Keuzestress over nieuwe receiver

Started by activ, July 10, 2017, 07:50:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

activ

Inmiddels de 7011 staan om de Marantz sound te proeven in mijn eigen ruimte. Audyssey had het inregelen van de sub vernacheld, dus dat heb ik met de hand moeten herstellen.
Als eerste indruk moet ik zeggen dat dit echt enorm anders is dan de Arcam.Wellicht praat ik onzin, maar ik woorden die in mij opkomen als ik hier naar luister zijn snel en neutraal.

@hchifi.nl: Denk dat het financieel te gek wordt om de stap naar een 8077 te maken (mocht het de Marantz worden)

Maro

Quote from: Dynky on July 12, 2017, 19:30:44
volgens mij is Maro van plan om z'n 7703 in de markt te gaan zetten... ;)

Was even het plan maar de 7703 blijft en de 8801 is inmiddels weer de deur uit.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

Dirk

#27
Quote from: Maro on July 13, 2017, 21:33:11
Was even het plan maar de 7703 blijft en de 8801 is inmiddels weer de deur uit.
lijkt me ook de logische(r) keuze  :thumbs-up:
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

activ

Het is zover, we zijn er uit!
Na twee dagen met de Marantz is de conclusie dat die sound ons wel bevalt. Het is de combi 7703 en 7055 geworden, dat was voor nu het maximaal haalbare financieel gezien. Wellicht zal ik later ook de 8077 kopen en dan de 7055 gebruiken voor Atmos, maar voorlopig is dit het even.

Voor het geval iemand later nog terug wil lezen wat we getest hebben en wat we er van vonden heb ik hier onder even een kort overzicht gemaakt. Vanzelfsprekend subjectief als het maar kan ik zeer afhankelijk van smaak. Feit is i.i.g. dat je bij alle drie de opties een super mooi ding koopt met goed geluid, de rest is muggenziften (maar dat is deze hobby nou eenmaal).

Cambridge CX200
Verreweg de goedkoopste van de drie, maar wat is hij meeslepend muzikaal. Voor dat je het weet begint je voet te bewegen en zit je helemaal in de muziek. Het character zou ik fris en open noemen, de scherpe kantjes worden absoluut niet weg gepoetst als ze er zijn. Geluid is films is zeer luchtig, wat mooi is maar soms de impact iets verminderd. Wel wat issues gehad met de HDMI, hoofdzakelijk dat het beeld een aantal seconden weg viel als de framerate anders werd. Wellicht oplosbaar met een firmware update, maar dat heb ik niet kunnen testen.Bouwkwaliteit is goed genoeg voor het geld, afwerking netjes. Speaker aansluitingen niet erg indrukwekkend en naar mijn smaak veel te dicht op elkaar.
Ik zou de Cambridge zeker aanraden als je voor ongeveer 2000 euro iets wilt hebben zonder veel opsmuk en met echt een hele hoge fun factor.

Arcam AV550
Een flinke smak meer geld dan de Cambridge, maar zodra je bezig bent zie je waar het geld blijft. Zeer mooie bouwkwaliteit, afwerking op hoog niveau. De speaker aansluitingen zijn een heel klein beetje beter dan de Cambridge, zowel kwalitatief als v.w.b. plaatsing, maar nog steeds niet bepaald indrukwekkend. Het geluid zou ik omschrijven als zeer gedetailleerd en 3d, maar ook heel erg vol waardoor het wat klein en warm aanvoelt. Door de hoeveelheid detail en het 3d effect in stereo is muziek luisteren een hele beleving, instrumenten zijn overal in de kamer en je hoort details waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Films hebben een grote impact door dat het geluid als op je oren gedrukt de zintuigen bestormt. Unieke feature in deze prijsklasse is de Dirac software en die voegt zeker iets toe, het geluid klinkt duidelijk strakker en minder rommelig. Alle instrumenten komen beter op hun plek. Wat is de Arcam dan niet voor mij? Waarom heb ik die niet gekozen? Hij is niet open, dynamisch en meeslepend. Die x factor die de Cambridge had waardoor je maar blijft luisteren en ongemerkt mee zit te tikken met je voet heeft de Arcam voor mij niet.
Hou je van een vol geluid met bakken detail wat een beetje ten kosten mag gaan van de lucht en openheid? Dan is dit vrijwel zeker een geweldige keuze.

Marantz SR7011
Duidelijk goedkoper dan de bovenstaande, en alleen door mij getest om een beeld te krijgen van de Marantz sound in mijn eigen omgeving (En de winkel had hem toch staan). Wat in de eerste instantie vooral opvalt met de Marantz is dat er niets opvalt, het ding lijkt zichzelf weg te cijferen en de muziek gewoon de muziek te laten zijn. Het geluid heeft lucht en is zeer snel en dynamisch. Bij muziek raak ik snel betrokken en betrap ik mij er op dat ik vooral de kwaliteit van de opname aan het beoordelen ben i.p.v. de Marantz. Voor films wordt ik meegesleept in de actie zonder mij gebombardeerd te voelen. Audyssey is zeker niet net zo goed als Dirac, maar het werkt redelijk okay. Hoe meer ik luister naar de Marantz hoe meer ik hem kan waarderen, vanzelfsprekend met in achtneming dat je niet het raffinement kunt verwachten van de veel duurdere opties. Voor mij reden om het Marantz pad op te gaan, maar een stapje verder dan deze SR7011. Bouwkwaliteit is trouwens okay, wel jammer dat er plastic aanwezig is en niet de hele voorkant van alu is. De speaker aansluitingen zijn van vergelijkbare kwaliteit met de Arcam alleen een enkele rij en niet een dubbele wat aansluiten veel handiger maakt.

Algemene opmerking: Van alle drie vindt ik de speaker aansluitingen echt matig, de aansluitingen op mijn Rotel zijn heel veel beter en steviger. Ik snap niet waarom de de bovenstaande merken blijkbaar niet die zelfde kunnen gebruiken.

Dat wat het dan, ik hoop dat anderen hier ook iets aan hebben. Feedback over mijn beschrijving vindt ik leuk om te krijgen en vragen over mijn ervaringen ook.

Ik mag vast geen winkels vermelden die geen sponsor zijn, maar de service bij mijn favoriete speciaal zaak was weer uitmuntend. Drie mooie receivers mee gekregen zonder enige druk om te kopen of zelf een krabbel op een leen contract. "Neem maar mee en kijk maar wat je er van vindt, we horen het wel", echt heel bijzonder in deze tijden van wantrouwen en afstand tot je klant.

groeten,
activ

Dirk

Quote from: activ on July 16, 2017, 08:30:40
...
Ik mag vast geen winkels vermelden die geen sponsor zijn, maar de service bij mijn favoriete speciaal zaak was weer uitmuntend. Drie mooie receivers mee gekregen zonder enige druk om te kopen of zelf een krabbel op een leen contract. "Neem maar mee en kijk maar wat je er van vindt, we horen het wel", echt heel bijzonder in deze tijden van wantrouwen en afstand tot je klant.

groeten,
activ
naam vermelden van die winkel(s) mag gewoon, directe (www) links ernaar plaatsen niet  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

MaxxMark

Het is "jammer" dat ik het topic nu pas zie (nu je je keuze al hebt gemaakt).

Net als Denoontje ben ik fan van de Arcam versterker. Heb indertijd getwijfeld tussen een Anthem en de Arcam, waarbij uiteindelijk de keus op Arcam is gevallen vanwege Dirac.

Wat mij verbaast is wat je beschrijft als het missen van "ziel". Dat hij niet luchtig/open is. En ik verwacht dat dat dikke kans inderdaad te wijten is aan Dirac die een verkeerde target curve heeft (een 100% vlakke curve mist inderdaad ziel/gevoel en wordt heel erg flauw). Wat het gemis in luchtig/open veroorzaakt weet ik niet, en kan ik mee ook niet echt in vinden. Misschien ook dat Dirac de subwoofer verkeerd heeft ingeschat (ik had in mijn situatie problemen met een Velodyne subwoofer die altijd te zacht werd afgesteld door Dirac). Bij mij hielp het heel erg door te wisselen tussen Dirac aan en Dirac uit om te kijken of uit beter klonk dan aan (dan is er iets niet goed ;)).

Dat het uiteindelijk een Marantz is geworden verbaasde me dan weer wat minder. Ik ervaar (hoewel dat al een flinke tijd terug is) dat een Marantz altijd wat prominenter is in het lagere gebied, waardoor het geluid als meer aanwezig/voller gezien wordt.


Wel tof van die dealer natuurlijk dat dit zomaar mocht. Met de Arcam eigenlijk wel wat vreemd omdat Arcam juist alleen via HomeTheater installers wil leveren omdat een Arcam met Dirac juist zo lastig is in te regelen en je dus heel makkelijk een verkeerd beeld kunt krijgen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

activ

Hoi MaxxMark,

Grappig, Dirac had juist de subwoofer heel mooi ingeregeld zodat hij amper opviel en netjes geïntegreerd was. Audyssey had het echt verkloot met alle speakers op groot en de subwoofer veel te zacht. :) De Arcam is natuurlijk gewoon super mooi en het gaat om details waar uiteindelijk de keus op gemaakt wordt. Ik kan mij ook heel goed voorstellen dat iemand (of zelfs ik) de Arcam zou kiezen. Wellicht had met voldoende knutselen aan de curve ook wel mijn sound opgeleverd, maar ik wilde niet kiezen voor een optie waarbij de eq het hele character van het merk om zeep gaat helpen door wat ik er van wil.

De winkel kent mij als erg technisch (dat ben ik ook) dus die gaven mij de vrijheid om zelf met Dirac te experimenten, maar ik heb ook zonder Dirac getest om een beeld de krijgen van de Arcam sound zelf. Dat zullen ze denk ik niet zomaar met iedereen doen.

Nu ik weet dat het mag: Een grote pluim voor Overgauw in Leiden voor het mee denken, adviseren en vooral voor het geven van zoveel vrijheid om te proberen wat mij aanspreekt.

yorkie13

#32
Belangrijk in deze is dat je in je eigen luisterruimte e.a. kan testen.

Dat Audyssey de subwoofer te zacht zet is een bekend iets.

Maar weten wat je aan het doen bent , als je bij systemen als ARC, Dirac of de nieuwe Audyssey xt32
app, is nog belangrijker.

Wat meet je nu eigenlijk, wat pas je aan  e.d. .

Kortom zie het als een leuke zoektocht.

MaxxMark

Quote from: activ on July 16, 2017, 10:08:43
De winkel kent mij als erg technisch (dat ben ik ook) dus die gaven mij de vrijheid om zelf met Dirac te experimenten, maar ik heb ook zonder Dirac getest om een beeld de krijgen van de Arcam sound zelf. Dat zullen ze denk ik niet zomaar met iedereen doen.

En dat is zeker lovenswaardig :). Ook ik ben technisch onderbouwd en begrijp goed hoe eea in elkaar steekt en heb Dirac zowel voor aanschaf, tijdens aanschaf als na aanschaf aandachtig bestudeerd. Ondertussen ben ik bijna een jaar verder en heb erg veel gespeeld met Dirac. Maar ik blijf nog altijd bij m'n standpunt dat je er niet alles uithaalt als je het niet laat doen door een installateur die dag-in-dag-uit er mee bezig is. En dat is een boude uitspraak, dat weet ik. En die onderbouw ik hier: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=104052.msg2966137#msg2966137). Dus ik snap het uitgangspunt van Arcam (alleen laten plaatsen door installateurs) maar al te goed. Het is hetzelfde als een projector met CMS, daar kan je zelf prima mee hobbyen, maar een installateur heeft de goeie tools en kan het uiteindelijk beter. En bij het calibreren van een projector is het nog eens zo dat je uiteindelijk 'een rechte lijn' wilt heben. Met een EQ komt ook smaak en gevoel om de hoek kijken ;)

(overigens moet je dit niet opvatten als kritiek, ik weet dat ik ook vóór ik mn Arcam kreeg jouw mening had :D )
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

activ

Ik vat het niet op als kritiek. Sterker nog, je hebt gelijk :)
Ik heb in mijn hoofd heel expliciet de Arcam sound en Dirac gescheiden getest. Dirac vond ik heel mooi, maar de Arcam sound lag mijn op bepaalde punten minder. Heeft denk ik deels met voorkeur te maken, deels met de Rotel sound die ik gewend ben en mooi vindt en deel met de combinatie met mijn speakers. Dat wil ook zeker niet zeggen dat de Arcam niet goed was, hij is super en op bepaalde punten echt heel bijzonder. Het was alleen niet de sound die ik zocht.