HDD printplaat.

Started by Rudi64, July 12, 2017, 19:45:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rudi64

Ik heb een Samsung harde schijf HD 204UI  waar van een deeltje van de print is is afgebroken.
Uiteraard werkt deze niet meer, maar kan online een nieuwe printplaat kopen met hetzelfde boardnummer.
Deze vervangen lijkt wel piece a cake, maar zal deze gewoon terug opstarten indien ik deze swap?
Heb iets gelezen van de bios chip veranderen of ze werkt niet maar is me verder allemaal onduidelijk..kan iemand hier zijn licht laten overschijnen?.. :lookaround:  :coffee:


Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Nosferatu

Ooit eens gedaan met een Western Digital Velociraptor waarop wat was doorgebrand (bekend euvel bij die serie). Identieke printplaat overgezet en de data was weer volledig benaderbaar. Of het met jouw Samsung ook lukt is uitproberen. De WD's waren tegelijk gekocht dus firmware e.d. identiek.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Rudi64

#2
Is al snel ongeveer 40€ voor een vervang print dus wil ik wel het risico beperken..
In principe zou het moeten werken, alleen met die bios chipset vervangen weet ik niet wat ze bedoelen.
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Nosferatu

Geen idee hoe of wat je de BIOS chip van de disk moet vervangen, zal wel vastgesoldeerd zijn op de printplaat. Als het een identiek printje is, voor eenzelfde type harddisk verwacht ik dat je deze zo kunt omwisselen. Maar ik geef je geen garantie.  :devil:
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

Rudi64

Quote from: Nosferatu on July 12, 2017, 20:09:46
Geen idee hoe of wat je de BIOS chip van de disk moet vervangen, zal wel vastgesoldeerd zijn op de printplaat. Als het een identiek printje is, voor eenzelfde type harddisk verwacht ik dat je deze zo kunt omwisselen. Maar ik geef je geen garantie.  :devil:

Ik denk dat wanneer het niet de zelfde bios chipset is als van de originele print je de data niet kan benaderen
en dus verloren is.Maar in principe zou je de schijf terug kunnen formatteren en gebruiken dan?
Dank voor het meedenken.. :bigsmile:
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Rudi64

Even een foto van de defecte printpplaat.
Het afgebroken deeltje is een 4R7 inductor..
Misschien iemand die dit kan repareren?
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

StereoMike

Quote from: Rudi64 on July 14, 2017, 23:10:43
Even een foto van de defecte printpplaat.
Het afgebroken deeltje is een 4R7 inductor..
Misschien iemand die dit kan repareren?
Dat stelt niet zoveel voor. Volgens mij heb ik ook nog het juiste type in huis.
Sometimes the greatest way to say something is to say nothing at all from Justin Timberlake

Rudi64

Quote from: StereoMike on July 15, 2017, 09:32:38
Dat stelt niet zoveel voor. Volgens mij heb ik ook nog het juiste type in huis.

PM.
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Kingpin

#8
Vrij grote smd weerstand idd, valt wel te solderen. Weet je toevallig waardoor deze is kapot gegaan?
Verkeerd aangesloten of fabricage fout?
Als dat laatste het geval is zou je even contact met de technische dienst kunnen opnemen of de waarde misschien verandert moet worden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rudi64

Quote from: Kingpin on July 15, 2017, 13:34:23
Vrij grote smd weerstand idd, valt wel te solderen. Weet je toevallig waardoor deze is kapot gegaan?
Verkeerd aangesloten of fabricage fout?
Als dat laatste het geval is zou je even contact met de technische dienst kunnen opnemen of de waarde misschien verandert moet worden.

Nee, beetje onhandig geweest en bij het plaatsen in nas afgebroken.. :-[
Shit happens!
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

martin778

Je kunt altijd een gezocht ad plaatsen op Tweakers, misschien heeft iemand een HD204UI waarvan de platters total los zijn (bad sectors) en waar van je de controller kan overzetten.

Rudi64

Quote from: martin778 on July 19, 2017, 14:25:09
Je kunt altijd een gezocht ad plaatsen op Tweakers, misschien heeft iemand een HD204UI waarvan de platters total los zijn (bad sectors) en waar van je de controller kan overzetten.

Is een mogelijkheid en je vind de pcb zo los te koop aangeboden op het net, probleem blijft dat de bios moet worden overgeplaatst en dat vereist wat skills.

Heb een bedrijfje gevonden die de afgebroken inductor kan vervangen en dan heb ik de originele pcb terug.
Wel ongeveer 40€ verzending in..dus nog even rondkijken.
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

martin778

#12
Hij hoort gewoon op te starten met de PCB uit een andere HD204UI. BIOS (in dit geval niet de BIOS maar firmware) is een standaard iets voor een bepaald model, er komen soms verbeterde FW's uti maar dat betekent natuurlijk niet dat de vorige versie onbruikbaar was.

Rudi64

Quote from: martin778 on July 19, 2017, 16:28:05
Hij hoort gewoon op te starten met de PCB uit een andere HD204UI. BIOS (in dit geval niet de BIOS maar firmware) is een standaard iets voor een bepaald model, er komen soms verbeterde FW's uti maar dat betekent natuurlijk niet dat de vorige versie onbruikbaar was.

Waarschijnlijk wel, maar met een andere BIOS ben je sowiezo je data kwijt.
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Nosferatu

Quote from: Rudi64 on July 19, 2017, 16:37:42
Waarschijnlijk wel, maar met een andere BIOS ben je sowiezo je data kwijt.
Wat Martin zegt, FIRMWARE, geen BIOS. Dat is voor PC's. Als je een printplaat hebt voor een zelfde type (dus ook dezelfde opslagcapaciteit) dan zou dat moeten werken; in de firmware staan disk specifieke eigenschappen opgeslagen, de firmware kan veranderen (bug fixes e.d.), de disk eigenschappen meestal niet (aantal sectoren op een platter bijvoorbeeld). Ik zou de gok wagen met een andere, identieke, printplaat.
Video corner: Denon X-4000 + DBT-3313UD + DNP-800NE, B&W XT-8 front- + B&W M-1 rear luidsprekers, LG 50PK350 Full HD plasma TV.
Music corner: Denon PMA-2020AE + DCD-2020AE  + DNP-2000NE + TU-1500AE, Tellurium Q Ultra Black II + JKE Lo-Cap 55 interlinks, Denon DP-3000NE platenspeler, Ortofon Cadenza Blue, Ortofon Quintet Black-S & Denon DL-103R elementen, Primare R35 Phono pre amplifier, ATC SCM19 luidsprekers, Inakustik luidsprekerkabels.
HeadFi corner: Pioneer XDP-30R, Denon AH-D9200, Bose QC25, ATH-MSR7NC, Sony WH-1000

jvanhambelgium

Quote from: Nosferatu on July 19, 2017, 16:47:25
Wat Martin zegt, FIRMWARE, geen BIOS. Dat is voor PC's. Als je een printplaat hebt voor een zelfde type (dus ook dezelfde opslagcapaciteit) dan zou dat moeten werken; in de firmware staan disk specifieke eigenschappen opgeslagen, de firmware kan veranderen (bug fixes e.d.), de disk eigenschappen meestal niet (aantal sectoren op een platter bijvoorbeeld). Ik zou de gok wagen met een andere, identieke, printplaat.

Idd, gewoon PCB van exacte model overbouwen en hoppa! Die gaat wel opspinnen en leesbaar zijn hoor.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rudi64

Quote from: jvanhambelgium on July 19, 2017, 17:41:23
Idd, gewoon PCB van exacte model overbouwen en hoppa! Die gaat wel opspinnen en leesbaar zijn hoor.

Ik geloof jullie best gasten, maar waarom claimen verkopers van zulke pcb's dat de bios swap een must is?
http://www.hdd-parts.com/13102666.html

Lijkt me dan nogal verwarrend.. ???
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

martin778

#17
Een tent die geeneens een e-mail adres op hun eigen domein heeft en in plaats daarvan Gmail gebruikt komt sowieso niet echt betrouwbaar over.  :D

Rudi64

Is iemand die me een 4R7 inductor kan bezorgen?
Ik ken iemand die dat kan solderen mits ik de inductor heb.
Ik kan deze bestellen via Aliexpress, maar allemaal in bepaalde hoeveelheden.

Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

jvanhambelgium

Quote from: Rudi64 on August 12, 2017, 16:58:27
Is iemand die me een 4R7 inductor kan bezorgen?
Ik ken iemand die dat kan solderen mits ik de inductor heb.
Ik kan deze bestellen via Aliexpress, maar allemaal in bepaalde hoeveelheden.

Ik vrees dat je iets meer data moet hebben voor je ene kan bestellen.
4R7 = 4,7microHenry qua inductantie-waarde , maar wat zijn overige parameters ? weerstand-waardes, capacitanty,tolerantie, ...
Het zal wel een SMD-type componentje zijn veronderstel ik.

4R7 is behoorlijk generiek ;-)
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rudi64

#20
Quote from: jvanhambelgium on August 12, 2017, 17:27:23
Ik vrees dat je iets meer data moet hebben voor je ene kan bestellen.
4R7 = 4,7microHenry qua inductantie-waarde , maar wat zijn overige parameters ? weerstand-waardes, capacitanty,tolerantie, ...
Het zal wel een SMD-type componentje zijn veronderstel ik.

4R7 is behoorlijk generiek ;-)

Staat alleen 4R7q op vrees ik.
Is indentiek als de andere op de print op dezelfde lijn iets naar links..zie foto.
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.

Rudi64

Onlangs een bedrijf gevonden die me de juiste inductor kon leveren en door een kennis die de knepen van het solderen onder de knie
heeft keurig op geplaatst :worship:
Resultaat, terug een werkende harde schijf  :clapping:
Het kan soms simpel zijn.. ;D
Linn MDSM/2 ◼ Linn Majik Exaktbox I Katalyst.◼ Linn M109 speakers-◼ Linn K400 speakerkabels ◼BlueJeans 6a ethernet cables/ Iso Acoustics mini pucks.
.