Eerste NAS....

Started by Mario D, July 28, 2017, 05:25:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mario D

Ik zou me een eerste NAS willen aanschaffen, de bedoeling is om er enkel muziek op te zetten.

Nu is mijn vraag of dat überhaupt wel mogelijk is om vanaf een NAS te streamen naar mijn Marantz versterking.
Mijn versterker heeft WIFI/Airplay en als dat mogelijk is zou ik dan de iPad/iPhone gebruiken als controller.

Ik raak er maar niet wijs uit want volgens sommige moet je evengoed nog een Pc aan hebben waar effectief iTunes op draait.??


Mocht bovenstaand mogelijk zijn zou ik me graag een (eventueel tweedehands) NAS'tje aanschaffen.
Alle tips zijn welkom.  ;D

mijkie

dat zou kunnen, als je de NAS inzet, als i-Tunes-server

dan ziet de iPad het als muziekbibliotheek van iTunes en kun je volgens mij zo via Airplay naar je Marantz streamen
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

WilcoL

Kleine tip: probeer altijd een bekabelde verbinding te realiseren!

Groeten, Wilco

@Woonkamer 1: Epson TW7300 - Kingpin TAB240 - Panasonic 50GT60 - Denon AVR-X4300 - Denon DBT-1713UD - Tannoy Revolution Signature DC6, DC6LCR & DC4 - JL Audio 12w3v3 (2x) @ Hypex DS4.0 (2x) - Technics SLQD33 & Grado Prestige Red - Dune Solo 4k – Nvidia Shield - Synology NAS
@Woonkamer 2: Denon RCD-N10 - Tannoy Arena - Tannoy TS500
@Car: Pioneer z9200DAB - Morel - Phase Linear

Zweitse

Op Ibood staat nu (28-07-2017) een leuke NAS aanbieding.

TopGun2010

Synology DS116, perfecte basis nas met zeer goede ondersteuning en upgrades.
HT: Yamaha - B&W - LG - Sony - Apple - Synology # Stereo: Denon - B&W - Samsung - Microsoft # PC/MAC: Teac - Audioengine - Sennheiser # Head-fi: Samsung - Sony

For those with an eye for the finer details, we salute you...

yrew

Ik heb zelf alleen ervaring met Synology maar die ervaringen zijn wel onwijs goed. Dingen werken gewoon soepel zonder al te veel moeilijk gedoe.

Nu ben ik zelf totaal niet bekend met Itunes maar moet je daarvoor de muziek lokaal gedownload hebben staan of kan het ook gestreamd worden? Als het gedownload wordt, hoeveel ruimte neemt de collectie dan in beslag?

Weet je zeker dat je er alleen muziek op wilt hebben? Een nas kan namelijk veel meer doelen dienen. Naast muziek bewaar ik er ook al mijn foto's en documenten op zodat ik er van iedere client bij kan en er ook backups draaien zodat ik nooit iets kwijt zal zijn.

chansig

Of een harde schijf aan je modem. Kan dat niet dan kan je achter je modem een andere modem hangen waar je wel een harde schijf aan kan verbinden.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

yrew

Is inderdaad de goedkoopste oplossing, maar gaat dat werken met ITunes?

chansig

Dat weet ik dan weer niet. Bij de Sonos icm Deezer was de harde schijf gewoon bereikbaar via de bedieningsapp. Nu met de Paradigm werkt het weer anders. Nu gebruik ik media monkey. Via de compu/app kan ik het volume bedienen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

yrew

Dat weet ik inderdaad ook niet zeker maar als ik zou moeten gokken dan gok ik zomaar van niet. Het idee van een ITunes server is dat je daarop je centrale library zet die je dan vervolgens bij je verschillende ITunes clients kan importeren. Dat gaat niet werken via een harde schijf aan een modem. Die oplossing werkt alleen als je zelf je muziek bibliotheek beheert. Dat hele ITunes is een redelijk gesloten verhaal volgens mij.


mijkie

Ik ben echte Apple gebruiker, iMac, MacBook pro, iPads en iPhones maar, iTunes heb ik niks mee zeg maar .....

Vind t verre van ideaal
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Dirk

Quote from: mijkie on July 28, 2017, 11:34:57
Ik ben echte Apple gebruiker, iMac, MacBook pro, iPads en iPhones maar, iTunes heb ik niks mee zeg maar .....

Vind t verre van ideaal
^^
hier idem, verder ook alles van Apple, maar iTunes (echt wel eens serieus geprobeerd icm Puremusic) komt er niet meer in, veel teveel restricties die nergens op slaan
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

tonv

je versterker ondersteund DNLA, dus i tunes is niet nodig.

Op de Synology heb je Audiostation, hiermee kun je je audio beheren en, eventueel, dit is een keuzemogelijkheid,
via airplay, of de servermogelijkheid je muziek op je reciever afspelen.

Ze hebben een mooie app daarvoor, zodat je vanaf je iphone of i pad kunt bedienen, zelfs met songteksten!

Geen pc nodig dus!

yrew

Hoe zit het met gekochte muziek via ITunes? Ik kan me niet voorstellen dat je die zonder ITunes af kan spelen.

Ik ben zo blij dat ik na de ipod shuffle nooit meer een ITunes apparaat heb gehad.

Mario D

Ok bedankt iedereen voor de hulp.  :worship:

Ik ben al blij dat het dus mogelijk is zonder een PC aan te moeten hebben.

Wel zou ik gaan voor een 2 bay NAS omdat ik mijn CD's die ik ga rippen niet meer wil verliezen.

Synology zou de meest gebruiksvriendelijke (lees noob in mijn geval) zijn dacht ik.? ;D

@Tonv, welke app is dit aub.
iTunes hoeft zeker niet voor mij als het niet nodig is.

@yerw, de aangekochte nummers speel ik nu af via airplay naar mijn receiver. Werkt perfect.


Ron_Z

Ook als je een 2bay NAS koopt en dan Raid1 gaat draaien is een backup op een andere (externe) schijf zeeeeeeer aan te raden Kalimero. En dan deze backup schijf op een ander adres bewaren als je nog meer zekerheid wilt.

Dirk

een 2-bay NAS waarbij je één schijf als backup beschouwt is geen true backup, 't gebeurt immers vaak genoeg dat de NAS zelf overlijdt (of bvb een defecte voeding het ding stuk maakt) en zo de schijven meeneemt in z'n spreekwoordelijke graf.

1-bay NAS met een externe HD via de USB (van de NAS) aangesloten is dan een goedkopere en vooral veel veiliger oplossing als je data je lief is.

De grote merken hebben allemaal een goed doordacht "backup" systeem aan boord (dat je naar believen manueel kan bedienen of zoals ik het doe volautomatisch als hij wijzigingen op je NAS detecteert), dus je moet slechts één keer instellen hoe/wat hij moet backup'en naar die HD en je bent 100% veilig...dat ben je met je backup op de NAS zelf (in geval van een 2-bay) écht niet.

wil je 't dan echt bulletproof maken kan je om de zoveel tijd (ik doe dat pakweg elke maand één keer) die backup HD wisselen met een andere HD, waarbij je telkens 1 van je 2 backup-HD's buitenshuis bewaart, terwijl de andere dus thuis aan de NAS blijft hangen.
op die manier is je data ook nog eens beveiligd tegen brand/diefstal etc  ;)

Ron was me al voor zie ik  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Ron_Z

#17
Eerste hit met DuckDuckGo op " Raid backup" geeft bv dit: http://www.petemarovichimages.com/2013/11/24/never-use-a-raid-as-your-backup-system/

Mario D

Quote from: Dynky on July 28, 2017, 15:21:42
een 2-bay NAS waarbij je één schijf als backup beschouwt is geen true backup, 't gebeurt immers vaak genoeg dat de NAS zelf overlijdt (of bvb een defecte voeding het ding stuk maakt) en zo de schijven meeneemt in z'n spreekwoordelijke graf.

1-bay NAS met een externe HD via de USB (van de NAS) aangesloten is dan een goedkopere en vooral veel veiliger oplossing als je data je lief is.

De grote merken hebben allemaal een goed doordacht "backup" systeem aan boord (dat je naar believen manueel kan bedienen of zoals ik het doe volautomatisch als hij wijzigingen op je NAS detecteert), dus je moet slechts één keer instellen hoe/wat hij moet backup'en naar die HD en je bent 100% veilig...dat ben je met je backup op de NAS zelf (in geval van een 2-bay) écht niet.

super, idd zelfs nog iets goedkoper in aankoop. Het instellen van de NAS sta ik wel wat huiverig tegenover. Ik ben zo niet echt Bedreven op dat gebied.  :)

wil je 't dan echt bulletproof maken kan je om de zoveel tijd (ik doe dat pakweg elke maand één keer) die backup HD wisselen met een andere HD, waarbij je telkens 1 van je 2 backup-HD's buitenshuis bewaart, terwijl de andere dus thuis aan de NAS blijft hangen.
op die manier is je data ook nog eens beveiligd tegen brand/diefstal etc  ;)

Ron was me al voor zie ik  ;D

yrew

Synology heeft hele heldere tutorials op hun website staan die best te volgen zijn. Daarnaast hebben ze ook een forum met een actieve community waar je vragen kunt stellen. Het is minder spannend dan het lijkt.

Ik vraag me nu trouwens wel echt af in hoeverre je een nas echt nodig hebt. Als het alleen is om je muziek in je netwerk te krijgen zodat het op de Marantz afgespeeld kan worden dan volstaat een harde schijf die aan een router hangt, zoals @chansig eerder zei, die als DLNA server kan fungeren ook.

Ik kan me geen digitaal leven zonder zo'n NAS bedenken, maar ik overengineer dit soort dingen misschien te snel. Met wat externe schijven kom je vaak ook een heel eind.

Om hoeveel data gaat het in totaal eigenlijk?



jvanhambelgium

Quote from: yrew on July 28, 2017, 17:03:43
Ik vraag me nu trouwens wel echt af in hoeverre je een nas echt nodig hebt. Als het alleen is om je muziek in je netwerk te krijgen zodat het op de Marantz afgespeeld kan worden dan volstaat een harde schijf die aan een router hangt, zoals @chansig eerder zei, die als DLNA server kan fungeren ook.

Klopt, als je vb een Proximus BBOX3 hebt kan je de HD op de USB poort hangen et voila ... een DLNA server is mogelijk en je kan dan vanaf je receiver afspelen...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Fox

#21
Ik heb ook een NAS van Synology in combi met een Marantz 8802a en dat "kan" perfect werken.

Het "kan" zit hem in de bedienings app van Marantz(Denon), want die crasht zeer regelmatig.
En gezien he een apple fan bent, kan ik je vertellen dat het crashen op de iPhone met een grotere frequentie dan bij android plaatsvind...

Als die app niet zo brak zou zijn, zeg ik ga met die banaan...

Quote from: kalimero on July 28, 2017, 05:25:17
Ik zou me een eerste NAS willen aanschaffen, de bedoeling is om er enkel muziek op te zetten.

Nu is mijn vraag of dat überhaupt wel mogelijk is om vanaf een NAS te streamen naar mijn Marantz versterking.
Mijn versterker heeft WIFI/Airplay en als dat mogelijk is zou ik dan de iPad/iPhone gebruiken als controller.

Ik raak er maar niet wijs uit want volgens sommige moet je evengoed nog een Pc aan hebben waar effectief iTunes op draait.??


Mocht bovenstaand mogelijk zijn zou ik me graag een (eventueel tweedehands) NAS'tje aanschaffen.
Alle tips zijn welkom.  ;D

mijkie

#22
Wat je ook zou kunnen doen, is een Asustor kopen met een HDMI poort, Kodi op zetten en via de Kodi/XBMC Music remote (IOS) de NAS kunnen bedienen, nas verbinden met een  hdmi-kabel

Werkt vlekkeloos, mits netwerk op orde en niet afhankelijk van Marantz app


https://itunes.apple.com/nl/app/kodi-xbmc-music-remote-free/id668447272?mt=8
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

Mario D

Quote from: yrew on July 28, 2017, 17:03:43
Synology heeft hele heldere tutorials op hun website staan die best te volgen zijn. Daarnaast hebben ze ook een forum met een actieve community waar je vragen kunt stellen. Het is minder spannend dan het lijkt.

Ik vraag me nu trouwens wel echt af in hoeverre je een nas echt nodig hebt. Als het alleen is om je muziek in je netwerk te krijgen zodat het op de Marantz afgespeeld kan worden dan volstaat een harde schijf die aan een router hangt, zoals @chansig eerder zei, die als DLNA server kan fungeren ook.

Ik kan me geen digitaal leven zonder zo'n NAS bedenken, maar ik overengineer dit soort dingen misschien te snel. Met wat externe schijven kom je vaak ook een heel eind.

Om hoeveel data gaat het in totaal eigenlijk?

Enkel een harde schijf zou voor mij dan ook mogen maar ik heb geen USB poort op mijn modem/router.?
Ik ben bij Telenet ( zo een witte modem zoals bij ziggo denk ik)

Muziek is bij mij niet de hoofdzaak, 90%HT/10% stereo.
Gebruiksgemak vind ik daarentegen wel belangrijk vandaar ook de keuze voor Apple hier in huis.  :smile:

Cd collectie is ongeveer 75-100 stuks denk ik.

Mario D

Quote from: jvanhambelgium on July 28, 2017, 17:07:04
Klopt, als je vb een Proximus BBOX3 hebt kan je de HD op de USB poort hangen et voila ... een DLNA server is mogelijk en je kan dan vanaf je receiver afspelen...

Ik ben bij Telenet jan, zou een harde schijf hierbij ook mogelijk zijn dan.?