Kalibreren Oled

Started by M, July 26, 2017, 19:49:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hippel

Quote from: Bierbraker on August  6, 2017, 12:15:21
Even regel voor regel doorgelezen en daaruit blijkt dat kleuren en de daarbij behorende instellingen heel persoonlijk zijn.
Nee. Daar gaat het al mis... de beleving is persoonlijk, en om dat voor iedereen gelijk te maken, calibreer je door te meten en af te stellen naar een standaard. Dat is iets waar heel veel mensen heel veel moeite mee hebben om te begrijpen...

Quote from: Bierbraker on August  6, 2017, 12:15:21
Wij zijn van jaren Samsung schermen overgestapt naar Sony want het laatste scherm van Samsung UHD TV 6-Serie UE60KU6000 was echt om te janken. [...] Rood was roze, oranje was paars en groen leek meer op fluorgroen en let wel dat dit op beide schermen voorkwam.
De vraag is, was dat na calibratie? Ik vermoed van niet. Feitelijk dus appels en peren vergelijken... misschien was het samsung scherm na calibratie wel perfect. We zullen het nooit weten.

Quote from: Bierbraker on August  6, 2017, 12:15:21
Nu een Sony [...] en zo 'uit de doos' was het beeld al fenomenaal  :popcorn:
Je bedoelt dat jij het mooi vond, of dat de calibratie liet zien dat er uit de doos niets meer te verbeteren viel?

Quote from: Bierbraker on August  6, 2017, 12:15:21
Ik weet dat beide uitvoeringen hier niet passen op dit forum, maar ik wilde het aangeven ter vergelijking  ;)
Dit begrijp ik niet. Wat bedoel je hier mee?

Lucky.L


Je bedoelt dat jij het mooi vond, of dat de calibratie liet zien dat er uit de doos niets meer te verbeteren viel?

[/quote] En dat is waar het om gaat, dat je het mooi [genoeg] vindt.
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

HJ

Een kalibratie is er voor om het beeldscherm zo waarheids getrouw mogelijk de opnames te laten weergeven. Dit alles natuurlijk binnen de mogelijkheden van het beeldscherm!

Het wil dus zeker niet zeggen dat het beeldscherm een perfect plaatje zal neerzetten (met of zonder goede kalibtatie) maar met een goede kalibratie zal het waarschijnlijk uiteindelijk beter zijn.

De opmerkingen over verkleuringen etc snap ik niet, dan is het beeldscherm simpelweg niet goed afgesteld en dat is gewoon te meten!

Wat ook zou kunnen is dat het beeldscherm zo goed mogelijk is afgesteld maar dat simpelweg de benodigde instel mogelijkheden ontbreken of het scherm in kwestie niet beter kan presteren [emoji6]




Verstuurd vanaf mijn telefoon.


J.A.F._Doorhof

Laat ik het zo zeggen
Als je de film wil zien zoals hij bedoelt is. Is de enige optie een calibratie
Ik durf bijna te zeggen dat 95% van de mensen waar ik de calibratie doe, het beeld na de calibratie veel meer waardeert en ook niet meer terug wil.

Daarnaast is het zo dat je als je een museum bezoekt je toch ook niet de kleuren van een kunstwerk gaat aanpassen. Het is zoals de maker het bedoeld heeft na de calibratie. Niet meer en niet minder
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"