AKG K-702/712 (alternatieven?) + evt koptelefoonversterker

Started by T_I, August 8, 2017, 13:56:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

T_I

Hallo,

Na jaren m'n Sennheiser HD-450 te hebben gebruikt als koptelefoon op het werk wil ik 'm toch vervangen (het kussen in de hoofdband valt uit eklaar). Volgende week ga ik bij Bax luisteren naar een AKG K-702/712 en vroeg me af welke alternatieven ik nog meer zou moeten beluisteren.

Ik zoek een hoofdtelefoon met een neutraal geluid (heeft de Sennheiser niet, weet ik), die goed zit (over-ear), lang comfortabel zit en binnen budget. (ondergrens 200, bovengrens +- 300 euro) Afneembare kabel is een pre, maar geen must.

Daarnaast vraag ik me af of een koptelefoonversterker toegevoegde waarde heeft. Op dit moment luister ik voornamelijk via mijn telefoon naar muziek die vanuit huis gestreamt wordt in (16-24 bit) flac formaat. Luisteren via de Tab S2 tablets is ook een optie, maar die prutsers hebben de conector net iets dieper liggen. (de vervangen connector van de HD-450 past net niet)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

paaj

Verterker en DAC heeft wel zin met de AKG's. hoeft niet zo duur, de Objective2 van o.a. JDS Labs doet het voortreffelijk en is nog draagbaar ook.

Bekende alternatieven zijn de Beyerdynamic serie (DT880/990) en toch Sennheiser (HD600/650). Die zou ik zeker niet afserveren omdat ze minder neutraal zouden zijn. Die klinken juist heel natuurlijk vind ik. Ook deze doen het goed met de O2 versterker.

Verder kom je bij de meer exotische orthodynamische dingen uit,  HifiMan, Mr Speakers etc.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C2

fasteddie

Philips Fidelio X2?
Niet geheel neutraal, maar goed klinkt als een huis!

Aangeschaft voor 182euro

Versterker voor in huis BMC puredac! Zie de markt....perfecte combinatie

Roksan

Philips kan ik zeker aanraden. Is inderdaad niet neutraal maar klinkt wel errug lekker. Ik speel op een Ifi en dat matched goed met de Philips. Heb ook een Audeze LCD 2 gehad. Maar de Philips bleef. Niet dat de Philips beter is. Maar het prijs verschil was dusdanig dat ik de X2 hield.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

garmtz


T_I

Ik zal de Beyerdynamic's en de Sennheiser's zeker meenemen in de vergelijking. (die hebben ze hangen, dus dat scheelt) Als ik op de reviews (https://homestudiobasics.com/akg-k702-vs-k712-two-big-differences/ en https://homestudiobasics.com/the-sennheiser-hd-600-review-gold-standard/) af zou moeten gaan ben ik heel benieuwd naar de verschillen tussen de K-712 en de HD-600. Niet alleen kwa geluidskwaliteit, maar of mijn apparaten er mee overweg kunnen het draag comfort.

Qua versterkers hebben ze de genoemde versterkers niet. Zijn er mensen met ervaring met de M-Audio Bass Traveler en de Behringer MA 400? (Zo ja, hoe zijn die ervaringen?)
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

chansig

Qua versterking: Ifi, Fiio A5 of mont blanc. Ws is mijn SPL verkocht..maar dat is een hele serieuze versterker. Maar ook weer een andere prijsklasse (nieuw 650 euro).

Verschillende hoofdtelefoons gehad..maar de Hifiman die Garmtz opert, is zeker een serieuze optie in deze prijsklasse. Daarnaast lees ik ook positieve verhalen over de Focal Classic.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Op MP staat een Hifiman te koop. Verkoper komt uit Baarn. Hij wilt hem voor 150 euro weg doen. Ik denk dat er nog wel een 15 euro af te krijgen is... :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

bmateijsen

"De echte Hifi-'man' KENT niet zonder een Hifiman!"

"Dat zeg ik! Hifiman!" :D

T_I

Bedankt voor alle tips en na het beluisteren van de AKG K-702. K-712 PRO, Sennheiser DM 600 en de Beyerdynamic 770, 880 en 990 is dit 'm geworden:



Vergeleken met de 712 klonk de 702 iel. Bij de HD600 viel het me op dat bij kort dragen ik al druk voelde boven m'n oren (niet comfortabel) en ik de bas boemerig en rommelig vond terwijl die bij de K712 strak en netjes was. (bij de 702 leek de bas afwezig) De Beyerdynamic vond ik iets minder rommelig in de bas, maar voor mijn smaak nog te boemerig.

Aan de telefoon kon de 712 niet te hard. Met het volume op maximaal was het nog net te doen en omgevingsgeluid was nog op te vangen mits niet te ver. (dus een collega die iets wil vragen merk je op, de rest een stuk minder ;) )

Ik heb getest met School van Supertramp (m'n standaard test nummer), Toss the Feathers in de Corrs Unplugged uitvoering (In dat nummer vielen de issues in de bas het meeste op, de 'rommelige' koptelefoons konden o.a. de trom niet bijhouden) en Corale van Ludovico Einaudi (album In A Time Lapse). Ergens had ik subtiele verschillen verwacht, maar de K-712 stak met kop en schouders boven de rest uit in mijn beperkte testset.
Met vriendelijke groet,

The Insane
Stereo'tje

garmtz

Quote from: T_I on August 17, 2017, 13:15:21
Bedankt voor alle tips en na het beluisteren van de AKG K-702. K-712 PRO, Sennheiser DM 600 en de Beyerdynamic 770, 880 en 990 is dit 'm geworden:

Niet verwonderlijk... Gefeliciteerd met je keuze!

fasteddie

Recentelijk ook de K-712 PRO tweedehands aangeschaft....speel af op BMC koptelefoonversterker...zeker een heerlijk phone....geen spijt van, niet in de laatste plaats door het draagcomfort :clapping: