Advies gevraagd nieuwe mediaspeler

Started by Franky P., August 3, 2017, 23:20:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Franky P.

Beste mensen,

Graag jullie advies.
Ik zoek een media player die het volgende kan
-via netwerk van NAS spelen
-1080p (4K hoeft niet en 3D is leuk maar niet essentieel)
-Dolby trueHD (en daarmee ook Atmos) weergeven
-Mooie makkelijke user interface
-Moet wel nieuwste formaten kunnen afspelen.
-Fysieke bluray hoeft niet, daar gebruik ik een aparte speler voor

Ik kom er niet goed uit. Ik zie heel vaak de "leading" mediaspelers langskomen, te weten:
Egreat A10, Himedia Q10, Zidoo X9s, Zappiti, Nvidia Shield
Waar ik tegen aan loop, is dat elk topic dat specifiek over zo'n speler gaat, vaak 30 pagina's lang is, waarvan 90% voor m'n gevoel vol staat met alle bugs, problemen, de een die er niet tegenaan loopt, de ander wel, er komt weer een firmwareupdat dit dat, wel verholpen, nieuwe bugs etc etc
Geen enkel topic kan kort en bondig een overzicht geven waarom je welke speler zou moeten kopen, in 1 pagina.
Zal missch aan mij liggen, maar ik kom er niet goed uit.
Ik zou het een goed teken vinden als er een nieuwe speler uitkomt die alles "vreet", waarover een topic wordt geopend en dat dat topic dan bij de 3 pagina's blijft steken, met als conclusie: dit is speler X, hij doet wat je verwacht. punt.

Kijkend naar mijn lijstje hierboven: dan komen er missch nog meer in aanmerking (b.v. Mede8er Med800X3d?)
Wie kan me adviseren hierover? of moet ik het missch bij bluray houden.
schijfje er in, op play drukken en go

Ik hoor graag jullie advies
Mvrgr
Frank

Hippel


RonG

Mis de Dune nog in je lijstje, doet ook alles wat je opsomt.,

De een hier zweert op een Q10, de ander op een Nvidia Shield en weer een ander op een Dune, is dus lastig te adviseren.
Heb een Dune Solo 4K in de HT en een Zidoo x6 pro in de woonkamer met Kodi. Deze laatste ga ik vervangen voor denk ik of een Dune Solo lite of een Zappiti 4K HDR mini.

Gezien je wensen zou een Mede8er ook al goed zijn, heb deze ook gehad en vond het een geweldige speler, zeer gebruiksvriendelijk. Hoop dat zij snel met een up to date speler ooit komen.

Zweitse

Op Ibood hebben ze nu een aanbieding.
Dune HD Solo 4K Mediaspeler voor € 249,95.
Misschien is dat iets voor je.

Franky P.

Dank Hippel, RonD en Zweitse, ga me eens verdiepen in de Dune!
En misschien beginnen met de Mede8er:)
Mvrgr
Frank

Lucky.L

Als 4k niet belangrijk is,zeker voor de mede8er gaan!
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

Franky P.

Quote from: Lucky.L on August  6, 2017, 16:45:49
Als 4k niet belangrijk is,zeker voor de mede8er gaan!
Dank vd reactie. Ik vind E250 nog best prijzig voor een mediaspeler dus denk dat ik maar eens begin met een mede8er

Sphinkx

Vero4K. 

https://osmc.tv/vero/

Doet alles wat je vereist. Simpele en snelle installatie. Werkt niet op Android maar Linux. Mediaspeler is Kodi software. Ze hebben hun eigen skin maar je kan uiteraard ook een andere skin gebruiken. 5 jaar support beweren ze. Heb er sinds een week 1tje in huis en ben tevreden. Daarvoor had ik een HiMedia Q5. Momenteel speelt hij alles dat ik al heb afgespeeld. Indien je 3D wil ga je wel beter voor een andere box gezien de Kodi speler daar nog problemen mee heeft.

Indien 3D een vereiste is ben je beter af met bv een himedia of Zidoo 9XS of 10X. Die gebruiken nl een externe speler voor 3D.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Hippel

#8
Topicstarter geeft volgens mij aan dat ie juist het liefst een plug & play speler heeft waar alles het uit de doos gewoon meteen doet, en waar hij verder weinig tot geen omkijken aan heeft, althans... zo las ik het. Een linux machine met kodi... is dat absoluut niet. Dat is gewoon de zoveelste eeuwige tweak & upgrade hel die de meeste mensen niet willen.

Sphinkx

Niets van tweak aan moeten doen. Gewoon opstarten. Updaten. Config doen van geluid en netwerk en dat was het. Idem als de 101 andere media boxen. Uiteraard kan je meer er mee doen maar dat is niet noodzakelijk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Hippel

#10
Wat ik nog weet van kodi (of xmbc zo het vroeger heette) dat je er inderdaad uiteindelijk alles wel mee kon, maar... vaak moesten er dan wel weer allerlei 3rd party plugins etc geladen en geinstalleerd worden etc. bijv. om materiaal op de juiste framerate af te spelen (iets wat veel gebruikers geen weet van hebben dat de meeste spelers dat gewoon altijd verkeerd doen, die spelen 24p films af op 50hz etc) had je weer ffmpeg nodig en/of allerlei scripts en code, en dat wijzigde om de week ongeveer van versie. Ondanks de belofte dat het alles-in-1 was, bleef je toch constant bezig om iets te krijgen wat bijv. dune wel direct en goed uit de doos kon... en er was altijd wel iets wat niet goed werkte. Moet zeggen dat ik niet weet hoe goed/compleet kodi nu is zo uit de doos. Maar als ik die vero site bekijk zie ik eigenlijk amper specs van wat het ding kan, en bij het support forum krijg ik het gevoel dat het een experimenteel platform is waar nog weinig goed van werkt en vol met bugs en problemen zit... en ik zag mijn gewraakte ffmpeg ook al ergens voorbijkomen ;)

Dune heeft dan weer andere nadelen, is bijv. weer niet zo goed met dingen als metainfo over de films en series ophalen. Blijft een beetje spartaans, maar als je niet zo van de spiegeltjes en kraaltjes bent, is het wel een pure no-nonsense machine die vooral technisch alles goed afspeelt en afgezien van af en toe een firmware update, alles vreet, alles doet en altijd werkt. Ze proberen ook wel eea met allerlei apps en andere overbodige rommel, maar eerlijk gezegd hoeft dat van mij niet.

Sphinkx

Klopt. Dune speelt gewoon alles af. Maar interface doet mij denken aan Windows verkenner. Bij Kodi en andere heb je meer info over film/serie. Dat mis ik echt wel bij een Dune. Ik ken Kodi al van op mijn gekraakte xbox, toen idd nog xbmc. Was mijn eerste mediaspeler. Dus snap goed wat je bedoeld. Echter is die perfect out of the box bruikbaar tegenwoordig. Maar installeer het op een pc en probeer het. Idd het niet bevalt koop je een dune of dergelijke. Kodi is gratis. Dus vrij om te testen. Hardware is uiteraard niet gratis ;-)


Sent from my iPhone using Tapatalk
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

Hippel

Zelf draai ik al meer dan 7 jaar met Dune, eerst een Base, toen een Prime 3.0, nu een 4K Solo. Daarvoor met een HTPC met Windows Media Center... dat werkte ook best aardig. Daarvoor een 1e gen xbox met inderdaad xbmc :) ben zelf ook niet bang om met wat software etc te rommelen, integendeel, maar met een mediaspeler wil ik uiteindelijk, op het moment dat ik besluit een film of serie te willen kijken, de speler aan kunnen zetten zonder dat je eerst weer dingen moet afstellen, updaten, opstarten, met of zonder toetsenbord of muis... nee, gewoon aanzetten en spelen.  Dat is iets wat de Dune's etc absoluut doen. Maar ook niet veel meer dan dat, en dat is goed ;) ik heb nog steeds het idee dat een Dune-achtige een stuk gereedschap is wat altijd werkt, en een Kodi-achtige een hobby op zich ;) het is inderdaad maar net wat je wilt en wat je zoekt.

denoontje

Dune solo lite komt af en toe via ibood langs voor 100euro. Doet nog 4 k ook, heeft std moviewall achtig programma.
Volgens mij heb je geen normale solo nodig ;-).


Dune d1 2e hands? installeer via pc/mac movie-wal en gaan. Doe ook gewoon al atmos, kan een hard disk in.

Ik heb beide in huis en nog steeds heel blij mee.

Menu's zjn niet catchy, maar daar gaat het mijn inziens niet om.




Christof_G

Ik gebruik sinds kort ook de Vero 4K en ik ben er tevreden van.
Hij start op en je zit direct in Kodi, er komt niets van Linux bij te pas.
Daarna stel je alles in zoals je bij elke mediaspeler doet: netwerk, file shares en je bent vertrokken.

Kodi kan je serieus uitbreiden of je laat het gewoon basic.
Eenmaal je vertrokken bent met Kodi wil je niets anders meer.

En zoals al eerder vermeld, installeer eerst eens Kodi op je pc om te testen:
http://mirrors.kodi.tv/releases/win32/kodi-17.3-Krypton.exe
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Hippel

#15
Nou... ik heb kodi niet zo lang geleden eens op mijn mac mini gezet, want ja, het ziet er gewoon supersexy uit... maar dat was toch niet bepaald een success... zo kreeg ik de auto framerate dus met geen mogelijkheid aan de praat, iets wat m.i. een basisfunctie zou moeten zijn. HD audioformaten was ook niet vanzelfsprekend. Ik denk dat een hoop kodi gebruikers veelal niet weten dat hun software wel 'alles speelt' alleen niet (altijd) correct. Of het boeit ze niet natuurlijk. Een film is een film tenslotte :crazy: En dan krijg je al snel jubelverhalen, en onbegrip over waarom andere mensen dan toch voor zo'n lelijke dune kiezen ;) aan de andere kant, als Oppo een keer kiest om blurays etc direct vanaf smb shares etc te kunnen spelen incl. menu's, dan gaat de dune ook meteen de deur uit hoor :D

RonG

Quote from: Christof_G on August  8, 2017, 20:45:41
Ik gebruik sinds kort ook de Vero 4K en ik ben er tevreden van.
Hij start op en je zit direct in Kodi, er komt niets van Linux bij te pas.
Daarna stel je alles in zoals je bij elke mediaspeler doet: netwerk, file shares en je bent vertrokken.

Kodi kan je serieus uitbreiden of je laat het gewoon basic.
Eenmaal je vertrokken bent met Kodi wil je niets anders meer.

En zoals al eerder vermeld, installeer eerst eens Kodi op je pc om te testen:
http://mirrors.kodi.tv/releases/win32/kodi-17.3-Krypton.exe

Doet deze dan ook HD-Audio via kodi zonder wrapper gedoe etc?

Christof_G

Quote from: RonG on August  8, 2017, 23:14:43
Doet deze dan ook HD-Audio via kodi zonder wrapper gedoe etc?

Ja, rechtstreeks in Kodi.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

denoontje

#18
Quote from: Sphinkx on August  8, 2017, 19:38:58
Klopt. Dune speelt gewoon alles af. Maar interface doet mij denken aan Windows verkenner. Bij Kodi en andere heb je meer info over film/serie. Dat mis ik echt wel bij een Dune.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bij de ibood dune solo lite zit "my collection":

quote van de site:
Uniek aan deze deal is dat je direct een levenslange licentie voor MyCollection meegeleverd krijgt (gewoonlijk € 19,99 per jaar). MyCollection is een applicatie op de Dune HD Solo Lite waar je al je films netjes kan ordenen. Of, beter gezegd, een applicatie die al het ordenen vóór jou doet. Je hoeft alleen maar je filmbestanden toe te voegen en MyCollection zoekt automatisch op welke films het betreft.
Is hij eenmaal klaar, dan heb je een mooi overzicht van al je films met de oorspronkelijke poster, regisseur, cast en crew, leeftijdsrating, et cetera. Geen kaal lijstje met willekeurige bestandsnamen dus, maar een gelikte en intuïtieve interface. Wie heeft er nog Netflix of Pathé Thuis nodig?

check de iboodsite (search dune solo) voor wat plaatjes ;-)

W.Otter

Ik krijg binnenkort de rock64 binnen een soort raspberry pi maar die moet hdr10 gaan doen

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

katwax

Quote from: Hippel on August  8, 2017, 20:51:15
Nou... ik heb kodi niet zo lang geleden eens op mijn mac mini gezet, want ja, het ziet er gewoon supersexy uit... maar dat was toch niet bepaald een success... zo kreeg ik de auto framerate dus met geen mogelijkheid aan de praat, iets wat m.i. een basisfunctie zou moeten zijn. HD audioformaten was ook niet vanzelfsprekend. Ik denk dat een hoop kodi gebruikers veelal niet weten dat hun software wel 'alles speelt' alleen niet (altijd) correct. Of het boeit ze niet natuurlijk. Een film is een film tenslotte :crazy: En dan krijg je al snel jubelverhalen, en onbegrip over waarom andere mensen dan toch voor zo'n lelijke dune kiezen ;) aan de andere kant, als Oppo een keer kiest om blurays etc direct vanaf smb shares etc te kunnen spelen incl. menu's, dan gaat de dune ook meteen de deur uit hoor :D
Indien je niet zelf wil "tweaken" is Kodi zelf installeren misschien niet de beste optie. Hoewel eens je het weet installatie van LibreElec + config 10 minuten duurt.
Maar Shield, Vero, Himedia en Wetek zijn bv 3 merken die toestellen verkopen die in mijn ogen even plug&play zijn als Dune, maar dan wel met Kodi
Welk toestel dan het meest geschikt is, moet je zelf even kijken wat je wensen zijn.

Dune is naar mijn mening wat lang blijven teren op zijn reputatie, maar is ondertussen al ingehaald door de meeste andere merken, zelfde als Popcorn Hour. Voor minder koop je toestellen die hetzelfde kunnen, maar met een veel mooiere interface.

Is mijn mening natuurlijk :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Hippel

Ja zou kunnen hoor. Ik kan ook niet alles kopen en proberen... maar toch blijf ik bij software oplossingen als kodi, ondanks dat ze kodi (vaak) standalone draaien, altijd het idee hebben dat ik uiteindelijk gewoon met een (unix)pc-tje zit te werken, met alles wat daarbij uiteindelijk komt kijken. Iets wat ik bijvoorbeeld echt nooit wil zien bij een mediaspeler, is een desktop of een OS, of de noodzaak om een keyboard en muis aan te moeten sluiten om iets te configureren/installeren.

Ik zal eens kijken of ik ergens goedkoop zo'n moderne kodi speler kan vinden, ben ook wel benieuwd hoor wat er over is van mijn ervaringen en vooroordelen :D

RonG

Quote from: Hippel on August  9, 2017, 10:37:42
Ik zal eens kijken of ik ergens goedkoop zo'n moderne kodi speler kan vinden, ben ook wel benieuwd hoor wat er over is van mijn ervaringen en vooroordelen :D

Ik doe waarschijnlijk binnenkort mijn Zidoo X6Pro in de verkoop. Ik wil deze dan weer vervangen, of voor een Dune lite (wacht op een Ibood oid aanbieding) of een Zappiti 4k HDR mini

https://www.android-warehouse.com/nl/zidoo-x6-pro-rk3368-octocore-android-tv-box-androi.html

Deze gebruik ik nu in de woonkamer en doet KODI (ZDMC noemen hun het) met HD -Audio ondersteuning.
Ik weet niet hoeveel geduld je hebt :)

katwax

Quote from: Hippel on August  9, 2017, 10:37:42
Ja zou kunnen hoor. Ik kan ook niet alles kopen en proberen... maar toch blijf ik bij software oplossingen als kodi, ondanks dat ze kodi (vaak) standalone draaien, altijd het idee hebben dat ik uiteindelijk gewoon met een (unix)pc-tje zit te werken, met alles wat daarbij uiteindelijk komt kijken. Iets wat ik bijvoorbeeld echt nooit wil zien bij een mediaspeler, is een desktop of een OS, of de noodzaak om een keyboard en muis aan te moeten sluiten om iets te configureren/installeren.

Ik zal eens kijken of ik ergens goedkoop zo'n moderne kodi speler kan vinden, ben ook wel benieuwd hoor wat er over is van mijn ervaringen en vooroordelen :D
Wel weg blijven van de zeer goedkope Android/Kodi boxen, deze zijn gewoon slecht.
Op volgende link kan je normaal wel vinden wat je zoekt https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=252916
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Sphinkx

Nergens vrienden/familie die zoiets hebben?

Kameraad van mij was onder de indruk van mijn Himedia Q5 en heeft hem de dag zelf ook 1 besteld. Andere kameraad is voor een Raspberry Pi gegaan. Maar die heeft meer PC kennis. Als je een out of the box wil moet je daar van weg blijven  :)

Maar je moet je neerleggen bij het feit dat de perfecte mediaspeler (nog?) niet bestaat.

TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat