Keuzestress over nieuwe receiver

Started by activ, July 10, 2017, 07:50:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

activ

Hoi allemaal,

Ik heb inmiddels al weer heel wat jaren een set bestaande uit Rotel RSX-1560 en B&W 704, die sound is mij ook altijd goed bevallen.
Een paar weken geleden is echter de bliksem ingeslagen en de Rotel is (deels) defect geraakt. Reden voor mij om op zoek te gaan naar een nieuwe receiver.
Ik kom echter nog in de knoop met mijn wensen, eisen en wat ik tot nog toe gezien en gehoord heb, dus ik wil jullie vragen om eens mee te denken over wat mijn opties zijn.

Ik probeer hier onder zo goed als mogelijk te beschrijven wat ik wil en wat mijn eigen onderzoek tot nog toe opgeleverd heeft,

Eisen:
Technisch up-to-date (Ondersteund bijvoorbeeld Atmos en minimaal HDMI 2.0a)
Zeer goed geluid

Wensen:
Room correction
Mooie bouwkwaliteit
Budget flexibel rond de 3000 euro

Daarmee is Rotel zelf dan dus al uitgesloten want die zitten nog op HDMI 1.4.
Ik heb ook al een praatje gemaakt bij mijn favoriete audio winkel en die hebben mij een Cambridge CX200 uitgeleend en een Arcam AVR550.

De Cambridge vindt ik echt een hele hoge fun factor hebben, ongemerkt begint je voet te bewegen als je muziek aan hebt staan en het geluid is mooi open en ruimtelijk. Mist wel de nieuwste surround formaten en de software (in het examplaar dat ik had) heeft moeite met refresh rate wisselingen op HDMI. Bouwkwaliteit is okay maar niet zo bomproof als mijn Rotel.

De Arcam heeft alle moderne surround formaten, HDMI die redelijk up-to-date is en het mooie DIRAC systeem. Klinkt geweldig, maar mist dat ruimtelijke geluid en die fun factor. Weet niet echt hoe ik het moet omschrijven maar het is een soort van te braaf ofzo. Mijn vrouw hoort het i.i.g. ook en noemt het "ziel" dat ontbreekt. Bouwkwaliteit is behoorlijk goed, enige wat mij door stoort zijn de speaker terminals die voor dat geld wel wat groter en steviger hadden mogen zijn.

Kortom: Beide prachtig maar ze geven mij niet het "die moet ik hebben" gevoel.

Maar wat nu dan? Wie heeft nog opties voor mijn shortlist?

Groeten,
activ

MechanicalAnimal

ik zit niet zo in het surround dus ik kan wat over het hoofd zien maar heeft Anthem niks voor je?

http://www.hobo.nl/anthem-mrx-720.html


SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

denoontje

Heb je de arcam al met dirac ingesteld? Ook daar valt ook nog veel te tweaken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Richi

Ik heb zelf een aantal Yamaha receivers gehad waar ik veel plezier van heb gehad. Altijd goed up to date qua formaten, fijn in de bediening, mooi om te zien (vind ik dan), overladen met features en klinkt ook erg lekker in stereo over het algemeen. En Yamaha heeft receivers en losse componenten in diverse prijsklassen.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Remco

Quote from: MechanicalAnimal on July 10, 2017, 07:56:53
ik zit niet zo in het surround dus ik kan wat over het hoofd zien maar heeft Anthem niks voor je?

http://www.hobo.nl/anthem-mrx-720.html

+1
HT ruimte: Zolder | Sonitus Acoustics |
Versterker/Bron: Marantz SR8012 CM Stufe1 | Oppo UDP-203 CM Stufe2 |
Luidsprekers 5.2.4 : Ascendo The6-P CM | Cabasse Eole-4 | Dual JL Audio E-112 |
Beeld: Sony VPL-VW360ES CM Stufe2 | Screen Excellence Enlightor Neo 108 inch 21x9 |

activ

Quote from: denoontje on July 10, 2017, 08:27:37
Heb je de arcam al met dirac ingesteld? Ook daar valt ook nog veel te tweaken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

De Arcam heb ik op dit moment nog op auditie staan, ik heb Dirac gedaan en de curve wat omhoog gehaald omdat ik wat meer hoog wilde behouden. Hij is nu bijna vlak, en daar werd het wel een stuk beter van. Verder heb ik er te weining verstand van om een zinnige aanpassing te doen. Als iemand een idee heeft van een "target curve" die ik moet proberen of een opgeslagen curve heeft die meer de door mij omschreven sound heeft dan hoor ik dat graag.

Dan voor wat betreft de Anthem: Kan iemand mij een idee geven van wat voor sound dat is?

@Richi: Yamaha had ik vroeger ook altijd, was op zich prima, maar een te terughoudend hoog ten opzichte van wat ik zoek. Of is dat de afgelopen jaren anders geworden? Van wat ik zelf gehoord heb vindt ik de sound van Rotel en Cambridge beide erg fijn, Marantz ook wel aardig.

MechanicalAnimal

Quote from: activ on July 10, 2017, 11:22:55
De Arcam heb ik op dit moment nog op auditie staan, ik heb Dirac gedaan en de curve wat omhoog gehaald omdat ik wat meer hoog wilde behouden. Hij is nu bijna vlak, en daar werd het wel een stuk beter van. Verder heb ik er te weining verstand van om een zinnige aanpassing te doen. Als iemand een idee heeft van een "target curve" die ik moet proberen of een opgeslagen curve heeft die meer de door mij omschreven sound heeft dan hoor ik dat graag.

Dan voor wat betreft de Anthem: Kan iemand mij een idee geven van wat voor sound dat is?

@Richi: Yamaha had ik vroeger ook altijd, was op zich prima, maar een te terughoudend hoog ten opzichte van wat ik zoek. Of is dat de afgelopen jaren anders geworden? Van wat ik zelf gehoord heb vindt ik de sound van Rotel en Cambridge beide erg fijn, Marantz ook wel aardig.

Nee helaas niet, ik kwam het merk tegen toen ik een stereo amp zocht. Anthem heeft de Integrated 225 voor stereo.


maar ik neem toch aan dat je zo'n duur ding mag, en ook gaat, proefluisteren?


reviewtje
https://www.lifewire.com/anthem-mrx-720-review-4109049
https://www.audioadvice.com/content/2017/05/01/anthem-mrx-720-multi-channel-receiver-review/
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

activ

Ja, dat sowieso, maar ik wil ook neit lukraak alles maar gaan luisteren.

MechanicalAnimal

Quote from: activ on July 10, 2017, 12:22:22
Ja, dat sowieso, maar ik wil ook neit lukraak alles maar gaan luisteren.

snap ik, besefte  ik me ook, vandaar dat ik ff snel wat reviewtjes neerzette, allicht heb je daar wat aan :)
SONY Bravia XR-65X95L- PM11S3 - Denon Heos Link - Galactica MKII/Avalon Isis

WickedGame

Anthem in combinatie met B&W vind ik wel een fijne match.

Maar goed ik ben bevooroordeeld  :D.

H&C Hifi

Misschien even wachten op de nieuwe Marantz SR8012 ? misschien ook wel iets voor je.

Richi

Quote from: activ on July 10, 2017, 11:22:55
@Richi: Yamaha had ik vroeger ook altijd, was op zich prima, maar een te terughoudend hoog ten opzichte van wat ik zoek. Of is dat de afgelopen jaren anders geworden? Van wat ik zelf gehoord heb vindt ik de sound van Rotel en Cambridge beide erg fijn, Marantz ook wel aardig.
Hmmm, zou aan de match kunnen hebben gelegen. Zelf vond ik de Yamaha juist heerlijk sprankelend vergeleken met de Marantz receivers die ik in het verleden heb gehad. Cambridge klinkt ook erg fijn inderdaad.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

denoontje

Mbt dirac en target curves, daar is veel over geschreven...er is een topic voor de 550/850 op av forum en avs forum (skislopecurve, autocurve, etc etc).
Tweaken kost wel wat inzicht etc. een te vlakke curve geeft vaak wat levenloos geluid. Als je in mijn topic kijkt zie je wat ik nu draai in ht modus, al is dat mijn smaak voor mijn ruimte en speakers. Daarbij heb ik de avr 850 met andere versterker modules.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1250.
Ben wel ff bezig geweest dit na mijn zin te krijgen (is ook een hobby natuurlijk).

Anders moet je de dealer ook eens vragen je info te verschaffen mbt dirac.
Er zijn diverse filmpje in omloop (heb ff zo geen linkje) hoe je de instelling moet doen.
Het komt allemaal vrij nauw. Met name ook de positie van de microfoon tijdens de meting.
Een nieuwe meting kan dan ook wel eens weer anders uitpakken.
Niet ruimtelijk kan ik niet beamen.

Lief kun je ook zien als...voegt niets extra's toe, het is gecontroleerd.

Voor stereo kun je natuurlijk ook direct mode gebruiken, hoe klinkt dat?

Maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten ;-)

ps wat voor speakers heb je buiten de 704, of draai je geen ht set-up (surround/sub etc)?

Bedenk dat als je atmos wil, je op de Arcam max 5.1.2 kan draaien tenzij je een extra eindversterker erbij zet zodat je 5.1.4 of 7.1.4 kunt draaien.
Let daar goed op bij de aanschaf van een nieuwe receiver ook bij andere merken.

Een optie die je meer sap geeft aan je speakers is de arcam avr390 en een eindbak eraan (evt 2e hands).
Of natuurlijk de 850 al is die ver boven je budget vrees ik.



denoontje


Kingpin

#14
Tijdje wachten en kijken naar een RAP-1580 misschien?



Of nieuw, maar wel €700,- boven je budget.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

activ

Quote from: denoontje on July 10, 2017, 22:52:17
Mbt dirac en target curves, daar is veel over geschreven...er is een topic voor de 550/850 op av forum en avs forum (skislopecurve, autocurve, etc etc).
Tweaken kost wel wat inzicht etc. een te vlakke curve geeft vaak wat levenloos geluid. Als je in mijn topic kijkt zie je wat ik nu draai in ht modus, al is dat mijn smaak voor mijn ruimte en speakers. Daarbij heb ik de avr 850 met andere versterker modules.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=27311.1250.
Ben wel ff bezig geweest dit na mijn zin te krijgen (is ook een hobby natuurlijk).

Anders moet je de dealer ook eens vragen je info te verschaffen mbt dirac.
Er zijn diverse filmpje in omloop (heb ff zo geen linkje) hoe je de instelling moet doen.
Het komt allemaal vrij nauw. Met name ook de positie van de microfoon tijdens de meting.
Een nieuwe meting kan dan ook wel eens weer anders uitpakken.
Niet ruimtelijk kan ik niet beamen.

Lief kun je ook zien als...voegt niets extra's toe, het is gecontroleerd.

Voor stereo kun je natuurlijk ook direct mode gebruiken, hoe klinkt dat?

Maar over smaak valt natuurlijk niet te twisten ;-)

ps wat voor speakers heb je buiten de 704, of draai je geen ht set-up (surround/sub etc)?

Bedenk dat als je atmos wil, je op de Arcam max 5.1.2 kan draaien tenzij je een extra eindversterker erbij zet zodat je 5.1.4 of 7.1.4 kunt draaien.
Let daar goed op bij de aanschaf van een nieuwe receiver ook bij andere merken.

Een optie die je meer sap geeft aan je speakers is de arcam avr390 en een eindbak eraan (evt 2e hands).
Of natuurlijk de 850 al is die ver boven je budget vrees ik.

Bedankt voor de zeer uitgebreide reactie, ik probeeer jouw vragen even puntsgewijs te beantwoorden.
-Voor stereo heb ik ook direct mode gebruikt en dat vond ik wat rommeliger (geen DIRAC dus dat is niet gek) maar het kreeg ook meer lucht, dat sprak mij wel meer aan.
-Ik ga later deze week proberen even bij de dealer op de koffie te gaan om de resultaten te bespreken. Heb fijne ervaringen met hun, dus ik ga ze zeker de kans geven om samen iets te verzinnen. Vindt het echter erg fijn om zelf goed ingelezen te zijn en bekend met alle opties. Vandaar dat ik hier ook even een topic gestart heb.
-Ik heb 4x704, 1xCMC en 1x SVS SB13
-Ik snap dat ik  wellicht extra versterking moet hebben voor Atmos etc. en dat is prima. Ik wil weer een tijd met de nieuwe aanschaf gaan doen, dus het is nu vooral dat ik de optie wil hebben voor de toekomst.

@Kingping: Ja, dat is erg mooi maar wel weer een flinke klap duurder. Die houd ik in gedachten voor als ik echt niets anders vindt.

@Denoontje: Mooie set, maar dan is het echt een pas op de plaats en als ik toch ga kopen wil ik weer up-to-date zijn.

Bedankt voor het mee denken allemaal!

darkrunner

#16
Is Anthem wel een merk wat up to date is, zie er regelmatig voorbij komen die vloeken dat een update naar bv Atmos/dts-x nog niet eens kan en na een jaar al moeten overstappen naar een ander toestel kan tellen voor die prijs, de huidige zal dit wel kunnen maar gaat die ook zo snel achterhaald zijn?

Wil namelijk ook iets nieuws kopen en de Yamaha CX-A5100 staat daarbij nu op het verlanglijstje.

papaleo

#17
Quote from: Kingpin on July 10, 2017, 23:08:41
Tijdje wachten en kijken naar een RAP-1580 misschien?



Prachtige machine.... :worship: ik kan het mis hebben,maar waarom heeft Rotel geen (auto) room -correctie software onboard?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kingpin

#18
Quote from: papaleo on July 11, 2017, 17:29:57
Prachtige machine.... :worship: ik kan het mis hebben,maar waarom heeft Rotel geen (auto) room -correctie software onboard?
Heeft een 10 bands param. Eq aan boord. Moet je met een externe tool, bv rew inmeten en dan instellen.
Idd niet automatisch, maar ook bij mezelf kijkend geeft handmatige instelling toch het beste resultaat.
Ben ff door het menu gegaan, maar lijkt 1:1 op de RSP-1098 die ik heb gehad.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

W.Otter

Mooi hoor! Hier ook een rotel fan. De rap1580 zeker eentje om mee te nemen in de beslissing

Verstuurd vanaf mijn SM-A700F met Tapatalk

B&W CM9 ~ Lyngdorf TDAI-2170 ~ LG OLED55b6v ~ Sony 46HX850 ~ Canare/W&M/RUconnected ~ PS4pro ~ NEEO ~2x BK XLS200FF

activ

Inmiddels overleg gehad met de winkel en doorgesproken wat ik goed en minder vind aan de Arcam en na wat opties doorgesproken te hebben is besloten dat ik als volgende Marantz thuis ga proberen. Voor de eerste proef ga ik even een SR7011 lenen want die hebben ze zo staan, en dan kan ik kijken hoe de klank kleur mij bevalt in mijn eigen omgeving.
Als dat bevalt dan ga ik echter niet de SR7011 kopen, maar waarschijnlijk een AV7703 en een eindversterker.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn avonturen.   

H&C Hifi

Quote from: activ on July 12, 2017, 19:09:46
Inmiddels overleg gehad met de winkel en doorgesproken wat ik goed en minder vind aan de Arcam en na wat opties doorgesproken te hebben is besloten dat ik als volgende Marantz thuis ga proberen. Voor de eerste proef ga ik even een SR7011 lenen want die hebben ze zo staan, en dan kan ik kijken hoe de klank kleur mij bevalt in mijn eigen omgeving.
Als dat bevalt dan ga ik echter niet de SR7011 kopen, maar waarschijnlijk een AV7703 en een eindversterker.

Ik houd jullie op de hoogte van mijn avonturen.

Als je dan voor de 7703 gaat wel absoluut de MM8077 erbij kopen en niet de 7055  ;)

Dirk

volgens mij is Maro van plan om z'n 7703 in de markt te gaan zetten... ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

activ

Quote from: HcHifi.nl on July 12, 2017, 19:21:29
Als je dan voor de 7703 gaat wel absoluut de MM8077 erbij kopen en niet de 7055  ;)

Waarom? Heb mij er nog niet helemaal in verdiept. Gaat het dan om de extra power of klinkt hij ook anders?

H&C Hifi

Quote from: activ on July 12, 2017, 19:43:08
Waarom? Heb mij er nog niet helemaal in verdiept. Gaat het dan om de extra power of klinkt hij ook anders?

Stabieler, mooier opgebouwd, echt een andere amp.
De 7055 versterking is niet veel beter dan in die van een 7011.