Jamo D7 LCR gebruiken als Atmos speaker?

Started by stevieB, July 29, 2017, 10:43:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

stevieB

Goedemorgen,

Ik ben me aan het voorbereiden om mijn eigen HT te gaan bouwen  ;)

Aangezien Atmos toch wel een extra dimensie brengt in mijn beleving, overweeg ik om mijn huidige speakers (JAMO D7 LCR) tweedehands aan te schaffen en deze dan ook voor Atmos in te zetten.
Nu mijn vraag: kun je een speaker welke ooit ontwikkeld is om vooruit te stralen, zonder problemen, aan het plafond "schroeven"? Heeft dit geen nadelige gevolgen voor de ophanging van de verschillende speakers? Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee dien te houden (iets waar ik me nu niet van bewust ben)?

Alvast hartelijk dank voor jullie input!

Gr StevieB
Under construction.....

yorkie13

#1
Als dat deze serie is, krijg je flinke Atmos luidsprekers  :D

Wel een mooie set van Jamo

reza

#2
Dat kan allemaal :D
Je dient ze wel op een bepaalde positie te hangen. Als je atmos googled krijg je de juiste set up voor geschoteld.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HTip

#3
Hoeveel speakers ga je aan het plafond hangen?

Met het risico dat ik in herhaling val (zie topic over Atmos), let wel op dat als je andere 3D-audioformaten wilt gebruiken de plaatsing van Atmos niet de meest ideale is.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

yorkie13


HTip

Quote from: Ralf67 on July 29, 2017, 12:25:27
Vandaar ook plaatjes van  :google: erbij
Welke plaatjes? Ik zie in Tapatalk alleen jouw foto ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

stevieB

Quote from: HTip on July 29, 2017, 11:32:34
Hoeveel speakers ga je aan het plafond hangen?

Met het risico dat ik in herhaling val (zie topic over Atmos), let wel op dat als je andere 3D-audioformaten wilt gebruiken de plaatsing van Atmos niet de meest ideale is.

Hoi HTip,

Het "plan" is om 4 speakers op te gaan hangen. Ik zal het door jou genoemde topic dit weekend nog wel ff checken. Bedankt voor de (H)Tip  :happy:

Gr Stevie B
Under construction.....

stevieB

Ik heb wel het e.e.a. gegoogled en ook op dit forum gelezen maar ben toch nog niet helemaal zeker wat ik nu het beste kan doen qua lay out....Dolby Atmos of (beter?) Auro 3D/DTS:X. Alle advies is welkom  :withstupid:

Inmiddels wel een tweede hands set  JAMO 5.1 gescoord (dit weekend ff opgehaald in Denemarken; het blijft toch hobby  ;D )

Dus straks twee subs (zoals de set oorspronkelijk bedoelt is > THX) en allemaal dezelfde speakers(chassis). Daar kan het dus niet meer aan liggen  :tongue2:

Dus voor diegene die nog interessante toevoegingen heeft voor het ontwerp; graag!

Gr StevieB
Under construction.....

yorkie13

#8
Ik zou zeggen bouw een testopstelling , en je weet het  8)

stevieB

Quote from: Ralf67 on August 21, 2017, 18:26:34
Ik zou zeggen bouw een testopstelling , en je weet het  8)
Da's een goed idee maar practisch helaas nog niet uitvoerbaar...dus ik hoop op wat ervaringsdeskundigen hier op het forum [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Under construction.....

Peerless Monster

Ik gebruik de D7 nu momenteel als center. De beste die ik nu in lijn heb staan.
Leuke speakers zijn het toch...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

stevieB

Quote from: Peerless Monster on August 21, 2017, 19:20:54
Ik gebruik de D7 nu momenteel als center. De beste die ik nu in lijn heb staan.
Leuke speakers zijn het toch...
Ik ben er ook heel erg tevreden mee! Misschien niet de mooiste qua looks, maar dat zie je straks niet, maar geluid voor 99% film is erg goed!
Dan heb ik ze nog nooit in een akoestisch aangepakte ruimte en met deftige versterking gehoord. Wordt dus nog beter [emoji12]

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Under construction.....

HTip

Afgelopen weekend in mijn eigen ruimte 3D-audio mogen ervaren. Dit gecombineerd met ervaringen in andere ruimten kan ik het volgende zeggen.

Auro-3D over een Atmos-opstelling klinkt redelijk, maar niet goed. Overgangen van grondlaag naar hoogtelaag zijn niet naadloos. Zelfs met goede timing klopt de plaats niet met waar het geluid vandaan zou moeten komen.

Atmos over een Auro-opstelling klinkt goed. Overgangen zijn natuurlijker én naadloos. Het geheel is beter in balans.

Wat ik ook nog geprobeerd heb is de Auro-upmixer losgelaten op een Atmos-track (eigenlijk dus de TrueHD 7.1 core) en dat vonden wij (mijn vrouw en ik) nog beter. Voorbeeld is helikopterlanding in MI:5 als Luther aankomt in Londen.

Kortom, ik zou voor de Auro-opstelling kiezen en de Auro-upgrade kopen. Je krijgt er geen spijt van. Is ook eenvoudiger omdat de speaker recht boven de grondspeaker hangt.

We gaan de komende tijd nog meer testen, dus houd mijn topic in de gaten ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

stevieB

Quote from: HTip on August 21, 2017, 22:59:52
....

Wat ik ook nog geprobeerd heb is de Auro-upmixer losgelaten op een Atmos-track (eigenlijk dus de TrueHD 7.1 core) en dat vonden wij (mijn vrouw en ik) nog beter. Voorbeeld is helikopterlanding in MI:5 als Luther aankomt in Londen.

Kortom, ik zou voor de Auro-opstelling kiezen en de Auro-upgrade kopen. Je krijgt er geen spijt van. Is ook eenvoudiger omdat de speaker recht boven de grondspeaker hangt.

We gaan de komende tijd nog meer testen, dus houd mijn topic in de gaten ;)

Hoi HTip,

Thanks voor je inbreng in deze! Ik begrijp alleen niet precies wat je bedoelt met "de Auro-upgrade"; wat is dat??

Ik volg je topic al, dus ik houd het goed in de gaten  :headbanging:

Gr StevieB
Under construction.....

yorkie13

Auto 3D is een upgrade in de vorm van een licentie en software die je bij Denon en
Marantz kan aankopen voor €150.

stevieB

Quote from: Ralf67 on August 22, 2017, 11:31:11
Auto 3D is een upgrade in de vorm van een licentie en software die je bij Denon en
Marantz kan aankopen voor €150.
Thanks [emoji6]

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Under construction.....

HTip

@stevieB: Ralf heeft het al uitgelegd en ik weet niet hoe dat met andere merken is geregeld, maar i.t.t. Dolby Atmos en DTS:X moet je voor Auro betalen en bovendien is het gebonden aan het apparaat waarop het is geïnstalleerd. Auro verdient hier niets aan, maar ik vond het de investering waard. Zeker nu ik weet hoe goed het kan klinken.

Leuk dat je mijn topic al volgt :clapping:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

stevieB

Dank voor jullie input, maar ik heb nog 2 vragen:
Aangezien de Jamo set THX is wordt er geadviseerd, tenminste destijds (10 jaar geleden), om de zij  en achterspeakers hoger te bevestigen dan oorhoogte. Maar als je dit nu zou doen met stel Auro 3D, dan is de afstand met hoogte kanalen minimaal....Wat te doen? Iemand hier al ervaring mee?

Daarnaast heb ik ergens in de "handleiding" van Auro 3D gelezen dat dipoles niet gewenst zijn....Echter gezien mijn set van huidige speakers zou ik deze op oorhoogte willen inzetten voor zij en achterspeakers... :withstupid:
Ik begrijp niet goed hoe dit kwaad kan, maar wellicht dat iemand van jullie dit kan uitleggen in "Janneke en Mieke" taal  :blink:

Na het eea gelezen te hebben neig ik om voor Auro 3D te gaan, m.n. omdat dit Atmos wel goed weergeeft en andersom veel minder, schijnbaar. Daarnaast is het " eenvoudiger " om de speakerlayout te bereiken dan bij Atmos.

Gr StevieB
Under construction.....

HTip

Is eigenlijk een heel goede vraag. Toen er nog geen hoogtelaag werd aangesproken in de soundtracks waren bi-pool/di-pool bij uitstek geschikt om een hoogte-effect te creeëren. Door de hoge opstelling ca. 160cm van de grond kwam het geluid letterlijk van boven. Maar als je alle surroundspeakers zo hoog hangt mis je juist weer de grondlaag. Een auto die door het beeld rijdt leek een beetje op een vliegtuig ;) Daarom werden deze ook gecombineerd met speakers die op oorhoogte werden opgesteld. De bi-/di-poolspeakers rekenden ook plafondreflecties.

Je hebt gelijk dat de afstand t.o.v. de echte hoogtelaag dan te klein wordt. Ik zou eerlijk gezegd niet weten of je jouw speakers op oorhoogte kan hangen. Proefopstelling maken lijkt me de enige manier om hierachter te komen.

