Kalibreren Oled

Started by M, July 26, 2017, 19:49:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

M

Wie heeft zijn Oled laten kalibreren en vind je het beeld nog mooier geworden?

Mijn vorige 2 Plasma's zijn gekalibreerd en dat was ook te zien.  En nu wil ik eigenlijk ook mijn Oled laten kalibreren, maar als ik lees hoe al goed ze uit de doos komen met een paar aanpassingen. LG 2017 komt ook erg goed uit de doos.

Is het niet zo dat de verbetering op het beeld steeds kleiner wordt?

LG G2 83
Sony X800m2
Apple 4K 2022
JBL Bar 1300

W.Otter

Ik heb door middel van wat instellingen proberen van internet een prima plaatje op mijn b6

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

J.A.F._Doorhof

Heb er al verachillende gedaan en kan je garanderen dat uit de doos NIETS volledig ISF gecalibreerd is. Het is minder slecht in sommige gevallen dan een paar jaar terug. Maar over het algemeen haal ik nog steeds zeer duidelijke verschillen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

W.Otter

https://youtu.be/iZZK4pVIQ3s

Deze heb ik gebruikt maar draai ook vaak met aangepaste standaard instellingen

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

https://youtu.be/HXwFi3E1K0g

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Dit is mijn standaard instelling voor tv

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

J.A.F._Doorhof

Sorry Maar je kan niet zomaar instellingen over zetten.
Elk toestel is anders.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hippel

Alle 'beeldverbeteraars' uitzetten is natuurlijk wel ok, maar ja... dat heeft weer niets met calibreren te maken. Doorloop dan minstens een Spears & Munsill of andere setupdisk, dan heb je alvast je contrast en brightness en sharpness redelijk goed staan, en kun je soms al dingen als tint wat bijstellen. De rest... moet je gewoon meten. Het is niet anders.

W.Otter

Quote from: J.A.F._Doorhof on July 27, 2017, 20:46:50
Sorry Maar je kan niet zomaar instellingen over zetten.
Elk toestel is anders.
Jaja dit gesprek hebben we al eens gehad. Elk paneel is anders, als het niet mooi is dan reset je de boel toch weer. Als ik met een paar youtubefilmpjes een goed beeld hebt dan is dat toch mooi dat je een paar honderd euro bespaard. Ik heb dat geld er niet voor over. Tv was duur zat.

Je kan heel prima instellingen over zetten, het is een massaproduct met dezelfde instellingen en dezelfde componenten. Je gaat mij niet wijs maken dat ze een willekeurige instelling programmeren, dat is allemaal gestandaardiseerd. Dus hoeveel verschilt mijn paneel dan van de volgende. Het is een beetje kletspraat imo, om dure calibraties in het leven te roepen. Gewoon een markt creeeren voor mensen met te veel geld. Net als dure plaatjes van een exotisch materiaal onder je spullen gooien en denken dat het zoveel beter is.

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

W.Otter

Quote from: Hippel on July 27, 2017, 20:56:10
Alle 'beeldverbeteraars' uitzetten is natuurlijk wel ok, maar ja... dat heeft weer niets met calibreren te maken. Doorloop dan minstens een Spears & Munsill of andere setupdisk, dan heb je alvast je contrast en brightness en sharpness redelijk goed staan, en kun je soms al dingen als tint wat bijstellen. De rest... moet je gewoon meten. Het is niet anders.
Je moet helemaal niets.. het is geen calibreren maar wie zegt dat je na calibratie tevreden bent met de instellingen en het beeld. Ik heb ook een instelling gehad op basis van een calibratie en die beviel mij helemaal niet.

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

J.A.F._Doorhof

W.otter
Klinkklare onzin
Ik kan je stapels rapporten laten zien van gelijke toestellen die allemaal anders zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hippel

W. Otter heeft duidelijk geen flauw benul wat een calibratie is en wil het ook niet begrijpen. Jammer.

W.Otter

Ik hoef ze niet te zien, misschien de ts

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

J.A.F._Doorhof

Als je iets zo negatief neer zet zou het handig zijn als je er ook verstand van hebt ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mario D

Op mijn Panasonic z11 plasma toen ook veel winst, vooral scherpte en zwartwaarde veel beter/mooier.
Nu bij mijn LCD twijfel ik ook of er nog veel winst te behalen valt. (Omdat het al zo mooi is nu)  :smile:




negotiata

Op plasma idd zie je wel verschil. En op sommige weer niet.
Op Oled is het minimaal. Zelfs dat ik totaal geen verschil zag.
Dus de keus is aan de eigenaar of hij dat niet misselijke bedrag er voor over heeft.

- To be or not to be, thats the question -

J.A.F._Doorhof

Vraag me dan wel af wie hem voor jou gecalibreerd heeft als je totaal geen verschil zag.
Ik kan je garanderen dat ik er zeker verbetering uit kan halen.
Als je met het toestel naar Emmeloord kan komen biedt ik het je nog gratis aan ook, alleen al om de naam van de isf calibraties hoog te houden die we zorgvuldig hebben opgebouwd.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

twani

Het is misschien wel net als kabeltjes. De één hoort (ziet) het de ander helemaal niet.

Het hangt er ook vanaf hoeveel zin je hebt om het te zien.

Mijn TV is nooit gekalibreerd maar gewoon op gezond verstand ingesteld. Even nadenken hoe gras er in het echt uitziet en dan de kleuren van het AJAX voetbalveld daarop afstemmen :tounge:

Eenmaal naar mijn gevoel realistisch ingesteld let ik er eigenlijk nooit meer op.

Wel valt het mij bij andere mensen op als de kleuren "knetter" staan oid, dat irriteert...

Er zal dus in detail best nog iets te halen vallen maar mij stoort het niet.  Persoonlijk dus.

Kan me best voorstellen dat sommige lieden geen minuut naar hun tv kunnen kijken als deze niet ISF gedaan is. Puur de gemoedsrust dan.


J.A.F._Doorhof

Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je afstelt op NL zenders je er behoorlijk naast zal zitten.
Gebruik dan de BBC.

Het is niet zo als kabels. Als je het goed laat doen lijkt het me stug dat je het niet ziet.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

twani

#19
Quote from: J.A.F._Doorhof on July 28, 2017, 23:48:15
Ik kan je uit ervaring vertellen dat als je afstelt op NL zenders je er behoorlijk naast zal zitten.
Gebruik dan de BBC.

Het is niet zo als kabels. Als je het goed laat doen lijkt het me stug dat je het niet ziet.

Dat ontken ik niet. Bedoelde meer dat eenmaal redelijk ingesteld ik er eigenlijk niet meer op let.

En vooral dat laatste is erg persoonlijk :)

Overigens geef je met de "BBC opmerking " gelijk de betrekkelijkheid van dit onderwerp aan.

Zit je daar met je BBC gekalibreerde TV en ga je een andere zender kijken klopt het meteen al niet meer.

Er zitten meer variabelen in de diverse uitzendingen onderling dan in mijn persoonlijk ideale afstelling.

Maw, het klopt toch nooit....

Overigens wil ik met bovenstaande absoluut niet de kwaliteit van ISF ter discussie stellen, die zal ongetwijfeld onberispelijk zijn.






J.A.F._Doorhof

Nadeel van de nl zenders is dat als je goed kijkt je in 1 uitzending van bv een journaal al 4-5 verschillende huidstinten ziet. Bij de BBC is dit in ieder geval een stuk beter.

Maw als je je al ergens op baseert doe het dan op zijn minst op iets dat klopt.
Tijdje terug ben ik bij een studio geweest (content creator) die me zijn commercial liet zien hoe hij werd uitgezonden via NOB, MTV, TMF, RTL, SBS. Het was schokkend om te zien hoe op ALLE zenders de kleuren anders waren. 

Daar Kun je niet op calibreren.
Feitelijk ben ik ook altijd redelijk duidelijk. De calibratie is een zo goed mogelijk start punt voor Correct uitgezonden materiaal. Dus bv BBC (die hebben enorm hoge eisen), BD, DVD etc.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

HJ

Met een goede kalibratie kun je het beste uit je paneel halen. Dit hoeft niet perse ISF te zijn, een goede hobbyist kan ook ver komen. Maar zonder meten ga je dit niet goed voor elkaar krijgen.
Dit wil niet zeggen dat je zonder kalibratie geen goed beeld kunt krijgen.
Persoonlijk zou ik zelf een leuke meter aanschaffen icm hcfr, dan ga je met wat tijd en geduld echt een leuk plaatje neerzetten. Kost je de kop niet en is leerzaam en leuk voor de hobby.

Heb je daar geen zin in stel hem zo in als hr. Otter dat gedaan heeft of laat het officoeel ISF doen, ook dat is leuk betaalbaar.



Verstuurd vanaf mijn telefoon.


Hippel

Misschien een leuk idee voor meneer Otter, in Windows zit een mogelijkheid tot 'calibratie'. Op een gegeven moment krijg je dan een scherm te zien met balken van donkergrijs naar lichtgrijs naar wit, met daaronder de mogelijkheid om meer of minder rood, groen of blauw toe te voegen. Ga daar eens mee spelen, je zult zien dat je als je goed kijkt, zelfs het kleinste tikje extra of minder r, g of b, je de grijstinten ziet veranderen. Met een tikje rood krijgt alles ineens een iets meer rode zweem etc.

De gewenste situatie is dat elke grijstint evenveel % rood als groen als blauw bevat, bij elke helderheid... je zult al snel merken dat je dat op het oog niet goed af kunt stellen. Je grijze balken zullen nooit echt mooi grijs zijn; ze zullen een zweem hebben van meer of minder rood, groen of blauw. Bijvoorbeeld de donkerste balken zijn eigenlijk iets te rood, terwijl de lichtste grijstinten weer iets te blauw zijn... dat is dus o.a. iets wat je met een isf meting, heel goed bij kunt stellen, en wat heel veel invloed heeft op hoe de kleuren zich bij elke helderheid gedragen, en hou daarbij in gedachten dat 1 videoframe heel veel verschillende helderheden kent tegelijkertijd...

Misschien kun je je nu voorstellen dat als dit niet goed staat, je in een film vreemde effecten krijgt? Die mooie rode Ferrari zal in het donker ineens niet meer echt rood zijn, dat grasveld was in de schaduw nog mooi groen maar in het licht lijkt het wel blauwig. Dat soort gedrag voorkom je dus o.a. met een calibratie.

Het gaat er ook niet om of je de kleurtjes "mooi" vind, maar wel dat ze correct zijn... en dat in alle omstandigheden ook blijven. Dat geeft heel veel rust in je beeld, maakt alles veel natuurlijker en dynamischer.

W.Otter

Het zit jullie wel hoog ofniet [emoji23] tuurlijk is calibratie net als het inmeten van geluid de beste optie. Maar die is ook kostbaar. Ik heb een erg mooie instelling gevonden die voor mij werkt, ik vind de kleuren prachtig en de zwart en grijstinten zijn geweldig, waarom zou ik hier veel geld tegen aan smijten als het resultaat misschien weinig opleverd. Misschien heb ik het wel mis en mis ik een geweldige kijkervaring. Never change a winning team, ik ben nog geen fragment tegengekomen waar ik me aan stoorde.

Toch bedankt voor de tips, uiteraard blijft het een hobby en is het aanrommelen net zo leuk als het kijken van materiaal. Het kan altijd beter maar op dit punt ben ik heel  tevreden en geniet ik volop van mijn tv. Die over het algemeen nog steeds voor 95% voor uitzendingen gebruikt wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

pieper

#24
Ik heb een color sensor aangeschaft en heb op mijn beamer de calibratie voor dummies van curt palmer gevolgd en inderdaad dat scheelde wel in het beeld, op mijn oledc7 was het verschil niet te zien|(stond vrij goed al uit de doos) met oleds denk ik niet dat het het nogal hoge bedrag voor een calibratie waard is.
ik denk persoonlijk dat het een mooie bron van inkomsten is die men niet kwijt wil.
Wat elektrische dingen en wat dingen waar geluid uitkomt