vrije info is gebleven.
De enige uitzondering is dat het beeldmateriaal, dat voor een deel van de klanten destijds afkomstig was, is gebleven in albums. Zoals de reportage van de bouw van die grote dedicated ruimte in een tuin.

In feite is er nu meer info beschikbaar dan vroeger: rekenmodules, uitgewerkte ontwerpen van basstraps en diffusers, instructies voor bouwers -- dat wilde ik vroeger natuurlijk niet allemaal verklappen. En nu dus die vier diffuserontwerpen -- niet exact dezelfde van toen, maar wel bijna bijna, want slechts minieme maatverschillen.
Ze mochten niet identiek zijn aan de oude WaveWeavers, maar verder is die bouwwijze niemands speciale eigendom...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: Sjaak_Banaan on August 16, 2017, 15:11:14
Wat aardig dat je de tekeningen zo deelt, ik heb best nog wel wat PB-tjes gehad met de vraag waar de tekeningen vandaan kwamen.
Nu kan ik ze zo doorverwijzen en hoef ik geen 'nee' meer te verkopen. :)

Destijds heb ik je volledige website gedownload, dus mocht je nog info missen, dan heb ik het mogelijk nog.

:)
Nee, je hoeft je nu van mij niet meer in te houden...

Zelfbouw loont met diffusers heel erg.
Met een paar tientjes mdf en de nodige tijd om te bouwen blijkt er nog heel wat moois aan het geluidsveld toegevoegd te kunnen worden, in een ruimte die al over goede nagalm-eigenschappen beschikt. Eenvoudige zelfbouw diffusers moesten wat mij betreft weer binnen bereik van zelfbouwers kunnen komen en ook van mensen met een aards budget.
De nieuwe eigenaar houdt niet van zelfbouw, dus daar zou het niet vandaan gaan komen. Vandaar mijn actie, die ook een beetje protestactie is...

Ja, ik heb uiteraard alle oude content kunnen behouden, want ik was er tot de laatste dag van online-zijn zelf voor verantwoordelijk.
Alleen had ik nooit verwacht dat "informatie laten verdwijnen" het doel was van degene die toen alles van me overnam...  :nopompom:
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: iom-cc on August 16, 2017, 16:20:54Mooi en makkelijk te bouwen! Enig idee hoe deze zijn in vergelijking met de BBC-Diffusors?

Deze bbc-diffuser heeft ook al heel lang een eigen pagina, en de wijze waarop je 'm berekent in elk gewenst oppervlak: https://dngmns.home.xs4all.nl/rb_prd.htm

Het betreft dan een PRD (Primitive Root diffuser), niet een QRD.
Vergelijken is weliswaar mogelijk, maar niet altijd zinvol.

Ze werken in erg verschillend uit, dat is een feit. Ik heb met beide typen (PRD en QRD) uitgebreid geëxperimenteerd in verschillende settings, en geef bijna altijd de voorkeur aan QRD-diffusers.
In kleinere ruimtes kunnen PRD-diffusers een beetje overdreven uitwerken, waardoor het geluid erg "gecomprimeerd" over kan komen. Zoiets als een "verkleind" geluidsbeeld, maar wel compleet en overvol van detail. Alsof je naar een klein tv-tje zit te kijken met wel een fraai en knetterscherp beeld.

QRD-diffusers bouwen het ambiënte geluidsveld mooier uit. PRD-diffusers lijken veel sterker het directe geluidsveld te beïnvloeden.
Ik maakte het zelden mee dat dit gewenst is, maar in een opstelling met dipolaire luidsprekers op grote afstand voor een wand kunnen ze op die wand goed uitpakken. Kortom, bij 1 op de 500 liefhebbers of zo. Ik heb het ook meegemaakt dat iemand 117 RPG-skyline diffusers (ook PRD's, maar uit piepschuim) bestelde voor het plafond van zijn thuisbioscoop (gelukkig niet mijn idee en voorstel!). Ze drukten het geluid van die prachtige hoge ruimte compleet omlaag. Ze hebben er 3 maanden gehangen en waren toen binnen 2 weken allemaal weer verkocht...

Ik denk natuurlijk dat je de meeste ervaring opdoet, als je van elk type enkele diffusers bouwt, waarmee je thuis kunt experimenteren.

Maar om je vraag direct te beantwoorden: ik zou erg oppassen met PRD-diffusers, terwijl je nooit hoeft op te passen met QRD-diffusers. Die werken altijd goed uit.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: HTip on August 16, 2017, 20:49:27Ga je de referentie-pagina met sommige van je projecten nog op je nieuwe site plaatsen?

Ik bedacht me nog wel: jouw projectiewand, met de geïntegreerde absorptiemodules voor het laag, heb ik verwerkt in de download over paneelabsorptie.
De maten van zulke wanden lopen nooit ver uiteen op verschillende plekken, en daarmee is dat unieke ontwerp van je projectiewand tegelijk ook tamelijk universeel toepasbaar!

Terwijl ik nu de artikelen aan het herschrijven ben voeg ik nog weleens iets toe, maar het is meestal al compleet -- ik had destijds geen half werk gedaan...  ;)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

HTip

Quote from: Knor on August 16, 2017, 22:11:06
Ik bedacht me nog wel: jouw projectiewand, met de geïntegreerde absorptiemodules voor het laag, heb ik verwerkt in de download over paneelabsorptie.
De maten van zulke wanden lopen nooit ver uiteen op verschillende plekken, en daarmee is dat unieke ontwerp van je projectiewand tegelijk ook tamelijk universeel toepasbaar!
Leuk om te zien dat mijn ontwerp bruikbaar is voor iedereen met een zelfde idee.

Quote
Terwijl ik nu de artikelen aan het herschrijven ben voeg ik nog weleens iets toe, maar het is meestal al compleet -- ik had destijds geen half werk gedaan...  ;)
Understatement van het jaar. Jouw kennisbank was voor mij al een referentie, met de nieuwe toegevoegde artikelen en rekenmodules, is het voor mij dé referentie voor iedereen die serieus met akoestiek wil bezig zijn.

Ik zal kijken of ik de links naar jouw oude site die ik gebruikt heb kan vervangen voor de nieuwe.

Vind het echt super dat je dit allemaal openbaar hebt gemaakt!!

Edit: Het zou goed zijn om dit topic sticky te maken...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

bert stoltenborg

Niet om Knor al te zeiken, die probeert alleen maar te helpen, maar realiseer je dat dit soort middelen nogal wat consequenties heeft waarvan de wenselijkheid discutabel is. Je steekt een hoop tijd en moeite in iets dus weet waaraan je begint.  :smile:
Ik bazel maar wat.

Knor

Quote from: bert stoltenborg on August 17, 2017, 13:18:12
Niet om Knor al te zeiken, die probeert alleen maar te helpen, maar realiseer je dat dit soort middelen nogal wat consequenties heeft waarvan de wenselijkheid discutabel is. Je steekt een hoop tijd en moeite in iets dus weet waaraan je begint.  :smile:

Niet om Bert af te zeiken, maar het is wel een beetje jammer dat de nuance wordt ontweken door absoluutheden te ventileren.
Wie die leesmoeite wil nemen komt overigens vanzelf in de nuance terecht. Je moet inderdaad weten wat je doet, maar echt spannend is het allemaal niet.
Want het mooiste is: voor een paar tientjes weet je alles zelf, en alles is zomaar omkeerbaar, indien gewenst.

Je steekt een hoop tijd en moeite in het opdoen van ervaringen. Volgens mij een drijfveer ipv een afschrikwekkend vooruitzicht!
En eerlijk gezegd kwam ik in 15 jaar ook maar één persoon tegen die van diffusie afzag wegens de sonische "consequenties"...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Quote from: HTip on August 17, 2017, 11:12:34Ik zal kijken of ik de links naar jouw oude site die ik gebruikt heb kan vervangen voor de nieuwe.
Vind het echt super dat je dit allemaal openbaar hebt gemaakt!!
Edit: Het zou goed zijn om dit topic sticky te maken...

Alle links naar de vroegere SoundScapeS site komen nu uit bij de nieuwe eigenaar.
Daar ga je weinig wijzer door worden, hoogstens veel armer! ;)

Ik heb geen idee wat "sticky maken" van een topic is, maar het zal wel goed zijn als jij het voorstelt...
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

HTip

Quote from: Knor on August 17, 2017, 19:44:27
Alle links naar de vroegere SoundScapeS site komen nu uit bij de nieuwe eigenaar.
Daar ga je weinig wijzer door worden, hoogstens veel armer! ;)
Klopt! En de diffusers heten niet eens meer WaveWeaver...

Quote
Ik heb geen idee wat "sticky maken" van een topic is, maar het zal wel goed zijn als jij het voorstelt...
Dan staat je topic altijd bovenaan de pagina en is dan makkelijk te vinden voor iedereen. Misschien dan alleen de topicnaam aanpassen in "akoestiek thuis" of iets dergelijks ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HTip

Quote from: chansig on August 17, 2017, 20:07:47
Wie is nu de nieuwe "eigenaar" ?

Gr. Hans
Tingsha Audio. Als je naar de vroegere website van Toine gaat kom je daar automatisch uit. Directe links naar artikelen van Toine resulteren in een foutmelding op die site.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

chansig

En dat is dan weer een onderdeel van Rhapsody ? Vaag.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Jumping Jack

Tingsha was vroeger ook importeur van transmission audio speakers met een dipole ribbontweeter (Toine, jij had die ook dacht ik?) nu hebben ze blijkbaar zelf een eigen speakerlijn die er wel erg goed op lijkt.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs