Zogenaamde verdubbelaars.

Started by KayaRahnee, August 5, 2017, 11:53:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dirk

je BS-filter wat bijstellen ;) 
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Former member 78


Richi

Hypex nCore voldoet volgens mij ook aan de 'verdubbel' specificatie. Misschien wel alle klasse D versterkers vanwege hun opbouw.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

clicquot

Quote from: KayaRahnee on August  6, 2017, 22:30:38
Heb ik niet geschreven hé, is een citaat uit een verhaal wat ik ooit ben tegengekomen.

Misschien dan alles in z'n context lezen *zen*  ;)

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Kingpin

Quote from: cz79 on August  7, 2017, 14:30:47
Krell KAV300i  :D
Die kan maar max 4 ohm dips aan, max 3 dan houd het op (dat was ook hun filosofie voor dit type meen ik), zeker niet zoals z'n grote beroemde broers die 1 ohm of zelfs lager aankunnen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

CZ79

Klopt helemaal maar bij 8 en 4 ohm is het wel een 'verdubbelaar'.
En dips naar 1.5Ohm  trekt de amp ook wel maar niet al te lang (getest met een set Martin Logans)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

buizesmurf

Bij highendaudio.nl staan een paar einversterkers die dat volgens de aangegeven specificaties kunnen.
Pass,Krell,ML,enz.....meestal prijzige beestjes met bijbehorend gewicht.....
Dacht te menen dat bij een buizeversterker het juist omgekeerd is,iets meer vermogen bij 8 dan bij 4 ohm,maar zeker geen verdubbeling.

Kingpin

Bij een buizenversterker, in tegenstelling tot een transistor versterker, zal het uitgangsvermogen gelijk blijven ongeacht welke uitgangsweerstand je kiest (4, 8 of 16ohms), waardoor de 8 ohm aansluiting een hogere haalbare uitgangsspanning heeft maar ook een kleiner vermogen behaald om stroom te leveren. Bij de 4 ohm aansluiting kan de versterker meer stroom leveren bij een lagere impedantie.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

RonK.

https://www.hifi.nl/artikel/25806/Monrio-lanceert-zijn-krachtigste-versterker-welkom-MC207-NC.html

Specificaties Monrio MC207-NC

Max. vermogen aan 8 Ohm: 140 Watt per kanaal
Max. vermogen aan 4 Ohm: 280 Watt per kanaal

THD bij 1 kHz en 8 Ohm: 0,03%

Frequentiebereik: 10 Hz tot 100 kHz (+/- 0,01 dB, 8 Ohm

Afmetingen: 438 (breedte) x 94 (hoogte) x 377,5 (diepte) millimeter
Gewicht: 15 kilogram

jossie

Bij normale muziek zit er altijd een ruime marge tussen continu vermogen en piek vermogen. Daarom hoeft een versterker niet met dubbele cijfers te komen op de meetbank om in de praktijk probleemloos lage impedanties (met muziek) aan te kunnen. En zo heel erg is het niet als hij ooit een keer een paar Volt eerder clipt bij hoge belasting.

De vraag is dus meer of de elektronica 'ingrijpt' zonder dat we daar een idee van hebben (of dat menen te horen). Vroeger (en nog steeds) werd dat vrij cru geregeld in de eindtrap door lokaal de maximale stroom door de torren te begrenzen tot een maximale waarde. Als je bij zo'n eindtrap dan een te lage belasting te hard aanstuurt grijpt dat circuit in. Dat zie je niet, het is mogelijk hoorbaar maar moeilijk denk ik. Voordeel bij PA eindtrappen: maakt niet uit wat je doet, je houdt geluid en zelfs bij voortdurende kortsluiting blijft de versterker heel.

Veel AV receivers gebruiken een wat andere truc. Die grijpen in door de stroom wel te meten in de eindtorren (enkelzijdig overigens vaak) maar niet lokaal in te grijpen. Als het te gortig wordt (en dat beslist de microprocessor) schakelt hij de eindrelais af. Ook cru en vonken trekkend in de relais (ook niet ok) maar zolang de relais dus niet afvallen wordt er dus ook niet ingegrepen. Dan rest dus de versterker module/en of de voeding.

Dan rijst de vraag dus of de module an sich qua ontwerp wel in staat is om te verdubbelen. De voeding hoeft dat niet te kunnen, dat is op zich wat onzinnig. Als muziek een crest factor heeft van ongeveer 6 dB (1:4) kan een 100 Watt/8 ohm versterker met muziek wel 2 Ohm dips aan.

Het ontwerp dan maar bekijken. Gemeten is een ordinaire/prima versterker van Onkyo, de TX-SR608.

Ik heb gemeten op normaal luistervolume van gemiddeld één watt. Bijgaand plaatje ongeveer de meetresultaten.

Totaal vermogen gemeten:

7 Ohm:       0.52 Watt
3.5 Ohm:    1.05 Watt
1.75 Ohm:  1.98 Watt

Met wat foutenmarge in de metingen etc. heeft deze Onkyo niet echt problemen met lage impedanties.

Ik kan weinig redenen bedenken om van een muziek versterker (voor thuis) te eisen dat vermogens verdubbelen op de pijnbank.


Omni !

Dura

Die van mij (zie sign) voldoet er totaal niet aan geloof ik:

Continuous Output Power (ref. 20Hz - 20kHz, rated THD) 8 ohm: ≥150W
4 ohm: ≥150W

Gelukkig ben ik wel heel tevreden met het geluid.

Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

jossie

Quote from: Dura on August  8, 2017, 16:29:18
Die van mij (zie sign) voldoet er totaal niet aan geloof ik:

Continuous Output Power (ref. 20Hz - 20kHz, rated THD) 8 ohm: ≥150W
4 ohm: ≥150W

Gelukkig ben ik wel heel tevreden met het geluid.



Toch wel, NAD geeft op:

Dynamisch vermogen 8 Ohm 160 Watt
Dynamisch vermogen 4 Ohm 350 Watt

Hij geeft zelfs meer op 4 Ohm!

De 2 x 150 Watt (continu) zal ongeveer de continu begrenzing van de voeding zijn. Met muzieksignalen haal je het dubbele in de lijn van mijn posting.  In 2 Ohm geeft NAD dynamisch ook 350 Watt. Dat zal begrenzing van de maximale stroom door de torretjes zijn. Het moet uiteindelijk ergens ophouden nietwaar.
Omni !