Het verschil tussen bi- en di-poolspeakers zit hem in de fase. Bij een bi-pool zijn beide speakers (in 1 behuizing) in fase. De conussen bewegen tegelijk. Bij di-pool zijn de speakers uit fase. Als de ene conus uitslaat doet de andere precies het tegenovergestelde. Dat zorgt voor een extra ruimtelijkheid. Op de meeste speakers zit dan ook een schakelaar om te kiezen tussen bi- en di-pool. Is dit jip-en-janneke genoeg? :D

Goed dat je de Auro-opstelling overweegt. Ik heb beiden ervaren en mijn voorkeur gaat zeker uit naar speakers boven de grondspeaker en niet "zomaar" ergens in de ruimte. De Atmos-speakers moeten in geval van 4 speakers in lijn zijn met de frontspeakers en dan in een hoek van 45 graden voor (top-front) en achter (top-rear) de luisterplek. In geval van slechts 2 speakers moet de hoek zelfs nog groter worden en wordt gesproken over een top-mid.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

HTip

Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

stevieB

Quote from: HTip on August 27, 2017, 18:27:03
Weet je al wat je gaat doen?

Hoi HTip,

Nee nog niet. De vakantie is weer voorbij en de tijd om "te prutsen" schaars... Maar ik neig nog steeds naar de Auro variant. Ik zal tzt eens een proefopstelling proberen te maken met een aantal films waarin de surround (back)  kanalen flink worden aangesproken. KYI

Gr StevieB
Under construction.....

stevieB

Hoi
Heb nog niet kunnen testen maar wel veel gelezen en diverse films gekeken op YouTube over Auro 3D, Atmos en DTS:X. Aangezien mijn standaard set up 7.1 is zou ik graag 13.2 willen gaan gebruiken, echter ik zie geen betaalbare oplossingen vd bekende merken. Ben niet van plan om >10K uit te geven aan een voorversterker; liefst minder als 5K....Moet ook nog wat versterkerkanalen bij  :o

Kan er op internet ook amper iets over vinden en hier op t forum ook niet, dus ik dacht....dan maar in dit topic  :tongue2:

Benieuwd of iemand hier iets zinnigs over te melden heeft?!

Gr StevieB
Under construction.....

HTip

De Marantz AV8802 ondersteunt 13.2, dus 7.2.6 is mogelijk. Samen met 2x Marantz MM8077 heb je versterking genoeg. Ben je voor 8K klaar met voor- én eindversterking. Denk dat de forumsponsors je een hele mooie aanbieding kunnen maken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

stevieB

Hoi HTip,

Het lijkt allemaal zo makkelijk als je het leest, maar het valt in de praktijk dan toch vaak tegen.... :withstupid:

Het door jou genoemde 7.2.6 = 13.2, waarbij 7 voor de surround layer staat, 2 voor het aantal subwoofers en 6 voor de hoogte kanalen (5x) en 1x voor de top layer (Voice of God)? Begrijp ik het dan goed?
Wat ik niet begrijp is het feit dat de door jou genoemde Marantz 13.2 out heeft, echter maar 11.2 processing; dat is dus precies mijn punt!
Je hebt toch 13.2 processing nodig.....???

PS. Er heeft al een forumsponsor contact via mail opgenomen, echter zover ben ik nog lang niet. Tzt zal ik rekening houden met de forumsponsors  :angel:
Ik zit echt nog in het Voortraject en wil graag nu de juiste keuzes maken, zodat hetgeen ik wil gaan realiseren, daar rekening mee houdt.

Gr StevieB
Under construction.....

HTip

Dat is idd vreemd, 13.2 pre-out en maar 11.2 processing. Waarom wil je trouwens 6 plafondspeakers?

Auro in mijn Denon X7200 ondersteunt 9.1 (5.1.4), 10.1 (5.1.5 met VoG via sub2). 11.1 en hoger niet. Weet niet wat de AV8802 nog verder ondersteunt. Je kunt dan nog de grondlaag uitbreiden met SB (heb jij nu) en krijg je resp. 11.1 en 12.1. Daarnaast is er nog een CH mogelijk, waarmee dus 13.1 wordt gehaald. Maar dit is allemaal theoretisch.

Ik heb 5.1.4 geconfigureerd via 9.1 en dan kan ik alles afspelen zonder te moeten switchen van versterkertoewijzingen. Denon en Marantz noemen dit unified speaker layout. VoG (10.1) kan bij mij alleen via een extra EV en heeft in mijn lage ruimte weinig toegevoegde waarde.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive