Luxmeter gekocht en nu?

Started by Sjaak_Banaan, July 31, 2017, 22:26:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjaak_Banaan

Omdat ik regelmatig lees dat een projectorlamp al na zo'n 1000 uur vervangen dient te worden, omdat deze steeds minder licht gaat geven, leek het mij interessant om een meting met een oude en een nieuwe lamp te doen.
Hiervoor heb ik een eenvoudige luxmeter gekocht, de Trotec BF06 en een nieuwe lampmodule voor onze Epson TW-6000.

Momenteel zit de lamp bijna aan de 2000 uur en speelt de projector op 'high lamp mode'.


Nu vroeg ik mij af hoe ik het beste kan meten?
- vlak voor het scherm, met de sensor naar de projector
- vlak voor het scherm, met de sensor naar het scherm
- vlak voor de projector, met de sensor naar de lens
- compleet anders.... ?!?  :tounge:

Een aantal metingen heb ik al gedaan, puur om te spelen...

Vlak voor het scherm, met de sensor naar de projector krijg ik bij een volledig wit scherm: 130 lux (12fc)
Mijn scherm heeft een oppervlakte van 54,5 square ft (3m breed x 169 m hoog)

Onderstaande formules heb ik al van het net geplukt, maar geen idee of dit allemaal klopt:

Measure Lumens:
fc x square ft= 654 Lumens in mijn geval

Converting lumens to ftL
ftL = lumens * screen gain / (schermoppervlakte in ft)
655 x 1 / 54,45= 12 ftL (ervan uitgaande dat mijn lycra scherm een gain van 1.0 heeft)
============================================================
Measure on/off CR
wit 45 cm van lens: 1090 fc= 11732,66 lux
delen door:
zwart 45 cm van lens: 4.0 lux erg hoog!?!
on/off CR= 29333 : 1
============================================================
Lux gemeten met sensor richting scherm (wit) 60 Lux
Lux gemeten met sensor richting scherm (zwart) 0,2 Lux hier twijfel ik of de meter dit juist meet...

Conclusie, scherm heeft een gain lager dan 1.0?

Wat is nog leuk/handig om te meten voordat ik de nieuwe lamp plaats?
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Franky P.

Leuk klusproject! deze ga ik even volgen! :)
Ik zag in je topic dat je zelf een AT scherm had gebouwd met lycra/spandex wit over zwart toch?
Ik heb aardig wat topics gelezen hier over en DEZE vermeldt een gain van 0,68 voor matte white milliskin.
Daarbij een lichte "blue push"
Ik ga hem binnenkort proberen, bevalt het niet, dan kan ik altijd nog Seymour Center Stage XD kopen ;)

mvrgr
Frank

Sjaak_Banaan

Quote from: Franky P. on July 31, 2017, 23:15:03
Leuk klusproject! deze ga ik even volgen! :)
Ik zag in je topic dat je zelf een AT scherm had gebouwd met lycra/spandex wit over zwart toch?
Ik heb aardig wat topics gelezen hier over en DEZE vermeldt een gain van 0,68 voor matte white milliskin.
Daarbij een lichte "blue push"
Ik ga hem binnenkort proberen, bevalt het niet, dan kan ik altijd nog Seymour Center Stage XD kopen ;)

mvrgr
Frank

Klopt, maar ondanks de zwarte laag schijnt het nog steeds aardig door.
Daarom heb ik de projectiewand ook mat zwart geschilderd.

Die gain van 0,68 is wel interessant, die link ga ik binnenkort beter lezen, Thanks!

Weet iemand hoe gain berekend wordt?
Is dat meten wat je scherm reflecteert, delen door wat je projector levert?
Dan zou mijn schermgain nog geen 0.5 zijn....  :crazy:
Ik heb het idee destijds blind van Eric van Hardwareinfo gekopieerd, daar werd nooit over gain gesproken.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Franky P.

Quote from: Sjaak_Banaan on August  1, 2017, 12:46:02


Weet iemand hoe gain berekend wordt?
Is dat meten wat je scherm reflecteert, delen door wat je projector levert?
Dan zou mijn schermgain nog geen 0.5 zijn....  :crazy:
Goeie vraag. Geen idee eigenlijk.
Lijkt me niet, want dan zou een gain van 1.2 betekenen dat je scherm licht produceert  O0
Maar hoe het wel zit weet ik niet!
mvrgr
Frank

Sjaak_Banaan

#4
Het zou leuk zijn als iemand hier meer over kan vertellen.

Binnenkort nog eens dezelfde metingen verrichten in 'low lamp mode', kijken hoe groot die verschillen zijn.
Mocht er dan verder niets interessants meer te meten zijn, dan maar rap die nieuwe lamp erin en kijken hoeveel het scheelt.  :D

Wat ik mij nog wel afvraag, die 4 lux die ik heb gemeten bij een zwart beeld, 45 cm van de lens, is dit niet veel te hoog?
Betekent dit dat de zwartwaardes van mijn Epson gewoon kat met een u zijn of is er iets stuk?
Op AVS las ik dat iemand 0,16 lux meet met dezelfde methode, dus 4 lijkt mij erg hoog (weet even niet meer welke projector hij had).
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder