super goed voor het geld

Started by snoef, July 21, 2017, 19:15:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

snoef

die kom je nog wel eens tegen in reviews: veel beter dan de prijs doet vermoeden, of van die strekking. Maar nooit worden er dan namen genoemd van die veel duurdere die het loodje leggen omdat vergelijkingen vaak in een bepaalde prijsrange gemaakt worden. Maar als iets beter is dan de prijsrange doet vermoeden waarom dan niet promoveren naar een hogere klasse in de vergelijkingen? En duurder en slechter degradeert.
Van goedkope kleine speakers tot 300 euro als de q acoustics en dali bijvoorbeeld. Die zouden dan kunnen promoveren. Ben benieuwd naar werkelijke vergelijkingen in plaats van alleen een kreet.
Ik heb er een gelezen: de q acousitcs 3020 werd vergeleken met spendor s3/5r2: http://theaudiophileman.com/q-acoustics-3020-bookshelf-speakers-first-q/

i2Paq

Ik heb even geGoogled maar inderdaad allemaal enthausiaste eigenaren.

Zien er ook leuk uit en als je even zoekt kun je flink besparen op de aanschaf.

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

vinrouge

Oude Philips monitors met bandtweeter. Leuk spul tussen.

snoef

het gaat in dit topic niet over de speaker maar over rangschikking.
voorbeeld:
Men neme een aantal criteria waar je geluid op kan beoordelen. Niet de prijs. En vervolgens doe je testen en ga je luisteren. Stel dat je 5 criteria hebt die je kunt scoren van 1 tot 5 en een gemiddelde of gewogen totaalscore. En daarna pas een prijs score erbij. Dat zegt meer over 'ongelooflijk goed voor de prijs dan zoals het nu wordt gehanteerd.

dat is de discussie die ik wilde starten juist nav jubelende verhalen zonder refentie.

solitaire

Ref. kader, maar ook "waar test je op". Zo zie je vaak best grote verschillen tussen verschillende publicaties (ook heeeele kleine, in de wat ik noem copy-paste 'publicaties'), maar ook tussen verschillende reviewers.
Kijk bv. naar het verschil in testresultaten van Konsumentengids vs. AV test.
In de ene test is er een winnaar gebaseerd op het lage standby-verbruik, de gebruiksaanwijzing in het Nederlands + veel plaatjes, en het kastje klein en in allerhande kekke kleurtjes te verkrijgen.
In de andere test is er een geheel andere winnaar gebaseerd op de weergave, je er een mooie stroomkabel gratis bijkrijgt, en de meetwaarden mooi zijn.

Wat supergoed is voor de Konsumentengids is bagger voor de AV publicatie of andersom. Daarnaast zijn er reviewers die terecht elk klein verschilletje benoemen maar er meteen een waardeoordeel aan plakken (mooiste ooit, 'nu kopen', klassebeste, ed. ... bijna altijd positief ... want onafhankelijke reviews zijn schaars).

soli
Hinterm Horizont geht's weiter.